Mikä on syynä siihen, että Suomi on niin ankea paikka?
Palvelut on surkeita, mistään ei saa mitään. Ruokakulttuuri surkeaa, kaupatkin sulkevat ovensa useimmiten jo yhdeksältä, paitsi ehkä Manskun varrella. Ihmiset kulkevat nutturat kireinä naama nurinpäin. Rakennukset rumia.
Kommentit (143)
Miksi Suomi on ankea paikka? Koska negatiiviset ihmiset, jotka eivät pidä ilmastostamme, kulttuuristamme ja suomalaisista ihmisistä, eivät ole muuttaneet maasta pois. Hyvä maa tämä on nytkin asua, mutta muuttuisi vielä paremmaksi, jos te suomalaisen kulttuurin, ilmaston ja ihmisten vihaajat muuttaisitte sinne, missä viihdytte paremmin. Sinänsä paradoksaalista, että suomalaisia inhotessanne inhoatte myös itseänne, olettehan itsekin suomalaisia. Ehkä negatiivisuutenne kumpuaakin itseinhostanne, ette kykene rakastamaan kansaanne ja kulttuurianne, koska ette arvosta itseänne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole ankea maa.
Suomi on ihanan rauhallinen maa ja niin kaunis. Kaupoissa ihania tuotteita ja valinnan varaa on ihan hurjasti esim Sokoksella, Prismoissa ja Citymarketeissa - missä muualla on tällaista?? Ei missään
On ihanat vesistöt: Meri, tuhansia järviä ja jokia - missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Suomalaiset ovat rauhallisia, rauhaarakastavia, järkeviä, luovia ja innovaatisia ihmisiä myös huumorinkukkaa löytyy paljon - Missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Missään ei ole niin puhdas ja hyvä ruoka ja ilma kuin meillä Suomessa - Te valittajat, suosittelen lämpimästi pitempiaikaista oleskelua näissä "upeissa maissanne", niin tulette ennenpitkää huomaamaan, että sittenkin Suomi on se kaikkein paras maa.
Jos taas ette ole sitä mieltä edelleenkään, jääkää toki sinne maahan, mitä parempana pidätte, kukaan ei ainakaan pidättele teitä täällä, vaan kaikki ovat helpottuneita kun narisijat lähtee tästä maasta.
Tätä tulin tänne sanomaan, juuri näin. Ei Suomi ole millään tavalla ankea maa, ihmiset tulee tänne katsomaan lunta, poroja ja joulupukkia ja kesällä kaikki kaupungit ja kuntien keskustat näyttävät kivalta kun on lehtipuita ja kukkaistutuksia monissa maissa puita ja kukkia ei ole kuin puistoissa ja niitäkin on vähän. Täällä on joka paikasta lyhyt matka luontoon nauttimaan hiljaisuudesta ja puhtaasta ilmasta.
Tämä on kuitenkin vielä hyvinvointiyhteiskunta, täällä useimmiten pidetään köyhästäkin huolta ja korruptio on hyvin vähäistä esim. virkamiehet tekevät kyllä työnsä kuten kuuluu, virastot toimii, infra toimii, puhdasta vettä tulee kraanasta jota voi juoda ja paskavedet menee putkia pitkin vedenpuhdistamolle eikä jokeen. Roskat menee sinne mihin pitääkin, kierrätykseen eikä juurikaan enää edes kaatopaikoille, luonnosta puhumattakaan. Meillä on yhteiskuntarauha ja vaalit käydään hyvässä hengessä, on sananvapaus ja uskonnonvapaus.
En tiedä yhtään maata missä olisi asiat paremmin kokonaisvaltaisesti kuin meillä, ja se on monissa kansainvälisissä tutkimuksissa todistettu.
Ap, mene muualle marisemaan.
Älä jauha pas kaa. Maailmassa on moni Suomea huonompi maa, muttei Suomea voi tosiaankaan miksikään hyvinvointivaltioksi vakavalla naamalla väittää.
Kyllä voi. Minä olen ikäni ollut köyhä, monesti pitkäaikaistyötön, kuten nytkin. Silti lapseni käyvät hyvää koulua, esikoinen kävi ammattilukion ja ammattikorkean ja on matkustellut ja asunut eri maissa kun siitä niin tykkää ja minulta ei ole siihen saanut latin latia, koulu (yhteiskunta) lähetti ulkomaille ja maksoi jopa ruuat siellä.
Minä pääsen lääkäriin koska haluan, mitä valittamista nyt keksin, pääsen verikokeisiin ja röntgeniin ja hammaslääkärille, ei tule kuin muutaman kympin laskut.
Mun ei tarvi juurikaan pelätä että mun kotiin joku murtautuisi tai ulkona joku kävisi kimppuun, yötäpäivää palaa katulamput niin ettei meinaa nukuttua saada vaikka on sälekaihtimet kiinni. Asuinalue on hiljainen, ei kuulu tappelua eikä autojen ääniä, metsää on vieressä vaikka talon tontti on pieni mahtuu siinä laittamaan kivat kukkapenkit ja kasvattamaan syötävääkin, on omenapuu ja marjapuskia ja mansikkamaa.
Lapset kävelevät tai pyöräilevät itse kouluun ja kavereiden luo ja leikkivät puistoissa kavereiden kanssa kaikessa rauhassa ilman että minä pelkäisin että joku kaappaa heidät.
Mies on vakituisessa työssä valtiolla ja saa kohtuullisen palkan jolla meitä elättää. Eli yhteiskunta pitää meistä kaikinpuolin huolen. Minulla ei ole epäilystäkään etteikö kaikki lapseni pääsisi elämässään eteenpäin, ammattiin josta tykkäävät ja elättävät itsensä, kuitenkin suurin osa ihmisistä on töissä vaikka osa onkin työttömänä kuten minä, minäkin elän toivossa että pääsen pian töihin koska työhaastattelu on tulossa.
Toisaalta ihminen kaipaa joskus tuntea elävänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mä en oikeastaan haluaisi muuttaa pois, mut olosuhteet tekee sen ainoaks järkeväks vaihtoehdoks.
Ainoa mikä mua Suomessa häiritsee on se, että turhan moni ottaa positiivisuuden automaattisesti "tekopirteänä" tai v*ttuiluna. Monelle on kauheen vaikea uskoa että mä voin oikeesti olla nukkunut tarpeeks, hymyillä ihan koska oon hyvällä tuulella eikä mun koko päivä ole pilalla jos muutama asia menee mönkään.
Tää vaikeuttaa työnsaantia paljon. Vaikka en edes kerro omista asioistani muuten kun kysyttäessä ja kerron rehellisesti senkin jos mulla menee joku asia huonosti, se ei auta. Kuuntelen myös enemmän kun puhun. Silti liian moni jotenkin vaan inhoo mun seuraa ja ottaa hymyn ja iloisen "hyvää huomenta"-toivotuksen v*ttuiluna.
Se on tosi raskasta ja masentavaa välillä. Haluisin et voin olla oma itteni.
Puhdas ilma, miedot ruokavaihtoehdot tämmöselle herkkämahalle ja se että saa nähdä kaikki 4 vuodenaikaa (mitä nyt kevät joskus jää välistä :D) on tosi jees. Tulee myös ikävä tätä metsien paljoutta. Niin ja laktoosittomien tuotteiden saatavuus! Laaktosin sietokyky on nykyihmisen mutaatio joka löytyy monesta semmosesta maasta joissa maitotuotetalous on ollut suurta jo tosi pitkään. Tosi monessa semmosista maista ei edes tiedetä mitä laktoosi on koska laktoosi-intolerantteja on ehkä yks ihminen tuhannesta. :D
Yks paras juttu Suomessa on kanssa se, et saa olla hiljaa jos haluaa.
Merkillistä? Itse olen yli 60v mies, savolainen suunsoittaja, juttelen tuntemattomille ja olen peruspositiivinen ja hyväntuulinen, heitän small talkia ja jaan pikku kohteliaisuuksia sydämestä, enkä kohtaa koskaan negatiivisuutta sen vuoksi, päinvastoin ihmiset ilahtuvat ja vastaavat samalla mitalla, jopa kauppojen nuoret naiset reagoivat ystävällisesti, eivätkä pidä limaisena setämiehenä, millainen en toki olekaan. Missähän mahdat asua, itse asun Keski-Uudellamaalla ja liikun paljon ympäri Suomea.
Itsestä se on kiinni. Tylsillä ihmisillä on tylsää.
Olette kaikki rakkaita. Suomalaiset eivät ole täydellisiä, eikä ole kukaan muukaan. Mutta ainoa syy mahdolliseen ankeuteen Suomessa on ihmisten passiivisuus. Odotetaan, että joku muu tekee omasta elämästä vähemmän ankeaa. Aloitetaan itsestämme ja relataan vähän, niin johan ankeus häipyy. Hullu voi olla ilman alkoholiakin!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole ankea maa.
Suomi on ihanan rauhallinen maa ja niin kaunis. Kaupoissa ihania tuotteita ja valinnan varaa on ihan hurjasti esim Sokoksella, Prismoissa ja Citymarketeissa - missä muualla on tällaista?? Ei missään
On ihanat vesistöt: Meri, tuhansia järviä ja jokia - missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Suomalaiset ovat rauhallisia, rauhaarakastavia, järkeviä, luovia ja innovaatisia ihmisiä myös huumorinkukkaa löytyy paljon - Missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Missään ei ole niin puhdas ja hyvä ruoka ja ilma kuin meillä Suomessa - Te valittajat, suosittelen lämpimästi pitempiaikaista oleskelua näissä "upeissa maissanne", niin tulette ennenpitkää huomaamaan, että sittenkin Suomi on se kaikkein paras maa.
Jos taas ette ole sitä mieltä edelleenkään, jääkää toki sinne maahan, mitä parempana pidätte, kukaan ei ainakaan pidättele teitä täällä, vaan kaikki ovat helpottuneita kun narisijat lähtee tästä maasta.
Et ole nakojaan kaynyt USAssa. Kauppojen valikoimat monikertaiset Suomeen verrattuna. Loytyy jarvia ja jokia, vuoristoja ja kanjoneita. Kylla ne paihittavat loputtomat manty/koivu/kuusimetsat.
Tuo puhdas ja HYVA ruoka vaan naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Ilmasto, ilmasto ja ilmasto.
Älä höpötä - tuhat kertaa mieluummin neljä kaunista vuodenaikaa, kuin ikuinen, polttava aurinko hyh hyh.
Ihmiset. Minulle Suomi ei ole lainkaan ankea paikka, kun olen tyytyväinen elämääni.
Kannattaisi kokeilla rahattomana ulkomailla oleskelua. Voin sanoa omasta kokemuksesta, että todella orpo olo. Siellä ei sitten kukaan auta.
En ymmärrä tämmöistä turhaa narinaa mitättömistä asioista. Ilmeisesti ette ole kokeneet todellisia vastoinkäymisiä, olisitte kiitollisia, että asianne ovat niinkin hyvin kuin nyt ovat. Olette saaneet mahdollisuuksia joka lähtöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole ankea maa.
Et ole nakojaan kaynyt USAssa. Kauppojen valikoimat monikertaiset Suomeen verrattuna. Loytyy jarvia ja jokia, vuoristoja ja kanjoneita. Kylla ne paihittavat loputtomat manty/koivu/kuusimetsat.
Tuo puhdas ja HYVA ruoka vaan naurattaa.
Olen käynyt Usassa - järkyttävät etäisyydet joka paikkaan, jalan ei pääse mihinkään. Hypermarketit: kilometritolkulla käytäviä, kun haluat ostaa vaan "jotain". Joka ostokseen lätkästään vielä se tyhmä vero päälle.
Jatkuva väkivallan pelko - sain kuulla kunniani, kun kävelin Baltimoren Marylandissa yksikseni - olin saattanut itseni kuulemma hirvittävään vaaraan, vaikka paikka näytti idylliseltä kuin Ankkalinna oravineen. Kuulemma orjakauppiaat ja kidnappaajat vaanivat kaikkialla, murhaajista puhumattakaan.
Kun menimme meren rantaan - piti ajaa tosi pitkä matka, eikä voinut kauaa siellä olla, kun oli kiire jo takaisin. Haivaara kaikkialla ym ym. Vastenmielinen paikka muuten, mutta kristittyjä ja seurakuntia paljon, joista todella pidin, mahtavat musiikit ja ylistykset heillä siellä. Ihmiset olivat myös hyvin ystävällisiä pääosin.
Itse olen hyvin yksinäinen ja minulle Suomi on hyvin ankea paikka. Kohta pitää ilmeisesti varata aika hullujenhuoneelle, ei tätä enää kestä. Toisaalta en tiedä, saisinko muissakaan maissa kavereita.
Vierailija kirjoitti:
Miksi Suomi on ankea paikka? Koska negatiiviset ihmiset, jotka eivät pidä ilmastostamme, kulttuuristamme ja suomalaisista ihmisistä, eivät ole muuttaneet maasta pois. Hyvä maa tämä on nytkin asua, mutta muuttuisi vielä paremmaksi, jos te suomalaisen kulttuurin, ilmaston ja ihmisten vihaajat muuttaisitte sinne, missä viihdytte paremmin. Sinänsä paradoksaalista, että suomalaisia inhotessanne inhoatte myös itseänne, olettehan itsekin suomalaisia. Ehkä negatiivisuutenne kumpuaakin itseinhostanne, ette kykene rakastamaan kansaanne ja kulttuurianne, koska ette arvosta itseänne.
Et edes ymmärrä että ihmisillä joilla tietoa ja kokemusta paremmasta kertoo faktat suomen surkeudesta. Ne taas jotka ei tiedä paremmasta kehuu suomea. Muissakin maissa sama juttu. Sisäsiittoista porukkaa ja ei tietoa maan rajojen ulkopuolisesta elämästä. Suomessa hehkutetaan suomea koska itsetunto niin matala ja epäselvyys koko maan olemassaolosta. Sen takia kaikki muka parasta ja sillähän ei ole mitään perää. Todella todella paljon on meitä jotka kertoo suomesta totuuksia ja silloin poismuuttajien määrä romauttaisi koko maan totaalisesti. Nuorilla suomalaisilla on tavoitteena päästä muuttamaan suomesta pois, lukema oli hienon korkea ja kynnys tehdä se on matalampi koska matkustamalla oppii.
Vierailija kirjoitti:
Minua vituttaa täällä tällä hetkellä ihan kaikki. Kaikki on niin helvetin kallista. Eläinlääkäriin on menny jo yli 1000 euroa ja lisää tulee menemään, omiin lääkkeisiin menny jo 250 euroa. Palkka on alle 12 euroa tunnilta ja nyt en muutamaan kuukauteen edes pysty töitä tekemään.
Koulusta ei saa mitään apua. Koulutuksesta on ajettu kaikki alas ja porukka on siellä evvk-asenteella. Opo ja opettajat ei vastaa sähköposteihin. Kaikki kusee. Vituttaa vaan kaikki.
Höhö. Jossain jenkeissä asuisit samalla tekemisellä kadulla tai jossain trailerparkissa ja nauraisit koko ajatukselle, että pystyt laittamaan satoja euroja jonkun eläimen hoitoon.
Huvittavia tapauksia kertakaikkiaan nämä jotka eivät näe kokonaisukuvaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et edes ymmärrä että ihmisillä joilla tietoa ja kokemusta paremmasta kertoo faktat suomen surkeudesta. Ne taas jotka ei tiedä paremmasta kehuu suomea. Muissakin maissa sama juttu. Sisäsiittoista porukkaa ja ei tietoa maan rajojen ulkopuolisesta elämästä. Suomessa hehkutetaan suomea koska itsetunto niin matala ja epäselvyys koko maan olemassaolosta. Sen takia kaikki muka parasta ja sillähän ei ole mitään perää. Todella todella paljon on meitä jotka kertoo suomesta totuuksia ja silloin poismuuttajien määrä romauttaisi koko maan totaalisesti. Nuorilla suomalaisilla on tavoitteena päästä muuttamaan suomesta pois, lukema oli hienon korkea ja kynnys tehdä se on matalampi koska matkustamalla oppii.
Se on ihan ymmärrettävää, että joku suomalainen korkeakoulutettu keskituloinen haikailee muihin maihin. Huvittavaksi tilanne menee kun suomalainen matalapalkkalainen joka elää täysin yhteiskunnan tuella haukkuu maataan. Missä muualla maailmassa pystyt käytännössä täysin persaukisena asumaan jossain uudessa kerrostalossa, syömään terveellistä ruokaa ja niin edelleen? Ja vain koska yhteiskunta tämän mahdollistaa.
t: eri
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että elät masentavassa paikassa. Kaunis, onnellinen, viihtyisä Suomi on jossain ihan muualla :)
Se kaunis ja onnellinen Suomi on kunkin pään sisällä jos on.
Mulla on päässä kaunis Suomi ja sydämessä ihana Jeesus Kristus!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se on ihan ymmärrettävää, että joku suomalainen korkeakoulutettu keskituloinen haikailee muihin maihin. Huvittavaksi tilanne menee kun suomalainen matalapalkkalainen joka elää täysin yhteiskunnan tuella haukkuu maataan. Missä muualla maailmassa pystyt käytännössä täysin persaukisena asumaan jossain uudessa kerrostalossa, syömään terveellistä ruokaa ja niin edelleen? Ja vain koska yhteiskunta tämän mahdollistaa.
t: eri
Koska vuokrat on matalampia niin ei sen palkan tarvitse olla korkea. Tiedän että esim call centereissä saa palkkaa vähän päälle tonnin ja vuokraan menee noin 300-400 kk. Siitä jää paljon enemmän käyttörahaa mitä suomessa ja ruuan hinta kaupoissa alempi. Täysin persaukisen lähteminen on toki vaikeaa ja edes tonni olisi hyvä olla kun lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja hänen kaltaisensa ovat siihen syynä :)
Mietin ihan samaa. Suomi on ankee maa niiden mielestä, jotka hokee tuota.
Varsinkin keski-ikäisen väestön mielestä (50->).
Onneksi nuoret, pari-kolmekymppiset ovat jo aikaa sitten alkaneet nähdä asioita
eri tavalla. Me ei valiteta, että vitsi kun täällä ei oo ollenkaan skeitti/rap/vaate/ruoka/… -kulttuuria.Nuori sukupolvi on itse ruokkinut niitä asioita, jotka on tärkeitä, eikä odotettu, että joku mystinen valtio, tai päättäjä, tai pomo tekee asiat meidän puolesta. Me ihmiset ollaan se valtio. Sä itse voit joka päivä vaikuttaa teoillasi siihen, millaista täällä on.
Suomessa on nykyään paljon monipuolisempi ruokakulttuuri kuin ennen, ja ennenkin se oli vahva!! Suomessa on ihan hirvestä älyttömän hyvää ja puhdasta perinneruokaa.
Aloittaja asuu varmaan pääkaupunkiseudulla, kun puhuu Manskusta. Itä-Suomessa on iloisempia ihmisiä noin ylipäänsä. Länsi- ja Etelä-Suomessa ollaan totisempia, eikä näytetä niitä tunteita.
Tämä nyt tietää varmaan jokainen Suomessa matkannut. Nää on juuri näitä opittuja tunteiden ilmaisemisen asioita, kuten joku hienosti jo ilmaisi.Suomalaista ruokakulttuuria ei ole olemassa ja sen on sanoneet suomalaiset huippukokitkin. Suomalaiset kyllä omii muilta vaikka mitä ja väittää niitä suomalaisiksi. Parilta ulkomaalaiselta kuullut että suomi on muovisin ja keinotekoisin maa euroopassa ja ehkä koko maailmassa. Se on totta ja hyvä havainto.
Valehtelija!!! Maanpetturi!!!
Vierailija kirjoitti:
Itsestä se on kiinni. Tylsillä ihmisillä on tylsää.
Just niin, mulla on Jeesus sydämessä ja ilo pinnassa. "Hyvä mieli on kuin alituiset pidot", sanoo Raamattukin.
"Onko maailma
alun alkaen ollut näin synkkä - vai
minunko takiani
muuttunut tällaiseksi?"
Kirjoitti tuntematon japanilainen yli tuhat vuotta sitten. (Käännös Tuomas Anhava)
Sopisiko näihin marinoihin?
Mä en oikeastaan haluaisi muuttaa pois, mut olosuhteet tekee sen ainoaks järkeväks vaihtoehdoks.
Ainoa mikä mua Suomessa häiritsee on se, että turhan moni ottaa positiivisuuden automaattisesti "tekopirteänä" tai v*ttuiluna. Monelle on kauheen vaikea uskoa että mä voin oikeesti olla nukkunut tarpeeks, hymyillä ihan koska oon hyvällä tuulella eikä mun koko päivä ole pilalla jos muutama asia menee mönkään.
Tää vaikeuttaa työnsaantia paljon. Vaikka en edes kerro omista asioistani muuten kun kysyttäessä ja kerron rehellisesti senkin jos mulla menee joku asia huonosti, se ei auta. Kuuntelen myös enemmän kun puhun. Silti liian moni jotenkin vaan inhoo mun seuraa ja ottaa hymyn ja iloisen "hyvää huomenta"-toivotuksen v*ttuiluna.
Se on tosi raskasta ja masentavaa välillä. Haluisin et voin olla oma itteni.
Puhdas ilma, miedot ruokavaihtoehdot tämmöselle herkkämahalle ja se että saa nähdä kaikki 4 vuodenaikaa (mitä nyt kevät joskus jää välistä :D) on tosi jees. Tulee myös ikävä tätä metsien paljoutta. Niin ja laktoosittomien tuotteiden saatavuus! Laaktosin sietokyky on nykyihmisen mutaatio joka löytyy monesta semmosesta maasta joissa maitotuotetalous on ollut suurta jo tosi pitkään. Tosi monessa semmosista maista ei edes tiedetä mitä laktoosi on koska laktoosi-intolerantteja on ehkä yks ihminen tuhannesta. :D
Yks paras juttu Suomessa on kanssa se, et saa olla hiljaa jos haluaa.