Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Toukokuun 13 päivä aloitin,nyt -9kg ei mitään sivuvaikutuksia 🤩
Hei
Olen nyt pistänyt kolmen puikon verran, aloittaen pienellä määrällä ja lisännyt sitä viikottain lääkärin ohjeen mukaisesti. Nyt pistän siis sen normaalimäärän 3, jota ei ole tarkoitus enää nostaa. En ole huomannut mitään sivuvaikutusta, eipä painokaan ole juuri muuttunut.
Minua häiritsee se kun pistoksessa lääkeainetta menee aina ohi, nyt siis monia tippoja, saattaa jopa pieni noro valua ohi tuota ainetta. Neula on 0,25x6
Aloitin Saxendan käytön 10 vrk sitten. Ja nostin ma annoksen 1.2 een kyllä tämä tuntuu toimivan, ruoanhimo on kadonnut ei yhtään haksahduksia ahmimisen suuntaan, ruoanhimo on kadonnut. Ei mitään havaittavia sivuvaikutuksia suosittelen. Paino putoaa vähän liiankin hyvin 3 kg alle 2 viikossa !!!
Täytyy vähän painaa jarrupoljinta nyt on perjantai joten voisin suoda itselleni jotain hyvää mutta huomenna jatketaan täysillä. Painoa pitäisi tiputtaa 30 - 40 kg joten olen vasta alkuvaiheessa. Saa nähdä kuinka käy kun nostan annosta alkunon ollut lupaava.
Saxendasta saa 40% korvauksen jos on ylipaino,verenpainetauti ja sokeritaudin esiaste.Nämä kolme tulee olla.
Voi rähmä. Annoksen muuttamisesta tuli sotku. Kuvotusta, pyörrytystä, väsymystä, vatsanärsytystä, närästystä ja yöllä paha refluksi. En syönyt mitään heviä, kun kerran kaikki yökötti. Pidän nyt taukoa ja aloitan pienimmällä uudestaan. Ehdin käyttää viikon 0.6 ja sitten kaksi päivää 1.2 määrää. Seuraavaksi, kunhan vatsa on kunnossa, pidän pienintä annosta pitkään ja nostan sitä vain muutamin naksauksin. Mikä on hyvä puoli, että aine todella pienentää ruokahalua. Oikeanlaisen painonpudotuksen tasapainon ja kohtuuden löytämisessä tulee menemään aikaa. Ja tietysti liikunnan. Zemppiä kaikille💪!119
T. BMI 42
Saxenda aloitettu viikko sitten. Tänään nostin 0.6 plus viis naksautusta. Tuntuu, että hirvee turvotus. Mikä tähän auttaisi?
Vierailija kirjoitti:
Voi rähmä. Annoksen muuttamisesta tuli sotku. Kuvotusta, pyörrytystä, väsymystä, vatsanärsytystä, närästystä ja yöllä paha refluksi. En syönyt mitään heviä, kun kerran kaikki yökötti. Pidän nyt taukoa ja aloitan pienimmällä uudestaan. Ehdin käyttää viikon 0.6 ja sitten kaksi päivää 1.2 määrää. Seuraavaksi, kunhan vatsa on kunnossa, pidän pienintä annosta pitkään ja nostan sitä vain muutamin naksauksin. Mikä on hyvä puoli, että aine todella pienentää ruokahalua. Oikeanlaisen painonpudotuksen tasapainon ja kohtuuden löytämisessä tulee menemään aikaa. Ja tietysti liikunnan. Zemppiä kaikille💪!119
T. BMI 42
Älä turhaan nosta annostusta, jos paino putoaa. Käytän itse Wegovya ja olen minimiannoksella laihduttanut 20 kg vuoden kuluessa. Annoksen nostoyritys sai aikaan vain voimakkaat sivuoireet, kuvotuksen, oksentelun jne.
Minulla on 10kg ylimääräistä ja aloitin Saxendan eilen. Jospa se auttaisi saamaan nämä ylimääräiset pois.
Eikö teitä (lievästi) ylipainoisia yhtään arveluta ryhtyä tuuttaamaan kehoon myrkkyjä sen sijaan, että pudottaisi kilot muilla keinoin? Eihän noiden lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista ole mitään takeita, eikä myöskään siitä miten pahasti sekoittavat kropan oman toiminnan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö teitä (lievästi) ylipainoisia yhtään arveluta ryhtyä tuuttaamaan kehoon myrkkyjä sen sijaan, että pudottaisi kilot muilla keinoin? Eihän noiden lääkkeiden pitkäaikaisvaikutuksista ole mitään takeita, eikä myöskään siitä miten pahasti sekoittavat kropan oman toiminnan.
Ei kyllä arveluta yhtään.
erikoiskorvattava, joka saatiin kelalta .lääkkeen hinnaksi tuli 2,5euroa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
halpa lääkehän tuo on. Muutama satkuhan menee ahmijoilla ruokaan kuukaudessa, siis ylimääräiseen ruokaan.
Jos ette pysty laitumaan Ene ryhmät,jonne pääsy on terveysasemien kautta. Nappatte mielumin reseptiläket laihdutte. Kun läken syönti vihdoin loppu 1 vuodessa lihoatte takaisin sihen ylipainoon missä olitte. Koska ette opetelet syömän oikein.Ruoka rytmi. Ruualle kellon ajat ylipainoa tippu 10 kg.vuosi vauhdilla. Ruoka rytmin saate hyvät ohjet sairalan ruoka ajat hakuun sinne netti. Sinä on myös kellon aikan ravinto mitä syödä.Kun sitä noudatatte läpi elämän,kilot ei palaa takaisin.Henkilö jolla ylipainoa 30kg. laihdutti 3 vuodessa. Paino pysyy kun yhä,koska noudataa kellon ajat ja ruoka rytmi.Sama asia 40kg ylipainoa, Laihtuminen kesti 5 vuotta. Takaisin paino ei tule koska syö sairalan kellon ajat yhä .Henkilö joka laihdutti reseptiläkeillä,kun muten ei sydän vikasena kyenyt.
Anu Saagim vauva-palstalla? 😅
Käytin vuoden. Paino laski n 7 kg. Oli hieno olo. Lopetin käytön ja puolessa vuodessa kaikki kilot takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Minua arveluttaa enkä halua käyttää vierasaineita. Ylipainoa 20 kiloa mutta silti en uskalla tuohon oljenkorteen tarttua. Epäilyttää myös pysyvätkö pudotetut kilot poissa, vai palaisivatko takaisin korkojen kera..
Mutta mielenkiintoiselta kuulostaa ja varmaan nämä laihdutuslääkkeet tulevat tehokkaimmaksi ja turvallisemmiksi tulevaisuudessa
Vierailija kirjoitti:
Mysimbaa kokeilin aikaisemmin, mutta sain siitä todella pahoja oireita. Pahimpina ehkä mielettömän raivokohtaukset, joita saattoi tulla ihan pienimmästä asiasta. Normaalisti olen hyvin rauhallinen. Pelottava lääke.
Hyvä ystäväni käytti Mysimbaa reilun vuoden, ja hänen käytöksensä muuttui melko nopeasti sietämättömäksi.
Hän sai hurjia raivareita aika pienistä asioista, oli tyly, ja täysin piittaamaton toisten tunteista tai hyvinvoinnista. Hän myös puhui paljon kovemmalla äänellä kuin tavallisesti, ja äityi helposti huutamaan. Pinna oli tosi kireällä.
Lopulta hän meinasi saada potkut töistä (oli johtavassa asemassa eräässä kulttuuri-instituutiossa) ja tajusi siitä että nyt täytyy lääke lopettaa. Sitä ennen hän vain naureskeli että jos ette kestä hänen uutta minäänsä niin tervemenoa.
Minusta hän vaikutti tuona reilun vuoden mittaisena Mysimba-ajanjaksona hypomaaniselta. Sairastan itse kaksisuuntaista mielialahäiriötä, joten tunnen omakohtaisesti sellaisia mielentiloja. Kaiken sen ärtyvyyden ja rähjäämisen lisäksi hän tuhlasi tolkuttomasti rahaa, pani vanhoja toimivia ystävyyssuhteita poikki ja hankki uusia. Hän vuokrasi itselleen kaksi arvoasuntoa Helsingin keskustasta ja asui vain toisessa niistä. Kaukomatkoja, luksusvaatteita kaikkea sellaista, johon hänellä ei oikeasti ollut varaa.
Mysimban lopetettuaan hän palautui hissukseen omaksi vanhaksi itsekseen, ja alkoi paikkailla aikaansaamiaan tuhoja. Velkoja hän makseli pitkään, ja ihmissuhteita korjaili vieläkin pitempään. Meidän suhteemme ei ole palautunut ennalleen - olemme nykyään enemmän tuttavia kuin ystäviä, ja olen oppinut hyväksymään sen.
Mysimbaa en suosittelisi kenellekään muuta kuin tutun lääkärin taikka psykiatrin tiiviissä seurannassa.
Vierailija kirjoitti:
Voi rähmä. Annoksen muuttamisesta tuli sotku. Kuvotusta, pyörrytystä, väsymystä, vatsanärsytystä, närästystä ja yöllä paha refluksi.
Tuttua Saxendan käyttäjälle. Itselläni on kaikki nämä, ja ajoittain niin paha tuo refluksi, että ääneni käheytyy.
Refluksin ja makuaistin muutoksen (hyvä kun maistan mitään, ja senkin vähä mitä maistan maistuu oudolle) vuoksi olen ajatellut lopettaa Saxenda-lääkityksen. Olen käyttänyt sitä pian 3 vuotta, ja olen (mitä painoon tulee) takaisin lähtopisteessä.
Myös ajoittaiset katkokset lääkkeen saatavuudessa ovat olleet turhauttavia, ja lääkettä on välillä joutunut metsästämään pitkienkin matkojen päästä.
Iso miinus on myös verensokerin ajoittainen romahtaminen kesken fyysisen ponnistuksen. Tästä on varoiteltu pakkausselosteessakin, mutta tilapäinenkin toimintakyvyttömyys on ikävä kokemus.
Vierailija kirjoitti:
Et kysynyt minulta, koska olen vaikeasti ylipainoinen, mutta itse ajattelen että mieluummin riski mahdollisesti seuraavista pitkäaikaisvaikutuksista kuin aivan vääjäämättä seuraavat sairaudet vaikeasti ylipainosta.
Muistakaa, että ostatte vain lääkärin määräämiä ja apteekista näitä laihdutuslääkkeitä. Ulkomailla postimyynnistä voidaan saada vaikka diabeteslääkettä, jonka syöminen voi johtaa vaikka kuolemaan, kun verensokeri laskee ja laskee.
Ja jos on huono olo jatkuvasti tai haiman seuduilla kipua, niin yhteys lääkäriin.
Yksi suklaamuna pääsiäisenä?Hohhoijaa.