Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Voi epätoivo... Mieliteot on palanneet ja paino nousee, vaikka käytän täydellä annostuksella. 😩😩😩
Hei 463
Minulla samaa rataa. Aivan kuin elimistö olisi "ottanut omakseen" saxendan eikä vaikuttaisi mitenkään?
Syömiset muuttuneet entisiin ja annokset kasvaneet. Annostus maximilla 3:lla jo kolme kuukautta.
Mikä avuksi, kun en jaksa yhtään liikkua ja syön vain ehkä sellaisen 900 kaloria per pvä? Vajetta tulee joku 600 kaloria kun en päivän aikana liiku oikeastaan muuten kuin kotona puuhaillen. Jaksaminen on koetuksella. Ei vaan jaksa/pysty syömään enempää, jotta jaksaisi mennä edes lenkille. Masentaa ja ärsyttää.
Sekä maksimiannoksen tehottomuuteen että viimeisen kommentoijan jaksamisongelmaan voi auttaa annoksen (väliaikainen) pudottaminen. Kokeilkaa pienempää annosta ainakin jonkin aikaa.
Onko muut käyttäjät pahalla tuulella ja vähän masentuneita? Kolme viikkoa jatkunut tämä olotila. Ei kiinnosta mikään. Olen ennenkin laihduttanut, ja vaikka miinuskaloreilla meneminen on saattanut vaikuttaa fiilikseen (kun ei voi ruoalla/sokerilla parantaa oloa), niin en silti muista olleeni jotenkin näin masentunut. Olotila myös muutenkin saamaton ja jatkuva väsymys, kuinkakohan kauan tämä kestää?
Vierailija kirjoitti:
Onko muut käyttäjät pahalla tuulella ja vähän masentuneita? Kolme viikkoa jatkunut tämä olotila. Ei kiinnosta mikään. Olen ennenkin laihduttanut, ja vaikka miinuskaloreilla meneminen on saattanut vaikuttaa fiilikseen (kun ei voi ruoalla/sokerilla parantaa oloa), niin en silti muista olleeni jotenkin näin masentunut. Olotila myös muutenkin saamaton ja jatkuva väsymys, kuinkakohan kauan tämä kestää?
Kyllä! Itsekin ihmettelin tätä masennusta, johon ei ole mitään syytä. Mulla tätä on jatkunut nyt puoli vuotta, ei tullut heti alussa vaan kun olin jo käyttänyt useamman kuukauden. Aika kamalaa. Jaksaminen on täysin nollissa, mutta mieliteot on palanneet. Paino on alkanut nousta. Jotenkin kuitenkin odotan ja toivon, että tämä menis ohi ja paino alkais taas laskea. Olenkohan ihan daiju...
Oliskohan ihan tyhmää jos kokeilis pistää lääkkeen kahdessa osassa? Jos pistää 1,5 aamulla ja toiset 1,5 iltapäivällä. Kun nyt ei tahdo enää toimia, varsinkin illalla on mielitekoja ja myös nälkäheikotus on palannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä! Itsekin ihmettelin tätä masennusta, johon ei ole mitään syytä. Mulla tätä on jatkunut nyt puoli vuotta, ei tullut heti alussa vaan kun olin jo käyttänyt useamman kuukauden. Aika kamalaa. Jaksaminen on täysin nollissa, mutta mieliteot on palanneet. Paino on alkanut nousta. Jotenkin kuitenkin odotan ja toivon, että tämä menis ohi ja paino alkais taas laskea. Olenkohan ihan daiju...
Jatkan itse, että eihän tässä mitään järkeä ole. Olen jättänyt tämän kevään aikana tekemättä itselleni tärkeitä asioita laihduttamisen takia. Nyt heikottaa hirveästi, kädet vapisee ja vatsassa on tosi ontto olo. Ihan samanlainen kuin ilman lääkettä laihduttaessa. Mulla on kaksi kynää jäljellä. Käytän ne ja lopetan sitten. Voi surkeus. :( No, kymmenisen kiloa sentään lähti. Yritän pitää ne poissa vaikka en enempää laihtuisikaan.
[Oliskohan ihan tyhmää jos kokeilis pistää lääkkeen kahdessa osassa? Jos pistää 1,5 aamulla ja toiset 1,5 iltapäivällä. Kun nyt ei tahdo enää toimia, varsinkin illalla on mielitekoja ja myös nälkäheikotus on palannut.]
Kokeilemallahan tuo selviää -tosin tuolla tavoin neulojen kulutus tuplaantuu, ne kun ovat kertakäyttöisiä.
Aloitin saxendan kaksi kk sitten ja painoa on lähtenyt 9kg. Olen todella tyytyväinen lääkkeeseen! Näläntunnetta ei ole, mutta pahoinvoitia on edelleen melkein joka päivä :( sen kyllä kestää kun on paino alkanut tippua noin hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin saxendan kaksi kk sitten ja painoa on lähtenyt 9kg. Olen todella tyytyväinen lääkkeeseen! Näläntunnetta ei ole, mutta pahoinvoitia on edelleen melkein joka päivä :( sen kyllä kestää kun on paino alkanut tippua noin hyvin.
Todella sairasta.
Mukavaa, että olet noin kannustava!
Onko tullut mieleen, että jos on vain negatiivista sanottavaa, sen voi jättää sanomattakin?
Mulla täysin sama tilanne! Ihan niin kuin ruoka olisi taas vallannut mielen ja heikotukset palanneet, vaikka syön ihan riittävästi.
Yritätkö tiputtaa annosta hetkellisesti alas? Itse pohdin tätä, vaikkei lääkäri tätä suosittele.
Ihmettelen niitä kommentoijia, jotka eivät Saxendaa käytä. Miksi he osallistuvat keskusteluun? Mitä he täältä ryhmästä hakevat? Olen ymmärtänyt, että tämä ryhmä on käyttäjille ja kokemusasiantuntijoille tarkoitettu. Yleensä he kommentoivat halveksien ja tuputtavat ruokaympyröitä ym. Heillä ei ole aavistustakaan siitä mitä ihmiset ovat jo kokeneet ennen lääkevalmisteeseen siirtymistä.
Uusi tyyppi ketjuun. Pari vko sitten aloitin. Eli nyt menee 1,2 annoksella.
Otan pistoksen iltapäivällä. Enkä saanut mitään ohjetta ajankohdasta. Ainoastaan se että n. samaan aikaan päivästä. Ja kun lueskelin ohjetta niin minusta siinä oli, että n. 13 h kohdalla vaikutus tehokkain.
Omat huomiot. Nälkä kyllä hävisi heti ekasta pistoksesta.
Nyt 1,2 annoksella alkaa sitten näkymään sivuoireitakin. Kuvotusta. Närästystä. Hiton löysä maha. Nämä ymmärtääkseni ihan normisettiä? Ei sietämätöntä.
Närästys on minusta ilkeintä. Ja sen olen kytkenyt kyllä rasvaan. Eli kaiken kun karsii pois niin sitten ei närästä.
Onko muilla selkeitä kytkentöjä johonkin tiettyyn ruokaan joka aiheuttaa huonoa oloa?
Annoskoot on pienentyneet kolmasosaan. Ja kellon kanssa nyt syön että pidän rytmistä kiinni. Tämä nyt on se asia mihin toivon eniten tämän lääkkeen tuovan tukea. Koska oikotietä kevyempään oloon ei ole.
Tarkkoja kiloja en tiedä eikä tavallaan "kiinnostakaan" . Tunnen kyllä nahoissani ja vaatteissani.
Onko ketään kuka käyttää lääkettä "ylläpitohoitona"?
Vierailija kirjoitti:
Todella sairasta.
Mikä sulla on hätänä?
Aloitin vuosi sitten. Aluksi paino tippui. Mitä isommaksi annostus nousi sitä vähemmän paino laski. Viime syksystä saakka paino on noussut vaikka käytän Saxendaa. Nyt jos aloittaisin pitäisin annostuksen pienenä. Toimin lääkärin/hoitajan antamilla ohjeilla.
Nyt olen pudotellut annostusta, jätän pois minulla oli vain vuoden annokset ja olen vaihtanut kuntaa eli en ole enää päässyt lääkäri kanssa keskustelemaan. Ja en saa korvausta vaikka yli 40 ja lievää sokerin nousua. (Lääkäri ei lähtenyt edes hakemaan). Kallis kokeilu minulle.
En syö paljoa. Elimistöni osaa säästää.
Ainut toimiva olisi syödä enemmän ja kellontarkat ruoka-ajat.
Mä tuolla jo mietin lopettamista, ja ilmeisesti lääkekynät kuuli sen, kun nyt alkoi paino taas tippua. Aloin pistää vasta iltapäivällä ja nyt iltahimot on vähän helpottaneet. Menee ohi, kun syö ananasta tai muita hedelmiä. Se ontto nälkäolo ja heikotus on kyllä edelleen. Kädet vapisee enkä jaksa tehdä mitään. Kaks kynää jäljellä, painoa pitäis pudottaa vielä noin kymmenen, melkein 20 lähtenyt.
Onko muille käynyt niin, että se ennen aika pinkee rasvakerros on muuttunut löysäksi. Joka puolella vartaloa on sellaine pehmeä kerros. Millähän ihmeellä siitä pääsee eroon...
Vierailija kirjoitti:
Mulla täysin sama tilanne! Ihan niin kuin ruoka olisi taas vallannut mielen ja heikotukset palanneet, vaikka syön ihan riittävästi.
Yritätkö tiputtaa annosta hetkellisesti alas? Itse pohdin tätä, vaikkei lääkäri tätä suosittele.
Miksei? Onko siitä jotain haittaa? Miks musta tuntuu että lekuri ei nyt ole tehtäviensä tasalla.
Oon huomannu, että mulla putoaa paino jos nukun tavallista enemmän. Syön saman verran, mutta jos nukun, laihdun. En tiedä onko joku keski-iän hormonijuttu. Jos stressaa ja nukkuu vähänkin liian vähän, niin ei varmasti lähde grammaakaan.
Kiitos vinkistä. Itse en muista tällaista ohjetta saaneeni, mutta voisin yrittää nyt siirtää aamuksi. 👍
On kyllä toistaiseksi onneksi toiminut näinkin illalla otettuna eli ei paha moka. 😁