Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
3051 Liraglutidi (lihavuus)
(E66)
Liraglutidi on rajoitetusti peruskorvattava lääke. Sen peruskorvausoikeus (3051) myönnetään seuraavin edellytyksin.
Aikuisten lihavuuden hoidossa lääkärinlausunto B hoitavalta lääkäriltä.
Lääketieteelliset edellytykset
Aikuiset
Peruskorvausoikeus myönnetään aikuisille lihavuuden hoitoon lääkkeettömien hoitovaihtoehtojen tueksi, kun potilaalla on liraglutidihoitoa aloitettaessa
painoindeksi vähintään 35 kg/m2 ja
diabeteksen esiaste (plasman glukoosipitoisuuden paastoarvo 6,1–6,9 mmol/l tai glukoosirasituskokeen kahden tunnin arvo 7,8–11,0 mmol/l tai HbA1c-pitoisuus 43–47 mmol/mol) ja
lääkehoito kohonneeseen verenpaineeseen tai dyslipidemiaan.
Lausunnossa on sairautta koskevien tietojen lisäksi esitettävä ajankohtainen terveydenhuollossa mitattu paino ja hyvän hoitokäytännön mukainen hoitosuunnitelma.
Korvausoikeus myönnetään ensimmäisellä kerralla kuudeksi kuukaudeksi.
Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää ensimmäisellä kerralla, jos paino on laskenut vähintään 5 % lähtöpainosta hoidon kestettyä ylläpitoannoksella 12 viikkoa. Tämän jälkeen jatkokorvausoikeus voidaan myöntää, jos paino on edelleen 5 % alempi kuin lähtötilanteessa.
Jatkokorvausoikeus voidaan myöntää hoitosuunnitelman edellyttämäksi ajaksi, kuitenkin kerralla enintään kahdeksi vuodeksi.
Tässä kelan kriteerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa Kelalle suosituksen korvauksesta.
Eikä kirjoita.
Kyllä lääkäri mulle kirjotti, en edes pyytänyt mitään, lääkärini vain sanoi että "kirjotan sit sulle sellaset laput, et irtoaa kelakorvaus", en tuota korvausta ole itse edes hakenut, mutta huomasin kelan sivuilla että oli hyväksytty, ei tarvinnu ite tehä mitään.
Miten moni teistä on saanut ravitsemusneuvontaa? Mä en saanut minkäänlaista. En edes tavannut lääkäriä vaan sairaanhoitajan. Ruokailutottumusten muuttaminen on TODELLA vaikeaa ja tarvitsisin siihen tukea. Olen nyt laihtunut kyllä ilmankin 10 % painostani, mutta sehän palaa kaikki, jos ei elämäntavat muutu.
Paikkakunnallani on sellainen käytäntö, että saxendan saanti edellyttää kolme käyntiä hoitajien pitämissä "valmennuksissa". Ravinto, liikunta ja mieliala. Antoisia kokoontumisia.
Sain puoleksi vuodeksi kelakorvauksen . Sen jälkeen uudet verikokeet ja b-lausunto lääkäriltä. Jos paino laskeen niin mahdollisuus saada jatkoa kelakorvaukseen.
Täällä kirjoittelee kolmekymppinen naishenkilö, jolla takana nyt puolisen vuotta Saxendan käyttöä. Paino pudonnut yhteensä 12 kg, melko tasaiseen tahtiin parin kilon kuukausivauhtia (BMI kesäkuussa 38, nyt 34). Harrastan lihaskunto- ja voimaharjoittelua muutaman kerran viikossa, lisäksi arjessa kävely ja pyöräily hyötyliikuntana. Liikuntatottumuksiin ei siis ole tullut sen kummempia muutoksia verrattuna aiempaan. Reseptin sain työterveydestä, kriteerit Kela-korvattavuuteen eivät täyttyneet, mutta halusin kokeilla tämän mahdollisuuden, kun aiemmat painonpudotusyritykset eivät ole onnistuneet.
Annoksia nostin kesän aikana melko hitaasti, lähes kolme kuukautta meni, että olin täydellä 3,0 mg annoksella. Alkuun etenkin annosnostoihin liittyi vatsan turvotusta, ummetusta ja lievää pahoinvointia, mutta se tasottui, kun suolisto tottui uuteen annokseen. Lääkkeen myötä on ollut helpompi seurata kehon kylläisyyden merkkejä, ne tuntuivat olleen aiemmin aivan kateissa. Olen aina ollut perso makeille herkuille, ja työstressin, univaikeuksien ja väsymyksen myötä herkuttelu oli mennyt överiksi, ja paino noussut viime vuosina. Minulla on ollut sinänsä ruokavaliossa perusteet kunnossa, mutta makeanhimon myötä energiansaanti on ollut yksinkertaisesti liian suurta. Nyt tämän puolen vuoden aikana ruokavalio on tasapainottunut. Lääke vaikuttaa minulla annoskokoihin ja mielihaluihin, itselläni erityisesti aamuisin ja lounasaikaan, lääkkeen pistän iltapäivällä töiden jälkeen. Harjoittelen elämäntapoja loppuelämää varten eli herkuttelu kuuluu siihen viikottain edelleen, mutta määrissä on tapahtunut suuri muutos.
Lääke on kallis, mutta ainakin itse koen, että vaikutus omaan hyvinvointiin on ollut sen arvoinen, kun syöminen on hallinnassa. Lisäksi ruokaostokset ovat aiempia vähäisemmät, vaikka toki nyt ruoan hinnan kallistumisen myötä vertailua kauppalaskuihin ei voi tehdä. Toivon mukaan tulevaisuudessa saadaan muitakin valmisteita markkinoille, jotta kilpailu voisi laskea hintoja. Kaikille yleiset neuvot syötyjen energiamäärien vähentämisestä eivät ole niin yksinkertaisia, meidän jokaisen keho (ja mieli) toimii omalla tavallaan ja toiset näyttävät tarvitsevan siihen lääketieteellistä apua, jotta muutos on oikeasti mahdollinen.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen kokeillut myös Mysimbaa, siitä tuli niin hermostunut ja äksy olo ja lisäksi suu oli tuskaisen kuiva, niin oli pakko lopettaa.
MYSIMBA ON HUUME. LUE MITEN MISSI VIRPI MIETTISELLE KÄVI AIKANAAN HUUME LAIHDUTUS LÄÄKKEIDEN KANSSA. LOPUN IKÄINEN RIIPPUVUUS AINEISTA.
VAROKAA NAISET, MIKÄÄN EI OLE MUUTTUNUT 50 VUODESSA KUN TOTA SAA MYYDÄ.
Olen käyttänyt Saxendaa reilun kuukauden ja -4kg on mielestäni oikein hyvä! Sain Kela- korvauksen ja nyt yritän tosissani muuttaa ruokailuani. Olen jo eläkkeellä ja pyörin kotiympyröissä liikaakin... Pistäminen on ihan helppoa, neula mitättömän pieni. Se ei ole ongelma...mutta ummetus! Syön kuituja, heviä, pegorionia mutta silti pitää ottaa lisäksi Laxoberiniä pari kertaa viikossa. Sitä en haluaisi käyttää pitkään, mutta mikä neuvoksi!?!?
Hei kommentoija 390. Sama ongelma täällä. Ummetus vaivaa todella. Ilmeisesti Saxenda lamaannuttaa suolen toiminnan. Syön kaurapuuroa/ruispuuroa, täysjyväleipää, leseitä, kasviksia ym. Siis paljon kuitua. On otettava avuksi apteekin Laxoperin ym. Vadtaavat tuotteet. Juon myös paljon vettä. Lihaa en syö juuri lainkaan.
Hei!
Mites tuo hinta nykyään? Kaikissa 1-3 vuotta vanhoissa keskusteluissa hinnaksi on sanottu n. vajaa 300 euroa/kk. Huomasin nyt kaikissa verkkoapteekeissa hinnan olevan 180,20 € / 5 kynää. Onko hinta siis tullut alas, vai eikö tuo 5 kynää riitä kuukaudeksi?
Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa B-todistuksen, jos riittävät kriteerit täyttyvät kuten painoindeksi yli 30,,verenpainetauti tai koholla olevat sokeriarvot.Kahden näistä pitää täyttyä.Mulla painoindeksi yli 30 ja verenpainetauti.Lääkäri kirjoitti B-todistuksen Kelaan ja siellä erikoislääkäri hyväksyi sen ja sain 40% korvattavuuden Saxendasta puoleksi vuodeksi.Puolen vuoden päästä tilanne jatkosta arvioidaan uudestaan eli painon pitää olla laskenut, jotta korvattavuus voi jatkua.
Minulla kela hylkäsi, painoindeksi 37+kolesterolit ihan päin pyllyä ja verenpainelääkitys. Eli mikähän mahto mennä pieleen?
Mulle terveyskeskuslääkäri sanoi, että sokeritauti on vaadittu kriteeri. Vaikka syön verenpainelääkettä ja kolesterolilääkettä ja painoindeksi oli yli 40 ei tehnyt anomusta kelaan. Joten maksan siis täyden hinnan.
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Saxendaa pari kuukautta. Ekan kuukauden aikana lähti 5kg ja sen jälkeen ei mitään. Verensokeri on labramittausten mukaan alentunut 6.2-) 5.8, mutta sehän voi vaihdella muutenkin.
Nyt kun annos on täysi eli 3 niin nälkä on alkanut vaivaamaan. Ja iltaisin tuntuu että sydän pomppii miten sattuu, rytmihäiriöitä siis. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Minulla sama sydämentykytysongelma nyt kun annos täysi 3.
Mikähän auttaisi?
Muuten Saxenda ollut oikein hyvä, aloitin marraskuussa ja joulukuun alussa n 7-8 kg pudotus, mutta putominen hidastunut nyt joulun aikaan. Syön ihan normaalisti, mutta vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen käyttänyt Saxendaa pari kuukautta. Ekan kuukauden aikana lähti 5kg ja sen jälkeen ei mitään. Verensokeri on labramittausten mukaan alentunut 6.2-) 5.8, mutta sehän voi vaihdella muutenkin.
Nyt kun annos on täysi eli 3 niin nälkä on alkanut vaivaamaan. Ja iltaisin tuntuu että sydän pomppii miten sattuu, rytmihäiriöitä siis. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Vierailija kirjoitti:
Miten moni teistä on saanut ravitsemusneuvontaa? Mä en saanut minkäänlaista. En edes tavannut lääkäriä vaan sairaanhoitajan. Ruokailutottumusten muuttaminen on TODELLA vaikeaa ja tarvitsisin siihen tukea. Olen nyt laihtunut kyllä ilmankin 10 % painostani, mutta sehän palaa kaikki, jos ei elämäntavat muutu.
Onko se todella vaikeaa jos muuttaa hieman kerrallaan? Vaikka päättää syödä kolme lusikallista kasviksia enne joka ruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kirjoittelee kolmekymppinen naishenkilö, jolla takana nyt puolisen vuotta Saxendan käyttöä. Paino pudonnut yhteensä 12 kg, melko tasaiseen tahtiin parin kilon kuukausivauhtia (BMI kesäkuussa 38, nyt 34). Harrastan lihaskunto- ja voimaharjoittelua muutaman kerran viikossa, lisäksi arjessa kävely ja pyöräily hyötyliikuntana. Liikuntatottumuksiin ei siis ole tullut sen kummempia muutoksia verrattuna aiempaan. Reseptin sain työterveydestä, kriteerit Kela-korvattavuuteen eivät täyttyneet, mutta halusin kokeilla tämän mahdollisuuden, kun aiemmat painonpudotusyritykset eivät ole onnistuneet.
Annoksia nostin kesän aikana melko hitaasti, lähes kolme kuukautta meni, että olin täydellä 3,0 mg annoksella. Alkuun etenkin annosnostoihin liittyi vatsan turvotusta, ummetusta ja lievää pahoinvointia, mutta se tasottui, kun suolisto tottui uuteen annokseen. Lääkkeen myötä on ollut helpompi seurata kehon kylläisyyden merkkejä, ne tuntuivat olleen aiemmin aivan kateissa. Olen aina ollut perso makeille herkuille, ja työstressin, univaikeuksien ja väsymyksen myötä herkuttelu oli mennyt överiksi, ja paino noussut viime vuosina. Minulla on ollut sinänsä ruokavaliossa perusteet kunnossa, mutta makeanhimon myötä energiansaanti on ollut yksinkertaisesti liian suurta. Nyt tämän puolen vuoden aikana ruokavalio on tasapainottunut. Lääke vaikuttaa minulla annoskokoihin ja mielihaluihin, itselläni erityisesti aamuisin ja lounasaikaan, lääkkeen pistän iltapäivällä töiden jälkeen. Harjoittelen elämäntapoja loppuelämää varten eli herkuttelu kuuluu siihen viikottain edelleen, mutta määrissä on tapahtunut suuri muutos.
Lääke on kallis, mutta ainakin itse koen, että vaikutus omaan hyvinvointiin on ollut sen arvoinen, kun syöminen on hallinnassa. Lisäksi ruokaostokset ovat aiempia vähäisemmät, vaikka toki nyt ruoan hinnan kallistumisen myötä vertailua kauppalaskuihin ei voi tehdä. Toivon mukaan tulevaisuudessa saadaan muitakin valmisteita markkinoille, jotta kilpailu voisi laskea hintoja. Kaikille yleiset neuvot syötyjen energiamäärien vähentämisestä eivät ole niin yksinkertaisia, meidän jokaisen keho (ja mieli) toimii omalla tavallaan ja toiset näyttävät tarvitsevan siihen lääketieteellistä apua, jotta muutos on oikeasti mahdollinen.
kai ymmärrät että tulet lihomaan takaisin kun lopetat lääkkeen? Itse en edes lähtenyt kokeilemaan lääkettä vaan menin suoraan leikkaukseen, makeanhimot jäi leikkauspöydälle.
Jääkaapissani seisoo käyttämättöminä 4 täyttä Saxenda- kynää. Olen ostanut lääkkeen KELAn hyväksynnällä 14.10.22. En voi lääkettä käyttää, olen halukas luopumaan kynistä edullisesti. Lääke on sen verran kallista, että mikäli jotakuta kiinnostaa, kannattaa käyttää tämä tilaisuus hyväksi. Asun Espoossa. Jotenkin voinemme sopia sen luovutuksesta.
Mä aloitin Saxendan kolmisen viikkoa sitten. Olen huomannut, että yksikin alkoholiannos saa nälän tunteen ja makean nälän heräämään. Ootteko huomanneet saman? Ei siis sovi alkoholi lainkaan! (ei ole mieli tosin tehnytkään alkoholia Saxendan kanssa).
Voin myös syödä paljonkin, mutta viiveellä, seuraavana yönä on ihan tuskainen olo. Saxenda ei siis varsinaisesti estä syömistä, mutta jos vaan kuuntelen kehoa, ja odotan pienen ruoka-annoksen jälkeen, pahin nälän tunne poistuu eikä ole pakottavaa tarvetta syödä. Saxandan annoskokoon totuin nopeasti, ja sen jälkeen on ollut enemmän nälkä ja useammin. Olen kuitenkin pienentänyt annoskokoja ja huolehtinut,että syön säännöllisesti usean kerran päivässä, jotta lihakset ei katoa ja aineenvaihdunta pysyisi käynnissä. Ehkei tämä toimi mulla niin hyvin ,painoa pudonnut ensin 2kg, sitten palasi 1kg ja nyt taas takaisin -2kg alkupainosta.
Itselläni tuli 6kk Saxendan käyttöä täyteen 7.1. ja eilen kävin jälleen myös terveydenhoitajan vastaanotolla aikuisneuvonnassa.
Puolessa vuodessa painonlaskua on tullut 10 kg lähtöpainosta, mutta kun omasta tavoitteestani se on vasta 1/3, tuntuu tämä hieman turhauttavalta. Terveydenhoitajan mielestä tulos (10 kg = 10,5 % aloituspainosta) on kuitenkin oikein hyvä ja hän kannustikin jälleen toteamalla, että hidas vauhti on tuloksen pysyvyyden kannalta parempi. Tämä on varmasti totta.
Olen puolen vuoden aikana lueskellut palstan kommentteja ja huomannut, miten paljon käytännöt painonhallinnan suhteen vaihtelevat: toiset ovat saaneet tukea sekä lääkäreiltä että ravitsemus- tai liikuntaneuvonnasta, toiset taas hylätyn hakemuksen Kelalta.
On todella epäreilua, että käytännöt vaihtelevat näin paljon, mutta se taitaa olla yleistä muutenkin terveydenhoidossa. 'Epäreilua' on sekin, miten eri tavoin ihmiset reagoivat lääkkeisiin, mutta geeniperimälleen ei mitään voi - life's not fair...
Itselläni on käynyt hyvä tuuri siinä, että lääkärien B-lausuntoihin (muihinkin kuin Saxendaa koskeviin) olen saanut Kelalta myönteisen päätöksen. On tosiasia, että lääkäreiden 'kirjalliset kyvytkin' eroavat toisistaan eli lausuntojen selkeydessä ja perusteluissa on eroja - B-lausunnon saa myös itselleen, ainakin pyytäessä.
Itsekin kannattaa olla sinnikäs -kun kerran potilaista on tullut 'asiakkaita', niin mielestäni voi edellyttää kunnollista 'palvelua'. Joku palstalla kertoi, että edellytyksenä Saxendan käytölle oli 3 kertaa yhteistapaamista koskien painonhallinnan neuvontaa. Täällä ei ole vastaavaa.
Olin kuitenkin jo aiemmin hakenut itsenäisesti ravitsemusterapeutin palveluja ja jonotuksen jälkeen niitä sainkin, hänen kanssaan kävimme läpi ruokailutottumuksiani (joissa edelleen parantamisen varaa, ainakin ateriarytmin osalta). Ravitsemusterapeutin käynnit loppuivat 10 kerran jälkeen, mutta terveydenhoitajan luona käyn jatkossa kuukauden, parin välein.
Aloittaessani Saxendan asennoiduin tähän niin, että kyse on pitkäjänteisestä projektista.
Mene hyvä ihminen betesda apuun. Miten voit olla niin lihava indeksissä?