Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perheelliset seittäkää miksei sen vauvan ja lapsen kanssa voi irroittautua ja aikaa ei jää muuhun elämään?

Vierailija
05.04.2019 |

Miksi ei olisi aikaa edes sitä muutamaan tuntia? Vastasyntyneen ymmärrän, ettei niin pientä vauvaa voi jättää yksin jos vielä imettää, mutta voihan sen vauvan ottaa mukaan. Taaperon voi antaa hoitoon sen tunnin parin ajaksi. Tuntuu että perheelliset vaan keksivät tekosyitä ettei ole aikaa muuhun. Onhan sillä vauvalla isä! Miksi isät eivät voi hoitaa vauvaa ja lasta?? En ymmärrä miksei äidillä ole aikaa laittaa itseään tai edes käydä yksin suihkussa ym. Ei se lapsi ole teissä napanuoralla kiinni 24/7. En ole lapsivihaaja ja kummilapsia löytyy useampi kappale mutta en ymmärrä perheellisten ajankäyttöä. Selittäkää mihin tekosyiden keksimiseen aikanne menee!

Kommentit (605)

Vierailija
161/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienten  lasten kanssa on huomattavasti helpompaa olla kotona kuin kylässä. Varsinkaan sellaisessa kyläpaikassa, jossa joko ei ole lapsia tai perheen lapset ovat jo isoja. Kotona nimittäin koko koti on järjestetty siten, ettei lasta tarvitse joka sekunti vahtia silmät selässäkin. Lapsi voi siis kotonaan kuljeskella eri huoneissa ilman, että tarvitsee pelätä sen syövän lääkkeitä, pääsevän käsiksi liuotinta sisältäviin pulloihin (esim kynsilakanpoistoaine) yms tai rikkovan jotain. Vaikka äiti ystävänsä kanssa viihtyisikin hyvin  tunnin keittiössä juomassa kahvia, taapero ei viihdy. Kotona taaperon voi antaa mennä pois keittiöstä muihin huoneisiin, kyläpaikassa ei voi vaan on itse mentävä perässä. 

Tästä syystä pienen lapsen äidille kyläilyreissu ei ole oikeastaan lainkaan rentouttava. Sen sijaan, että hän keskittyisi kuuntelemaan, mitä ystävä sanoo, hänen on joka sekunti keskityttävä pitämään silmällä, missä lapsi on ja mitä lapsi tekee. Ei tämä ole yleensä sille ystävällekään mitenkään kivaa. Vähän isompien lasten kohdalla taas ei aina ole ihan tarkoituksenmukaista, että paikalla on yksi tai useampi korvapari kuuntelemassa, mitä äiti ja tämän ystävä puhuu. Jos ystävällä on suunnilleen samanikäisiä lapsia, on kotikin yleensä suht turvallinen ja molempien lapset voivat leikkiä vaikka lastenhuoneessa ja aikuiset saavat jutella rauhassa keittiössä. 

Vierailija
162/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme lapsettomien typerät aivopierut. 

Sarjassamme äärimmäisen typerä vastaus täysin asialliseen kysymykseen ja ihmettelyyn aiheessa, mitä ihmettelen äitinä itsekin. 

En tajua miksi niitä lapsia pitää tehtailla vuositolkulla putkeen, ja sen jälkeen ei päästä edes suihkuun rauhassa. Mikä teidät saa suostumaan tuollaiseen?  

Monessa ketjussa on täälläkin puhuttu siitä, miten suomessa se äiti ja vaimo on kauhea työhevonen ja se rooli vie niin mennessään ettei ehdi kynsiään lakkaamaan tai itsestään edes perushygieniaa huolehtimaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
163/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun minä olin lukiossa, ja ennen valmistumista me mietittiin ryhmän kanssa, että mitä me ostetaan meidän luokanvalvojalle lahjaksi, kun oli tapana, että luokanvalvojalle aina ostetaan jotain pientä kun ryhmä valmistuu. Minä sitten ehdotin, että voidaan porukalla ostaa vaikka lahjakortti hierojalle, leffalippu ja loppurahoilla pieni kukkakimppu. Eräs naispuolinen luokkatoveri totesi siihen, että ”muuten hyvä idea, mutta perheenäideille ei yleensä ole aikaa käydä leffassa”. Tällä meidän luokanvalvojalla oli siis miehensä kanssa kaksi leikki-ikäistä lasta. Mä olin ihan, että ”aikaa.” Tämän luokkatoverini äidillä siis oli kolme leikki-ikäistä lasta uuden miehen kanssa, ja ehkä tämä luokkatoveri ajatteli, että kun hänen äitinsä on nyrkin ja hellan välissä eikä lasten isä osallistu lasten hoitoon, niin kaikki muutkin pienten lasten äidit ovat samanlaisia.

Vierailija
164/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sarjassamme äärimmäisen typerä vastaus täysin asialliseen kysymykseen ja ihmettelyyn aiheessa, mitä ihmettelen äitinä itsekin. 

En tajua miksi niitä lapsia pitää tehtailla vuositolkulla putkeen, ja sen jälkeen ei päästä edes suihkuun rauhassa. Mikä teidät saa suostumaan tuollaiseen?  

Monessa ketjussa on täälläkin puhuttu siitä, miten suomessa se äiti ja vaimo on kauhea työhevonen ja se rooli vie niin mennessään ettei ehdi kynsiään lakkaamaan tai itsestään edes perushygieniaa huolehtimaan. 

Lapsia on suomalaisilla keskimäärin alle kaksi. Ja ne kannattaa hankkia perä perään. Siksi hetjellisesti on tukalampaa.

Vierailija
165/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kristiina xx kirjoitti:

Kun minä olin lukiossa, ja ennen valmistumista me mietittiin ryhmän kanssa, että mitä me ostetaan meidän luokanvalvojalle lahjaksi, kun oli tapana, että luokanvalvojalle aina ostetaan jotain pientä kun ryhmä valmistuu. Minä sitten ehdotin, että voidaan porukalla ostaa vaikka lahjakortti hierojalle, leffalippu ja loppurahoilla pieni kukkakimppu. Eräs naispuolinen luokkatoveri totesi siihen, että ”muuten hyvä idea, mutta perheenäideille ei yleensä ole aikaa käydä leffassa”. Tällä meidän luokanvalvojalla oli siis miehensä kanssa kaksi leikki-ikäistä lasta. Mä olin ihan, että ”aikaa.” Tämän luokkatoverini äidillä siis oli kolme leikki-ikäistä lasta uuden miehen kanssa, ja ehkä tämä luokkatoveri ajatteli, että kun hänen äitinsä on nyrkin ja hellan välissä eikä lasten isä osallistu lasten hoitoon, niin kaikki muutkin pienten lasten äidit ovat samanlaisia.

Ei ole aikaa. Ei liity isään.

Vierailija
166/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täysin typerä kysymys. 

En minä ainakaan ole tehtaillut lapsia vuosikausia putkeen; kokeakseni tämän mitä tässä aloituksessa nyt taivastellaan. Ihan sen esikoisen kanssa koin. 

Ja kyllä minä ainakin nykyään kahden lapsen äitinä, työssäkäyvänä ihmisenä olen ihan h*lvetin työllistetty suurimman osan ajasta. Olisikin se kynsien lakkaamattomuus suurin ongelmani... buahhahaha. 

Vierailija
167/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kohta 9 kk ikäinen tyttövauva ja 2-vuotias poika. Mä käyn kaksi kertaa kuukaudessa lauantaisin likkakamujen kanssa syömässä. Mies hoitaa mielellään muksuja sen 3 - 4 tuntia, mitä olen ulkona.

Vierailija
168/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin siis mihin sen lapsen voi vaan laittaa pariksi tunniksi hoitoon?

Suihkussa käymisen hankaluus ainakin itselläni on ollut sitä, että jos sinne suihkuun menee niin vauva ja taaperokin on otettava sinne mukaan, siinä ei paljoa pysty vaikka tukkaa pesemään kun pitää varoa ettei saippuaa mene lapsen päälle ja silmiin tai ettei pikkutaapero liukastu.

Suihkuun pääsee siis helpoiten silloin kun mieskin on kotona tai lapset jo nukkumassa.

Laittautumista turhempaa ajankäyttöä en oikeen osaa keksiä päiviin jolloin ei ole menossa mihinkään. Ja usein en halua edes lähteä mihinkään sen kummemmin, vietän mielelläni aikaa mieheni ja lasteni kanssa.

Näitä suihkualoituksia lukiessa mietin miksi kukaan tekee lapsia ja väen vängällä vielä kaksi kappaletta ja noin pienin ikäeroin? Järjenköyhyyttä. Lisäksi taaperon voi ottaa mukaan ja vauvan jättää pinnikseen siksi aikaa. Toinen vaihtoehto on, että vauva suljettuun huoneeseen pinniksessä ettei taapero mene sen kimppuun ja taapero katsomaan videoita siksi aikaa. So simple. 

Sitä paitsi itse äitiyslomalla meikkasin ja laittauduin, koska se piti minut järjissäni. 

Ei hem metti, kaikenlaiset sitä lisääntyy. Vauva suljetaan yksin huoneeseen ja taapero jätetään valvomatta katsomaan videoita, et äiti pääsee keskelle päivää suihkuun. Monen mielestä suihkussa käynti ei ole kovin miellyttävää taaperon kanssa, joten mieluiten käydään kun esim.lapset on nukkumassa.

Kyllähän yksinkertaisille ihmisille varmasti monet asiatkin ovat yksinkertaisia, kun ei äly riitä edes tajuamaan toimintansa kyseenalaisuutta. Ei edes tajua jättävänsä lapset heitteille.

Vierailija
169/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyään lapsi on nostettu jalustalle, ja vauvasta lähtien asetetaan maailmankaikkeuden keskipisteeksi jota vanhemmat palvovat. Ennen tajuttiin jatkaa elämää ja lapsi kulki mukana, lapsi hoidettiin arkiaskareiden lomassa, lapsi oli osa elämää eikä ainoa asia. Nykyäidit eivät voi edes siivota kun vauva nukkuu vaan vahtivat vieressä.

Vierailija
170/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nykyään lapsi on nostettu jalustalle, ja vauvasta lähtien asetetaan maailmankaikkeuden keskipisteeksi jota vanhemmat palvovat. Ennen tajuttiin jatkaa elämää ja lapsi kulki mukana, lapsi hoidettiin arkiaskareiden lomassa, lapsi oli osa elämää eikä ainoa asia. Nykyäidit eivät voi edes siivota kun vauva nukkuu vaan vahtivat vieressä.

Lapset oli ennen heitteillä.

Vierailija
171/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset oli ennen heitteillä.

Näinhän se nykyisen varhaiskasvatuskäsityksen mukaan on. Omat lapseni ovat jo kolmekymppisiä ja kun olen seurannut lähipiirissäni olevien perheiden vanhemmuutta, voin vain todeta, että ennen oli paljon helpompaa. Ja nyt siis en tarkoita aikaa, kun vesi kannettiin kaivosta ja pyykit pestiin kohmeisin käsin järvessä, vaan aikaa, jolloin tämän päivän kolmekymppiset olivat lapsia eli kasarin loppua ja ysärin alkua.

Vierailija
172/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vauva nukkui vain liikkuvissa vaunuissa päivisin ja öisin en jaksanut siivota kun vauva herätti tunnin välein.

Vierailija
173/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hirveä meteli nykyään jos äiti ei esim leikkipuistossa aivan koko ajan ole lapselle läsnä.

Itse istuin lapsuuteni leikkikehässä ja sen jälkeen nelivuotiaasta liehuin itsekseni leikkimässä.

Ei äiti sanoittanut tunteita tai edes tullut mukaan leikkipuistoon.

Kuusivuotiaana sain vastuulleni vuoden ikäisen pikkusiskon. Nyt MLL suosittelee ettei 13-vuotiasta saa jättää yksin.

Vierailija
174/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä. Juuri tuon takia tämän päivän lapsista kasvaa käytöstavattomia  itsekkäitä minä-minä-minä- ihmisiä jotka vaativat koko ajan lisää.

Vierailija
175/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti ei näemmä koskaan osaa tehdä mitään oikein. AINA jollakulla on mielipide jota pitää päästä mäkättämään.

Minäkin olen äitinä jo saanut haukut liian vähäisestä työnteosta, liian paljosta työnteosta, aiitä ettei mies osallistu tarpeeksi, osallistuu liikaa, lapset on liikaa yhdessä, liian vähän yhdessä, liikaa leireillä, liikaa kotona, liian lellittyjä, vaadin liikaa...

Aina ilmestyy joku haukkumaan. Kiitos, ap, tästäkin.

Vierailija
176/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No, mulla on vauva ja 2-vuotias, ja kyllä mä odotan että saan jo vauvavuoden aikana itselleni omaa aikaa. Meillä on miehen kanssa tasavertainen vanhemmuus. Hän ei ole reissutyössä eikä vaihda autonrenkaita 24/7 :D joten uskoisin että tämä järjestyy kyllä. Vaatii vaan suunnittelua ja keskustelua että miten toteutetaan. En halua jättää toista vaan selviytymään kaaoksen keskelle.

Niin että et sinäkään noin vain sano miehelle, että kuule Maikki soitti, lähden sen kanssa tästä vähän kahville. Sopimista, järjestelyjä, aikatauluja se vaatii sinultakin. Ja luottamusta siihen, että mies muistaa pilkkoa esikoisen iltapalamössöt niin pieniksi paloiksi, ettei tämä tukehdu, ja valvoa lasten iltakylpyä joka sekunti lähtemättä hetkeksikään muualle, etteivät he huku, jne.

LOL. Olet tehnyt lapsia miehen kanssa, jonka et voi luottaa hoitavan lapsia kunnolla? Voi elämä..

Vierailija
177/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen lapsi sai kulkea mukana. Nykyisin sinkkukaverit eivät suostu siihen. Ennen myös isovanhemmat olivat vahvemmin mukana arjessa ja vanhemmat sisarukset huolehtivat nuoremmista sisaruksistaan. Nykyisin jos lapsesi ei ole elämäsi keskipiste, sossu saapuu paikalle, siitä pitää huolen kyllä ympäristö.

Vierailija
178/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enemmän vaikuttaa kai se miten arvot muuttuu.

Ei lapset ole elämäämme haitanneet mutta kaverimenot ei ole koskaan kiinnostaneet meitä teini-iän jälkeen. Tilalle tuli tapaamiset perheiden kesken - lapset leikkivät keskenään, laitettiin ruokaa, syötiin yhdessä ja viihdyttiin.

Ystäviä tavattiin kaksin esim harrastuksissa tai lähdettiin lounaalle. Huomenna taas omalla kaveriporukalla syömään. Enempää en edes kaipaa eikä tämä johdu lapsista

Vierailija
179/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En lue muita kuin ap-aloituksen.

Jatkan kohta testattuani voiko tänne enää anonyyminä kirjoittaa rekisteröitymättä, koska ap:n kirjoitusta en voniut lainata.

Vierailija
180/605 |
05.04.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisistäkin. Me mentiin kyllä, vauvat kainaloon vain  :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kahdeksan kaksi