Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Onko kenelläkään Saxendan käyttäjällä ilmennyt aivosumua ajoittain? Aiemmin en ole moiseen törmännyt. Yhdistän oireen Saxendaan.
Tiettyjä lääkkeitä kun kehutaan usein jätetään sivuvaikutukset kokonaan tai hyvin pitkälti kertomatta. Noissa varsinaisissakin laihdutuslääkkeissä on monenlaisia sivuvaikutuksia kun yhden lääkärin kanssa oli puhetta niistä. Keskittyvät vain kehumaan mitä mahdollista hyötyä olisi.
Olen kaiken muun ikävän lisäksi myös diabeetikko ja sain hiljattain suun kautta otettavan lääkityksen. Joka ei ainakaan minulla vaikuta ruokahalua vähentävästi. Yritän saada ajan lääkärille, ihan tk:n, jospa lääke voitaisiin vaihtaa tuohon Ozempiciin. Pistäminen ei kauheasti innosta, mutta kaipa senkin oppisi. Pelkään vaan, että taas on joku ristiriita tuon O:n ja muiden lääkkeideni kanssa.
Olen vaan alkanut ikäänkuin tehdä kuolemaa, mikään ei kiinnosta (Venlat on juu kehissä), haluaisin vaan maata ja tuijottaa telkkaa. En sentään "laidunna" koko aikaa, mutta ruokatottumuksissani on korjaamista. Mutta sitten taas ajattelen, että millään ei ole enää mitään väliä. Olen siis eläkkeellä, ei lapsenlapsia, en voi ottaa eläimiäkään, koska taloudellinen tilanteeni on huono. Miksi siis alkaisin elää terveellisesti, jos ei eläminenkään kiinnosta? Mutta ehkä keventynyt tomumaja helpottaisi elämää ja kävellessä ilmaantuvia selkäkipuja (nikamansiirtymä, skolioosi). Pelkään vaan, että tk:n lääkäri keksii jonkun syyn olla kirjoittamatta tuota Ozempiciä. Jotenkin kaikki tyrmätään, selkääkään ei leikata, kun BMI on liian suuri.
Onkohan täällä ketään diabeetikkoa, joka on vaihtanut jonkun suun kautta otettavan diabeteslääkkeen Ozempiciin? Kokemuksia siitä?
Oi ystävät, auttakaa minnuu. Olen ihan pönttö matematiikassa. Saxendaruiskeessa on ainetta 3ml. Päivittäin pitää pistää 0.3mg. Kauanko yksi ruiske kestää?
Tarkkaa laskentatapaa en osaa, sairaanhoitajat varmaan tietävät paremmin.
Mutta, itse käytän 2,4 -annosta ja silloin piikki riittää n 8-9 päivää. Joskus viimeisenä päivänä annos jää vähän vajaaksi, mutta ei ole haitannut.
Kuvittelisin että täydellä annoksella piikki kestää n. 6 päivää. Ja silloin ilman kelakorvausta koko pakkaus eli 5 täyttä piikkiä kuluu kuukaudessa.
Kyllä näin on, mutta ostin 3 kuukauden lääkkeet tämän vuoden puolella ja ne riittää tammikuun loppuun. sitten tietenkin normaali hinta taas. Tosin kelakorvaus loppui sitten marraskuun loppuun, joten pitäisi anoa jatkoa kelakorvaukselle.
Mutta onko kellään muulla teho kadonnut n. puolen vuoden jälkeen, eli syödessä ei tule enää sama täysinäinen olo kohta ruokailun aloitettua?
Noniin nyt 3+viikkoa saxendaa takana, ekan viikon 0.6mg ei mitään eroa olossa, toisella viikolla 1.2 ja hiukan enempi väsyttää mutta ei muuta, 3viikolla 1.8 ekana päivänä ja järkyttävä olo, lievä huimaus koko päivän päällä, kaikki tuntuu hirveän painavalta, jalat, pää yms, ei jaksas tehä mitään, semmonen 1/4 paniikkioire, ja muutenkin vaan huono ja väsynyt olo, heti kun tekee jotain raskaampaa alkaa huimata, tai vastaavasti olo paranee, palasin takas 1.2 ja ei mitään oiretta, vedin 3viikon sit samalla 1.2 annoksella, nyt menossa 4viikko ja kokeilin taas nostaa 1.8mg eilen, ja 1.8mg tänään, ja sama helevetin huono olo, ja väsymys... Palaan takaisin 1.2mg varmaan...
Hyvänä puolena se että lähtöpaino 151kg, ja paino nyt 143kg, eli jotain tapahtuu sentään, mietin sitäkin mahdollisuutta, että saisikohan saxendan ottaa illalla ennen nukkumaanmenoa, olen tosi kova nukkumaan, nukahdan aina 10min sisään ja nukun aamuun heräämättä, saxenda ei ole tähän vaikuttanut, nyt ottanut aina aamu9 aikaan. Mietin siis että voisko nukkumisella estää huonon olon tulemisen, vai onko lääkkeen oltava aktiiviseen aikaan toiminnassa.
mies32v kirjoitti:
Noniin nyt 3+viikkoa saxendaa takana, ekan viikon 0.6mg ei mitään eroa olossa, toisella viikolla 1.2 ja hiukan enempi väsyttää mutta ei muuta, 3viikolla 1.8 ekana päivänä ja järkyttävä olo, lievä huimaus koko päivän päällä, kaikki tuntuu hirveän painavalta, jalat, pää yms, ei jaksas tehä mitään, semmonen 1/4 paniikkioire, ja muutenkin vaan huono ja väsynyt olo, heti kun tekee jotain raskaampaa alkaa huimata, tai vastaavasti olo paranee, palasin takas 1.2 ja ei mitään oiretta, vedin 3viikon sit samalla 1.2 annoksella, nyt menossa 4viikko ja kokeilin taas nostaa 1.8mg eilen, ja 1.8mg tänään, ja sama helevetin huono olo, ja väsymys... Palaan takaisin 1.2mg varmaan...
Hyvänä puolena se että lähtöpaino 151kg, ja paino nyt 143kg, eli jotain tapahtuu sentään, mietin sitäkin mahdollisuutta, että saisikohan saxendan ottaa illalla ennen nukkumaanmenoa, olen tosi kova nukkumaan, nukahdan aina 10min sisään ja nukun aamuun heräämättä, saxenda ei ole tähän vaikuttanut, nyt ottanut aina aamu9 aikaan. Mietin siis että voisko nukkumisella estää huonon olon tulemisen, vai onko lääkkeen oltava aktiiviseen aikaan toiminnassa.
Tässä ketjussa on aiemmin kerrottu, miten Saxendan annostuksia voi muokata 'välinaksuilla'.
Jos 1,2 annostus on itselläsi vielä mennyt ihan ok, mutta 1,8 annostus aiheuttaa hankalia sivuoireita, kannattaa ehkä kokeilla annostusta noiden kahden määrän välistä.
Kierrä kynään ensin se 1,2 annos, sen jälkeen jatka kiertämistä hyvin hitaasti ja laske kiertämisestä kuuluvat naksahdukset viiteen asti.
Lisäämällä nuo viisi naksahdusta saat 1.5mg annostuksen, joka siis on vakioannosten puolivälistä -käyttämällä tuota annostusta voit ehkä siedättyä paremmin annostuksen suurentamiseen.
Samoin se, että käyttää tiettyä annostusta pitempään kuin ohjeessa annetun viikon verran, voi tasata annoskoon muutosta tulevia oireita.
(Yhdestä kynästä saat 1, 5mg:n annoksia 12.)
Tuo 8 kg:n pudotus kuukaudessa on hieno tulos!
Korvausasiaan heitän lusikkani soppaan. Kautta Suomen on korvausoikeus vaihtelee. Jossakin painoindeksin perusteella, jossakin diabeteksella, jossakin uniapnealla, jossakin verenpainelääkkeiden sopimattomuuden jne. jne.
Tänään hain uuden satsin Saxendaa ja kysyin farmaseutilta asiasta. Sain vastauksen, että Saxendaa määrätään, jos ensin on kokeiltu kahta eri diabeteslääkettä? Kerroin, että minulla ei ole diabetesta, mutta painoindeksi on 42, uniapnean hoitoon Cpap-laite, nivelrikko sekä vetenpainetauti. Olen ihan huuli pyöreänä. Jos joskus pääsee lääkärin vastaanotolle, niin valmistaudun tenttaamaan lääkäriä.
Ei niinkään lääkärin asia kuin Kelan. Kela ei ennaltaehkäise mitään, pitää päästä tosi huonoon kuntoon ennen kuin korvataan.
Vierailija kirjoitti:
Korvausasiaan heitän lusikkani soppaan. Kautta Suomen on korvausoikeus vaihtelee. Jossakin painoindeksin perusteella, jossakin diabeteksella, jossakin uniapnealla, jossakin verenpainelääkkeiden sopimattomuuden jne. jne.
Tänään hain uuden satsin Saxendaa ja kysyin farmaseutilta asiasta. Sain vastauksen, että Saxendaa määrätään, jos ensin on kokeiltu kahta eri diabeteslääkettä? Kerroin, että minulla ei ole diabetesta, mutta painoindeksi on 42, uniapnean hoitoon Cpap-laite, nivelrikko sekä vetenpainetauti. Olen ihan huuli pyöreänä. Jos joskus pääsee lääkärin vastaanotolle, niin valmistaudun tenttaamaan lääkäriä.
Ihan turhaan sä lääkäriä tenttaat. Se ei päätä korvauksista.
Minä olen ainakin pistänyt lääkkeen aina iltaisin ja ihan hyvin on toiminut.
Harkitsen, että pyytäisin tätä lääkettä seuraavassa työterveystarkastuksessa. Painoindeksi 35,5 ja paastosokeri kuin verenpainekin uhkaavasti koholla. Kuulemani mukaan tämä Saxenda pitäisi auttaa myös niihin, ja se olisikin painonpudotusta hyödyllisempi asia, jos välttyisin sen avulla joutumasta hankkimaan lääkitystä verenpaineeseen ja kakkostyypin diabetekseen. En ole kova syömään, elämäntapani ovat terveelliset, eikä ole valtavia herkuttelun mielitekoja; paino tuli reilut viisi vuotta sitten kilpirauhasen häiriön yhteydessä, muttei ole pudonnut millään tähän asti koetetulla keinolla ja sen myötä alkanut vaikuttaa huolestuttavalta noidenkin muiden arvojen osalta. Uskotteko, että tämä lääke voisi olla sellainen 3-in-one -ratkaisu?
Saxenda auttaa laihtumaan, ja sen myötä myös veriarvot paranevat. Yksinään lääke ei paranna mitään. Minä sain korvauksen kun bmi 41, esidiabetes ja verenpainetauti.
Ensimmäinen kelakorvaus puoli vuotta, ja jos paino laskenut riittävästi voi saada jatkoa kelakorvaukselle. Mulla paino putosi puolessa vuodessa 9,5 kg. Lääkärin mielestä hyvä tulos ja hän lähetti uuden pyynnön kelaan. Nyt sitä odottelen.
Vierailija kirjoitti:
Farmaseutti on väärässä, turhaan sillä lääkärin aikaa tuhlaat.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri kirjoittaa Kelalle suosituksen korvauksesta.
Eikä kirjoita.
Olen tullut siihen tulokseen, että korvausasiat on levällään kuin jokisen eväät. Farmaseuteilla on omat säännöt, Kelalla omat ja lääkäreillä omansa ja täällä keskusteluketjussa vielä omansa. Saxenda on niin uusi lääke, että menee varmaan aikaa ennen kuin käytäntö vakiintuu.
Lääkäri kirjoittaa B-todistuksen, jos riittävät kriteerit täyttyvät kuten painoindeksi yli 30,,verenpainetauti tai koholla olevat sokeriarvot.Kahden näistä pitää täyttyä.Mulla painoindeksi yli 30 ja verenpainetauti.Lääkäri kirjoitti B-todistuksen Kelaan ja siellä erikoislääkäri hyväksyi sen ja sain 40% korvattavuuden Saxendasta puoleksi vuodeksi.Puolen vuoden päästä tilanne jatkosta arvioidaan uudestaan eli painon pitää olla laskenut, jotta korvattavuus voi jatkua.
Kommentoija nro 360. Kerroit, että maksukatto täynnä ja saat seuraavat annokset hintaan 7.50€.
Eikö se maksukatto ala kertyä vuoden alusta uudelleen ja pitää olla lääkeostoja lähes 600€, ennenkuin loppuvuoden lääkkeet halpoja?.