Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voinko pyytää miestä hoitamaan vauvaa öisin?

Vierailija
21.03.2019 |

Meillä on kuukauden ikäinen vauva, joka kärsii masuvaivoista. On täysimetyksellä joten hoitovastuu on tietysti minulla, käyhän mies joka päivä töissäkin.

Tähän saakka olen jaksanut hyvin, nousen aamulla viimeistään klo 7 kuopuksen kanssa, ulkoilemme ja saan hyvin tehtyä kotityötkin, siivoukset ja ruuanlaitot vauvan ollessa kantoliinassa. Iltaisin vauva tankkaa rinnalla tiuhaan, ja mies usein pitää vauvaa imetysten jälkeen hetken jotta pääsen suihkuun ja syömään yms.

Nyt kuitenkin olen ollut yökitinöiden vuoksi aika väsynyt ja huomaan kaipaavani pidempää, vaikka muutaman tunnin tauotonta unta. Pohdin että pyytäisin miestä pitämään vauvaa yöllä vaikka yhden syötön välin, mutta miehen täytyy jaksaa töissä, enkä sen takia ole pyytänyt apua ja mies on saanut nukkua toisessa huoneessa jotta ei joudu heräämään.

Mitä olette mieltä olisiko kohtuutonta edellyttää mieheltä apua yöllä? Auttavatko muiden miehet?

Kommentit (67)

Vierailija
1/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No voit toki pyytää miestä mutta oikeasti miehen pitäisi itse tarjoutua. Meillä aikoinaan toisella lapsella koliikkia ja nukutus oli aina yhtä kanniskelua usein pitkälle yöhön. En muista että asiasta olisi edes keskusteltu vaan mies hoiti homman joka toinen ilta ihan riippumatta siitä että heräsi aamulla kuuden aikaan töihin.

Silloin ajattelin että kaikissa perheissä asiat hoidetaan niin mutta myöhemmin olen tajunnut että ei se olekaan mikään itsestäänselvyys.

Samoin mies pakkasi usein vauvan vaunuihin viikonloppuisin ja sanoin että nyt menet nukkumaan ja me menemme kävelylle. Oli sitten poissa ainakin kaksi tuntia ja toi mukanaan kahvipullat kotiin.

Yllättävästi on vieläkin sama mies matkassa melkein 15 vuotta myöhemmin...

Vierailija
2/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

NäinMeillä kirjoitti:

No voit toki pyytää miestä mutta oikeasti miehen pitäisi itse tarjoutua. Meillä aikoinaan toisella lapsella koliikkia ja nukutus oli aina yhtä kanniskelua usein pitkälle yöhön. En muista että asiasta olisi edes keskusteltu vaan mies hoiti homman joka toinen ilta ihan riippumatta siitä että heräsi aamulla kuuden aikaan töihin.

Silloin ajattelin että kaikissa perheissä asiat hoidetaan niin mutta myöhemmin olen tajunnut että ei se olekaan mikään itsestäänselvyys.

Samoin mies pakkasi usein vauvan vaunuihin viikonloppuisin ja sanoin että nyt menet nukkumaan ja me menemme kävelylle. Oli sitten poissa ainakin kaksi tuntia ja toi mukanaan kahvipullat kotiin.

Yllättävästi on vieläkin sama mies matkassa melkein 15 vuotta myöhemmin...

Jaksoiko miehesi käydä ihan hyvin töissä? Meillä on aiemmin ollut hyvin tasapuolista ja mies korostaa miten haluaa osallistua, mutta ei kuitenkaan ole yhtään pahoillaan siitä että päävastuu vauvasta on minulla. Pitää kyllä mielellään vauvaa silloin kun tämä on hyväntuulinen, mutta itkun alettua antaa minulle.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaahan se kysyä.

Vierailija
4/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko miehellä viikonloput vapaat? Hän voi silloin olla yhden yön vauvan kanssa. Hän voi arkisinkin hoitaa lasta iltaisin, jolloin sinä voit nukkua, vahdinvaihto viimeistään klo 23. Jos mies hankki väsymyksensä itse valvomalla myöhään, niin sille pitää laittaa stoppi. Tuo raskas aika vauvan kanssa ei kestä yleensä pitkään.

Vierailija
5/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teidän molempien pitää saada nukkua joskus. Sinun työsi vauvan hoitajana on työtä joka edellyttää öiden nukkumista edes joskus. Jos miehelläsi on viikonloppuisin vapaata hänen pitäisi uhrata ainakin toinen näistä öistään jotta saat levätä. Mieluummin enemmänkin. Lapsi on teidän yhteinen, te jaatte hoitovastuun, molemmat. Puhu miehellesi.

Vierailija
6/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teette viikonloppuisin?Onko miehesi sillonkin töissä?Voisit yrittäisit pumpata että mies voisi antaa yhtenä yönä tuttipullosta?

Vierailija
7/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä joku vitsi, vai onko ketju jäänne jostain 30-luvulta?! Oletan siis että kyseinen mies on lapsen isä, tai ainakin vakikumppanisi? Jossa tapauksessa, miksi hitossa lapsen hoitaminen ei muka kuuluisi hänelle aivan yhtä lailla?!

Eikä tuollaista mielestäni pitäisi edes joutua pyytämään, kyllä sen nyt tulisi olla aivan ilmeisen selvää pyytämättäkin.

Itse olen jo pitkälti yli viisikymppinen joten varmaankin nykykäsityksen mukaan vanhoillinen, mutta kyllä minäkin jo aikanani silloin muinaisella 90-luvulla hoidin yölliset vaipanvaihdot ja muut aika lailla fifty-fifty (tai niinkuin Masahiiri sanoi, fifty-sixty) vaimoni kanssa, vaikka itse olinkin päivät työssä ja hän kotona. Ei olisi tullut edes mieleenikään olla osallistumatta.

Vierailija
8/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä on molemmilla n 8 tunnin työpäivä töissä tai lapsen kanssa. Lopun aikaa lastenhoito jaetaan, tietenkin. Samoin jaatte yöhoidot. Imetystä ei voi jakaa, mutta mies voi esim kantaa vauvaa ja hoitaa yövaipanvaihdot.

Viikonloppuna toinen nousee vauvan kanssa la aamulla ja jättää toisen nukkumaan. Toinen su aamulla. Tämä on itsestäänselvyys. Jokainen ihminen tarvitsee unta.

Vierailija
9/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan, joten en herää pieniin kitinöihin. Rauhoitti muuten kummasti meidän kaikkien öitä, kun vauva siirtyi nukkumaan toiseen huoneeseen, tosin käytännössä vain 3 m päähän, mutta kuitenkin niin, että en säpsähdä koko ajan hereille.

Toiseksi opettelin alusta asti antamaan vauvalle lisämaitoa, koska mieluummin hyvät unet meille kaikille kuin nälkäänsä itkevä vauva.

Vierailija
10/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin voit ja asian pitäisi olla itsestäänselvyys.

Naurattaa tuo "jaksoiko miehenne töissä" ellei hän ole tyyliin rekkakuski. Meidän esikoinen heräsi 5-10 kertaa yössä 3 ekan vuoden ajan. Tuossa ajassa olimme molemmat töissä ja hoitovapaalla vuorotellen, ja jo vauva-ajoista lähtien valvoimme vuoroyöt. Joo ei ollut hauskaa, mutta pakkohan se oli jaksaa. Itse mm. väittelin tohtoriksi kun lapsi oli 1.5v. Mies taisi hoitaa kolme yötä putkeen ennen väitöspäivääni, että jaksoin paremmin.

Vierailija
11/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos vastauksista. Taidan ottaa miehen kanssa puheeksi että jakaisimme öitä vaikka vkonloppuna.

Mies siis tekee raskasta fyysistä työtä, minkä vuoksi kokee tarvitsevansa kunnon yöunet. Esikoisen kanssa hoiti vauvaa paljon enemmän, ja oli töissä puolikuollut. Tämän vuoksi olen halunnut antaa nukkua rauhassa.

Vierailija
12/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kohtuutonta. Mies käy töissä ja pitäisi vielä yölläkin valvoa?

Vierailija
13/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä vauva nukkuu omassa huoneessaan, joten en herää pieniin kitinöihin. Rauhoitti muuten kummasti meidän kaikkien öitä, kun vauva siirtyi nukkumaan toiseen huoneeseen, tosin käytännössä vain 3 m päähän, mutta kuitenkin niin, että en säpsähdä koko ajan hereille.

Toiseksi opettelin alusta asti antamaan vauvalle lisämaitoa, koska mieluummin hyvät unet meille kaikille kuin nälkäänsä itkevä vauva.

Oliko tää provo? Tarjoat korviketta jotta saat nukkua paremmin? Nyt ymmärrän miksi imetysluvut ovat kääntyneet laskuun, vaikka tietoa tarjolla enemmän kuin koskaan.

Vierailija
14/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelkkiä alapeukkuja äidille, joka saa nukkua yönsä!

Kertoo aika lailla palstalaisista.

Vierailija
15/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kohtuutonta. Mies käy töissä ja pitäisi vielä yölläkin valvoa?

Tekeehän se ap myös töitä, mutta kotoa käsin ja työ on lastenhoitoa. Kohtuutonta on nykytilanne, jossa ap on töissä/hälytystilassa 24/7 ja mies vain 8 h päivässä.

Vierailija
16/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oliko tää provo? Tarjoat korviketta jotta saat nukkua paremmin? Nyt ymmärrän miksi imetysluvut ovat kääntyneet laskuun, vaikka tietoa tarjolla enemmän kuin koskaan.

Ei, tämä ei ole provo vaan järjen ääni. Jos maito ei riitä, on vauvalle parempi saada ruokaa kuin olla nälässä. Siitä seuraa aika usein se, että vauva ryhtyy nukkumaan näkäitkemisen sijaan. Meidät on saatu uskomaan, että vain äidinmaito kelpaa ja samalla unohdetaan se tosiseikka, että vastike ei vauvaa tapa, nälkä tappaa.

Vierailija
17/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä kyllä pyydä miestä heräilemään öisin koska käy töissä. Itse voin nukkua päivänä jos tarvii. Meillä on 1,5kk vauva, tosin nukkuu yöt kahdella heräämisellä jolloin syötän ja laitan takaisin nukkumaan.

Vierailija
18/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä hoidin itse vauvan yöhoitamiset. Mies kokeili kerran, oli niin pahalla tuulella ku ei saanu kunnolla nukkua, että päätin antaa suosiolla hänen nukkua unensa.

Vierailija
19/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä meillä pidettiin suurempana ongelman kotona pystyyn nukahtavaa äitiä, kuin töissä näppäimistölle kuukahtavaa isää, siispä yöt on meillä aina hoidettu tasapuolisesti. Molemmat vanhemmat tarvitsevat unta ja lepoa.

Vierailija
20/67 |
21.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kiitos vastauksista. Taidan ottaa miehen kanssa puheeksi että jakaisimme öitä vaikka vkonloppuna.

Mies siis tekee raskasta fyysistä työtä, minkä vuoksi kokee tarvitsevansa kunnon yöunet. Esikoisen kanssa hoiti vauvaa paljon enemmän, ja oli töissä puolikuollut. Tämän vuoksi olen halunnut antaa nukkua rauhassa.

Olet huomaavainen ihminen, mutta valitettavasti järjestelynne on sellainen, että nyt sinä olet puolikuollut kaiken aikaa. Kyllä sinullakin olisi tarvetta kunnon yöuniin.

Varmasti miehesi pystyy aina välillä jonkun yön nukkumaan vähän huonommin, ei hän siitä rikki mene.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme neljä