Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä sinä viestit sillä, kun puhuttelet toista mainiten tämän etunimen?

Vierailija
07.04.2019 |

Siis esim. mailien alussa "Hei Maija"" tai jutellessa "Mitäs Maija?" yms. Yritin googlata asiaa, mutta en saanut oikein selvyyttä. Toiset tuntuu pitävän sitä alentavana ja sanojan oman valta-aseman korostamisena, vedoten etunimen käytön historiaan luokkayhteiskunnassa. Toiset taas tuntuu pitävän ystävällisenä eleenä ja jopa positiivisena huomioimisena. Mutta kerro miksi sinä puhuttelet jotain nimen mainiten, mikäli puhuttelet? Kiinnostaa mitä enemmistö nykyään tuolla viestii.

Itseäni asia häiritsee siksi että kaksi ikäistäni 30 + naista työpaikalla on alkanut toimia noin mua kohtaan. (olen itsekin siis nainen) Molemmat kirjoittaa nykyään aina mailien alkuun "Hei Maija" Toinen lisäksi saattaa alkaa juttelemaan kysymällä "Mitäs Maija?" eikä esim. "Mitäs sinä?" Molemmat naiset on korkeammassa asemassa minuun nähden, eivätkä ole keskenään kavereita. Muuten en tiedä yhtään mitä he minusta ajattelevat, ihan yhtä hyvin saattavat pitää alempiarvoisena reppanana kuin kivana tyyppinä. Tuo joka mainitsee etunimen myös puhuessa hymyilee aina ja tuntuu olevan suht innokas juttelemaan. Toinen, joka on kaikista korkeimmassa asemassa, hymyilee yleensä paljon myös, mutta ei ole kovinkaan innokas juttelemaan työn ulkopuolisia asioita. Maileihin lisää kyllä usein hymynaaman tai useamman. Alkoi lisätä tuon etunimen sähköpostin alkuun sen jälkeen, kun yritin tutustua paremmin (eikä häntä kiinnostanut), sitä ennen kirjoitti vain pelkän Hein tai Heipan tai Moikan, sen jälkeen aina "Hei Maija"

Itse en ole koskaan oppinut puhuttelemaan toista mainiten etunimen, vaikka olen samaa ikäluokkaa. Kaveritkaan ei tee niin, joten ei ole oikein mitään ksäitystä missä yhteydessä ihmiset nykyään tekee noin ja mitä sillä viestii, positiivista vai negatiivista.

Kommentit (517)

Vierailija
61/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nimen käyttäminen on alistavaa.

Vierailija
62/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nimen käyttäminen on alistavaa.

Höpsis! Miksi ihmisellä sitten on nimi, jos sitä ei saa käyttää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljon kiusallisempaa minusta olisi, jos pomoni huikkaisi: ”hei, sinä siellä, tuletko auttamaan minua tässä?” Oletan kuitenkin, että hän muistaa nimeni ja minäkin muistan hänen.

Vierailija
64/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maija maija ooks vähän nuija.

Huono provo, onneksi kukaan ei langennut

Vierailija
65/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä keskustelussa tasan kaksi ihmistä on ymmärtänyt mitä aloittaja ajaa takaa (tanja pszkahunaja ja orpo-rinne -vastaajat).

Minä olen kolmas koska mieheni harrastaa tätä myös, todennäköisesti tietämättään.

Monesti tuohon "kuulehan Matti" liittyy sellainen pieni huokaus ennen sanomista.

*huokaus* (odota, etsin rautalangan) "hei Matti, voisitko saattaa tämän projektin loppuun".

Kyllä se tietyissä yhteyksissä on alentava tapa.

Huomion kiinnittäminen, tervehtiminen jne. eivät liity tähän.

Vierailija
66/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehillä vallankäyttöä puhutella nimellä ja kätellessä otetaan samalla käsivarressa kiinni.

Vierailija
67/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvää tarkoitan ja haluan kohdentaa sanani tai kiitoksen tai toivotuksen tälle henkilölle. Ja käytän etunimeä siis. Facebookhan heittää usein kommenttiin koko henkilön nimen eli etu- ja sukunimen kaverilistalta tms.

Sellainen ihmetytti että eräässä entisessä työpaikassa oli asiallinen ihminen työkaverina mutta hän puhutteli minua aina sukunimellä. Muita etunimellä. Se tuntui kyllä loukkaavalta koska sukunimeni ei ollut lempinimeni tai puhuttelunimeni. Joskus meinasin tätä vuosien varrella kysyä että miksi näin tekee mutta annoin olla. Ja olen nainen. Miesten työpaikoissa käytetään useammin sukunimiä esim. raksa-alalla jne voidaan puhua vaikka "Vänttisestä" tms. mutta naisvaltaisilla aloilla harvemmin.

Vierailija
68/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljon kiusallisempaa minusta olisi, jos pomoni huikkaisi: ”hei, sinä siellä, tuletko auttamaan minua tässä?” Oletan kuitenkin, että hän muistaa nimeni ja minäkin muistan hänen.

Se, että huikkaa vaikka omasta työhuoneestaan noin kun Maija kävelee huoneen ohi on eri asia kuin se, että saman sanoisi kasvokkain. Esimerkiksi kohdatessa aamulla työpaikan aulassa. Silloin se on valta-aseman korostamista., joko tietoista tai tiedostamatonta.

Vierailija
69/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet vainoharhainen, ap. Itsekin käytän ihmisten etunimiä paljon useammin kuin tuttavani, mutta siinä ei ole takana yhtään mitään ajatusta. Se nimi vain tulee suusta. Ei nyt välttämättä tuohon "hei maija/mitä maija" -tyyliin, vaan "ootko sä maija ajatellut tällaista/maija, mitä mieltä sä oot siitä". En näe syytä opetella tavasta pois.

Tämä aika on kyllä ihan helvetin sairas, kun jo toisen nimen lausumisesta loukkaannutaan. 

Vierailija
70/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En käytä tuollaista Amerikan tuliaista muuten kuin ryhmässä, mitä mieltä Maija olet.

Tulee mieleen vanhat musta-valkoelokuvat, jossa emäntä sättii piikaa. Tuollainen ei sovi periaatteessa tasa-arvoiseen suomen kieleen.

Näin on! Ei ole suomalainen tapa, eikä saa ihmisiä pitämään sinusta Suomessa! Ärsyttää, kun pitää joidenkin tuputtaa tuollaista mallia muista maista. Pitäkäämme omat tapamme ja kertokaamme ulkomaalaisille, että Suomessa se ei ole tapana ja sillä on jopa negatiivinen vaikutus!

Vierailija
71/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen aina puhutellut pomoani etunimeltä.

”Huomenta, Kalle! Vitsi miten hieno ilma! Tulitko pyörällä?”

Ja hän vastaa minulle: ”Huomenta, Lissu! On kyllä mahtava pyöräilykeli!”

En ymmärrä miksi tämä olisi jonkun mielestä alistamista.

Alentaa voi kyllä ihan ilman nimeäkin, ei se siihen liity mitenkään. Jos kysyt neuvoa ja toinen pyörittelee silmiään tai huokailee tai sanoo oikein hitaasti: ”Kuulehan nyt, asia on niin että...” tms., on sävy ihan yhtä kurja riippumatta siitä, sanotaanko nimeä vai ei.

Vierailija
72/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä saa paremmin oppilaan huomion, ja muutenkin korostaa sitä, että puhun nyt henkiökohtaisesti sinulle.

Vierailija
73/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään sillä vielä ylimääräisen ripauksen lämpöä ja ystävällisyyttä, henkilökohtaisuutta.

Vierailija
74/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että oon suorittana kursittajien kurssit ja oon täys-mormooni ja miulla on pepsotenttihymy ja oikea letsgouandgetit-meininki.

Vierailija
75/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikanaan hoettiin "kutsu ihmistä hänen nimellään, sillä oma nimi on kauneinta musiikkia." Voi että vihasin tuota hokemaa! En tykkää nimestäni, ja jotenkin tulee kiusaantunut olo, kun sitä toistellaan. Yäk.

Vierailija
76/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä puhun toiselle aina noin, ainakin kun aloitan keskustelun, vaikka oltaisiin kahdestaan.

Se on mulla tapa, huomioida toinen noin.

Vierailija
77/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kans kuulostaa alentavalta.

Ja ihan hyvä, kun ei ole yleisempi tapa täällä. Minulla on niin surkea nimimuisti, ja jäisin alta aikayksikön kiinni siitä, että en muista valtaosan nimiä.

Vierailija
78/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä joskus puhuttelen ihmisiä etunimellä, enkä ole ajatellut että siinä olisi joku taka-ajatus. Tämä on kyllä erikoinen palsta. 

Vierailija
79/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomoa en puhuttelisi etunimellä, mutta en myöskään koe etunimellä puhuttelua millään tavalla alentavana. Etunimellä puhutaan vertaiselle, toki myös esimerkiksi lasta puhutellaan etunimellä.

Käyttäessäni etunimeä viestin sitä, että pidän kyseisestä ihmisestä. Tämä siis, jos en yritä kiinnittää toisen huomiota nimen avulla "Hei Paavo, voisitko tulla auttamaan?".

"Moi Pirkko, mitä kuuluu?" Viestin Pirkon etunimen mainitsemisella, että haluan nyt erityisesti keskittyä häneen. Hän on minulle jollain tavalla tärkeä ihminen. Etunimen mainitsemisessa on jotain kunnoittavaa, silloin kun se tehdään läheiselle ihmiselle. Siinä on myös jotain intiimiä.

Jos puhuttelen pomoani "Moi Pirkko, mitä kuuluu" -tyylillä ja suhteemme on hyvin virallinen, viestin ensinnäkin sitä, että joko minulla ole kovin hyvää sosiaalista tilannetajua, tai tahallani puhun hieman epäkunnioittavasti - tarkoituksena humoristisesti hämmentää, hienoisesti halveksua tai tuoda esille että pidän välejämme läheisinä.

Heh.

Et koe alentavana? Mutta silti:

et puhuttelisi pomoasi etunimellä.

mutta pomo saa puhutella sinua etunimellä.

Se, etten koe puhuttelua etunimellä alentavana, ei tarkoita sitä etten tajuaisi ettei pomoni välttämättä pidä sopivana sitä että puhuttelen häntä liian tuttavallisesti.

Vierailija
80/517 |
08.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pomoa en puhuttelisi etunimellä, mutta en myöskään koe etunimellä puhuttelua millään tavalla alentavana. Etunimellä puhutaan vertaiselle, toki myös esimerkiksi lasta puhutellaan etunimellä.

Käyttäessäni etunimeä viestin sitä, että pidän kyseisestä ihmisestä. Tämä siis, jos en yritä kiinnittää toisen huomiota nimen avulla "Hei Paavo, voisitko tulla auttamaan?".

"Moi Pirkko, mitä kuuluu?" Viestin Pirkon etunimen mainitsemisella, että haluan nyt erityisesti keskittyä häneen. Hän on minulle jollain tavalla tärkeä ihminen. Etunimen mainitsemisessa on jotain kunnoittavaa, silloin kun se tehdään läheiselle ihmiselle. Siinä on myös jotain intiimiä.

Jos puhuttelen pomoani "Moi Pirkko, mitä kuuluu" -tyylillä ja suhteemme on hyvin virallinen, viestin ensinnäkin sitä, että joko minulla ole kovin hyvää sosiaalista tilannetajua, tai tahallani puhun hieman epäkunnioittavasti - tarkoituksena humoristisesti hämmentää, hienoisesti halveksua tai tuoda esille että pidän välejämme läheisinä.

Miten sitten puhuttelet pomoasi?

Huomenta, Rouva Virtanen? Huomenta, pomo?

Anteeksi, arvon esinainen, voitko tulla katsomaan tätä juttua?

Hei pomo, mitä mun pitäis vastata tälle asiakkaalle?

Kuule, Virtaska, onko se palaveri nyt peruttu vai ei?

Jätän vain nimen tai muun puhuttelun kokonaan pois? Toki joskus on ollut tilanteita, joissa pakko käyttää etunimeä ja tuntunut oudolta.