Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En voi uskoa tätä todeksi, olen laihtunut 15 kiloa!!!!!! Olen yrittänyt laihduttaa vaikka millä konstilla, ja monta kertaa muuttaa elämäntapoja terveelliseksi, mutta ei ole ikinä lähtenyt viittä kiloa enempää. Nyt 15! Ihanaa, kun vatsa on litteämpi ja mahtuu taas kauniit vaatteet päälle. Mulla alkaa olla normaalit vartalonmuodot, enkä ole enää mallia Muhkea Peruna. Olen niin onnellinen! <3
Aiempi BMI oli 34, merkittävä ylipaino, nyt 29, lievä ylipaino, ja normaalia kohti mennään. Onneksi sain reseptin! Olen niin onnellinen!
Hieno tulos, onnittelut!
Kauanko olet nyt käyttänyt Saxendaa ja onko painosi laskenut tasaisesti vai pyrähdyksittäin?
Kiitos! :)) Noin 8kk. Aloitin tosi hitaasti ja täydellä annoksella noin puoli vuotta. Aika lailla tasaisesti on mennyt. Ruokahalu on vähentynyt tosi paljon, mutta isoin ero entiseen on se, että siedän fyysisesti sitä näläntunnetta huomattavasti paremmin. Aiemmin tuli huono olo, vapinaa ja vaikka mitä, jos en syönyt tarpeeksi tai tarpeeksi usein, ja se "tarpeeksi" oli liikaa painonpudotuksen näkökulmasta. Ei kuitenkaan ollut edes diabeteksen esiastetta tai mitään, kaikki tutkittiin ennen lääkkeen aloitusta. Mutta pelkästään sen fyysisen nälkätuskan poisjäänti on ollut tosi iso juttu mun elämässä. Toivon, että se ei palaa, kun joskus lopetan lääkkeen käytön!
Mikä on teillä neulan koko millä pistätte Saxendaa?
Tuloksia odottaen kirjoitti:
0,25 x 5 mm
Tänään tuli Kelasta hylkypäätös olihan niin että kaikkien näiden 3 kriteerin pitää täyttyä jotta saa erityiskorvattavuuden?
1. Painoindeksi vähintään 35
2. Diabeteksen esiaste
3. Lääkehoito kohonneeseen verenpaineeseen/dyslepidemiasn
Ei alkoholi ole mikään peikko sinänsä,jos ei sitä juo urakalla, mutta silloinhan se olisi muutenkin. Itse olen viettänyt tyttöjen iltaa ja kyllä siinä muutamia lasillisia tuli otettua. Itselleni sanottiin, että nauttia saa ja pitää, mutta kohtuudella,niinkuin yleensä.
Ensin oli 6 mm, se oli sopiva. Viime kerralla apteekin mies sanoi, että tietokoneensa kertoi että kynään myydään 8 mm neuloja eikä suostunut myymään kuutosia. :D Hiukkasen ärsytti... Ihan kuin sillä neulan PITUUDELLA olis hittojakaan väliä siihen, sopiiko se kynään vai ei. Kasit on mulle liian pitkiä, sattuu joka kerta. :(
NovoFine 32G Tip -neulaa suosittellaan, omalla riskillähän näitä voi ostaa vaikka minkä merkkisiä ja hintaisia. Itsellänii 4mm neula ei edes tunnu, mutta 6mm neula jo kirpaisee. Olisikohan 8mm pisin suositeltu.
Take kirjoitti:
Tänään tuli Kelasta hylkypäätös olihan niin että kaikkien näiden 3 kriteerin pitää täyttyä jotta saa erityiskorvattavuuden?
1. Painoindeksi vähintään 35
2. Diabeteksen esiaste
3. Lääkehoito kohonneeseen verenpaineeseen/dyslepidemiasn
Jos nuo kaikki kolme täyttyvät kohdallasi, niin en ymmärrä, miksi sait hylkypäätöksen.
Onko lääkärisi tehtäviensä tasalla? Osaa ilmaista itseään kirjallisesti? (Pyydä nähdä se B-lausunto)
Voitko pyytää B-lausuntoa toiselta lääkäriltä?
Minulla on 6mm. Sopii minulle. Paino on pudonnut n. 4 kiloa kuukaudessa. Kun siirryin suurimpaan annokseen tuli pahoinvointia ja järkyttävää väsymystä, joten vähensin hieman.
Mutta kaiken kaikkiaan olen tyytyväinen. Ruoka ei enää hallitse minua ja rahaa on säästynyt huimasti ruokakaupassa. Mietin kyllä välillä että mitä sitten kun lopetan.
Heip! Täällä ollaan menossa vasta alussa, kolmannessa päivässä 0,3 annoksella. On ollut mielenkiintoista lukea kokemuksia ja valmistautua tulevaan. Kiva kun kirjoittelette!
Toistaiseksi itsellä ollut vellovaa huonoa oloa, väsymystä ja suu tuntuu todella kuivalta. Malttamattona odottelen kehon tottumista.
Mutta samalla pelottaa myös hetki, kun pitää selitellä jälleen muuttunutta kehoaan, kun kilot karttui vauhdilla lääkityksen vuoksi ja nyt toisella lääkityksellä yritän saada pois... 🙈
Olen miettinyt myös oppiiko tässä samalla tapasyömisestä ja tunnesyömisestä eroon. Täytynee opetella tiedostamaan nämä tilanteet. 🤔
Ja pitäisi saada itsensä liikkeelle myös! Eiköhän se kevättä ja valoa kohti taas tunnu kivemmalta liikkua ulkona, mutta jotain muutakin pitäisi kehitellä...
Miten muilla tuo henkinen puoli?
Smirre kirjoitti:
Heip! Täällä ollaan menossa vasta alussa, kolmannessa päivässä 0,3 annoksella. On ollut mielenkiintoista lukea kokemuksia ja valmistautua tulevaan.
Siis 0,6 annoksella 😖
Hei! Olen käyttänyt Saxendaa 2kk, nostanut annosta tosi hitaasti -nyt menossa 2,4 +muutama naksaus. Painoa lähtenyt 7kg johon olen tyytyväinen. Aluksi lähti nopeasti, nyt vähän hitaammin. Ainoa ongelma on päänsärky, se alkaa aamuyöstä ja jatkuu iltapäivään, särkylääke ei auta. Mietin jotta pudottaisin asteittain annosta sinne missä päänsärkyä ei ollut. Onko järkeä?
Vierailija kirjoitti:
Hei! Olen käyttänyt Saxendaa 2kk, nostanut annosta tosi hitaasti -nyt menossa 2,4 +muutama naksaus. Painoa lähtenyt 7kg johon olen tyytyväinen. Aluksi lähti nopeasti, nyt vähän hitaammin. Ainoa ongelma on päänsärky, se alkaa aamuyöstä ja jatkuu iltapäivään, särkylääke ei auta. Mietin jotta pudottaisin asteittain annosta sinne missä päänsärkyä ei ollut. Onko järkeä?
Siitäköhän tämä minunkin päänsärkyily johtuu. 🤔
Helppoahan tuo olisi kokeilla säätää annosta pienemmäksi ja testailla. 
Itse taas epäilen oman päänsäryn johtuvan alhaisesta verensokerista, koska ei syö kun kaksi kertaa päivässä.
Lopetin loppukesästä, painoa oli lähtenyt 13kg. Huomasin olleeni vauhtisokea syömisen vähenemisen kanssa. En tuntenut täydellä annoksella nälkää lainkaan, joten en myöskään syönyt. Annoskoot hupeni olemattomiin, mutta myös voimat ja hiukset. Huomenna aloitan uudelleen, 3kg on tässä välin tullut lisää. Nyt, kun tiedän miten äkkiä lähtee laukalle, toimin hillitymmin, en nosta annosta ohjeen mukaan, ja vahdin tarkkaan, että syön riittävästi.
Penttiarameri kirjoitti:
Itse taas epäilen oman päänsäryn johtuvan alhaisesta verensokerista, koska ei syö kun kaksi kertaa päivässä.
Mulla tuli huimausta, muttei ihme, kun pärjäisin syömättäkin.
Uusi kirjoittaja täällä moi!
Aloitin tänään Saxendan käytön. Sain todella helposti: olen YTHS asiakas ja olin varannut aikaa sieltä hoitajan kanssa keskusteluun painonpudotuksesta ja mahdollisesta lääkkeestä. Tämä oli viikko sitten. Keskustelu olikin enemmän ravitsemukseen liittyvää, ihan hyvä sekin, mutta kaikki ne asiat jo tiedossa. Meinasi, että kolmen kkn päähän uutta aikaa ja sitten EHKÄ lääkärille ja lääke tueksi. Soitin samantien omaan terveysasemaan ja kerroin keskustelun, hoitaja kertoi, että lääkäri soittaa viikon sisällä. Mukava naislääkäri soitti seuraavana päivänä, kerroin taustani ja tilanteeni, kerroin YTHS keskustelusta ja annoin painoni ja pituuteni. Lääkäri sanoi, että hyvä kun soitit ja laittoi lähetteen verikokeeseen jos saisin Kela korvattavuuden, loppujen lopuksi en saanut. Reseptin kirjoitti jo ennen näkemättä, mutta kävin tänään kuitenkin vielä hoitajalla mittauksissa ja opasti lääkkeen käyttöön.
Eli omassa tapauksessani sain hyvin helposti reseptin. Ehkä auttoi, että olin ollut YTHS yhteydessä ja jo keskustellut ravitsemuksesta, ne tiedot näkyi Omakannassa lääkärille. Todella tyytyväinen saamaani palveluun.
Pituuteni on 164 ja paino oli tänään mittauksessa 95,2. Koko ikäni taistellut painon suhteen, välillä saanut laihdutettua ja aina tullut takaisin. Kontrolli ja painon mittaus hoitajan vastaanotolla kolmen kkn päästä jolloin pitäisi 5% olla tippunut, uskon saavuttavani sen ja toivon tietysti enemmän. Olisin hyvin tyytyväinen alle 80 kilon painoon, 15 kiloa jos saisi ennen kesää pois niin keveni olo hyvin, mutta en ota stressiä. Käyn päivittelemässä miten sujuu :)
M.E.
Koskakihan trollit löytävät tämän ketjun... Vähän kuin kaikki ozempic-ketjutkin täyttyvät nykyään paskalla alta aikayksikön. Joillain menee tunteisiin, kun ihmiset saavat apua vaivoihinsa.
Kannattaa vaihdella pistoksen paikkaa eikä pistää aina (lähes) samaan kohtaan.
Itse huomasin, että pistot reisien yläosaan olivat kötevimmät, riittää kun vain 'pudottaa' kynän neuloineen alas. Ohjeissa sanotaan myös, että neulaa ei kannata ihan välittömästi vetää pois, jotta annos varmasti menee perille.