Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (826)
Vierailija kirjoitti:
Mitä tarkoitat sillä, että 'pakkausselostehan ne (=naksautukset) kieltää? Kieltää miten?
Aivan varmasti voi annostella ohjemäärien väliltäkin, etenkin jos annostuksen nosto aiheuttaa pahoja sivuoireita. Maltillisemmalla nostolla voi oireet olla siedettävämpiä, joten ditäkin kannattaa kokeilla.
Pakkausselosteessa mainitaan tästä ainakin kahdesti:
"Annosvalitsin naksahtaa eri tavalla, kun sitä käännetään eteen- tai taaksepäin tai kun valitset enemmän milligrammoja kuin kynässä on jäljellä. Älä laske kynän naksahduksia."
"Tarkista aina annoslaskurista ja annososoittimesta, kuinka monta milligrammaa olet valinnut, ennen kuin pistät tämän lääkkeen. Älä laske kynän naksahduksia."
Mutta itse kyllä käytän väliannoksia kuitenkin, kuten moni muukin. 😄
Miten toimitte, kun Saxendaa ei saa?
Minäkin osallistun ketjuun. Sain perusterveydenhuollon kautta Saxenda-lääkityksen lihavuuden hoitoon helmikuussa. Perussairauksista ja liitännäissairauksista johtuen mm. aineenvaihdunta ei toimi normaalisti ja minulla on ollut ylipainoa käytännössä koko aikuisiän. Lähtöpaino oli 94kg (bmi n. 35).
Aloitin ohjeen mukaan annosnostoja. Ensimmäisten viiden viikon aikana paino putosi 5kg ja ruokahalu väheni huomattavasti. Annostuksen noustessa 2,4 alkoi myös etova olo niin pudotin takaisin 1,8 4viikon ajaksi ja olo tasottui hyvin. Heinäkuussa pidin vajaan viikon tauon pistämisestä ja paino jumahti sijoilleen, toki helmikuusta pudotusta oli tullut n. 10kg.
Nyt kun saatavuushäiriö ylläti huomasin heti, että oma painonhallinta on selkeästi riippuvainen hormonihoidosta. Painonlaskun myötä myös verenpaine on tasoittunut. Minulla on nyt saatavuushäiriön ajan kokeilussa tablettimuodossa Rybelsus. Seuraan nyt kuinka tämä auttaa hillitsemään syömistä ja mielitekoja ja ennen kaikkea hallitsemaan painoa.
Kaipaan vastauksia pitkään Saxendaa käyttäneiltä. Jotka myös laihtuneet eli lääkkeestä ollut apua. Minkälaisia kalorimääriä (tai vajetta) syötte per päivä kun Saxenda käytössä? Mulle lääkäri suositti ettei alle 1700 kcal missään nimessä, vaan 1800-1900kcal pikemminkin.
Nyt kun käytössä 1,2 mg saxendaa jo 1000 kcal/pvä on saavutus, 1500 kcal kun oikein yrittää. Mietin vain, että onko pakko yrittää syödä tuo 1800 kcal/pv.
Mäkin sain Rybelsus-reseptin, kun Saxendaa ei saa. En ole vielä ehtinyt hakea. Onko teillä toiminut ja onko ollut sivuoireita? Millaista annosta käytätte?
Kannattaa seurailla saatavuustilannetta eri paikoista. Yliopiston Apteekki "katso saatavuus apteekeissa" kertoo, että muutamassa apteekissa Saxendaa on tällä hetkellä. Myös verkkokaupasta saatavilla kuukauden annoksia.
Jeeeeeeee! Tänään tuli apteekista viesti. Saxenda saatavana. Huomenna hakemaan👍.
Vierailija kirjoitti:
2684 kirjoitti:
Hei minulla oli omisi yksi saxenda kynä kaupan Tampereella. Numeroni on 0406642690, mistä voit kysellä asiasta lisää.
Älkää ikinä ostelko muilta näitä kyniä! On voineet olla lämpimässä tai säilytyslämpötila vaihdella kaiken aikaa. Kynälle on voinut tapahtua/voitu tehdä mitä vaan, ei ehkä ole edes steriili enää.
Mutta on myös todella naiivia ja typerää jaella puhelinnumeroaan netissä. huh huh...
Voihan se olla väärennöskin. On laitonta ostaa reseptilääkkeitä tai ainakin niiden myynti.
Jatkan itse Rybelsusista. Oon nyt muutaman päivän käyttänyt 3mg, ei ole ollut mitään sivuoireita. Ruokahalu ehkä hivenen pienempi, voi olla että vaan kuvittelen. Hankalaa, kun pitää ottaa aamulla ja puoleen tuntiin ei saa syödä. Aamut on aina kiireisiä, niin on pitänyt kääntää aamurutiinit ympäri ja syödä viimeisenä.
Onko teillä tullut oireita annoskoon kasvaessa? Oletteko menneet suoraan 7mg ja sitten 14 vai jotenkin vaiheittain niin kuin Saxendan naksautuksilla? Mulla tuli Saxendasta pahat sivuoireet ja nostin annosta tosi hiljalleen.
Voikohan tästä siirtyä suoraan Saxendaan? Ei varmaan. No, ainakin tää on puolet halvempaa eikä tarvi piikittää. Toivottavasti toimii!
Aloitin juuri Saxendan ja olen lähdössä talven viettoon etelään, niin piti selvitellä asioita.
Novo Nordisk kertoi, että voin säilyttää Saxendaa huoneenlämmössä 30 pv kunhan käytän sen saman 30 pv kuluessa. Lämmennyttä lääkettä ei saa uudelleen panna jääkaappiin. Yhden paketin pystyy siis viemään ilman kylmäsäilytyslaukkua.
Kela kertoi, että ulkomailla ostetun lääkkeen korvaus lasketaan kyseisen maan ostohinnasta ja se kerryttää ostovuoden lääkekattoa. Lääke maksetaan kohdemaassa täysimääräisenä ja korvausta haetaan jälkikäteen.
Kelalta voi myös anoa etukäteen lupaa ostaa enemmän, kuin 3 kk lääkkeet.
Olen satunnaisesti käyttänyt alkoa saxendan kanssa. Minulle ei ole mitään aiheuttanut, mutta kaikki ovat ykslöitä ja joihinkin voi vaikuttaa. Tuoteselosteessa ei erityisesti mainita alkon käytöstä. Ei ainakaan mitään antabus reaktioita ole tullut.
Sain saxendasta sietämättömät sivuoireet jo 1.2 annoksella. Hirvee päänsärky ja jatkuvaa oksentelua. Onnistuin pudottamaan 7 kg, mutta se ei riitä. Pitäisi vielä pudottaa 20kg, mutta perempi tehdä se muilla keinoin. Saxendan käytön aikana elämäni oli täyttä helvettiä!
Kyllä ne voi. Yhdessä apteekissa makso 42 e ja toisessa 30e. Hinnottelevat oudosti.
Rybelsus on ollut mulle oikea onnellisuuslääke. Otin ensin aamuisin ja se teki niin väsyneeksi, että oli pakko nukkua päikkäreitä. Aloin ottamaan iltaisin ja olen nukkunut paremmin kuin kymmeneen vuoteen! Olen käyttänyt melatoniinia ja ajoittain jopa unilääkkeitä, eikä mikään ole auttanut. En herää nykyäänkään pirteänä, mutta päivän mittaan piristyn. Olen useimpina päivinä hyväntuulinen ja jopa onnellinen. Unen vähyys ei enää paina.
Myös paino on alkanut pikkuhiljaa laskea. Ei ole ollut mitään huonoa oloa tms. Puolet halvempi kuin Saxenda, helpompi käyttää, sivuoireet positiivisia negatiivisten sijaan.
Vierailija wrote:
Sain saxendasta sietämättömät sivuoireet jo 1.2 annoksella. Hirvee päänsärky ja jatkuvaa oksentelua. Onnistuin pudottamaan 7 kg, mutta se ei riitä. Pitäisi vielä pudottaa 20kg, mutta perempi tehdä se muilla keinoin. Saxendan käytön aikana elämäni oli täyttä helvettiä!
Tuoteselosteessakin mainitaan, että lääkettä tulisi käyttää korkeintaan "korkeimmalla siedetyllä annoksella". Eli pudota annos 0,6:een ja käytä sitä niin kauan kuin se tehoaa. Nosta vasta, kun teho tuntuu laantuvan. Ja 0,6 sekä 1,2 annosten väliin mahtuu monta naksautusta, joita voi pikku hiljaa lisätä pahempien sivuoireiden välttämiseksi. Eli ei ole pakko nostaa annosta aina 0,6 kerrallaan.
Hui. Sain tähän korvattavuuden, mutta koko lääke pelottaa. Pelkään sivuoireita, pistämistå ja mahdollisia pysyviä muutoksia
Voiko lääke jotenkin sekoittaa kehoni niin, etten pärjää enää ilman sitä?
Onko tämä liian luonnotonta?
En ole varma, uskallanko kuitenkaan kokeilla...
Onko muita pistokammoisia käyttäneet?
Voisitko kertoa kokemuksestasi?
kiitos
Suosittelen tuikkaamaan sen neulan nopeasti siihen vatsan nahkahan, mitä nopeammin niin sitä parempi, niin et ehdi jännittämään sitä pistämistä.
Se neula on tosi ohut ettei se ainakaan minulla tunnu miltään. Uskon että ensijännityksestä päästyänne huomaatte että ei ole mitään syytä jännittää kun se pistäminen ei tunnu miltään.
Kun ostin neulapaketin, niin apteekissa kysyttiin että 6 mm vai 8 mm neuloja? Sanoin että ei ole väliä, laita niitä mitä itselle ostaisi ja niin tuli 6 mm neulat.
Mitä tarkoitat sillä, että 'pakkausselostehan ne (=naksautukset) kieltää? Kieltää miten?
Aivan varmasti voi annostella ohjemäärien väliltäkin, etenkin jos annostuksen nosto aiheuttaa pahoja sivuoireita. Maltillisemmalla nostolla voi oireet olla siedettävämpiä, joten ditäkin kannattaa kokeilla.