Adhd:ta on kolmea muotoa, joista yksi on tyypillinen tytöillä – ”Monen naisen tarkkaavuushäiriötä on saatettu hoitaa vuosia masennuksena”
Kommentit (85)
Miten ne lääkkeet saa kokeiluun? Kun sanotaan että yksityiselle, niin kenelle tahansako vai onko tiettyjä erikoistuneita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä mä ihmettelen, että miksi AD/HD-vanhempien lapsia ei tutkita herkemmin, ottaen huomioon vanhempien diagnoosin ja ongelman periytymisasteen. Jos näin tehtäisiin, saataisiin ehkä se addilapsi napattua tuen pariin jo ajoissa eikä esimerkiksi niin pahoja ongelmia koulun kanssa ehdi syntymään.
Tai sitten käytännöt ovat kirjavat eri puolilla Suomea.
Diagnosoituja adhd-vanhempia on niin vähän.
Niin. Meillä on lasta testattu, mutta kun yrität kertoa omista ja isoisän oppimisvaikeuksista sinua katsotaan kuin hullua, kun molemmat ovat saaneet silti tehtyä korkeakoulututkinnot. Mielikuva on jotenkin se, että pitäisi olla vähä-älyinen, jotta ongelmat olisivat todellisia. Fiksu kuitenkin oppii kompensoimaan jotenkin isojakin ongelmia, vaikka ne olisivatkin arjessa merkittävä haitta.
Tuttu tilanne. Lapsella adhd, oppi lukemaan ja laskemaan 4v ja ilman opetusta. Monissa asioissa lahjakas ja taitava, vaikka oireet selkeät. Toisella vanhemmalla ja useammalla isovanhemmalla sama juttu. Yliopistot on käyty ja menestytty työelämässä, koska kiinnostavat asiat jää päähän kertalukemalla ja -kuulemalla. Äidillä adhd näkyy eniten pään sisäisenä kaaoksena. Adhd kuitenkin pystyy keskittymään syvästi asioihin, jotka kiinnostaa. Sitten taas jos ei kiinnosta, niin keskittyminen herpaantuu. Tarkkaavaisuus kärsii, jos on liikaa ärsykkeitä. Esimerkiksi eksyin kerran Stockan hulluille päiville ja olin siellä tunnin. Unohdin täysin mitä olin hakemassa ja kuljeskelin vaan sinnetänne kakofonian keskellä. Kun pääsin kotiin, oli voimat menneet täysin. En ole käynyt koskaan uudelleen. Kaupassa en voi käydä ruuhka-aikaan muutenkaan. En tiennyt mistä se johtui ennen kuin oma lapsi käyttäytyi samoin ja sai diagnoosin. Minulla ei ole diagnoosia, koska minun pitäisi itse hakeutua tutkimuksiin enkä oikeastaan tee diagnoosilla mitään. Tiedän mikä minua vaivaa ja olen sen kanssa oppinut elämään. Olisi kuitenkin ollut helpompaa jos olisin esim.ala-asteella tiennyt miksi reagoin asioihin kuin reagoin.
Hauskaa on myös, että lapsuuden ystäväni ovat olleet ihmeissään miten minulla, rauhallisuuden tyyssijallla, voi muka olla adhd. Niin, kun se kaaos on aina pään sisällä ja näkyy useimmiten kotona. Puolisolleni ei ollut yllätys,. Hän huomasi yhteyden heti ”taudinkuvasta” luettuaan.
Tuo Stocka case ei tee sinusta ADHD-tapausta. Miehesi diagnoosikaan ei sitä tee. Sinulla ei ole diagnoosia. Tuiki tavallista, että ihmisjoukko tai vilinä vie energiat.
Täällä taas Adhd nainen joka käy mielellään hulluilla päivillä eikä ole mitään ärsykettä häiritsemässä.
Vierailija kirjoitti:
Miten ne lääkkeet saa kokeiluun? Kun sanotaan että yksityiselle, niin kenelle tahansako vai onko tiettyjä erikoistuneita?
Ne on vaarallisia, ei saa ennen tutkimuksia.
Samoin. Minulla ei ole diagnoosia, koska en ole saanut aikaiseksi lähteä testeihin. Mutta kahdella lapsellani on ja muutama muu suvussa diagnostisoitu. Mutta selkeästi tunnistin tuon piirteen. Itse olen saanut Ikeassa paniikkikohtauksen, koska maailma meni liian nopeaa ympärilläni. Minussa on ehkä hiukan jopa aspergeria, koska tykkään stukrutoidusta elämästä, enkä kauheasti pidä äkkinäisistä muutoksista. Eli minua voi verrata laivaan, jota on vaikea kääntää. Mutta silti teen ihmeen impulsiivisia päätöksiä, kuten menin naimisiin vastatuntemani miehen kanssa ihan pikaisesti kun nyt satuin rakastumaan ja työpaikkaa olen vaihtanut välillä kuin joku sukkia. Nuorena vuoden aikana muutin kolmeen eri kaupunkiin työn perässä, kun yksi paikka alkoi niin äkkiä kyllästyttää.
Hyvin olen silti pärjännyt elämässä, joten en ole siksi jaksanut diagnoosia lähteä hakemaan itselleni, vaikka aika selkeästi tiedän, mitä minussa on "vialla"