Voinko pyytää miestä hoitamaan vauvaa öisin?
Meillä on kuukauden ikäinen vauva, joka kärsii masuvaivoista. On täysimetyksellä joten hoitovastuu on tietysti minulla, käyhän mies joka päivä töissäkin.
Tähän saakka olen jaksanut hyvin, nousen aamulla viimeistään klo 7 kuopuksen kanssa, ulkoilemme ja saan hyvin tehtyä kotityötkin, siivoukset ja ruuanlaitot vauvan ollessa kantoliinassa. Iltaisin vauva tankkaa rinnalla tiuhaan, ja mies usein pitää vauvaa imetysten jälkeen hetken jotta pääsen suihkuun ja syömään yms.
Nyt kuitenkin olen ollut yökitinöiden vuoksi aika väsynyt ja huomaan kaipaavani pidempää, vaikka muutaman tunnin tauotonta unta. Pohdin että pyytäisin miestä pitämään vauvaa yöllä vaikka yhden syötön välin, mutta miehen täytyy jaksaa töissä, enkä sen takia ole pyytänyt apua ja mies on saanut nukkua toisessa huoneessa jotta ei joudu heräämään.
Mitä olette mieltä olisiko kohtuutonta edellyttää mieheltä apua yöllä? Auttavatko muiden miehet?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan, joten en herää pieniin kitinöihin. Rauhoitti muuten kummasti meidän kaikkien öitä, kun vauva siirtyi nukkumaan toiseen huoneeseen, tosin käytännössä vain 3 m päähän, mutta kuitenkin niin, että en säpsähdä koko ajan hereille.
Toiseksi opettelin alusta asti antamaan vauvalle lisämaitoa, koska mieluummin hyvät unet meille kaikille kuin nälkäänsä itkevä vauva.
Oliko tää provo? Tarjoat korviketta jotta saat nukkua paremmin? Nyt ymmärrän miksi imetysluvut ovat kääntyneet laskuun, vaikka tietoa tarjolla enemmän kuin koskaan.
Ei, tämä ei ole provo vaan järjen ääni. Jos maito ei riitä, on vauvalle parempi saada ruokaa kuin olla nälässä. Siitä seuraa aika usein se, että vauva ryhtyy nukkumaan näkäitkemisen sijaan. Meidät on saatu uskomaan, että vain äidinmaito kelpaa ja samalla unohdetaan se tosiseikka, että vastike ei vauvaa tapa, nälkä tappaa.
Maito riittää kun äiti syö riittävästi, eli ei pistä omaa napaansa lapsen hyvinvoinnin edelle. Laihdutuskuurit eivät ole vastasyntyneen äidin hommia.
Maito riittää kun lapsi pääsee rinnalle aina halutessaan. Näin lapsi tilaa lisää maitoa ja äidin kroppa tietää että sitä pitää tuottaa lisää. Ja vauvalle tulee useita tiheänimun kausia, jolloin saattaa tuntua, että lapsi on koko ajan rinnalla. Se ei ole merkki siitä, että maito ei riitä, vaan juuri sillä tavalla lapsi tilaa lisää kun kasvaessa maidon tarve kasvaa.
Monelle tuntuu olevan vaikeaa rauhoittua kuuntelemaan lapsen tarpeita. Ei varmasti "maito riitä" jos jatkuvasti tunkee tuttia lapselle ja täyttää mahan korvikkeella. Silloin oma maidontuotanto vähenee. Useimmiten tilanne on juuri tällä tavoin itse aiheutettu.Ja kyllä, äidinmaito on vauvalle parasta ravintoa.
Juuri sinun kaltaistesi jääräpäiden takia he jotka eivät pysty imettämään, kokevat siitä häpeää ja epäonnistumista. Herää tähän päivään! Ei kaikki ole kiinni halusta, yrittämisen puutteesta tai mukavuuden halusta.
En täysimettänyt, ihan lääketieteellisestä syystä. Mieheni pystyi hoitamaan vauvaa paljon enemmän kuin imetettävän vauvan isä keskimäärin, vaikka alussa hän olikin meistä kahdesta se työssäkäyvä osapuoli.
Välillä tulee mieleen, että osa täysimettäjistä ja etenkin imetysfanaatikoista salaa kadehtii "korvikevanhempien" usein tasa-arvoisempaa vanhemmuutta ja äitien vapautta. Purkavat se aggressiivisena käytöksenä. Hoidin siis kyllä vauvaani, mutta sain jo varhain myös omaa aikaa, mikä oli ihanaa hyvin rankan raskauden jälkeen.
Miehet, vaikka olisivat isäkin, ovat usein aikamoisia prinsessoja jotka vaativat kauneusunensa.
Korvike on huono neuvo useasta syystä:
1) Pieni vauva saa äidinmaidon kautta melatoniinia, jota ei vielä tuota itse. Melatoniini auttaa nukahtamaan.
2) Lapsentahtinen yöimetys antaa suojaa kätkytkuolemaa vastaan. Pullolla korviketta täyteen ahdettu vauva on tilastollisesti alttiimpi kätkytkuolemalle kuin imetetty.
3) Yöimetys pitää tehokkaimmin yllä maidontuotantoa, mistä on pitkän tähtäimen hyötyä, jos haluaa imettää pitkään.
Pienen vauvan heräily on normaalia, mutta väsyttävää. Itselleni oli paljon apua, kun mies välillä sylitteli levotonta vauvaa öisin.
Pyytäisin apua. Lastenhoito on myös työtä ja tärkeää työtä onkin. Miksi vain naisen pitäisi olla väsynyt pikkulapsiaikana, kun lapsella on kumminkin kaksi vanhempaa?
N28
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan, joten en herää pieniin kitinöihin. Rauhoitti muuten kummasti meidän kaikkien öitä, kun vauva siirtyi nukkumaan toiseen huoneeseen, tosin käytännössä vain 3 m päähän, mutta kuitenkin niin, että en säpsähdä koko ajan hereille.
Toiseksi opettelin alusta asti antamaan vauvalle lisämaitoa, koska mieluummin hyvät unet meille kaikille kuin nälkäänsä itkevä vauva.
Oliko tää provo? Tarjoat korviketta jotta saat nukkua paremmin? Nyt ymmärrän miksi imetysluvut ovat kääntyneet laskuun, vaikka tietoa tarjolla enemmän kuin koskaan.
Ei, tämä ei ole provo vaan järjen ääni. Jos maito ei riitä, on vauvalle parempi saada ruokaa kuin olla nälässä. Siitä seuraa aika usein se, että vauva ryhtyy nukkumaan näkäitkemisen sijaan. Meidät on saatu uskomaan, että vain äidinmaito kelpaa ja samalla unohdetaan se tosiseikka, että vastike ei vauvaa tapa, nälkä tappaa.
Juuri noin. Itse imetin molempia 9kk. Nuorempi kasvoi valtavaa vauhtia ja häntä piti imettåä tosi paljon. Olin tosi laiha ja raihnainen ja lapsi heräsi jatkuvasti yöllä. Kun lopetin imetyksen sanoi terveydenhoitaja neuvolassa että hyvä ja ettå hän mietti jo kuukausia sitten että pitäisi kehottaa siirtymään korvikkeeseen mutta kun halusin imettåå. Sanoin että sitähän pitåä lmettää ettå se on parasta lapselle. Sain kuulla ettå aina ei ole kokonaishyöty huomioon ottaen ja ettå on sitä ennenkin korvikkeella kasvettu. Voi kun hån olisi sanonut asiasta aiemmin!
Nainen päättåä itse imettååkö ja jos niin millä asteella ja kuinka kauan. Sitä ei päätå kukaan muu.
Yksinkertaisesti puhu vaan miehesi kanssa.
Itse en varsinaisesti vaatinut mieheltä täysin 50/50 hoitoa, koska miehen piti kuitenkin olla töissä skarppina pitkiä päiviä ja myös työreissuja, kun taas itse sain olla kotivaatteissa ja ottaa päikkärit kun vauvakin nukkui. Toki tämä ei toimi jos kotona on muitakin pieniä lapsia. Mutta ennen kaikkea koen että löydettiin toimiva järjestely ja rytmi mihin myös vauva tottu, silloin on ihan sama kuka hoitaa ja kuinka paljon. Kumpikaan meistä ei ollut jatkuvasti todella väsyneitä. Joten itse ehkä korostaisin myös rutiineja. Ainakin meillä huomasi että nopeasti vauva hoksasi meidän rutiinin ja elämä saatiin rytmitettyä jokaisen parhaaksi.
Meillä siis mies otti hoitovastuun ilta kahdeksasta eteenpäin, jolloin otin hetken omaa aikaa ja sitten menin nukkumaan. Miehen ja vauvan ilta kuulemma kulu osin valvoen ja osin nukkuen. Kävivät usein vaunulenkillä heti kahdeksan maissa jolloin vauva nukahti ja usein jopa onnistui katsomaan netflixiä hetken lenkin jälkeen. Siinä 23-00 maissa mies syötti vauvan ja kummatkin tulivat makuuhuoneeseen nukkumaan. Illan he siis hengasivat lähinnä olohuoneessa ja ympäri taloa (ja siellä lenkillä), vauva toki nukkui silloinkin suurimman osan ajasta. Vauva heräsi sitten seuraavan kerran joskus 02-04 välillä, jolloin itse olin vuorossa ja loppu yön herätykset hoidin itse. Itse sain siis oikeastaan aina yhden 6 h putken unta ja lisäksi vielä muutaman tunnin, minkä koin aika ruhtinaalliseksi. Se että mies ja vauva oli muualla kuin makuuhuoneessa alkuillan auttoi paljon. Ei itse tarvinut havahtua mihinkään. Lisäksi mies sai myös nukkua sen 7 tuntia. Hän laittoikin korvatulpat yöksi jotta sai oikeasti myös nukuttua laadukkaasti sen ajan. Eli minä nukuin hyvin keskimäärin 21-03 + 04-07 ja mies 00-07. Eli voisin jopa sanoa olevani voittaja tässä diilissä. Toki meillä vauva heräsi karkeasti vain 00, 03, 07, eli n. 3 h välein, mutta vaikka heräisi 1,5-2h välein, niin hommasta saa helpompaa jakamalla taakan ja miettimällä millä rutiinilla kummatkin saisivat nukkua yhtä soittoa mahd pitkää. Se että saa nukkua vaikka 12 h ei auta mitään jos pitää kuitenkin herätä tunnin välein.
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin itse vauvan yöhoitamiset. Mies kokeili kerran, oli niin pahalla tuulella ku ei saanu kunnolla nukkua, että päätin antaa suosiolla hänen nukkua unensa.
Minä tein raskasta ruumiillista työtä, kun en saanut koulutusta vastaavia hommia. En ole yhtään aamuihminen ja piti herätä viideltä. En saanut unta ja säpsähtelin hereille, olin kuin zombi töissä mutta silti pärjäsin paremmin kuin monet muut.
Lisäksi tein täyden työpäivän päälle iltatöitä kolmena iltana viikossa. Sain nukuttua 2-4 tuntia yössä, vain viikonloput nukuin kunnolla. Rahaa piti säästää kuin viimeistä päivää, joten en edes syönyt riittävästi. Jatkoin tätä lähes vuoden. On se nyt KUMMA jos ei terve mies pysty samaan kuin 50-kiloinen nainen.
En alkanut kiukuttelulla kiristää ketään muuta tekemään minulle kuuluvia töitä. Tullut edes mieleen. Ei tuollainen mikään mies ole, joka kiukuttelee kun joutuu omaa lastaan hoitamaan.
Mies käy töissä ja pitäisi vielä heräillä yöllä hoitamaan vauvaa. Ei ihme, että miehet eivät suostu tekemään enää lapsia. Suurin osa miehistä ei lapsia edes kaipaa, he suostuvat lapsen tekemiseen naisen mieliksi ja yhteisön paineen vuoksi.
Vierailija kirjoitti:
Mies käy töissä ja pitäisi vielä heräillä yöllä hoitamaan vauvaa. Ei ihme, että miehet eivät suostu tekemään enää lapsia. Suurin osa miehistä ei lapsia edes kaipaa, he suostuvat lapsen tekemiseen naisen mieliksi ja yhteisön paineen vuoksi.
Sinä et ole suurin osa miehistä. Jos sinulla ei ole omaa tahtoa, syytä itseäsi. Ja turha väittää että olet nainen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä hoidin itse vauvan yöhoitamiset. Mies kokeili kerran, oli niin pahalla tuulella ku ei saanu kunnolla nukkua, että päätin antaa suosiolla hänen nukkua unensa.
Minä tein raskasta ruumiillista työtä, kun en saanut koulutusta vastaavia hommia. En ole yhtään aamuihminen ja piti herätä viideltä. En saanut unta ja säpsähtelin hereille, olin kuin zombi töissä mutta silti pärjäsin paremmin kuin monet muut.
Lisäksi tein täyden työpäivän päälle iltatöitä kolmena iltana viikossa. Sain nukuttua 2-4 tuntia yössä, vain viikonloput nukuin kunnolla. Rahaa piti säästää kuin viimeistä päivää, joten en edes syönyt riittävästi. Jatkoin tätä lähes vuoden. On se nyt KUMMA jos ei terve mies pysty samaan kuin 50-kiloinen nainen.
En alkanut kiukuttelulla kiristää ketään muuta tekemään minulle kuuluvia töitä. Tullut edes mieleen. Ei tuollainen mikään mies ole, joka kiukuttelee kun joutuu omaa lastaan hoitamaan.
Kyllä pikkusen taitaa olla liioittelun makua.
Vaikka olisikin totta, niin äärimmäisen typerää.
Ja ihmiset on erilaisia, 95% ihmisistä ei pystyisi tuohon mitenkään. Siinä ei sukupuolella ole merkitystä.
Tosi avoin suhde, kun ei voi tuosta asiasta edes puhua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pikkusen taitaa olla liioittelun makua.
Vaikka olisikin totta, niin äärimmäisen typerää.
Ja ihmiset on erilaisia, 95% ihmisistä ei pystyisi tuohon mitenkään. Siinä ei sukupuolella ole merkitystä.
Ei, ei ole yhtään liioittelua. Helposti tuohon pystyy kuka vain kun on pakko. Typerää voi olla, mutta syy ei ole minun vaan massatyöttömyyden ja matalapalkka-alojen.
Olet päässyt elämässäsi todella helpolla, jos et ole tuon vertaa joutunut rajojasi kokeilemaan. Minäkin olen päässyt helpolla, kun vertaa esim. vaatetehtaissa työskenteleviin. Ja kun puhutaan fyysistä voimaa vaativista töistä, sukupuolella on paljon merkitystä.
Miten voit edes väittää että 95% ihmisistä ei pystyisi samaan kuin minä? Järjetön väite. Jokainen terve pystyy jos ei ole liian laiska. Toki kaikkien ei tarvitse ja se on hyvä. Mutta mieheltä saa ja pitää odottaa lapsensa hoitamista vaikka töissä kävisi.
Itse tein kolmivuorotyötä kun lapset oli pieniä ja silti autoin yöheräilyjen kanssa ja viikonloppuisin niin paljon kuin pystyin vaarantamatta töiden hoitamista. En minä nyt joka yö pystynyt auttamaan, mutta aina kun jaksoin. (Ex-)vaimon mielestä olisi pitänyt vielä hoitaa molemmat viikonloppuyötkin vaikka autoin jo viikolla ja siitäkin tuli riitaa!
Huvittavaa oli, että (ex-)vaimo väitti hieman ennen eroa etten ollut auttanut ollenkaan lasten kanssa kun he olivat pieniä. Taitaa naisilla olla tuo muisti aika valikoiva.
Kaikki vauvat eivät todellakaan nuku päiväunia, kuten täällä oletetaan. Meillä oli refluksivauva, joka nukkui alle kymmenen tuntia vuorokaudessa pienissä pätkissä. Yöllä piti usein vaihtaa kakkavaippa ja kanniskella kivusta huutavaa vauvaa. Omat yöunet olivat usein kahden tunnin mittaisia, ja unettomuus meni niin pahasti yli, että en meinannut saada nukuttua silloinkaan, kun olisin voinut. Lapsen isä ei osallistunut yöheräämisiin, ei antanut omaa aikaa tai antanut nukkua iltaisin, aamuisin tai viikonloppuisin, koska hänen unensa olivat tärkeämmät, koska hän kävi töissä. Miehen jäädessä hoitovapaalle sama jatkui, minä hoidin illat, yöt ja viikonloput. Tarvitseeko sanoa, että kyseessä on eksä.
Vierailija kirjoitti:
En minä kyllä pyydä miestä heräilemään öisin koska käy töissä. Itse voin nukkua päivänä jos tarvii. Meillä on 1,5kk vauva, tosin nukkuu yöt kahdella heräämisellä jolloin syötän ja laitan takaisin nukkumaan.
Huomaa sinun ja ap:n tilanteiden oleellinen ero: sinulla on vasta yksi lapsi, joten sinä saat nukkua päivällä. Jos se 8-16 menisi uhmaikäisen kanssa taistellessa, niin saattaisit olla eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
1) Pieni vauva saa äidinmaidon kautta melatoniinia, jota ei vielä tuota itse. Melatoniini auttaa nukahtamaan.
2) Lapsentahtinen yöimetys antaa suojaa kätkytkuolemaa vastaan. Pullolla korviketta täyteen ahdettu vauva on tilastollisesti alttiimpi kätkytkuolemalle kuin imetetty.
3) Yöimetys pitää tehokkaimmin yllä maidontuotantoa, mistä on pitkän tähtäimen hyötyä, jos haluaa imettää pitkään.Pienen vauvan heräily on normaalia, mutta väsyttävää. Itselleni oli paljon apua, kun mies välillä sylitteli levotonta vauvaa öisin.
Kovasti alapeukutetaan ilman perusteluja. Tyypillistä korvikefanaatikkojen käytöstä. Faktat on faktoja, vaikka kuinka mielenne pahoittaisitte. Ap haluaa imettää, eikä korvike ratkaise hänen ongelmaansa.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Meillä se meni niin, että koska minä olin vauvan kanssa kotona, minä valvoin yöllä. Viikolla miehen piti saada nukkua, että jaksaa töissä ja viikonloppuna hänen piti saada nukkua, koska oli ollut töissä.
Yllättäen halusin olla vauvavuonna aika paljon kotikotona, jolloin äitini otti vauvan aamulla ja minä sain jatkaa jonkin aikaa uniani.
Enpä usko, että kaikkien muidenkaan miehet on olleet täydellisen epäitsekkäitä omien uniensa uhraajia, vaikka toki sellaisten vaimot täällä mielellään ovat kehumassa. Joillain on vielä vastuullinen työ, jonka ääressä ei sovi pilkkiä puoliunessa. (No, kerrankin miehiä kehutaan, joten ei kai siinä mitään.)
Luuletko, että vauvavuosi on ainoa vaihe jolloin lapsella voi olla nukkumisvaikeuksia? Kumma kyllä naisen palattua töihin se yövalvominen ei yhtäkkiä olekaan mikään kohtuuton vaatimus, vaikka työ olisi miten vaativaa. Luuletko, että naiskirurgit laittavat vaan korvatulpat ja kääntävät kylkeä, kun kolmevuotias herää yöllä itkemään? Ovatko miehet jotenkin lähtökohtaisesti huonompia ja heikompia, kun he tarvitsevat pikkulapsiperheessäkin täydelliset prinsessaunet, eivätkä voi eväänsä liikauttaa vaikka puoliso olisi miten uupunut?
Vierailija kirjoitti:
Jaaha. Meillä se meni niin, että koska minä olin vauvan kanssa kotona, minä valvoin yöllä. Viikolla miehen piti saada nukkua, että jaksaa töissä ja viikonloppuna hänen piti saada nukkua, koska oli ollut töissä.
Yllättäen halusin olla vauvavuonna aika paljon kotikotona, jolloin äitini otti vauvan aamulla ja minä sain jatkaa jonkin aikaa uniani.
Enpä usko, että kaikkien muidenkaan miehet on olleet täydellisen epäitsekkäitä omien uniensa uhraajia, vaikka toki sellaisten vaimot täällä mielellään ovat kehumassa. Joillain on vielä vastuullinen työ, jonka ääressä ei sovi pilkkiä puoliunessa. (No, kerrankin miehiä kehutaan, joten ei kai siinä mitään.)
Eli miehesi teetti hänelle kuuluvat työt sinun äidilläsi. Tämä tuntuu olevan yleisesti hyväksytty tapa "tasa-arvoisessa" Suomessa. Kaikki palkaton raataminen vain naisten huoleksi. Veikkaan että kovin moni mies ei soittele anoppia raksalle hoitamaan töitään, lapsen hoitaminen teetetään surutta muilla. Ja nimenomaan naispuolisilla "muilla".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3) Yöimetys pitää tehokkaimmin yllä maidontuotantoa, mistä on pitkän tähtäimen hyötyä, jos haluaa imettää pitkään.Pienen vauvan heräily on normaalia, mutta väsyttävää. Itselleni oli paljon apua, kun mies välillä sylitteli levotonta vauvaa öisin.
Kovasti alapeukutetaan ilman perusteluja. Tyypillistä korvikefanaatikkojen käytöstä. Faktat on faktoja, vaikka kuinka mielenne pahoittaisitte. Ap haluaa imettää, eikä korvike ratkaise hänen ongelmaansa.
Edelleen vain alapeukkuja ilman perusteluja. Saatte vielä yhden syyn jatkaa yöimetyksiä:
4) jos ap:n tilanteessa vauvan masuvaivat johtuvat suoliston kypsymättömyydestä, äidinmaito auttaa. Se siirtää vauvalle hyviä suolistobakteereja, joista hän hyötyy loppuelämänsä ja toki myös tässä hetkessä. Uusimman tiedon mukaan tiheä imetys auttaa myös refluksikipuihin (vastoin aiempaa uskomusta) hillitsemällä happojen nousun aiheuttamaa ärsytystä nielussa.
Vauvan paino nousee optimaalisesti, ja kyseessä on tiheän imun kausi joka on täysin normaalia. Vauva itkee ilmavaivojaan, mutta sen vuoksi en imetystä lopeta. Ennemminkin muokkaan omaa ruokavaliotani.
Ap