Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (826)
Hei. Vuosia näköjään kulunut, kun tänne joku Saxendasta kirjoitellut 🤔
Onko täällä vielä keskusteluun porukkaa ???
Olen käyttänyt saxendaa hyvällä menestyksellä. Verenpaine lääkkeet jäi pois, kolesteroli laski normaaliin. Paino on pudonnut 15 kg. Alkuun tottakai oli huonovointisuutta. Verenpaineen laskun takia pitää varoen nousta ylös. 100/75. Minä saan Kelasta korvauksen40%. Koska terveydellinen tila vaati painonhallintaa. 2 sydän verisuonta oli melkein tukossa. Pallolaajennuksella korjaantui. Myös muita tukielin vaivoja. Kyllä tietenkin hinta kirpaisee, loppuvuodesta saa kuitenkin vain 2.50€. kun omavastuu on täynnä. Kela myöntää korvauksen kun on terveydelliset perusteet. Näin minulle sanottiin, kun lääkäri kirjoitti reseptin.
Olen käyttänyt Saxendaa loppuvuodesta 2022 alkaen. Parin kk tauko 2023-24 vaihteessa (tulin raskaaksi, meni kesken jonka jälkeen aloitin taas, muistaakseni maaliskuussa). Tuolla aikavälillä tippui 21 kg. Teho alkoi hiipua v. 2024 lopulla ja nyt olen pitänyt reilut 2 kk taukoa.Tauon aikana on hiipinyt nelisen kiloa takaisin. Maanantaina tarkoitus aloittaa uudelleen. Jännä nähdä, onko teho yhtä hyvä kuin aloittaessani. Niin ja menin alun nostojen jälkeen 1,8 annostuksella, koska se toimi eikä kummempia sivuoireita ollut. Yritin nostaa pariin otteeseen 2,4:n mutta ummetus oli jotain niin järkyttävää että ei kiitos :D
Vierailija kirjoitti:
Hei. Vuosia näköjään kulunut, kun tänne joku Saxendasta kirjoitellut 🤔
Onko täällä vielä keskusteluun porukkaa ???
Hei! Minä aloitin juuri maanantaina Saxendan. BMI 38,8. Ruokahalu väheni saman tien, maha vähän sekaisin. Mielelläni vaihtaisin kokemuksia ja kuulumisia. Tsemppiä kaikille!
Numero 725 vastaa itse itselleen. Saxendaa mennyt nyt vajaa kaksi viikkoa, pudotusta nelisen, viitisen kiloa. Hyvä alku ja oikea suunta, vaikka varmaankin nestettä suurelta osin.
Väsymystä ja palelua, lieviä mahaongelmia, nopeaa täyteen tulemisen tunnetta, mielitekoja ei nimeksikään.
Edelleen olisin kiinnostunut vaihtamaan kuulumisia ja kokemuksia toisten kanssa. Aurinkoa kaikille!
Moikka, täällä saxendaa takana vähän yli viikko. Tänään oli annostuksen nosto 1,2:n, ja ollut huono olo ja väsyttänyt. Painajaisia on tullut paljon, en tiedä onko psyykkistä vai fyysistä, lääkkeen sivuvaikutus.
Ekalla viikolla oli ruokahalu poissa paljon, nyt ollut toisinaan nälkä, mutta ei erityisiä naposteluhimoja. Ajattelin lisäksi pitää ruokapäiväkirjaa, jos se saisi itselle jotain heräämistä, mitä ruokavaliolle voisi tehdä.
T. Saxendakokeilija vm '83
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Saxendaa loppuvuodesta 2022 alkaen. Parin kk tauko 2023-24 vaihteessa (tulin raskaaksi, meni kesken jonka jälkeen aloitin taas, muistaakseni maaliskuussa). Tuolla aikavälillä tippui 21 kg. Teho alkoi hiipua v. 2024 lopulla ja nyt olen pitänyt reilut 2 kk taukoa.Tauon aikana on hiipinyt nelisen kiloa takaisin. Maanantaina tarkoitus aloittaa uudelleen. Jännä nähdä, onko teho yhtä hyvä kuin aloittaessani. Niin ja menin alun nostojen jälkeen 1,8 annostuksella, koska se toimi eikä kummempia sivuoireita ollut. Yritin nostaa pariin otteeseen 2,4:n mutta ummetus oli jotain niin järkyttävää että ei kiitos :D
2kk ja hiipi 4kg takas? huomasitko itse kuinka paljon lisäsit syömisiä ?
Vierailija kirjoitti:
Moikka, täällä saxendaa takana vähän yli viikko. Tänään oli annostuksen nosto 1,2:n, ja ollut huono olo ja väsyttänyt. Painajaisia on tullut paljon, en tiedä onko psyykkistä vai fyysistä, lääkkeen sivuvaikutus.
Ekalla viikolla oli ruokahalu poissa paljon, nyt ollut toisinaan nälkä, mutta ei erityisiä naposteluhimoja. Ajattelin lisäksi pitää ruokapäiväkirjaa, jos se saisi itselle jotain heräämistä, mitä ruokavaliolle voisi tehdä.
T. Saxendakokeilija vm '83
Moi! Numero 725 täällä. Jännä huomio nuo painajaiset. Niistä kun kerrot, niin hoksaan, että minulla unet ovat olleet jotenkin elävämpiä. Ehkä uni on syventynyt, en tiedä. Ruokapäiväkirja kuulostaa hyvältä. Mielenkiintoista muuten, kuinka vähällä ruualla sitä pärjää. Mulla menossa nyt kolmas viikko, pudotusta kuusi kiloa. Iloa sulle ja kaikille!
Kiitos, eilinen nostopäivä meni aamusta iltaan tosi huonossa olossa, ihan kuin raskauspahoinvoinnissa. En saanut syötyä klo 12 iltaan asti kun näkkärin ja mehukeittoa🙄 Onneksi tänään on ollut parempi päivä, vaikka pistosta on jo 3h aikaa. Luulisi että paha olo olisi jo alkanut...
Onko täällä muilla taustalla syömishäiriökäyttäytymistä? Itsellä on varmaan ollut kaikkea mahdollista, mutta viime vuosina enää ahmintaa, ja sitäkin tosi harvoin ja vähäisesti. Nuorempana pysyin 67kg painossa koska en syönyt käytännössä kun raakoja vihanneksia, hapankorppuja ja sokerittomia juomia😔 Joten joo, tiedän miten pienellä voi pärjätä, mutta tohon en kyllä haluaisi enää ikinä palata Oli se touhua, kun piti suunnitella suihkussakäynnitkin, kun siellä alkoi pyörryttää niin paljon.
Jojolaihdutusta lääkäri pitikin syynä sille, että nykyään en ole laihtunut normaaleilla syömisillä, ja aineenvaihdunta on sekaisin. Nytkin yritän olla tarkkana, etten innostu painonputoamisesta liikaa - minulla ei ole edes vaakaa.
Onko teillä muilla ollut ennen 12 viikon pudotuspunnitusta välipunnitus terveydenhuollossa? Minulla on, olisiko siihen nyt sitten noin 4 viikkoa aikaa. Jännittävää nähdä onko paino pudonnut, 12 viikossa sen pitäisi pudota minulla noin 7,6kg jotta korvattavuus säilyy.
Toki jos hankkisin vaa'an, osaisin kyllä pelata "vanhojen tapojen" mukaan niin että paino on tosi alhaalla, mutta en haluaisi tehdä sellaista enää ikinä. Aikoinaan siis punnitsin itseni ja oli omat tavoitteet, jotka oli pakko saavuttaa. Jos ei meinannut riittää, oli valikoimissa mm. sauna ja nesteet pois kokonaan. Mutta en tosiaan halua ikinä tuota takaisin, en oikeastaan enää haluaisi ajatella painoa ja syömistä ollenkaan...
T. Saxendakokeilija vm'83
Vierailija kirjoitti:
Kiitos, eilinen nostopäivä meni aamusta iltaan tosi huonossa olossa, ihan kuin raskauspahoinvoinnissa. En saanut syötyä klo 12 iltaan asti kun näkkärin ja mehukeittoa🙄 Onneksi tänään on ollut parempi päivä, vaikka pistosta on jo 3h aikaa. Luulisi että paha olo olisi jo alkanut...
Onko täällä muilla taustalla syömishäiriökäyttäytymistä? Itsellä on varmaan ollut kaikkea mahdollista, mutta viime vuosina enää ahmintaa, ja sitäkin tosi harvoin ja vähäisesti. Nuorempana pysyin 67kg painossa koska en syönyt käytännössä kun raakoja vihanneksia, hapankorppuja ja sokerittomia juomia😔 Joten joo, tiedän miten pienellä voi pärjätä, mutta tohon en kyllä haluaisi enää ikinä palata Oli se touhua, kun piti suunnitella suihkussakäynnitkin, kun siellä alkoi pyörryttää niin paljon.
Jojolaihdutusta lääkäri pitikin syynä sille, että nykyään en ole laihtunut normaaleilla syömisillä, ja aineenvaihdunta on sekaisin. Nytkin yrit
Moi, 725 täällä taas. Mulla ei ole taustalla syömishäiriökäyttäytymistä. Siksi mun on ehkä hankala päästä kiinni sun kokemuksesta ja kaikesta, mitä sulla syömiseen liittyy - ymmärrät varmaan, mitä yritän hatarasti tarkoittaa. Sori kun neuvon, mutta tuli mieleen, että oot varmaan joskus ravitsemusterapeutilla käynyt? Löytyisiköhän sieltä sulle apuja?
Mut lihotti mielialalääkkeet. Joo, tiedän. Itse sitä vastaa siitä, mitä suuhunsa pistää. Masentuneena ja äkillistä, järisyttävää surua kokeneena se vastuunotto vaan on hankalaa.
Mutta iloisempiin: tänään aion mennä ylös, ulos ja lenkille. Ulkoilma piristää ja tuulettaa päätä.
Pirteää päivää sulle ja kaikille!
Saxendakokeilija 83 täällä taas🙂 Joo, olen kokeillut myös ravintoterapeutilla käymistä, mutta siitä ei itselle ollut mitään apua. Varmaan joku psykoterapia olisi ollut paras vaihtoehto, olen käynyt kolmella eri ravintoterapeutilla, ja ei siellä oikein osaamista ollut epätyypillisiin syömishäiriöihin. Oikeasti on vaan isketty eteen lautasmallia ja juteltu että jos alkaa tehdä mieli syödä herkkua, juo lasi vettä tai ota vaan yksi keksi tms...ei oikein apua. Pitäisi pureutua juurisyihin.
Mielialalääkkeet ovat tosiaan monella nostaneet harmittavasti painoa, tai vaikea ehkä joskus sanoa onko se se ahdistava tilanne taustalla vaiko ne lääkkeet vai molemmat.
No, onneksi minulla annostennostosta johtunut pahointi helpotti pian, viikonloppuna oli kerran huonompi olo, kun kävin pitkällä kävelyllä ja ilmeisesti verensokeri laski ehkä liian alas. Ei tarvinut oksentaa, mutta vauhtia piti hidastaa ja hengitellä syvään.
Pahoja unia ei ole nyt ollut, ja ruokamieliteot ovat hyvin vähäisiä. Olen aika hyvin nyt siinä toiveessani, että en ajattele juuri syömistä. Olen yrittänyt kävellä enemmän kun tavallisesti, mutta muuten en ole lisännyt liikuntaa. Auto on saanut jäädä useammin parkkiin, vaikka sitten aikataulut ovat menneet vähän pipariksi toisinaan.
Olo on aika energinen, ja kumppani sanoi että seksi tuntui erilaiselta, ihan kun vatsani olisi pienentynyt välistä😂 että ehkä tosiaan jotain on tapahtunut. Keskiviikkona tulee kaksi viikkoa aloituksesta.
Hei, 725 kirjoittelee taas.
Ensin mitattavat kuulumiset: Pudotusta nyt 7 kg, reilussa kolmessa viikossa. Pikkuisen pienemmät housut mahtuu jo jalkaan. Olen iloinen.
Eilen söin uutuusjätskiä, vaikkei edes hulluna tehnyt mieli. Samoin vanhasta muistista otin aikamoisen annoksen - huomatakseni, että neljäsosakin olisi riittänyt. Jäätelö myös maistui ällömakealta. En tiedä, onko tuo lääkkeen vaikutusta vai yksinkertaisesti sen syytä, että kroppa olisi jo tottunut vähempään makeaan. Yhtä kaikki, jos tämä trendi jatkuu, siitäkin olen iloinen.
Tavoittelen mutkatonta, joustavaa suhtautumista ruokaan (ja ehkä myös kehooni, itseeni ja peräti maailmaankin?). Syömisen psykologia on kiinnostava juttu. Ja haastavakin. Sitä samaa mutkattomuutta toivon sinullekin.
Minä olen käyttänyt saxendaa jo 8 viikkoa ja grammaakaan ei ole lähtenyt painosta. Alussa pahoinvointia, jopa syömättömyyttä koska mitään ei tehnyt mieli. Mutta pahin sivuvaikutus on ollut tajuton UMMETUS, joka jatkuvaa. Käytössä kaikki mahdollinen ulostuslääke mitä saatavilla. Olen väsynyt tähän tilanteeseen ja luultavasti lopetan käytön, kunhan saan lääkärin kiinni. Hinnasta sen verran että, kelakorvauksen jälkeen hinta 5 kynällä on 110€ eli lopullisella annoksella pistät 25 PV.
Täydellä määrällä se 5 kynää kestää kuukauden. Se ei joillekin vaikuta niin ehkä jokin muut konsti sitten että saa painoa alennettua. Ummetusta on mutta otan joka ilta muistaissani magnesiumoksidanttia yhden kapselin ja se vaikuttaa kuin lievästi kuin ummetuslääke.
Olen käyttänyt saxendaa viime vuoden elokuusta alkaen ja sain sen 12vk:n aikana sen tarpeellisen pudotuksen aikaan. Marraskuun lopusta joulun yli oli paino samassa ja vähän tais noustakin kun tuli leivottua kahvileipiä ja sitten itse niitä syötyä. Nyt olen saanut hitaasti laskua aikaan siitä viime syksyisestä painosta lukien mutta liikuntaa olen lisännyt ja ei voi syödä kahvileipiä eikä voileipiä kuin harvoin. Ei niihin ole oikeastaan mielihaluja mutta toinen kun tuo kotia niitä niin tulee joskus otettua. Vie se rokote mielihalut pois ja vähemmän ruokaa kerralla on opeltu syömään kun muuten tulee ähky olotila mikä ei tunnu mukavalta.
Kiitos kokemuksienne jakamisesta! Niitä on ollut kiinnostava lukea, koska sain tänään Saxenda-reseptin. Minulla piti olla myös Kela-korvattavuus, mutta ainakin nyt jouduin maksamaan täyden hinnan ensimmäisestä satsista. Onko kenelläkään tietoa, miten saan sen 40 % takaisin jälkikäteen?
Voit odottaa kunnes saat kelasta korvattuvuuspäätöksen. Onhan lääkärisi siis tekemässä sellaisen?
Minulla prosessi meni niin, että lääkäri suositteli saxendaa koska paastoarvo oli koholla sokereissa ja verenpainelääkitys käytössä. Kävin painonpudotukseen erikoistuneen tk-hoitajan luona, joka otti alkumittaukset ja antoi pistos opetuksen.
Lääkäri lähetti kelaan tarvittavat paperit kun paino saatiin mitattua, ja noin 3viikkoa meni että korvattavuus tuli, menin vasta sitten ostamaan lääkkeen.
Minulla oli tänään toiseksi viimeinen annoksennosto, nyt annos on 2,4 siis. Perinteinen nostopäivä eli väsyttää, hiukan huono olo ja palelee, ihan kuin olisin tulossa kipeäksi. Pahimmat oireet sain ekasta nostosta eli 1,2.
En tiedä onko paino laskenut, mutta ainakin vaatteissa tuntuu muutosta, ei kiristä, ja myös peilistä huomaan eroa. Ylävatsa ei pullota ja selkä näyttää vähemmän makkaraiselle. En ole lisännyt liikuntaa, koska en ehdi enkä jaksa ainakaan toistaiseksi, mutta hyötyliikuntaa olen lisännyt. Välipunnitus on ensi kuussa siellä terkkarissa hoitajan luona, jolloin pitäisi olla tippunut noin 3,1 kg jotta saavutan päälle 7kg pudotuksen joka vaadittiin jotta korvattavuus jatkuu. Luulen, että paino on kyllä tippunut siihen mennessä ainakin 5kg ellei enemmän. Vaikea arvioida...
T. Saxendakokeilija vm 83
Moi, 725 täällä laittaa hiukan kuulumisia taas.
Pudotusta 8,5 kg neljässä viikossa. Olo on kevyempi. Pääkoppa vain ei tahdo pysyä mukana - jotenkin sitä vanhasta muistista ottaa isompia annoksia kuin olisi tarvis. Tähän taidan seuraavaksi kiinnittää huomiota. Liikuntaa en ole lisännyt ainakaan paljon, mutta toki kevätpaisteessa se huvittaa paremmin kuin viime kuukausien pimeydessä. Seuraavaksi aion tutustua netin kotijumppajuttuihin.
Onpa muuten harmi juttu, ja jännäkin, että joillakin ei tämä lääkitys auta, niin kuin yllä joku kirjoitti. Niin ovat ihmiset erilaisia. Auttaiskohan valmisteen vaihto?
Kevätpaistetta kaikille!
Tosi hyvä pudotus kyllä! Odotan kovasti omaa pudotusta, saa nähdä paljonko on tippunut. Lauantaina tulee kuukausi aloituksesta, ja punnituksen aikaan on mennyt 6,5 viikkoa. Odotan kyllä ainakin 5-7kg pudotusta. Olen lisännyt nyt hieman liikuntaakin, kun on ollut hyvä keli.
Kahden viimeisen noston aikana on ollut väsymystä ja pahoinvointia, joskus aika kovaakin. Myös päänsärkyä on esiintynyt. Hieman ajattelin ensin jäädä 2.4 annokseen kauemmaksi aikaa, mutta nostin eilen kuitenkin viimeiseen annokseen eli 3:n. Nyt vaan sitten tällä eteenpäin ja toivotaan että väsymys ja hetkelliset oksetusolot helpottavat.
Minulle "pistos-oppetuksessa" sairaanhoitaja neuvoi pitää piikki sisässä ja laskea hitaasti 7ään.
Ei tule,kun tippa piikin kärkeen...