Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (826)
Vierailija kirjoitti:
Heippa!
Aloitin tänään saxendan ja mielenkiinnolla odottelen miten toimii. Todella toivon, että tästä olisi minulle apua, sillä pudotettavaa olisi melkein 30kg.. puuh..
Moi sinullekin, 725 täällä. Pidän peukkuja, että onnistut. Ja jos se on lohduksi, sanon, että mulla on kevennettävää vielä enemmän kuin sulla :)
Mulla on nyt pudotusta 10 kg, kuudessa viikossa. Vielä on kymmeniä kiloja matkaa siihen, mitä painoin, ennen kuin plussapallouduin. Just nyt matka tuntuu pitkältä ja huvittamattomalta. Ehkä tämä tästä taas, kuitenkin. Täytyy keksiä jotain piristystä - suuri opettelemisen aihe on mulle se, mistä muualta kuin ruuasta saisi tunteisiinsa jotain... niin, mitä? Säätelyä, laimennusta, mitä? Neuvoja ja vinkkejä saapi antaa.
Iloa itse kunkin päivään!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa!
Aloitin tänään saxendan ja mielenkiinnolla odottelen miten toimii. Todella toivon, että tästä olisi minulle apua, sillä pudotettavaa olisi melkein 30kg.. puuh..
Moi sinullekin, 725 täällä. Pidän peukkuja, että onnistut. Ja jos se on lohduksi, sanon, että mulla on kevennettävää vielä enemmän kuin sulla :)
Mulla on nyt pudotusta 10 kg, kuudessa viikossa. Vielä on kymmeniä kiloja matkaa siihen, mitä painoin, ennen kuin plussapallouduin. Just nyt matka tuntuu pitkältä ja huvittamattomalta. Ehkä tämä tästä taas, kuitenkin. Täytyy keksiä jotain piristystä - suuri opettelemisen aihe on mulle se, mistä muualta kuin ruuasta saisi tunteisiinsa jotain... niin, mitä? Säätelyä, laimennusta, mitä? Neuvoja ja vinkkejä saapi antaa.
Vaikea sanoa, mikä sen ruuan korvaisi. Sama kuin tupakoitsijoilla. Heti kun yhtään ahistaa, niin tekee mieli mennä henkosille sillä erotuksella, että mulla ei ole sitä tupakkaa missään, mutta jääkaapista kyllä löytyy ruokaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heippa!
Moikka!
10kg kuudessa viikossa, mahtava tulos!
Tunnesyömisestä irtipääseminen on kyllä todella vaikeaa ja hankalaa.
Oletko pohtinut mihin tunteisiin syöt? Suruun, iloon, tylsyyteen? Turrutatko vaikeita tunteita syömällä? Itse otin yhteyttä psykologin, jotta pääsisin käsittelemään vaikeuta tunteita ja tunnelukkoja siellä. Saa puhua ja ymmärrystä itsellensä ja omille toimintatavoilleen.. aloitin käymään jo ennen lääkkeen aloitusta, ja ainakin minun kohdalla on auttanut.. :)Olen pistänyt nyt muutaman päivän, ja nyt pari päivää tullut kirvelyä pistämisen jälkeen.. toivottavasti ei jatkuisi kovinkaan pitkään.. muita sivuoireita en ole vielä kokenut.. toki nyt menossa vasta 0,6 annos..
Tsemppiä lääkkeen kanssa!
Sama täällä, pudotettavaa on reilusti enemmän kun 30kg, jos haluaisin normaalipainoon bmi-taulukon mukaan matkaa olisi 60kg aikalailla. Itsellä ei ehkä kilot niin näy koska olen hyvin pitkä ja isorintainen, mutta kilot kyllä tuntuvat kun ne joutuu kantamaan.
Pystyn kyllä esim. Kävelemään 10km metsävaelluksen, uimaan hallissa pari kilometriä jne, mutta en pysty esimerkiksi kiipeilemään ja eniten juuri harmittaa monet lajit joita ei voi harrastaa/kokeilla kuten ratsastus, melonta, luistelu (pystyy mutta ottaa jalkoihin ihan liikaa). Tasapainoon ylipaino on vaikuttanut paljon. Toinen polvi on usein öisin kipeä, eli luultavasti siinä on nivelrikko tai ligamentit/jänteet/nivelet kärsivät painosta.
Itse yritän pitää mielessä sen mitä haluan eli pysyä elossa pitkään ja olla terve, ja päästä taas liikkumaan monipuolisesti. Kaipaisi kyllä myös tämän Saxendan rinnalle jotain tukiryhmää, psykologia tms.
Itsellä on 6 viikon punnitus keskiviikkona, sitten nähdään mitä on tapahtunut. Stressaa vähäsen, että jos olen vaan kuvitellut pudotuksen. Tekisi myös mieli alkaa paastoamaan tms, mutta tiedostan että se on vanhaa huonoa käytöstä. Olen siis tosiaan sairastanut sh:ta ja matkan varrelle mahtuu mm. nesteenpoistolääkkeiden, ulostuslääkkeiden, suolihuuhteluiden yms käyttöä. No, sitten mentiin ääripäähän...
T. Saxendakokeilija 83
Hei, 725 kirjoittaa nyt ihan pikaisen viestin Saxendakokeilija 83:n viestistä inspiroituneena. Huvittaisiko teitä vaihtaa esim. sähköpostiosoitteita, jos ryhtyisimme toistemme jonkinlaiseksi tukiryhmäksi? Jos joo, mitenkähän se onnistuisi? Jos ei, senkin ymmärrän :)
Olen käyttänyt Saxendaa n. kuukauden ja paino on pudonnut nelisen kiloa. (Mies 55 v./ 182 cm / 117kg).
Lääkkeen vaikutus alkoi välittömästi. Olen pudottanut ruokalautasen annoskokoa roimasti ja iltaisin ei ole tarvinnut käydä jääkaapilla vähän väliä. Aloitin ohjeen mukaan 0,6 annoksella ja nostin viikon jälkeen 1,2. Sen jälkeen en ole nostanut, koska aika ajoin on kuvottanut melkoisesti. Oksennusta ei ihan lentänyt, mutta ei ole kaukanakaan ollut.
Olen ajatellut jatkaa 1,2 annoksella niin kauan kuin paino putoaa. Pari kiloa kuukaudessa olisi ihan kelvollinen määrä, siitä kuitenkin tulisi vuodessa huima 24 kg.
Tärkeimpänä asiana pidän tuota kylläisyyden tunteen tuloa, ennen ei oikein nälkä lähtenyt vaikka söi kuinka paljon. Kunhan saisi kropan oppimaan taas järkevän ruokamäärän.
Vierailija kirjoitti:
Hei, 725 kirjoittaa nyt ihan pikaisen viestin Saxendakokeilija 83:n viestistä inspiroituneena. Huvittaisiko teitä vaihtaa esim. sähköpostiosoitteita, jos ryhtyisimme toistemme jonkinlaiseksi tukiryhmäksi? Jos joo, mitenkähän se onnistuisi? Jos ei, senkin ymmärrän :)
Ehdottomasti hyvä idea! Voisin vaikka luoda jonkun sähköpostin, jos sellaisen saa täällä jakaa, ja voitaisiin pohtia sitten sähköpostitse olisiko halua jopa vaikka whatsapp- ryhmään tai muuhun vähän nopeatempoisempaan viestintään. Palaan asiaan huomenna!
Ja huomenna aamusta on sitten punnituuuus!
T. Saxendakokeilija '83
Pidän peukkuja punnitukseen! Palataan!
terkuin 725
Noniin, punnitus takana, eli 6 viikkoa on ollut Saxenda käytössä ja paino -5,8 kg, eli aikalailla kilo per viikko 🙂 Tosin lähtöpaino oli mitattu 10.2, ja mut punnittiin vielä kertaalleen 4.3 päivää ennen Saxendan aloitusta, toki eri vaa'alla ja sen mukaan painoin 2,1 kg enemmän, et jos tosta laskee niin painoa olisi tippunut peräti lähes 8kg. Se on ehkä enemmän lähellä omaa tunnetta, mutta virallinen tulos siis -5,8kg.
Loin sähköpostin, laitelkaa viestiä ja laittakaa samalla olisko kiinnostusta whatsapp-ryhmään vai onko liian henkilökohtaista jos on puhelinnumero.mulle käy kyllä Whatsapp🙂 Korvatkaa miukumauku @-merkillä!
saxendakokeilija83MIUKUMAUKUoutlook.com
T.Saxendakokeilija 83
Saako vielä laittaa viestiä vai onko jo suuri porukka kasassa?
Laita vaan sähköpostia ja saa laittaa muutenkin. Ollaan viesteilty vaan kaksin, että hyvin voi tulla mukaan. Ei olla myöskään vielä siirrytty esim whatsappiin että voidaan myös pohtia sitä.
T. Saxendakokeilija 83
Nykyään ainakin Keski-Suomen hyvinvointialue myöntää hoitotarvikejakelusta neulat pistettävälle lihavuuslääkkeelle, jos on Kelalta saanut korvattavuuden siihen.
Löysin netistä tällaisen tekstin joka viittaisi että joku ajanut saxendasta syövän. Ootteko kuullut mitää? FB:ssä oli oikein ryhmä missä moitittiin tätä lääkettä saxenda causes cancer
Min Sadique hello Min, thanks for messaging. It's a long story but I'll try to sum it up.
In December 2019 my mother was prescribed saxenda. She had just turned 60 and was in top notch health. In April 2020 she started feeling sick and after a few days went to her doc for a check up. Within days she was diagnosed with stage 4 pancreatic cancer. Life for us all went down hill from this point. I know it seems possibly unbelievable that the drug was related due to the only 5 months of use but my moms case was unique. In 1985 she had been diagnosed with a non malignant pancreatic cyst. It had remained unchanged with regular CT and ultrasounds over the years. Saxenda is a hormone based medication and they are known to proliferate cancer. Saxenda had turned her non malignant cyst in to stage 4 cancer in only 4 months. The proof is in the fact that stage 4 pancreatic cancer takes roughly 20 years to develop and 10 years prior to death shows up in blood work. My mother had regular check ups including blood work and was clean and clear as of 2016 paperwork. After her diagnosis she came to me with her suspension that the drug may have been involved. I asked her why and she explained to me that a colleague of hers had taken it and developed thyroid cancer ultimately having to have her thyroid removed. She had a lot on her mind and didn't like to discuss it but I quickly set out to do my own research and only one click lead me directly to saxenda being related to both pancreatic and thyroid cancer. I cried for three weeks.
Olen käyttänyt Saxendaa nyt seitsemättä viikkoa. Toimii todella hyvin ruokahalun vähentämiseen,mutta itselläni on valtavasti haasteellisia sivuoireita kuten väsymys,ripuli ja jatkuva röyhtäily(aivan hirveä hajuisia). Paino on tippunut varmaan vähän liikaakin n.7kg. Onko kenelläkään kokemusta, kuinka kauan nämä sivuoireet jatkuvat. Nyt tuntuu, että on pakko lopettaa lääkkeen käyttäminen, koska en pysty tekemään muuta kuin olemaan kotona.
Siis perustuuko tän lääkkeen teho siihen etovaan oloon? Että sen takia ei syö?
Laitoin eilen ekaa kertaa ja vain viisi naksua, koska olen herkkä kaikille lääkkeille. Ihan kauhea olo tuli yöllä, vaikka pistin aamulla. Näin ei tietenkään voi elää, ihmisen pitää voida nukkua ja syödä jotain, koska on oltava työkuntoinen.
Onko tässä pakollinen ottaa tuo pistosopetus, vai voiko mennä ihan videoiden varassa? Jääkaapissa odottaa saxenda, ja tekis mieli aloittaa vaan.
En mä ainakaan saanut mitään opastusta kun koko lääke määrättiin puhelinajalla. Pistäminen on tosi helppoa ja yksinkertaista kun lukee pakkausselosteen. Neuloista en ymmärtänyt mitään, apteekissa sanottiin että kutonen ja ne on hyviä. Jos kerran sulla on se jo niin anna palaa.
Hei kaikille
olen uusi saxendaa käyttäjä, aloitin eilen 15.7.25. Ruokahalu on pois niinkuin teillä muillakin. Näin lyhyen käytön jälkeen sivuoireita ei vielä ole.
sain reseptin sairaanhoitajan kautta ja lääkäri määräsi reseptin. En siis nähnyt koko lekuria.
mulle sanottiin et saan korvauksen mutta ei lääkäri sitä kirjoittanut kun puuttuu diabetes.
kukaan ei opastanut kynän käyttöön, netistä katsoin videon ja sen kautta opin kuinka ja miten kynän kans toimintaan
Toivottavasti tämä ketju ei kuivu kasaan, tarvitsen nyt vertaistukea ja kuulumisia kuinka muilla menee
terv. Sirkku
Heippa!