Mikä on syynä siihen, että Suomi on niin ankea paikka?
Palvelut on surkeita, mistään ei saa mitään. Ruokakulttuuri surkeaa, kaupatkin sulkevat ovensa useimmiten jo yhdeksältä, paitsi ehkä Manskun varrella. Ihmiset kulkevat nutturat kireinä naama nurinpäin. Rakennukset rumia.
Kommentit (143)
Synkkyys tuli perussuomalaisten myötä. Ja näin vaalien alla myös väkivalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap ja hänen kaltaisensa ovat siihen syynä :)
Mietin ihan samaa. Suomi on ankee maa niiden mielestä, jotka hokee tuota.
Varsinkin keski-ikäisen väestön mielestä (50->).
Onneksi nuoret, pari-kolmekymppiset ovat jo aikaa sitten alkaneet nähdä asioita
eri tavalla. Me ei valiteta, että vitsi kun täällä ei oo ollenkaan skeitti/rap/vaate/ruoka/… -kulttuuria.Nuori sukupolvi on itse ruokkinut niitä asioita, jotka on tärkeitä, eikä odotettu, että joku mystinen valtio, tai päättäjä, tai pomo tekee asiat meidän puolesta. Me ihmiset ollaan se valtio. Sä itse voit joka päivä vaikuttaa teoillasi siihen, millaista täällä on.
Suomessa on nykyään paljon monipuolisempi ruokakulttuuri kuin ennen, ja ennenkin se oli vahva!! Suomessa on ihan hirvestä älyttömän hyvää ja puhdasta perinneruokaa.
Aloittaja asuu varmaan pääkaupunkiseudulla, kun puhuu Manskusta. Itä-Suomessa on iloisempia ihmisiä noin ylipäänsä. Länsi- ja Etelä-Suomessa ollaan totisempia, eikä näytetä niitä tunteita.
Tämä nyt tietää varmaan jokainen Suomessa matkannut. Nää on juuri näitä opittuja tunteiden ilmaisemisen asioita, kuten joku hienosti jo ilmaisi.
No ei pääkaupunkiseudulla muuta olekaan kuin rap ja siihen liittyvää kulttuuria. Ruokapaikat on loistavia koska on niin paljon etnisiä ruokapaikkoja. Haaveissa on että ihan joka maailman maasta olis ravintola helsingissä. Suomalaista ruokakulttuuria ei ole olemassa ja sen on sanoneet suomalaiset huippukokitkin. Suomalaiset kyllä omii muilta vaikka mitä ja väittää niitä suomalaisiksi. Parilta ulkomaalaiselta kuullut että suomi on muovisin ja keinotekoisin maa euroopassa ja ehkä koko maailmassa. Se on totta ja hyvä havainto.
Erilaisuutta ei hyväksytä. Jos vähän poikkeat massasta, niin heti alkaa kiusaaminen. Käyn Suomessa parin kolmen vuoden välein ja aina innolla odotan mikä on housten väri suomalaisilla - se on nimittäin joko valkoinen, musta tai punainen. Muoti on sama vauvasta vaariin, yksi erottuva trendi.
Pieni maa, pieni kansa, pienet murheet. Liikaa aikaa ottaa joku toinen raasu silmätikuksi.
Vierailija kirjoitti:
Koska suomalaiset vihaavat sekä itseään että muita ihmisiä.
Sen vuoksi Suomi on niin ankea paikka. T. Ulkomailla asunut.
Juuri näin.
Eikö teistä ole kivaa, että joka päivä saa muistutuksen siitä kuinka paljon paremmin itsellä menee kuin näköjään suurimmalla osalla maannaisista ja -miehistä? Itse olen suht pienituloinen, melko huono ihmissuhteissa, en mikään kaunotar, eikä muutenkaan onni ole potkinut mitenkään ihan hillittömästi, mutta kun katsoo kaikkien muiden pitkiä naamoja, sulkeutuneita synkkiä tai sitten pakkohymyileviä naamoja, oma elämä tuntuu loistavalta. Omat kaverit ovat kaikki ulkomailla pitkään asuneita tai jostain muualta kotoisin, ja jakavat tämän saman tunteen. Meillä on käynyt mahtava tsäkä, että asutaan maassa, jossa melkein kaikki toimii mekaanisella tasolla hyvin, mutta ihmiset vaikuttavat onnettomilta. Jos ympärillä kaikki hihkuisivat iloaan päivästä toiseen, pian alkaisi itseä epäilyttää, että taidan olla onnettomampi kuin muut, mikä tekisi minut pian onnettomaksi. Ankeus on kivaa! Älkää ikinä ilahtuko!
Minua vituttaa täällä tällä hetkellä ihan kaikki. Kaikki on niin helvetin kallista. Eläinlääkäriin on menny jo yli 1000 euroa ja lisää tulee menemään, omiin lääkkeisiin menny jo 250 euroa. Palkka on alle 12 euroa tunnilta ja nyt en muutamaan kuukauteen edes pysty töitä tekemään.
Koulusta ei saa mitään apua. Koulutuksesta on ajettu kaikki alas ja porukka on siellä evvk-asenteella. Opo ja opettajat ei vastaa sähköposteihin. Kaikki kusee. Vituttaa vaan kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole ankea maa.
Suomi on ihanan rauhallinen maa ja niin kaunis. Kaupoissa ihania tuotteita ja valinnan varaa on ihan hurjasti esim Sokoksella, Prismoissa ja Citymarketeissa - missä muualla on tällaista?? Ei missään
On ihanat vesistöt: Meri, tuhansia järviä ja jokia - missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Suomalaiset ovat rauhallisia, rauhaarakastavia, järkeviä, luovia ja innovaatisia ihmisiä myös huumorinkukkaa löytyy paljon - Missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Missään ei ole niin puhdas ja hyvä ruoka ja ilma kuin meillä Suomessa - Te valittajat, suosittelen lämpimästi pitempiaikaista oleskelua näissä "upeissa maissanne", niin tulette ennenpitkää huomaamaan, että sittenkin Suomi on se kaikkein paras maa.
Jos taas ette ole sitä mieltä edelleenkään, jääkää toki sinne maahan, mitä parempana pidätte, kukaan ei ainakaan pidättele teitä täällä, vaan kaikki ovat helpottuneita kun narisijat lähtee tästä maasta.
Tätä tulin tänne sanomaan, juuri näin. Ei Suomi ole millään tavalla ankea maa, ihmiset tulee tänne katsomaan lunta, poroja ja joulupukkia ja kesällä kaikki kaupungit ja kuntien keskustat näyttävät kivalta kun on lehtipuita ja kukkaistutuksia monissa maissa puita ja kukkia ei ole kuin puistoissa ja niitäkin on vähän. Täällä on joka paikasta lyhyt matka luontoon nauttimaan hiljaisuudesta ja puhtaasta ilmasta.
Tämä on kuitenkin vielä hyvinvointiyhteiskunta, täällä useimmiten pidetään köyhästäkin huolta ja korruptio on hyvin vähäistä esim. virkamiehet tekevät kyllä työnsä kuten kuuluu, virastot toimii, infra toimii, puhdasta vettä tulee kraanasta jota voi juoda ja paskavedet menee putkia pitkin vedenpuhdistamolle eikä jokeen. Roskat menee sinne mihin pitääkin, kierrätykseen eikä juurikaan enää edes kaatopaikoille, luonnosta puhumattakaan. Meillä on yhteiskuntarauha ja vaalit käydään hyvässä hengessä, on sananvapaus ja uskonnonvapaus.
En tiedä yhtään maata missä olisi asiat paremmin kokonaisvaltaisesti kuin meillä, ja se on monissa kansainvälisissä tutkimuksissa todistettu.
Ap, mene muualle marisemaan.
Älä jauha pas kaa. Maailmassa on moni Suomea huonompi maa, muttei Suomea voi tosiaankaan miksikään hyvinvointivaltioksi vakavalla naamalla väittää.
Vierailija kirjoitti:
Minua vituttaa täällä tällä hetkellä ihan kaikki. Kaikki on niin helvetin kallista. Eläinlääkäriin on menny jo yli 1000 euroa ja lisää tulee menemään, omiin lääkkeisiin menny jo 250 euroa. Palkka on alle 12 euroa tunnilta ja nyt en muutamaan kuukauteen edes pysty töitä tekemään.
Koulusta ei saa mitään apua. Koulutuksesta on ajettu kaikki alas ja porukka on siellä evvk-asenteella. Opo ja opettajat ei vastaa sähköposteihin. Kaikki kusee. Vituttaa vaan kaikki.
Yhteydenottopyyntöihin näyttää olevan monella taholla vaikeuksia vastata. Sitten on ihan virastoja, missä kukaan ei virka-aikana vastaa puhelimeen. Olen yrittänyt vielä ajoittaa puheluni lounasajan ulkopuolelle. Resurssipula kaikessa.
Ei täällä mitään ankeaa ole, kevätkin tulossa ja aurinko paistaa.
Vierailija kirjoitti:
Onneksi eläinlääkärin yleensä saa jollain Joustoluotolla tai vastaavalla maksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ei täällä mitään ankeaa ole, kevätkin tulossa ja aurinko paistaa.
Ja koiranpasat alkavat kukkia taas kinosten alta, kun ei omistajat niitä viitsi keräillä, no toisaalta ei ole mihin kerätäkään, kun kakkaroskiksia ehkä vain Espoossa ja Helsingissä.
Vierailija kirjoitti:
No en tiiä. Minusta ankeilu just on hauskaa! Se on mustan huumorin kliimaksi. Meillä on niin hauskaa, että ulospäin se näyttää pelkästään ankealta. Oikeasti naureskellaan sisäisesti koko ajan sille, miten elämä on yhtä aikaa niin tolkuttoman ihanaa, mutta myös pohjattoman surullista.
En pääse sisään tähän filosofiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onneksi eläinlääkärin yleensä saa jollain Joustoluotolla tai vastaavalla maksaa.
Niissä on vaan 2 viikkoo korotonta maksuaikaa. Pienituloisella ei ole varaa maksella kalliita korkokuluja ja laskutuslisiä. Kaikki ne saat-anan säästöt mitä oon hel-vetin pienistä tuloista saanu säästettyä menee nyt tähän pask-aan...joku saa-tanan maksukatto näissäkin pitäisi olla. Eläinlääkärit nyhtää ihan hel-vetinmoisia summia.
Perinteisesti on vituttanut ilmasto talvisin, huono ostovoima, korkea verotus.
Nykyisin myös muunsukupuoliset, hörhöt ja friikit. Juurettomuus ja vanhojen perinteiden katoaminen.
Vierailija kirjoitti:
Johtuu siitä että elät masentavassa paikassa. Kaunis, onnellinen, viihtyisä Suomi on jossain ihan muualla :)
Tämä voi hyvinkin pitää paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomi ei ole ankea maa.
Suomi on ihanan rauhallinen maa ja niin kaunis. Kaupoissa ihania tuotteita ja valinnan varaa on ihan hurjasti esim Sokoksella, Prismoissa ja Citymarketeissa - missä muualla on tällaista?? Ei missään
On ihanat vesistöt: Meri, tuhansia järviä ja jokia - missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Suomalaiset ovat rauhallisia, rauhaarakastavia, järkeviä, luovia ja innovaatisia ihmisiä myös huumorinkukkaa löytyy paljon - Missä muualla on tällaista?? Ei missään.
Missään ei ole niin puhdas ja hyvä ruoka ja ilma kuin meillä Suomessa - Te valittajat, suosittelen lämpimästi pitempiaikaista oleskelua näissä "upeissa maissanne", niin tulette ennenpitkää huomaamaan, että sittenkin Suomi on se kaikkein paras maa.
Jos taas ette ole sitä mieltä edelleenkään, jääkää toki sinne maahan, mitä parempana pidätte, kukaan ei ainakaan pidättele teitä täällä, vaan kaikki ovat helpottuneita kun narisijat lähtee tästä maasta.
Tätä tulin tänne sanomaan, juuri näin. Ei Suomi ole millään tavalla ankea maa, ihmiset tulee tänne katsomaan lunta, poroja ja joulupukkia ja kesällä kaikki kaupungit ja kuntien keskustat näyttävät kivalta kun on lehtipuita ja kukkaistutuksia monissa maissa puita ja kukkia ei ole kuin puistoissa ja niitäkin on vähän. Täällä on joka paikasta lyhyt matka luontoon nauttimaan hiljaisuudesta ja puhtaasta ilmasta.
Tämä on kuitenkin vielä hyvinvointiyhteiskunta, täällä useimmiten pidetään köyhästäkin huolta ja korruptio on hyvin vähäistä esim. virkamiehet tekevät kyllä työnsä kuten kuuluu, virastot toimii, infra toimii, puhdasta vettä tulee kraanasta jota voi juoda ja paskavedet menee putkia pitkin vedenpuhdistamolle eikä jokeen. Roskat menee sinne mihin pitääkin, kierrätykseen eikä juurikaan enää edes kaatopaikoille, luonnosta puhumattakaan. Meillä on yhteiskuntarauha ja vaalit käydään hyvässä hengessä, on sananvapaus ja uskonnonvapaus.
En tiedä yhtään maata missä olisi asiat paremmin kokonaisvaltaisesti kuin meillä, ja se on monissa kansainvälisissä tutkimuksissa todistettu.
Ap, mene muualle marisemaan.
Älä jauha pas kaa. Maailmassa on moni Suomea huonompi maa, muttei Suomea voi tosiaankaan miksikään hyvinvointivaltioksi vakavalla naamalla väittää.
Kyllä voi. Minä olen ikäni ollut köyhä, monesti pitkäaikaistyötön, kuten nytkin. Silti lapseni käyvät hyvää koulua, esikoinen kävi ammattilukion ja ammattikorkean ja on matkustellut ja asunut eri maissa kun siitä niin tykkää ja minulta ei ole siihen saanut latin latia, koulu (yhteiskunta) lähetti ulkomaille ja maksoi jopa ruuat siellä.
Minä pääsen lääkäriin koska haluan, mitä valittamista nyt keksin, pääsen verikokeisiin ja röntgeniin ja hammaslääkärille, ei tule kuin muutaman kympin laskut.
Mun ei tarvi juurikaan pelätä että mun kotiin joku murtautuisi tai ulkona joku kävisi kimppuun, yötäpäivää palaa katulamput niin ettei meinaa nukuttua saada vaikka on sälekaihtimet kiinni. Asuinalue on hiljainen, ei kuulu tappelua eikä autojen ääniä, metsää on vieressä vaikka talon tontti on pieni mahtuu siinä laittamaan kivat kukkapenkit ja kasvattamaan syötävääkin, on omenapuu ja marjapuskia ja mansikkamaa.
Lapset kävelevät tai pyöräilevät itse kouluun ja kavereiden luo ja leikkivät puistoissa kavereiden kanssa kaikessa rauhassa ilman että minä pelkäisin että joku kaappaa heidät.
Mies on vakituisessa työssä valtiolla ja saa kohtuullisen palkan jolla meitä elättää. Eli yhteiskunta pitää meistä kaikinpuolin huolen. Minulla ei ole epäilystäkään etteikö kaikki lapseni pääsisi elämässään eteenpäin, ammattiin josta tykkäävät ja elättävät itsensä, kuitenkin suurin osa ihmisistä on töissä vaikka osa onkin työttömänä kuten minä, minäkin elän toivossa että pääsen pian töihin koska työhaastattelu on tulossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niissä on vaan 2 viikkoo korotonta maksuaikaa. Pienituloisella ei ole varaa maksella kalliita korkokuluja ja laskutuslisiä. Kaikki ne saat-anan säästöt mitä oon hel-vetin pienistä tuloista saanu säästettyä menee nyt tähän pask-aan...joku saa-tanan maksukatto näissäkin pitäisi olla. Eläinlääkärit nyhtää ihan hel-vetinmoisia summia.
Eli sun mielestä Suomi on ankea maa koska yhteiskunta ei maksa kalliita hoitoja kokonaan sun marsulle? Oikeesti? Missä maassa lemmikkien hoito on ilmaista?
Sukupuolena saimaannorppa kirjoitti:
Perinteisesti on vituttanut ilmasto talvisin, huono ostovoima, korkea verotus.
Nykyisin myös muunsukupuoliset, hörhöt ja friikit. Juurettomuus ja vanhojen perinteiden katoaminen.
Verotus ei ole milläänmuotoa korkea kun katsoo mitä kaikkea sillä kustannetaan. Ja esim. minä voisin verolaskurin mukaan tienata vähän päälle 14000€ vuodessa palkkatuloa maksamatta yhtään veroja, edes yleveroa. Jos tuon saman tienaa työttömyyskorvauksena niin maksan siitä yli 3300€ vuodessa veroja kunnalle. Silläkään ei kustanneta vielä yhtään mitään mitä etuja minä ja lapseni saadaan jokaisena päivänä yhteiskunnalta.
Tässä maassa on veroja alennettu ja alennettu jatkuvasti 90-luvun lamasta asti ja se näkyy siinä että valtio on velkaantunut ja kuntien taloudet on kuralla. Veroja pitäisi nostaa että yhteiskunta toimisi kunnolla kuten se toimi vielä 80-luvulla.
Asun pääkaupungissa ja täällä on mukavaa ja iloista.