Voinko pyytää miestä hoitamaan vauvaa öisin?
Meillä on kuukauden ikäinen vauva, joka kärsii masuvaivoista. On täysimetyksellä joten hoitovastuu on tietysti minulla, käyhän mies joka päivä töissäkin.
Tähän saakka olen jaksanut hyvin, nousen aamulla viimeistään klo 7 kuopuksen kanssa, ulkoilemme ja saan hyvin tehtyä kotityötkin, siivoukset ja ruuanlaitot vauvan ollessa kantoliinassa. Iltaisin vauva tankkaa rinnalla tiuhaan, ja mies usein pitää vauvaa imetysten jälkeen hetken jotta pääsen suihkuun ja syömään yms.
Nyt kuitenkin olen ollut yökitinöiden vuoksi aika väsynyt ja huomaan kaipaavani pidempää, vaikka muutaman tunnin tauotonta unta. Pohdin että pyytäisin miestä pitämään vauvaa yöllä vaikka yhden syötön välin, mutta miehen täytyy jaksaa töissä, enkä sen takia ole pyytänyt apua ja mies on saanut nukkua toisessa huoneessa jotta ei joudu heräämään.
Mitä olette mieltä olisiko kohtuutonta edellyttää mieheltä apua yöllä? Auttavatko muiden miehet?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvike on huono neuvo useasta syystä:
1) Pieni vauva saa äidinmaidon kautta melatoniinia, jota ei vielä tuota itse. Melatoniini auttaa nukahtamaan.
2) Lapsentahtinen yöimetys antaa suojaa kätkytkuolemaa vastaan. Pullolla korviketta täyteen ahdettu vauva on tilastollisesti alttiimpi kätkytkuolemalle kuin imetetty.
3) Yöimetys pitää tehokkaimmin yllä maidontuotantoa, mistä on pitkän tähtäimen hyötyä, jos haluaa imettää pitkään.Pienen vauvan heräily on normaalia, mutta väsyttävää. Itselleni oli paljon apua, kun mies välillä sylitteli levotonta vauvaa öisin.
Kovasti alapeukutetaan ilman perusteluja. Tyypillistä korvikefanaatikkojen käytöstä. Faktat on faktoja, vaikka kuinka mielenne pahoittaisitte. Ap haluaa imettää, eikä korvike ratkaise hänen ongelmaansa.
Voihan sitä omaa maitoa lypsää yhden yön satsin ja mies antaa pullosta, jos ei korviketta halua antaa.
Vierailija kirjoitti:
Mies käy töissä ja pitäisi vielä heräillä yöllä hoitamaan vauvaa. Ei ihme, että miehet eivät suostu tekemään enää lapsia. Suurin osa miehistä ei lapsia edes kaipaa, he suostuvat lapsen tekemiseen naisen mieliksi ja yhteisön paineen vuoksi.
Ovatko nämä niitä samoja "miehiä" joiden pitäisi krisitilanteen tullen puolustaa tätä maata? Vaativat joka yö 9 tuntia keskeytyksetöntä unta että jaksavat sitten ihan käydä töissä!
Sorry, en yleensä viljele näitä "kyllä ennen miehet olivat miehiä" tai "kyllä sota-aikanakin jaksettiin" vertauksia mutta nyt oli kyllä ihan pakko...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korvike on huono neuvo useasta syystä:
1) Pieni vauva saa äidinmaidon kautta melatoniinia, jota ei vielä tuota itse. Melatoniini auttaa nukahtamaan.
2) Lapsentahtinen yöimetys antaa suojaa kätkytkuolemaa vastaan. Pullolla korviketta täyteen ahdettu vauva on tilastollisesti alttiimpi kätkytkuolemalle kuin imetetty.
3) Yöimetys pitää tehokkaimmin yllä maidontuotantoa, mistä on pitkän tähtäimen hyötyä, jos haluaa imettää pitkään.Pienen vauvan heräily on normaalia, mutta väsyttävää. Itselleni oli paljon apua, kun mies välillä sylitteli levotonta vauvaa öisin.
Kovasti alapeukutetaan ilman perusteluja. Tyypillistä korvikefanaatikkojen käytöstä. Faktat on faktoja, vaikka kuinka mielenne pahoittaisitte. Ap haluaa imettää, eikä korvike ratkaise hänen ongelmaansa.
Voihan sitä omaa maitoa lypsää yhden yön satsin ja mies antaa pullosta, jos ei korviketta halua antaa.
Aivan totta, ja moni toimiikin näin.
Itse jouduin sappileikkaukseen kun vauva oli 2 vk vanha, olin viikon täysin pois pelistä, en päässyt edes sängystä ylös (vaikka nukuin istualleen) ylävatsan päällä ei sietänyt ollenkaan painoa, niinpä mies kannatteli vauvaa rinnalla kainalon alta (korviketta oltaisi annettu, mutta rinnat meinasivat räjähtää ja mies olisi joutunut tuon maidon pumppaamisen hoitamaan kuitenkin kun itse en pystynyt) eli hän ikäänkuin "imetti" vauvaa 😅
Viikon kun mies oli hoitanut esikoisen (3v) ja vauvan, hän itki minulle sitä kuinka loppu on... sen jälkeen on muistanut kehua kuinka hienoa työtä teen täällä kotona... ja on maistuneet kotihommat ihan eri tavalla, eikä työpäivän jälkeen kitise päikkäreille 😂
En voi minäkään kuin ihmetellä noita isiä jotka eivät voi edes viikonloppuna toista yötä hoitaa vauvaa että
nääntynyt äitiparka saisi nukkua! Tai viedä vaunulenkille edes. Se siitä rakkaudesta ja huolenpidosta.
Vätys se on eikä mikään mies joka ei silloin tällöin jaksa yötä kiukuttelematta hoitaa!
Up