Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?

Vierailija
25.03.2019 |

Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.

Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).

Kommentit (831)

Vierailija
441/831 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päänsärky vaivaa melkein joka päivä. Painon pudotus junnaa. Käyn joka ma vaa'alla kuntosalilla. Käyn 3krt/vkossa kuntosalilla lihaskunnon ylläpitämiseksi. Olen 75vuotias. Merkitsen syömiseni FatSecretiin joka päivä. Voi, kun saisi painon kaksinumeroiseksi🤗. Käytin 3.0 pistosta jonkin aikaa, mutta palelu oli ihan järkyttävää. Nyt menen 2.4:llä.

Vierailija
442/831 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uusi kirjoittaja täällä moi!

Aloitin tänään Saxendan käytön. Sain todella helposti: olen YTHS asiakas ja olin varannut aikaa sieltä hoitajan kanssa keskusteluun painonpudotuksesta ja mahdollisesta lääkkeestä. Tämä oli viikko sitten. Keskustelu olikin enemmän ravitsemukseen liittyvää, ihan hyvä sekin, mutta kaikki ne asiat jo tiedossa. Meinasi, että kolmen kkn päähän uutta aikaa ja sitten EHKÄ lääkärille ja lääke tueksi. Soitin samantien omaan terveysasemaan ja kerroin keskustelun, hoitaja kertoi, että lääkäri soittaa viikon sisällä. Mukava naislääkäri soitti seuraavana päivänä, kerroin taustani ja tilanteeni, kerroin YTHS keskustelusta ja annoin painoni ja pituuteni. Lääkäri sanoi, että hyvä kun soitit ja laittoi lähetteen verikokeeseen jos saisin Kela korvattavuuden, loppujen lopuksi en saanut. Reseptin kirjoitti jo ennen näkemättä, mutta kävin tänään kuitenkin vielä hoitajalla mittauksissa ja opasti lääkkeen käyttöön.

Eli omassa tapauksessani sain hyvin helposti reseptin. Ehkä auttoi, että olin ollut YTHS yhteydessä ja jo keskustellut ravitsemuksesta, ne tiedot näkyi Omakannassa lääkärille. Todella tyytyväinen saamaani palveluun.

Pituuteni on 164 ja paino oli tänään mittauksessa 95,2. Koko ikäni taistellut painon suhteen, välillä saanut laihdutettua ja aina tullut takaisin. Kontrolli ja painon mittaus hoitajan vastaanotolla kolmen kkn päästä jolloin pitäisi 5% olla tippunut, uskon saavuttavani sen ja toivon tietysti enemmän. Olisin hyvin tyytyväinen alle 80 kilon painoon, 15 kiloa jos saisi ennen kesää pois niin keveni olo hyvin, mutta en ota stressiä. Käyn päivittelemässä miten sujuu :)

M.E.

Täällä melkein samat mitat ja sama tavoite. Mielenkiintoista seurata meidän matkaa. 🙂

Ensimmäinen viikko takana. Syömisen opettelua ja pahoinvointia, mutta sitkeänä seuraavaan viikkoon. Kunhan pahoinvointi hellittäisi niin voisi suunnitella enempi liikuntaa päiviin. Nyt melko vähäistä. 😖

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/831 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päänsärky vaivaa melkein joka päivä. Painon pudotus junnaa. Käyn joka ma vaa'alla kuntosalilla. Käyn 3krt/vkossa kuntosalilla lihaskunnon ylläpitämiseksi. Olen 75vuotias. Merkitsen syömiseni FatSecretiin joka päivä. Voi, kun saisi painon kaksinumeroiseksi🤗. Käytin 3.0 pistosta jonkin aikaa, mutta palelu oli ihan järkyttävää. Nyt menen 2.4:llä.

Palelu ja päänsärky voi olla ihan vaan sitäkin, että syö vähemmän.

Vierailija
444/831 |
18.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mel kirjoitti:

Jääkaapissani seisoo käyttämättöminä 4 täyttä Saxenda- kynää. Olen ostanut lääkkeen KELAn hyväksynnällä 14.10.22.  En voi lääkettä käyttää, olen halukas luopumaan kynistä edullisesti. Lääke on sen verran kallista, että mikäli jotakuta kiinnostaa, kannattaa käyttää tämä tilaisuus hyväksi. Asun Espoossa. Jotenkin voinemme sopia sen luovutuksesta.

Mulle olisi hyvä diili. Asun Helsingissä.

Vierailija
445/831 |
19.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nyt 3vk takana ja alkupaino oli 143 ja nyt aamupaino oli kivat 133kg eli 10kg saanut pois. Liikuntaa ei tule harrastettua vain kevyitä kävelyitä. Hyvin pysynyt nälkä ja mieliteot poissa. Hyvä lääke. Toivottavasti sama tahti jatkuisi.

Vierailija
446/831 |
20.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Johtuukohan Saxendasta, kun en jaksa tehdä oikein mitään. Väsyttää ihan koko ajan eikä koskaan ole levännyt ja pirteä olo. Onko muilla samaa?

Vierailija
447/831 |
21.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Väsyttää. Kyllä! Ja palelee.

Vierailija
448/831 |
22.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tosi vähän ruokahalua, mitään ei tee mieli. Oon syönyt niin vähän, että heikottaa, mutta en pysty pakottamaankaan itseäni syömään ja tuntuisi tyhmältä yrittää kumota lääkkeen vaikutus. Mutta en jaksa tehdä mitään. Tottuuko tähän jossain vaiheessa, vai tuleeko kohta sellanen syöpötysnälkä että mättää ruokaa kaksin käsin niin kuin jos on ilman lääkettä dieetillä?

Vierailija
449/831 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä 4 kk takana ja paino laskenut 14kg 127kg-> 113kg.

Välillä paino junnaa, mutta aika tasaisesti menee alaspäin. Viimeisen puolentoista kuukauden aikana on tullut taas välillä kova nälkä, eikä siitä tilanteesta pääse enää ohi rahkalla ja hedelmillä, eli on täytynyt alkaa skarppaamaan ja silloin syömään jotain terveellistä mutta täyttävää ruokaa.

Välillä on kylmä ja väsynyt olo, mutta kunhan muistaa juoda vettä niin enää ei tule ummetusta.

En saa kelan tukea, mutta oon tosi tyytyväinen ollut lääkkeeseen.

Vierailija
450/831 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on tosi vähän ruokahalua, mitään ei tee mieli. Oon syönyt niin vähän, että heikottaa, mutta en pysty pakottamaankaan itseäni syömään ja tuntuisi tyhmältä yrittää kumota lääkkeen vaikutus. Mutta en jaksa tehdä mitään. Tottuuko tähän jossain vaiheessa, vai tuleeko kohta sellanen syöpötysnälkä että mättää ruokaa kaksin käsin niin kuin jos on ilman lääkettä dieetillä?

Itsellä kans sama homma, vasta viikko takana kylläkin. Väkisin yritän syödä edes 1000 kaloria ja kun liikun niin en haluaisi syödä ihan niin vähän, vaikka painoa putoaisi nopeammin, koska olen aivan väsynyt nyt koko ajan. Noh, täytyy katsoa miten kehittyy. Mieluummin olen energinen ja lihavampi kuin laiha ja surkea fiilis :D

E.M.

Vierailija
451/831 |
23.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itsellä kans sama homma, vasta viikko takana kylläkin. Väkisin yritän syödä edes 1000 kaloria ja kun liikun niin en haluaisi syödä ihan niin vähän, vaikka painoa putoaisi nopeammin, koska olen aivan väsynyt nyt koko ajan. Noh, täytyy katsoa miten kehittyy. Mieluummin olen energinen ja lihavampi kuin laiha ja surkea fiilis :D

E.M.

*M.E. :) ja lisään vielä, että jotenkin hassu tunne, että tulee näin täyteen näin vähästä ruoasta. Ähkyn tunne on ikävä, yleensä kun syön vähemmän niin olokin on energisempi kun vatsa ei ole aivan täysi, nyt on jotenkin turvonnut olo koko ajan, vaikka syön paljol vähemmän.

Vierailija
452/831 |
25.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moikka!

Täällä kokemusta saxendasta noin kolmen viikon ajalta: paino laskenut noin 5kg eli hyvä kokemus! Minulla reilu bmi (yli 40). Harrastan kevyttä liikuntaa (kävely, uinti, satunnaisesti muuta) muutamia kertoja viikossa. Saxendan aloituksessa muutaman kerran oksensin ja oli etova olo, mutta se on jäänyt kokonaan pois. Kuitujen saantiin on kiinnitettävä huomio, muuten vatsa on herkästi ummella. On kiva, kun ruoka ei ole koko ajan mielessä ja tekee paljon mieli raikkaita ruokia ja kylläisyyden tunne tulee nopeasti. Pidän kerran viikossa herkkupäivän eikä se ole vaikuttanut negatiivisesti. Kaikkiaan olen oikein tyytyväinen tähän mennessä! Vain hinta ärsyttää, mutta tuleepa samalla ruokakustannuksissa säästöä :)

Vierailija
453/831 |
02.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oon käyttänyt 8kk, painoa lähtenyt vain 15 kiloa, olen edelleen ylipainoinen. Viimeisten 3 kk aikana paino sahaillut 4 kiloa ylös alas. Mulla ei ole mitään lääkärikontaktia, pyydän vain reseptin uusimista, niin en saa edes asiantuntijan opastusta. Pitäiskö lopettaa? Tää on niin kallis että ahdistaa. Mutta haluan laihtua!

Vierailija
454/831 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolmas päivä Saxendalla. Toistaiseksi ei ruokahaluun tai mielitekoihin ole ollut vaikutusta. Toivottavasti muutamassa päivässä hillitsee.

Vatsan seutu tosi turvonnut. Miten muilla on ensimmäisten päivien jälkeen edennyt? Missä vaiheessa voi odottaa vaikutusta? Entä miten tuon turvotuksen kanssa on käynyt?

Vierailija
455/831 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaksi viikkoa Saxendan käyttöä takana. Painoa on tippunut 3,4 kiloa. Eka viikko tuntui todella rankalta, mutta asiaan varmaan vaikutti pms ja menkkojen alkaminen samalla viikolla. Mahavaivoja, vähän oksetti ekoina päivinä, aika paha refluksi, mutta se oli tiedossa koska olen aiemminkin kärsinyt refluksista joten epäilin, että käytön aloittaminen laukaisee sen kun on kyse ruoansulatukseen liittyvistä jutuista. Jonkin verran ummetusta. Todella kiukkuinen ja väsynyt olo.

Tokalla viikolla ehkä vähän parempi olo, mutta nukuin huonosti niin väsymystä edelleen. Jotenkin hassu olo, huomaa selkeästi, että kroppa totuttelee vierasaineeseen.

Olen tyytyväinen, mutta näläntunnetta saisi ehkä olla enemmän. Tällä hetkellä täytyy pakottaa itsensä syömään. Ei kuitenkaan auta pidemmällä tähtäimellä painonpudotukseenkaan jos syö liian vähän. Paino myös pysynyt samana viimeiset neljä päivää, joten syödä pitäisi enemmän ja liikkua. Uskon, että lähtötilanteessa pelkkää nestettä/turvotusta oli ainakin kilon verran, joten realistisesti painoa on lähtenyt varmaan sen kahden kilon verran kahdessa viikossa.

Seuraava kuukausi näyttää, toimiiko lääke oikeasti pitkäkestoisesti :)

-M.E.

Vierailija
456/831 |
03.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oon käyttänyt 8kk, painoa lähtenyt vain 15 kiloa, olen edelleen ylipainoinen. Viimeisten 3 kk aikana paino sahaillut 4 kiloa ylös alas. Mulla ei ole mitään lääkärikontaktia, pyydän vain reseptin uusimista, niin en saa edes asiantuntijan opastusta. Pitäiskö lopettaa? Tää on niin kallis että ahdistaa. Mutta haluan laihtua!

Miten sulla ei ole lääkärikontaktia? Etkö voi olla yhteydessä lääkäriin jolta sait reseptin?

Vierailija
457/831 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei, otatteko lääkkeen aamulla vai illalla? Ja miksi näin?

Pohdin itse pitäisikö vaihtaa illasta aamuun, jotta se päivän nälkäisin hetki osuisi ennemmin aamupalalle. Toisaalta illalla pystyy ottamaan helpommin samaan aikaan joka päivä. Ja pahimmat sivuvaikutukset menee nukkuessa. 🤔

En ole päässyt annoksissa 3 viikossa kuin 1,2 + muutama naksaus, kun on niin kovin huonoa oloa. Lisäksi olen alkanut purra hampaita yhteen yöllä niin että välillä on koko yläkroppa jumissa ja kipuinen. 😖

Mutta kivasti on pudonnut painoa (tai nesteitä). Eli 3vk noin 3kg (lähtöbmi 34,7) ja vyötärö kaventunut jopa 4cm! 🤩 Hiljaa hyvä tulee.

Vierailija
458/831 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muistakaa, että pienikin painonpudotus on hyväksi terveydelle. Ja esim. 15 kg on jo tosi hyvä määrä! Vaikka paino ei siitä (ihan heti) enempää putoaisikaan, olisi tärkeää saada paino edes pysymään about samassa lukemassa. Eli lääkettä kannattaa varmasti käyttää ainakin sen aikaa (vuosi-pari?), että uudet syömistottumukset muodostuvat tavaksi, eikä enää liho. :) Hyvällä lykyllä paino putoaa siinä ajassa vielä vähän lisää.

Vierailija
459/831 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sulla ei ole lääkärikontaktia? Etkö voi olla yhteydessä lääkäriin jolta sait reseptin?

Asun Helsingissä ja täällä on tosi vaikea päästä lääkäriin. Sain reseptin käymällä sairaanhoitajalla, joka konsultoi lääkäriä. Lääkäri kirjoitti sitten reseptin koskaan näkemättä mua. Mitään hoitokontaktia ei ole, ei ravintoneuvontaa eikä mitään seurantaa. Reseptin uusii aina eri ihminen, ei siellä kukaan varmaan edes katso, miten kauan olen lääkettä käyttänyt. 

sama

Vierailija
460/831 |
04.03.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Smirre kirjoitti:

Hei, otatteko lääkkeen aamulla vai illalla? Ja miksi näin?

Pohdin itse pitäisikö vaihtaa illasta aamuun, jotta se päivän nälkäisin hetki osuisi ennemmin aamupalalle. Toisaalta illalla pystyy ottamaan helpommin samaan aikaan joka päivä. Ja pahimmat sivuvaikutukset menee nukkuessa. 🤔

En ole päässyt annoksissa 3 viikossa kuin 1,2 + muutama naksaus, kun on niin kovin huonoa oloa. Lisäksi olen alkanut purra hampaita yhteen yöllä niin että välillä on koko yläkroppa jumissa ja kipuinen. 😖

Mutta kivasti on pudonnut painoa (tai nesteitä). Eli 3vk noin 3kg (lähtöbmi 34,7) ja vyötärö kaventunut jopa 4cm! 🤩 Hiljaa hyvä tulee.

Otan aina aamulla niin kuin on neuvottu. Varsinainen vaikutusaikahan on vain 13 h muistaakseni, niin jos ottaa illalla, se kuluu siinä nukkuessa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä kuusi