Mitä tuli luokkanne hissukoista tai koulukiusatuista myöhemmässä elämässään?
Kun aina keskitytään tekijöihin eli kiusaajiin ja muiden alistajiin, niin tekee mieli kysyä kiusattujen tai arkojen, kaverittomien luokan hissukoiden myöhemmästä elämänkulusta.
Kommentit (443)
Tohtori. Ja opettaja. Kiusaajat näyttävät olevan yrittäjiä, heillä oli huono koulumenestys ja siitä varmaan alemmuudentunnetta. Lisäksi vallanhaluisia? No, en osta heiltä mitään, ovat siis rautakauppiaita, enkä suosittele myöskään muille. Tosin en asukaan enää paikkakunnalla, kiusaajat tietenkin pyörivät samoilla kulmilla kuin teini-iässä...
Pahasti kiusattu kaverini on yksin huoltaja. Aika reppana tyyppi. Hänellä ei ole suurta motivaatiota hakea töitä. Työn pitää olla helppoa ja kiva. Kolmannella yrittämällä sai kuitenkin lastenhoitajan tutkinnon tehtyä. Ei kuitenkaan tee alan töitä. Sossu maksaa asumisen jne.
Mieheni koulun kiusatusta nössöstä tuli suuren suomalaisen pörssiyhtiön toimitusjohtaja (nyt jo eronnut tehtävästä) ja Finnairin hallintoneuvoston jäsen. Tätä ennen jo ollut maailmalla suurten yhtiöiden johtotehtävissä.
Yhdestä hiljaisesta pojasta tuli di, hyvässä työssä ja perhe jne. Häntä ei tosi kiusattu. Luokan lahjakkain, monilahjakas lihava tyttö on mielenterveyspotilas, ei kestänyt todella julmaa kiusaa. Yksi poika tappoi itsensä. Häntä kiusattiin myös todella pahasti.
Onpa omituisen paljon menestyneitä kiusattuja ja epäonnistuneita kiusattuja. Kannattaa kuitenkin muistaa, että se että kiusatuista tulee luusereita on monesti kaukana totuudesta. Systemaattinen ja pahantahtoinen kiusaus vaatii pitkälle vietynä todella häikäilemätöntä ja empatiakyvytöntä luonnetta, ja tällainen luonne voi olla työelämässä eduksi, valitettavasti. Sitä on tutkittu ja [b]huomattavan[/b] suuri osa yritysjohtajista ja yleensä äärimmäisen hyvin menestyneistä ja korkeassa asemassa olevista ovat sosiopaatteja, jotkut jopa psykopaatteja tai hyvin lähellä sitä. Siis sellaisia psykopaatteja jotka ei tee mitään tavallisen rahvaan rikoksia, tyyliin väkivaltaa. Heidän tekemät rikokset ovat enemmänkin asemansa väärinkäyttämistä ja vaikka verojen kiertoa jne. Ja monilla niistäkin jotka ei ole sosiopaatteja, narsisteja tai psykopaatteja on narsistisia piirteitä paljon keskivertoihmistä enemmän.
Stubb oli vanha koulukiusaaja, ja nyt yhteiskunnan eliittiä. Samoin Vapaavuori on pahoinpidellyt ihmisiä ja tehnyt ties mitä rikoksia, siellähän se porskuttaa pormestarina. Näitä esimerkkejä kyllä löytää niin paljon kuin vaan jaksaa etsiä.
Kiusatuille sanotaan, että pää pystyyn, joku päivä saatat olla koulukiusaajasi pomo. Mutta mitä jos koulukiusaajastasi tuleekin sinun pomosi joku päivvä?
Kiitos kysymästä, ihan hyvin menee .On mennyt yli 20 vuotta, siitä asti kun otin elämäni omiin käsin. Olen vakituisessa työsuhteessa, yritän pian opiskelemaan eri alaa samalle työnantajalle. Nykyinen parisuhde on elämäni paras. Omistusasunnon velka vähenee. 2 lastani menestyvät elämässään - ja heitä ei ole kiusattu, prkl. Jos joku on jotain yrittänyt on tiennyt sen nahoissaan.
Omat vanhempani eivät kouluiässä helpottaneet elämääni, pikemminkin päinvastoin. Olen yrittänyt tehdä kaiken toisin tai ainakin paremmin.
Vierailija kirjoitti:
Minusta tuli hammaslääkäri
Niimminustaki. Näköjään aika suosittu kiusattujen ammatti.
Ensimmäisestä luokasta aina kauppiksen viimeiseen asti olen ollut samalla luokalla erään pojan kanssa jota aina kiusattiin ja todella pahasti. Itsekin siihen syyllistyin, olin inhottava p*ska ja häpeän sitä vieläkin. Kuitenkin tällä miehellä on suuri sydän ja hän on antanut anteeksi minulle vaikken sitä olisikaan koskaan ansainnut.
Ja mitä hänestä on tullut.. todella kova it-alan yrittäjä. Sosiaalisesti lahjakkain ihminen minkä tiedän. Kaveripiiri on iso ja nauttii nyt suosiota monien keskuudessa. On onni että saan olla hänen ystävänsä kaikesta siitä huolimatta mitä hänelle olen tehnyt.
Akateemisia maistereita ja tohtoreita. Diplomi-insinöörejä. Koulun ns kunkuista ja röökaavista prinsessoista wt-äippiä huonommalla koulutustaustalla.
miust tuli patologi. tutkin myös vapaa-ajalla salmonellaa! kakkaan myös purkkiin ja pakastan niitä. joskus lähetän jo aikuisille lapsilleni niitä joululahjaksi. jos googlaatte niin voitte löytää tämän työn :)
Vierailija kirjoitti:
Stubb oli vanha koulukiusaaja, ja nyt yhteiskunnan eliittiä. Samoin Vapaavuori on pahoinpidellyt ihmisiä ja tehnyt ties mitä rikoksia, siellähän se porskuttaa pormestarina. Näitä esimerkkejä kyllä löytää niin paljon kuin vaan jaksaa etsiä.
Harvinaisen asiapitoinen ja hyvä kommentti. Ainoastaan Stubb nyt taitaa olla entistä eliittiä. Varsinkin tuon onnettoman kasvojenkohotusleikkauksen jälkeen. Jo on jätkällä huono itsetunto. Ja että ihan oma elämänkerta... Who cares. Pienet piirit ne vaan pyörii.
Muistuu mieleeni yksi vanha Soneran tytäryhtiön juoksupoika, silloinen esimieheni. Piti pitää esitelmä edustamastani yhtiöstä asiakkaani ylimmälle johdolle oikein toimitusjohtajan (siis tämän juoksupojan) auktoriteetilla. Kaveri puhui aluksi puoli tuntia siitä, miten hänestä itsestään tuli menestyjä. Olisi puhunut pidempäänkin, ellen yhdessä asiakkaiden kanssa olisi viheltänyt peliä poikki. Hyvin Stubbin tyylinen oli tämä kaveri.
Katkera ja rikkinäinen edelleenkin yksinäinen duunari.
Tämä minusta ainakin tuli.
Olin lapsena "hissukka" ja koulukiusattu. Olin introvertti ja läski, siinäpä pahimmat syyt vuosia jatkuneeseen kiusaamiseen. Olen opiskellut kaksi korkeakoulututkintoa ja toimin nykyisin keskikokoisen kaupungin kirjastotoimenjohtajana. Olen edelleen introvertti ja pikkuisen myös läski, mutta suhteellisen sinut kilojeni kanssa! :) Mulla on ihana mies ja ihana koti. Lapsia ei ainakaan vielä ole, mikä onkin ainoa murheen aihe tässä tilanteessa.
Entisistä koulukiusaajistani en tiedä suurimmasta osasta, että mitä heille nykyisin kuuluu. Tiemme erosivat peruskoulun jälkeen, kun minä jatkoin lukioon ja he menivät ammattikouluun tai lähtivät muihin oppilaitoksiin. Yhden tiedän olevan lähihoitaja, jolla on kolme lasta kahden miehen kanssa, ja hän tuntuu olevan hyvin onnellinen elämäänsä. Uskoisin, että kiusaajista on osa onnistunut elämässä paremmin ja osa huonommin. En osaa heille mitään pahaa toivoa, olimme kuitenkin lapsia/nuoria silloin.
Olin hissukka. Kympin tyttö, hyvä lukupää. Epäsuosittu. Epävarma. Syrjitty tyttöjen keskuudessa yläasteella, mutta silloin jo joku poika minusta ihmeekseni piti. Lukioaikana sama, mutta oli poikia jotka pitivät. Liikunnassa ja urheilussa olen ollut todella hyvä. Se varmasti pelasti etten ollut kaikkien silmissä ihan luuseri. Ei kiusattu ehkä siksi niinkään.
Lukion jälkeen alkoi elämä pikkuhiljaa sujua ja pääsin ikäänkuin elämään kiiinni. Olin ensimmäisiä kertoja elämässäni tyytyväinen ulkonäkööni esimerkiksi. Minusta tuli korkeakoulutettu ja vaativakin opiskelu meni helposti hyvin arvosanoin. Opiskeluaika oli todella todella hyvää aikaa. Itseohjautuvuus opinnoissa sopi minulle. Nyt on velatonta omaisuutta, perhe, kultainen aviomies ja hyvä työpaikka. Erityisen iloinen olen siitä että Lapseni ovat erittäin upeita ja fiksuja, eivätkä ole hissukoita samalla tavalla. Itse olen hissukka vähän edelleen :). Ei haittaa enää, olen kääntänyt asian vahvuudeksi.
Itse olin ala-asteella syrjitty ja yläasteella koulukiusattu ja seksuaalisesti hyväksikäytetty. Lukiossa pääsin suosittujen porukkaan mutta kärsin masennuksesta ja pahasta arvottomuuden ja häpeän tunteesta. Lukion jälkeen opiskelin puutarhuriksi ja nyt opiskelen agronomiksi.
Kokemukset ovat laittaneet minuun syvän inhon epäoikeudenmukaisuutta ja heikompien sortamista kohtaan. Nyt olen määrätietoinen ja henkisesti vahva ihminen joka tahtoo nostaa muita ylös.
Vahvat ihmiset nostavat muita ylös ja kannattelevat muita. Alaspainaminen on helppoa ja siihen pystyy jokainen. Oman pahan olon voi kanavoida muuhunkin kuin muiden alaspainamiseen.
Kiusaamiseen törmää kaikkialla niin koulussa, julkisilla paikoilla kuin työpaikoillakin. Kiusaajat kaipaavat muiden arvostusta ja kiusaamalla peittelevät vain omia pelkojaan ja epävarmuuksiaan.
Pääsääntöisesti kiusatut pärjänneet paremmin. Varmaan kuitenkin itsetunto-ongelmia jäänyt monelle, ainakin minulle. Kiusaajat taas olivat aina sitä paskaporukkaa, osasta heistä tullut sellasia perusduunareita, en tiedä kiusaavatko aikuisinakin. Kukaan fiksu tai oikeasti mukava ihminen ei lapsenakaan ollut mikään kiusaaja. Kyllä ne kiusaajat oli sitä vähemmän terävää porukkaa ja on luonnollista, että en tiedä esim. ainuttakaan korkeakoulututkinnon suorittanutta kovan luokan koulukiusaajaa. ( toki heitäkin varmaan on eikä korkeakoulututkinto ole älyn mittari, mutta vain esimerkkinä )
Vaikuttaisi pikaisesti vilkaistuna siltä että kiusatut/hissukkatytöt pärjäävät aikuisena paremmin koska heillä on paremmat mahdollisuudet perheen perustamiseen kuin pojilla.
Multaa, aktiivinen jehovantodistaja, insinöörejä, terveydenhoitaja ja maanviljelijä.