Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Elämää vain kirjoitti:
Ai niin, nyt muistin mitä mun piti kirjoittaa:
Minulla elintapamuutoksen tavoite on olla psyko-fyysis-dynaaminen ei pelkkä ulkonäöllinen tai yhteiskunnan paineiden sanelema.
Oon tehnyt tosi paljon töitä itseni ja psyykeen kanssa, että olen saanut lapsuuden ja nuoruuden traumat työstettyä sekä vertaistukiryhmissä, yksilö-, ryhmä- kuin psykoterapiassakin.
Mutta siitä jäänytkin tunne, että keho muistaa. Ylen artikkelissa oli muistista tietoa. Pelko, jännitys ja stressi laukaisevat adrenaliinituotannon ja lisämunuaiset aktivoituvat ja sitten oli insuliinituotannosta ja sokeriaineenvaihdunnasta. --> Ihminen muistaa paremmin ikävät asiat, koska niissä "kehon reaktiot mukana".
Vyöhyketerapiassa sanottiin, että aineenvaihdunnan alueet ovat reisissä / lantiolla. Keho myös suojaa niitä elimiä, joissa vaivoja keräämällä rasvaa suojaksi. Minulla paino kerääntyminen alkanut munasarjojen alueesta ja reisistä, toki kertynyt rasvaa
Ei se saxenda mikään ihmelääke ole että pelkästään sitä piikittämällä laihtuu, vaan se on laihdutuksen tueksi.
Omien kokemuksieni mukaan helpointa on laihduttaa pitämällä ruokapäiväkirjaa siten että muuttaa kalorit pisteiksi. Yksi piste 50 kaloria. Sitten päätät montako pistettä voit syödä vuorokaudessa. 30 pistettä on siis 1500 kaloria. Ruokapäiväkirjaksi riitää normaali ruutuvihko.
Tämä seuranta ohjaa automaattisesti syömään terveellisemmin, koska niitä kaloreita kun katsoo, niin huomaa että mitä ei kannata syödä kun siitä menee paljon pisteitä ja toisinpäin että mistä menee vähän pisteitä ja sitä voi syödä enemmän.
Aikansa kun on niitä syömisiänsä pisteinä ruokapäiväkirjaan kirjanut, niin oppii ulkoa paljonko mistäkin pisteitä menee.
Itse olen joskus säästänyt pisteitä ja käyttänyt ne myöhemmin ja myös toisinpäin, jos on mennyt joskus yli, niin seuraavana päivänä olen kuronut ylimenneet pisteet kiinni.
Kirjoituksesi perusteella sinun pitäisi pitää ruokapäiväkirjaa koko lopun ikääsi.
Vierailija kirjoitti:
Elämää vain kirjoitti:
Ei se saxenda mikään ihmelääke ole että pelkästään sitä piikittämällä laihtuu, vaan se on laihdutuksen tueksi.
Omien kokemuksieni mukaan helpointa on laihduttaa pitämällä ruokapäiväkirjaa siten että muuttaa kalorit pisteiksi. Yksi piste 50 kaloria. Sitten päätät montako pistettä voit syödä vuorokaudessa. 30 pistettä on siis 1500 kaloria. Ruokapäiväkirjaksi riitää normaali ruutuvihko.
Tämä seuranta ohjaa automaattisesti syömään terveellisemmin, koska niitä kaloreita kun katsoo, niin huomaa että mitä ei kannata syödä kun siitä menee paljon pisteitä ja toisinpäin että mistä menee vähän pisteitä ja sitä voi syödä enemmän.
Aikansa kun on niitä syömisiänsä pisteinä ruokapäiväkirjaan kirjanut, niin oppii ulkoa paljonko mistäkin pisteitä menee.
Itse olen joskus säästänyt pisteitä ja käyttänyt ne myöhemmin ja myös toisinpäin, jos on mennyt joskus yli, niin seuraavana päivänä olen kuronut ylimenneet pisteet kiinni.
Kirjoituksesi perusteella sinun pitäisi pitää ruokapäiväkirjaa koko lopun ikääsi.
Voi luoja nyt taas. Ei missään nimessä näin! Ettekö te yhtään kuuntele lääkäreitä tai ikinä ota selvää asioista itsenäisesti lukemalla oikeita lähteitä, lääkkeen käyttöohjeita esim? Painonvartijoiden pistesysteemit ja muut vastaavat todistetusti johtaa jojoiluun ja syömishäiriöihin. Pysyvään painonhallintaan ne todistetusti eivät johda. Näitä dieettejä EI pidä käyttää! Ylipäänsä mitään mitä nimitetään dieetiksi ei pidä käyttää.
Pointti on se, että lääkkeen aikana opetellaan syömään terveellisesti. Ei tuijoteta kaloreita! Lisätään liikuntaa rauhallisesti, että siitä tulee elämäntapa. Tavoitteena on pysyvä elämäntapamuutos, ei laihduttaminen. Lääke hillitsee ruokahalua, että alkuun pääseminen olisi helpompaa.
Vanhentaa naaman 5 vuotta. Kokemus pistänyt 3 kk kotihoidon asiakkaalle.
Vierailija kirjoitti:
Vanhentaa naaman 5 vuotta. Kokemus pistänyt 3 kk kotihoidon asiakkaalle.
Oletpa harvinaisen inhottava ihminen. Viis painonpudotuksesta, terveydestä ja pidemmästä elämästä. Sinä näet ilkeässä mielessäsi että kapeammat kasvot olisivat vanhemman näköiset ja se on sinusta pääasia. Toivottavasti vaihdat alaa tai saat potkut, ettei kukaan joudu olemaan noin pahantahtoisen ihmisen armoilla.
+1 Saxendra - https://htm109.com/track.php?c=cmlkPTgzODg2MyZhaWQ9MjQ1ODMyNTI Olen pudottanut yli 14 kiloa, enkä ole muuten joutunut paljoa muuttamaan ruokavaliotani tai liikunnan määrää.
ei ne lääkkeistä mitään kysele
tai ottaa piikin juuri ennen reissua
viikon välein noin suunnilleen
eli seuraava palattua
kyllä saat Saxendaa (Oxempic aina loppu)
myös jokin toinen on tullut myyntiin
Wegovy on se uusi , tehokkaampi
Mulla Saxenda oli sexenda. Ruokahimon ohella meni muutkin himot.
Wegovy tulee kuulemma maksamaan n 400e /kk, eli on tehokas mutta myös kallis
Vierailija kirjoitti:
Eikö lihavuusleikkaus olisi järkevämpi - ja edullisempikin - tapa pudottaa painoa, pysyvästi?
Miten leikkaukseen pääsee?
Onko muilla ilmaantunut verenpaineen laskua 3-4h pistoksen ottamisen jälkeen. Minulla on ja olen täydellä annostuksella.
11kk saxendan käyttöä takana ja painoa tippunut 17 kiloa. Olen todella tyytyväinen!
Olen käyttänyt Saxendaa hieman yli 3 kuukautta. Lähtöpainoni marraskuun -23 lopussa oli 107 kg ( BMII 29 ) , nyt 94,5 kg .
Tulos on kyllä ollut paljon odotettua parempi.
Olen pystynyt pienetämään ruokaillessani annoskokoa huomattavasti, saxendan avulla, muuten ruokailutottumukseni ovat suurin piirtein ennallaa. Ylettömän rasvaisia ruokia en syönyt aiemminkaan, mutta nyt salaatin osuus lautasella on aiempaa suurempi.
Liikuntaa olen lisännyt viikko-ohjelmaan merkittävästi. Pyrin liikkumaan viikossa 3-4 kertaa , kohtuullisella rasitustasolla.
Voin suositella Saxendaa vilpittömästi , alun lievästä pahoinvointisuudesta huolimatta.
Tänään sain reseptin. Palloteltiin Ozempicin ja Saxendan kanssa ja lääkäri päätyi Saxendaan, koska sitä on helpommin saatavilla kuin Ozempicia. Noh, paikkakunnan kahdessa apteekissa kävin ja molemmissa ei-oota :D Toisessa oli tulevaan satsiin 10 jo jonossa, toisessa pääsin ensimmäiseksi jonoon eli jospa sen ensimmäisen satsin tässä muutaman viikon sisään saisi. Sitten pitääkin alkaa tehdä suunnitelmia, että pitääkö seuraavaa annosta lähteä hakemaan jostain kauempaa.
Odotan innolla ja olen nyt lukenut keskusteluja palstoilta ja Facebookista.
Pituus 168 cm, lähtöpaino noin 98 kiloa. Tavoitepaino on 65-75 kiloa, tuon sisällä kaikki käy. Eli paljon on matkaa, mutta jospa tämä tukisi omaa matkaa.
Hei onko teillä kenelläkään muulla käytännön ongelmia Saxenda-kynän kanssa? En meinaa millään saada irrotettua neulaa kynästä pistämisen jälkeen, tuntuu olevan kauhean tiukassa. Apteekissa sanottiin vain, että kierrä neula irti, mutta kauheasti saa käyttää voimaa, että se lähtee irti.
Itse käytin Saxendaa viime kesänä/syksynä ja paino putosi 12 kg 3 kuukaudessa! Aloitus painoni oli 72 kg ja olen 160 cm pitkä. Ennen kun porukka alkaa kommentoimaan, niin mulla on kilpirauhasen vajaatoiminta jonka takia painonpudotus oli lähes mahdotonta ja mun kolesterolit oli koholla. Pidin joulun ajan taukoa, koska monet ruuat oksetti lääkettä käyttäessä. Koitin uudestaan aloittaa jo pariin kertaan, mutta tuntuu että lääke ei enää auta. Ruokahalun se kyllä vie, mutta koko ajan turvonnut olo, eikä painolle ole pariin kuukauteen tapahtunut mitään. Ainoa syy miksi koitan vielä vähän saada painoa alaspäin on se, että saisin pienemmät rinnat. Minä en mene veitsen alle ellei ole aivan pakko. Toivottavasti muutkin on saanu apua lääkkeestä!
Siirryin 10 päivän jälkeen 1.8 annokseen, pistin eilen illalla, ja vieläkään klo 21 edes neste ei pysy sisällä. Tähän asti ollut ajoittaista huonovointisuutta, ei mitään tällaista. Paino on lähtenyt laskuun. Tuntuu että pienempikin annos tehoaa. Palaan 1.2:een, vaikka nyt ei tee mieli ottaa sitäkään.
Itselläni on sama vika se tulee iltayöstä ja pelkään sitä, kun ei hallitse itseään. Pidän kirjaa aamupainosta ja siitä ihan kaikesta mitä suuhuni laitan kalorit ja hiilarit ja liikkumisesta myös.
En uskalla luopua yhtään siitä, etten tietäisi mitä syön.
Painan nyt 92kg aiemman 120kg sijasta ja olen laihtunut enkö syö 1200kcal enemmän koskaan... yöllä iskee hirveä nälkä. Kirjaan nekin ylös ja kyllä veetuttaa siitä lukea. Morkkis on taattu. En aio antaa periksi. Raskastahan se on kirjata päiväkirjaan vuodesta toiseen.
Nyt yritän selvitä siitä vettä juomalla.välillä onnistun pelottaa, että alan taas lihomaan.
Joku amerikkalaistutkimus on tehty jo neljäkymmentäluvulla, jossa testattiin nuorilla miehillä mitä vaikutuksia on aliravitsemuksella. Lopputuloksena oli tuota ahmimishäiriötä, kun aivojen hypothalamus meni epäkuntoon.
Juttu ei kertonut jäikö se elinikäiseksi vaivaksi.
Kirjoittaisivatkohan minulle jotain vastaavaa lääkettä? On kyllä hintavaa.