Kokemuksia Saxenda laihdutuslääkkeestä?
Ja juu, toiset onnistuu laihduttamaan ihan tahdonvoimalla itse, mutta toiset ei vaan pysty joten tässä ketjussa ei puhuta siitä, vaan siihen voi halutessa avata ihan oman ketjun.
Mutta asiaan. Lääkäri määräsi minulle Saxenda nimistä lääkettä ja tilasin sen nyt apteekkiin. Lääkehoito ei tietenkään ole se ykkösvalinta laihdutuksessakaan ja kaikkiin liittyy riskejä. Kiinnostaisi onko täällä kenelläkään kokemusta tästä lääkkeestä, tuliko sivuoireita, tai tippuiko edes paino (toki ymmärsin, että lääke on painon puduttamisen tueksi, kevyemmän ruokavalion ohella).
Kommentit (831)
Peruna kirjoitti:
Aloitin tällä viikolla. Aloitusannos on 0.6 ja huomaan jo siitä, että en jaksa syödä niin kuin ennen. Tulee ihan hirmu ähky ja täysinäinen olo. Kaikki mieliteot on hävinneet. Vähän väsymystä ja röhtäilyä ollut. Lääkäri määräsi, koska en laihdu 1500-1700 kcal ruokavaliolla ja pitää pudottaa 1000 kcal/pv, että kroppa reagoi mitenkään ja paino putoaa. Niin pientä kalorimäärää en pysty pitämään, koska nälkää vaivaa 24/7. On muutama sairaus, jotka jumittaa painoa. Voin kertoa jatkossa täällä, miten sujuu.
En usko, että olet oikeasti syönyt 1500- 1700 kcal- todennäköisesti huomattavasti enemmän. Olemme niin hyviä huijaamaan itseämme. Katso vaikka tuota Hengenvaarallisesti lihava- sarjaa, kuinka jokainen niistä valehtelee sekä itselleen, että tohtori Now:lle.mSitten kun noudattavat ohjeita, eli käytännössä syövät sen 200 kcal, ei 1200 kcal, kuten tohtori ohjeistaa, niin laihtuvat. Olen sitäpaitsi lukenut muistaakseni Patrick Borgin kirjoittamana, että alle 1500 kcal ei pitäisi kalorimäärän olla.
Lievästi ylipainoinen. kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paleleeko Saxendan käyttäjiä? Minua palelee koko ajan.
Täällä palelee myös paljon. Samoiten väsyttää oksennusta ei oo enään on ensi tullut vaikka oon pysynyt rohkeasti tuossa 1,2 annoksessa
Se palvelu kertoo, että Syöt liian vähän. Syö enemmän. Itse olen huomannut, että näläntunne on hävinnyt kokonaan, ja annoskokojen pitää olla todella pienet. Jos ei pidä huolta, niin tulee syötyä liian vähän.
Käyttöä nyt takana vajaa kaksi viikkoa, ei sivuoireita. Ei myöskään ole ollut samanlaisia haluja herkutella makealla tai esimerkiksi hiillosmakkarat himota, kuten aikaisemmin :-D Mielenkiinnolla odotan, voinko nostaa annosta taas suoraan 1,8mg, vai tuleeko sivuoireita.
Painoa pudonnut noin 4 kiloa. Mutta eniten iloitsen siitä miten vapauttavaa on, ettei ruoka ole koko ajan mielessä!
Pohdin myös, pitäisikö kokeilla kalorilaskuria tässä vaiheessa ja varmistaa, että syön kuitenkin riittävästi, ettei mene se kuuluisa säästöliekki päälle.
Laitoin saxenda tauolle, kun kaikki ruoka alkoi etoa, mitään ei tehnyt mieli, enkä siis syönyt juuri mitään. Puolen vuoden 12kg ovat pysyneet poissa, vähän paremmin saan syötyä. Seuraan tilannetta.
Mulla toimi ensimmäisen kuukauden, paino putosi 4 kiloa. Sitten ei tapahtunut enää mitään.
Minkä ikäisiä olette? Tuoteselosteessa saxendaa ei suositella yli 75 vuotiaalle. Lähestyn.
Saxendaa 6kk takana, alussa paino laski hyvin. Päänsärkyä monta viikoa joka hellitti sitten, armotonta väsymystä alku kuukausina, n. kk käytössä niin pistokohtiin ilmestyi seuraavana päivänä n 3cm punoittava kutiava alue, ajattelin pitääköhän lopettaa. Sittemmin rauhoittui eikä punoitusta enää tullut. Mutta painon aleneminen pysähtyi n. 4 kk kohdalla ja ollut sen jälkeen tosi tiukassa. Siihen mennessä oli lähtenyt 10 kg. Nyt viimeisen 2kk aikana enää 2kg. (Tavoite olisi vielä 8 kg). Onko muilla samaa että pysähtynyt ja miten sitten?
Melkein 4 vk saxendaa ja painoa tippunut 4.5 kg ilman nälkää ja vähäisellä liikunnalla Mieliteot hävinneet, keskityn nyt terveelliseen ruokaan ja kaikkeen muuhun mukavaan elämässä. Juustovoileivät eivät ole enää elämän himoittavin juttu.Lähtöpaino 100 kg.
Olen aloittanut Saxendan vajaa viikko sitten. Kiinnostuin iltapäivälehden artikkelista ja tilasin ajan yksityislääkärille. Ehkä lääkkeen olisi saanut tk nkin kautta mutta en jaksanut yrittää. Kriteerit täyttyivät: BMItä tarpeeksi, pitkä sokeri 44(43 min), kolesteroli lääkitys, uniapnea, verenpaine,uniapnea (Huh mikä lista!) Eli todennäköinen Kela-korvattavuus tulossa. 0.6 mg alkuannos vielä menossa. Kolme päivää oli vähän yököttävä olo. Sanoin itselleni...positiivista kun normaali kaamosajan hiilihydraattinälkä on poissa. Pienemmillä ruoka-annoksilla tuntuu pärjäävän. Huono olo helpottuu pienellä suolaisella. Paino laskee ihmeesti 2 kg vajaassa viikossa! Haluan jatkaa tätä! Kela- korvattavuuden jatko on kiinni siitä että 12 vk paino laskee 5 kg. Tässä vaiheessa se ei tunnu ylivoimaiselta. Tsemppiä kaikille
Tuossa uus tutkittu dieetti. https://studyfinds.org/alcohol-weight-loss-high-protein-food/
72v Anneli kirjoitti:
Olen aloittanut Saxendan vajaa viikko sitten. Kiinnostuin iltapäivälehden artikkelista ja tilasin ajan yksityislääkärille. Ehkä lääkkeen olisi saanut tk nkin kautta mutta en jaksanut yrittää. Kriteerit täyttyivät: BMItä tarpeeksi, pitkä sokeri 44(43 min), kolesteroli lääkitys, uniapnea, verenpaine,uniapnea (Huh mikä lista!) Eli todennäköinen Kela-korvattavuus tulossa. 0.6 mg alkuannos vielä menossa. Kolme päivää oli vähän yököttävä olo. Sanoin itselleni...positiivista kun normaali kaamosajan hiilihydraattinälkä on poissa. Pienemmillä ruoka-annoksilla tuntuu pärjäävän. Huono olo helpottuu pienellä suolaisella. Paino laskee ihmeesti 2 kg vajaassa viikossa! Haluan jatkaa tätä! Kela- korvattavuuden jatko on kiinni siitä että 12 vk paino laskee 5 kg. Tässä vaiheessa se ei tunnu ylivoimaiselta. Tsemppiä kaikille
Miksi uniapnea tutkittiin? Ei kai se voi olla este Saxendan käytölle?
Kai ne tutkii liikaa, kun saavat laskuttaa sua. Sain itse reseptin terveyskeskuslääkäriltä. Siellä otettiin monta putkea verta ja EKG, ei muuta.
Uniapnea hoito on ollut jo vuosia. Mutta sekin liittyy ylipainoon.
4 viikko alkoi, 4,2 kg lähteny.
Ihmettelen ettei enempää niin vähän tekee mieli mitään syödä. Annoskoko puolittunu. Sipsit, ranskalaiset ja kaikki jääneet pois, ei tee yhtään mieli napostella. Tilalle tulleet hedelmät ja mieluummin porkkanan rouskuttelen kun söisin sipsin.
Onhan tämä ihmelääke, kun napostelu ja epäterveellinen ei enää houkuta. Vaikutus alkoi heti ensimmäisestä annoksesta.
Sivuvaikutuksia lievä kutvelo olo, joka tuo tosiaan mieleen alkuraskauden ajan jolloin ei aina mikään ruoka maistunut. Väsymystäkin ja olen nukkunut parempia yöunia kuin aikoihin.
Ozempicia olisin toivonut, olen ymmärtänyt että olisi ollut tehokkaampi. Lääkäri ei sitä alkanut kirjoittamaan, jostain sitten luin että säästävät sitä diabeetikoille, kun saatavuusongelmaa sille lääkkeelle ollut paljon. Luin, että Saxendalla 8 % painonpudotus vuodessa, Ozempicilla jopa 20 % mahdollista. Täytyy olla tehokasta, jos tämäkin on.
Olen nyt käyttänyt Saxendaa n puolivuotta. Paino pudonnut 9 kg. Alussa paino putosi hienosti, ja keksin itselleni hyvän ateriarytmin. n. kolmen kuukauden jälkeen huomasin, että vaikka en paljoa syönyt, ja omasta mielestäni kulutin paljon kaloreita, ei paino laskenut. No tiedän että laihdutuksessa tämä on normaalia. Kokoajan oli tämä että kun tuli ruokaannos eteen niin en pystynyt syömään kovinkaan paljon. Nyt kävin ravintolassa, yleensä pystyin syömään vain puolet tai kolmasosan annoksesta, nyt ei ollut mitään ongelmaa syödä koko annos. Eli Saxenda ei enää vaikuta.
jatkan vielä edelliseen. Olen ihmetellyt tätä Saxendan vaikutusta. En ole ikinä ollut mikään ahmija, joten se ehkä ei ole syy lihavuuteen, vaan napostelu, tähän ei Saxenda auta. Pitäisi olla joku lääke joka aiheuttaa pahaaoloa joka kerta kun näet ruokaa. Tämä Saxenda tutkitusti auttaa joitakin, mutta oma kokemukseni on, että se lähinnä tukee omaa ruokavaliota, motivoi, mutta omalta kohdaltani tämä ei ole oikea lääke. Yritän nyt kuitenkin vielä jatkaa, lääkkeet on tammikuun loppuun, maksukatto täynnä, joten seuraavat 3 kuukautta vain 7,5 euroa.
P.s olen yrittänyt pitää syömiseni ns. normaalin ihmisen (voi syödä mitä vaan) tasoissa, koska dieetti on dieetti, ja se ei ole normaalia. Määrät vaan erilaisia ja rukarytmiin muutos.
Kallis lääke ja varmaan auttaa sellaisia joilla on kyky syödä valtavia annoksia. Itse tunnen laiheliineja jotka syö aina lautasen tyhjäksi ja vielä lisääkin voisi.
Tosiaan minulla on ikää 64v ja kilpirauhasen vajaatoiminta, nämäkin hidastavat laitumista.
Tsemppiä vaav kaikille, onnea onnistujille, älkää luovuttako, minäkin vielä yritän..
Kommentteja lukiessani olen huomannut, että aika monella (myös minulla) on tullut kotona totuus vastaan, että ruokailutottumukset on totaalisesti muutettava. Pelkkä päivittäinen piikki ei auta, sanoi minulle ravintoneuvoja. Piikki on vain pienen pieni apu siihen, että nautittu päivittäinen ruuan määrä vähenee. Seuraavalla kerralla, kun tapaan lääkärini, niin kerron, että Saxendan oheen on ehdottomasti saatava myös ravintoneuvonta mukaan. Olen hankkinut rn itse. On melko arvokasta palvelua. Olen jo miettinyt, että kannattaako Saxendaa enää ostaa vai mennä rn ohjeiden mukaan.
Ei palele, mutta väsyttää kyllä aivan törkeästi.