Idiootit koiranomistajat: Koirat on pidettävä kiinni!
Tänään Ylen luontoillassa oli myös puhetta osasta koiranomistajia, jotka ylimielisesti pitävät elukkaansa irti, vaikka se on laitonta ja vaikka heitä pyydettäisiin pistämään koira kiinni.
Kaikki eivät pidä koirista, osa myös pelkää niitä ja koirat saavat vahinkoa aikaan luoonnossa(pesivät linnut ja muut luontokappaleet), mutta sitkeä minäminä koiraihminen pitää vaan mustia irti, kun mustin nyt vaan pitää saada liikkua vapaana..,arrgh!
Kommentit (215)
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:18"]
Kolmevuotias tyttöni leikki pihallamme hiekkalaatikolla, kun vapaana ollut kultainennoutaja saapui paikalle. Olin pirtin nurkalla kun näin tapahtuman ja ryntäsin nopeasti "apuun". Ei varmaan ollut koiralla pahat mielessä, mutta nosti tassut tyttäreni olkapäille ja molemmat kaatuivat päällekkäin hiekkalaatikkoon. Nappasin nopeasti pannasta koiran tyttäreni päältä. Koiran omistaja saapui sopivasti paikalle, alkoi huutaa kun hinaaja, että kutsuu poliisit, koska retuutan hänen kilttiä koiraa. Käyttäydyin uhkaavasti omistajaa kohti, jolloin koira paljasti kulmahampaat ja alkoi murista. Omistaja onneksi ymmärsi lähteä koirineen pois pihaltani, ettei mitään fyysistä tappelua tullut.
Terveisiä tämän koiran omistajalle, seuraavalla kerralla minulla on jotain kättäpidempää, jotta voin suojella tytärtäni pihallamme!
[/quote]
Tiedän tunteesi varsin hyvin. Meidän pihalla vierailee luvatta näitä irtokoiria ja omistajat eivät koskaan, siis koskaan, pyytele anteeksi tai ovat tarpeeksi idiootteja muutenkin, koska pitävät koiriaan irti.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 13:24"]
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 10:18"]
Kolmevuotias tyttöni leikki pihallamme hiekkalaatikolla, kun vapaana ollut kultainennoutaja saapui paikalle. Olin pirtin nurkalla kun näin tapahtuman ja ryntäsin nopeasti "apuun". Ei varmaan ollut koiralla pahat mielessä, mutta nosti tassut tyttäreni olkapäille ja molemmat kaatuivat päällekkäin hiekkalaatikkoon. Nappasin nopeasti pannasta koiran tyttäreni päältä. Koiran omistaja saapui sopivasti paikalle, alkoi huutaa kun hinaaja, että kutsuu poliisit, koska retuutan hänen kilttiä koiraa. Käyttäydyin uhkaavasti omistajaa kohti, jolloin koira paljasti kulmahampaat ja alkoi murista. Omistaja onneksi ymmärsi lähteä koirineen pois pihaltani, ettei mitään fyysistä tappelua tullut.
Terveisiä tämän koiran omistajalle, seuraavalla kerralla minulla on jotain kättäpidempää, jotta voin suojella tytärtäni pihallamme!
[/quote]
Tiedän tunteesi varsin hyvin. Meidän pihalla vierailee luvatta näitä irtokoiria ja omistajat eivät koskaan, siis koskaan, pyytele anteeksi tai ovat tarpeeksi idiootteja muutenkin, koska pitävät koiriaan irti.
[/quote]
Olipa kurja juttu:( Ihmeellistä on vain se että jos joskus jollekin on jotain tapahtunut niin se tekee kaikista koiranomistajista idiootteja ja on heidän kaikkien vika. Ikäänkuin koiran hankkiessa ihmisen sulautuisi johonkin kasvottomaan massaan. Ihan niinkuin kaikista äideistäkin tulisi lasten saamisen jälkeen tasapaksuja idiootteja- koska jokuhan sellaisesta idioottiäiditsä on joskus joutunut kärsimään. Lähtökohtaisesti tämä on todella asennevammainen ja lapsellinen ketju. Mä en ole vastuussa kenenkään toisen koirasta enkä sen tekemisistä. Niinkuin en ole vastuussa esim. lapsiaan laiminlyövien vanhempien mokista. HOidan omat lapseni tosi hyvin.
Meillä on ainakin perheessä saksanpaimenkoira, jota pidän iltaisin kävellessäni vapaana. Sillä on huono tapa vetää sen verran paljon valjaassa, että on molemmille mukavampaa pitää vapaana. On siitä joku mummo joskus tullut vauhkoamaan, mutta sanon aina että on kiltti eikä tarvitse pelätä. Jotkut ihmiset ovat vain niin hysteerisiä koirien suhteen. Hei haloo? Koirat ovat myös eläviä olentoja eivätkä aina viihdy remmissä. Ne ovat meidän perheenjäseniämme.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 17:08"]
Meillä on ainakin perheessä saksanpaimenkoira, jota pidän iltaisin kävellessäni vapaana. Sillä on huono tapa vetää sen verran paljon valjaassa, että on molemmille mukavampaa pitää vapaana. On siitä joku mummo joskus tullut vauhkoamaan, mutta sanon aina että on kiltti eikä tarvitse pelätä. Jotkut ihmiset ovat vain niin hysteerisiä koirien suhteen. Hei haloo? Koirat ovat myös eläviä olentoja eivätkä aina viihdy remmissä. Ne ovat meidän perheenjäseniämme.
[/quote]
Kyllä- ihminen on vieraantunut luonnosta muutenkin ja minusta se on todella kauheaa. Pitäisiköhän suomeen saada joku kunnon luonnonkatastrofi joka deletoisi tämän curling-järjestelmän. Saattaisi toisten koirat unohtua kokonaan. Ómalta kohdaltani olen päättänyt jättää täysin omaan arvoonsa kaikki näiden kermapeppuniuhottajien valitukset, siinähän valittavat jos ei ole muuta tekemistä. Turha yrittää myöskään avata niitä todella hienoja ja antoisia asioita joita koiran kanssa eläessä saa kokea. Mut nautitaan me koirista- ne ovat suurempi ilo kuin ikinä olisin osannut kuvitella ennen koiraamme- ja toiset sitten kuluttavat elämmänsä vatvomalla kaikenmaailman vääryyksiä. Kukin tekee elämällään mitä haluaa. evvk
pyöri tuossa melkein kymmenen vuotta sitten pihamaalla muutaman talon päässä sijaitsevan naapurin piski ruikkimassa pensaisiin. Korjasin silloin pihakivetystä ja kerran kun koira sattui taas pihalle asioilleen niin vippasin sitä sellaisella kiloiselle kivenmurikalla. Osui vielä, perkele, ja koira otti jalat alleen. Sitä näkee vielä toisinaan kylillä ja linkkaa vielä siitä opetuksesta, mutta eipä ole enää meidän pihalla näkynyt.
[quote author="Vierailija" time="09.04.2013 klo 17:08"]
[/quote]
Tässä taas malliesimerkki koiranomistajasta, joka ei hallitse koiraansa kunnolla. Jos et pysty/jaksa pitää koiraasi hihnassa, niin sitten viet sen koirapuistoon tai jätät ulkoiluttamisen vahvemmalle.
En halua kulkea koirani kanssa irtipidettävän saksanpaimenkoiran ohi, enkä pidä muutenkaan näistä 'kilteistä, ei se mitään tee' -selittelijöistä. Kukaan ei koskaan voi olla täysin varma eläimestä ja jos ottaa tahalleen tietoisen riskin ulkoiluttamalla koiraa vapaana, niin on oikeastaan raskaampi rikos, jos koira sitten jotain tekeekin.
Wau, ensimmäistä kertaa olen tällä kyseisellä keskustelupalstalla ja kyllä- se on totta mitä huhutaan- keskustelu on tällä vielä järjettömämpää mitä osasin odottaa! Missä asiallinen keskustelu? Toki fiksuna ihmisenä ymmärrän, että nänä "tapan koirasi"- viestit ei luonnollisestikaan voi tulla sosiaalisesti kovinkaan taitavilta kanssaihmisiltä mutta kyllä ne silti yllättää. Luulin että Suomi24 on se pahin sontaläjä mitä tulee asiattomiin nettivaahtoamisiin :D Mut ei.
Huh, sanattomaksi vetää. Selittyykö nämä asiattomuudet keskustelijoiden nuorella iällä vai millä? Vai sillä samalla tutulla syyllä että kun ei omalla nimellä tarvitse kirjoittaa niin suustaan voi päästää mitä vaan?
Ensimmäinen raskaus alkanut, mukava olisi lukea jotain vauvapalstoja, mutta pakko kyllä sanoa että tämä kyseinen vauva.fi ei nyt kyllä tehnyt varsinaisesti vaikutusta. Ja ei siksi, onhan täällä fiksujakin keskustelijoita, mutta kyllä nää tappouhkauksia latelevat ihmiset vie maun koko touhusta.
Mitäpä jos laitetaan yhdessä VR:lle postia että halutaan seuraavaa:
Koiraihmisten vaunu (Ovat vaan niin outoa kansaa että pitää eristää)
Kissaihmisten vaunu (koska tse olen allerginen kissoille mutta en koirille)
Allergisten vaunu (Valitettava vaiv amonelle meistä)
Miesten vaunu (jottei aftershave häiritse naisia)
Naisten vaunu (jottein mene pitkiä hiuksia miesten villakangastakkiin)
Lapsiperheiden vaunu, koska lapset metelöivät kovasti (Myös omani!)
Lapsi ja koira ihmisten vaunu (Tarkoitettu yh ihmisille joiden on pakko hoitaa itse sekä lapset että koira ja käydä töissä ja sovittaa kaikki 24h vuorokaudessa. )
Töihin menevien vaunu
Hikisten ihmisten vaunu (Treeneistä tulevat ovat ällön hikisiä ja heidät tulee eristää omaan ryhmäänsä koska jollekin pullukalle saattaa tulla paha mieli nähdessää treenatun ihmisen)
Ja siis tätä listaa voi jatkaa kyllä... :D
Onko ihmiset oikeesti noin vieraantuneita luonnosta että pitää tällasta keskustelua käydä? Jotkut tykkää kaupungin melskeestä ja toiset maalla olon rauhasta. So WHAT? Can't we all just get along??? Suomi on kuitenkin aika harvaan asuttu maa... Miksi ei kissa ihmiset saa päätän koskaan pölkylle? Kissat hyppivät autojen konepelleillä ja naarmuttavat niitä. Koiran kakasta käydään JOKA VUOSI sama keskustelu. Koska ne ihmiset oppivat olemaan rikkomatta pulloja kaduille, kuseksimatta, paskomatta ja oksentamatta pitkin katuja? Ja sitten se koirankakka joka on ojan pohjalla pitää laittaa pussiin. Muutenhan se maatuisikin about viikossa. On se hienoa mennä lasten kanssa hikkalaatikolle kaikkien rikkinäisten pullojen ja lääkeruiskujan sekaan. Ei siitä kukaan mitään metelöi, mutta jumankavita jos tulee koira vastaan!!!! Ja ennen kaikkea se KOIRAIHMINEN !
Mun tutulla on 2 leonbergiä ja 1 lappis, aidatussa pihassa ovat vapaasti
Isot vapaana olevat koirat inhottaa koska meillä pientä koiraa ulkoiluttavat myös lapset. Lisäksi usein gaggivat meidän tontille mihin pääsee joskus avoimesta portista ja 200m perässä tuleva omistaja ei sitä huomaa vaan joudun sanomaan että koirasi teki tontille läjät. Usein eivät vastaa tai yksi kysyi lapiota jott voi nakata lähän kadunpuolelle, kakkapusseja isojen omistajat ei käytä.
Vierailija kirjoitti:
"Metsästyslaki
8 LUKU
Koiran pitäminen
51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus
Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä."Eli ei sitä koiran vapaanapitoa ihan täysin ole kielletty.
Irtipito vaatii aina maanomistajan luvan, mutta pesimäkauden aikana ei saa pitää luvallakaan irti, eikä edes omilla mailla.
Vierailija kirjoitti:
"Metsästyslaki
8 LUKU
Koiran pitäminen
51 §
Koiran kiinnipitovelvollisuus
Maaliskuun 1. päivästä elokuun 19. päivään ulkona oleva koira on pidettävä kytkettynä tai siten, että se on välittömästi kytkettävissä."Eli ei sitä koiran vapaanapitoa ihan täysin ole kielletty.
53 §
Koiran pitäminen toisen alueella
Ilman maanomistajan tai metsästysoikeuden haltijan lupaa koiraa ei saa pitää irti toisen alueella.
Todellakin pitää olla koirat kiinni.
Asuinalueella liikkuu mies ison sekaroituisen pennun kanssa (amstaffia ja saksanpaimenkoiraa tunnistan).
Ottaa vihaksi kun meille tulossa rotu, ja uros joka ei ole kaikkien koirien kaveri.
Täytyy sanoo jos nään sen että jos pitäisi koiransa kiinni ennekuin jotain käy.
Vierailija kirjoitti:
Muakin ärsyttää koiranomistajana se, kun koiria pidetään taajamassa irti. Mä annan koirien juosta vapaana mökillä ja joskus mennään jonnekin hiekkamontulle.
Mulla on kaksi koiraa, joista toinen on uros joka ei tule muiden koirien kanssa välttämättä toimeen. Taas yksi päivä meidän päälle tuli labbisuros ja omistaja huutaa 200 sadan metrin päässä "ei tää tee mitään, haluaa vaan moikata!". Juu kiva, mutta entä jos mun koira ei halua moikata vaan puolustaa narttuansa? Kyllä mä omat koirat hallitsen, mutta kun siihen tulee 30-kiloinen labbis riehumaan niin kädet loppuu kesken jos joutuu meneen tappelun väliin.
Pidät vapaana koira-aggrea urosta? Justiinsa.