Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsellut eri oppilaitosten jo julkaistuja pisterajoja, niin todella korkeiksi on menneet. Metropolia vielä tulematta ja luulen, että monen alan alimmat pisteet on yli 70. Uskon, että Jamkissakin pari alaa näin. Mitenkähän sit, kun tulee se uudistus? Ja pelkkä sähköinen koe? Todistusvalinnalla menee tietty ne monen ällän oppilaat sisään, ja valintakokeestakin on varmasti jatkossakin saada kovia pisteitä. Se johtaa valmennuskurssien merkityksen kasvuun. Niissä käyvät ne joilla on rahaa. Ihan sama juttu ylioppilaskirjotisten kanssa, että jengi sit maksaa valmennuskursseists saadakseen laudatureja.
Tämä on ehkä kustannustehokas suuntaus korkeakouluille, mutta tavallisen ihmisen kannalta huono. Eriarvoisuus lisääntyy ja opintoihin pääsevät ne, joilla on varaa maksaa kursseista.
(Ja juu, sain kyllä kutsun sinne minne hain, ei ole kateellista nillitystä tää. Mietin itse asiassa nyt vitos- ja nelosluokkalaisia lapsiani. Pitää varmaan ruveta säästämään lisäkursseja varten :/
Ihme harha, että valintatapa suuresti vaikuttaisi siihen, ketkä pääsevät sisään. Tätähän on tutkittu, verrattu ketkä pääsivät valintakokeella ja ketkä olisivat päässeet todistusvalinnalla, ja kappas: hyvät opiskelijat pärjäävät aina!
Ihme harha, ettei vaikuttaisi ollenkaan se, käykö lukion jossain Alajärvellä / Sysmässä / Heinävedellä vaiko Hgin Norssissa, Ressussa, Sykissä, Tapiolassa, Oulunkylässä... Eliittilukioiden oppiaines menee huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä yliopistoihin ja korkeakouluihin ja tietyiltä yläasteilta ei suinkaan mennä helposti lukioon. On harha kuvitella, että kaikilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet, että jokainen on oman onnensa seppä ja blaa blaa.
Et tainnut ymmärtää esivalintakokeen ennakkomateriaaleissa ollutta artikkelia eliittilukioista...
En ole tuo jolle kommentoit, mutta jos multa kysyttäisiin, mikä oli artikkelin keskeinen sanoma, en osaisi vastata :D En lukenut niitä artikkeleita, vaan hain kohdat ctrl+f-menetelmällä. Pisteitä 72,2 ja kutsu tuli Metropoliaan kahteen koulutusalaan. Aineistokoe mittaa ennen kaikkea kykyä etsiä tietoa :)
Vierailija kirjoitti:
Minäkin hain kuntoutuksen ohjaajaksi, onko sulla minkälaiset pisteet? Itellä reilu 60 ja jännittää tuleeko kutsua
67. 3 minulla pisteitä. Toivottavasti siellä ollaan molemmat!
Siis häh, onko kaikkiin tote-koulutuksiin ennakkoaineisto? Oon kahlannu Jamkin sivut edestakas ja mitään tietoa en oo löytäny! Apuva!
Tietääkö joku onko syksyllä vielä käytössä esivalintakoe? eikö uudistus amkin opiskelijavalintaan tule vasta 2020?
Kyllä jatkossakin on esivalintakoe, mutta siihen ei ole ennakolta luettavaa materiaalia.
AMK:ien yhteinen esivalintakoe tulee syksylle 2019 ja keväällä 2020 tulee todistuskiintiöt, jolloin pääsee suoraan papereilla käymättä esivalintakokeessa.
Tietääkö kukaan millainen on Saimian ensihoidon pääsykoe? Ensimmäistä kertaa menossa niin olisi kiva tietää mitä vstassa on.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä jatkossakin on esivalintakoe, mutta siihen ei ole ennakolta luettavaa materiaalia.
AMK:ien yhteinen esivalintakoe tulee syksylle 2019 ja keväällä 2020 tulee todistuskiintiöt, jolloin pääsee suoraan papereilla käymättä esivalintakokeessa.
Minun käsityksen mukaan ainakin on sähköinen ihan valintakoe. Ainakin Savonian syksyn haussa kätilön ja terkkarin kohdalla lukee että ”opiskelijat valitaan valtakunnallisen digitaalisen kokeen perusteella” mitä ei aikaisemmin ole ollut. Ohjeistus valintakokeistahan syksylle on jo tullut ja päivämäärät ja kellonajat kaikkien koulujen osalta, sitä äsken yritin etsiä mutta en enää löytänyt.
miten muuten on kun todistusvalinnalla pääsee 50% sisälle ja paikkoja 20, kun valintakoikeisiin kutsutaan paikkoihin nähden 3x määrä niin tuleeko kokeisiin 30 vaiko 60 ihmistä ?
Vierailija kirjoitti:
Siis häh, onko kaikkiin tote-koulutuksiin ennakkoaineisto? Oon kahlannu Jamkin sivut edestakas ja mitään tietoa en oo löytäny! Apuva!
Ei ole. Ouluun on. Oletko saanut Jamk tote -kokeeseen jo kutsun? Mitkä oli sun pisteet?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muista kouluista kuulunut mitään, esim Laurea?
Joo Laurean kaikki kutsut jo lähteneet. Itse sain kutsun perjantaina. Sh päivätoteutus Tikkurila. Pisterajatkin on jo julkistettu, googlaa Laurea pisterajat 2019.[/quote
Ei ollut estenomin pisterajoja, mikähän siellä on ollut pisteraja?
Onko joku saanut kutsun estenomi pääsykokeeseen? Millä pisteillä? Kaikista muista Laurean linjoista jo tullut tietoa.
Oisko kellään antaa vinkkejä tamkin sosionomikoulutuksen pääsykokeisiin?
Pitää tosiaan tuo tehtävä tehdä mutta mitä itse pääsykoe sisältää? Ja onko jollain siitä kokemusta ettei olisi päässy jostain osiosta läpi eikä ole päässyt haastatteluosioon?
Jodelissa puhutaan että metro jakaisi pisterajat viel tänään!
Mua kyllä huolettaa ne ensi syksystä alkavat pääsykokeet. Siksikin ois nyt hyvä päästä kouluun.
Moikka! Saimiaan terveydenhoitajaksi, 72.2p. Tarvitseeko omaa konetta kokeeseen kun ei ainakaan lue muuta kun henkilötodistus ja kuulakärkikynä? Tarvitseeko koulu tai työtodistusta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Ouluun on. Oletko saanut Jamk tote -kokeeseen jo kutsun? Mitkä oli sun pisteet?
Ei oo siis kutsua näkyny mulle eikä muillekaan, sain 73,5 bongoa ja oletan että kutsu on tulossa. Jos ei niin herra mun vereni hyvää päivää ja kruunu kaikille kovemmille.
Tulevaisuudessa sähköiseen AMK-valintakokeeseen saavat osallistua kaikki hakijat. Siihen ei edes lähetetä erikseen kutsuja eikä ole mitään esivalintoja.
Sitten 2020 alkaen on tarkoitus, että todistusvalinta on pääväylä korkeakouluihin. Sähköinen valintakoe on siis sekä sellaisia varten, joiden todistuksella ei voi hakea todistusvalinnassa, että niille, joiden todistus ei ole tarpeeksi hyvä valituksi tulemiseen.
Olen näiden asioiden parissa töissä :)
Vierailija kirjoitti:
Moikka! Saimiaan terveydenhoitajaksi, 72.2p. Tarvitseeko omaa konetta kokeeseen kun ei ainakaan lue muuta kun henkilötodistus ja kuulakärkikynä? Tarvitseeko koulu tai työtodistusta?
Ei tarvitse, kerran on pyydetty vain henkilötodistus ja kuulakärkikynä.
Koulutodistukset ovat sähköisessä rekisterissä, ne pääsee näkemään esim. Opintopolusta. Niitä ei tarvita missään vaiheessa hakua, koska tiedot ovat siellä. Jos työtodistuksesta ei saa lisäpisteitä, kukaan ei ole kiinnostunut siitä, eikä kukaan ehtisi todistuksia lukeakaan.
Vierailija kirjoitti:
miten muuten on kun todistusvalinnalla pääsee 50% sisälle ja paikkoja 20, kun valintakoikeisiin kutsutaan paikkoihin nähden 3x määrä niin tuleeko kokeisiin 30 vaiko 60 ihmistä ?
Luulisin, että tällä logiikalla 30. Ootko hakemassa mun kanssa Turkuun hammasteknikoksi? Kokeissa nähdään ja tsemppiä lukuihin! :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko muista kouluista kuulunut mitään, esim Laurea?
Joo Laurean kaikki kutsut jo lähteneet. Itse sain kutsun perjantaina. Sh päivätoteutus Tikkurila. Pisterajatkin on jo julkistettu, googlaa Laurea pisterajat 2019.[/quote
Ei ollut estenomin pisterajoja, mikähän siellä on ollut pisteraja?
Onko joku saanut kutsun estenomi pääsykokeeseen? Millä pisteillä? Kaikista muista Laurean linjoista jo tullut tietoa.
Ainakin muutama on aikaisemmin tässä keskustelussa sanonut saaneensa kutsun. Mä sain kutsun torstaina pisteillä 68,3. Miksiköhän ei ole ilmoitettu pisterajaa vielä?
Kyllä jäi harmittamaan, ekaa kertaa tein sotelin ja pistemäärä vain 60,5 p. Ennakkomateriaali olisi pitäny opiskella paremmin. Hain siis fyssariksi useaan Amk:iin ja kauaksi jäin, kun rajat noin nousivat :/ Mutta onnea kaikille, jotka pääsitte valintakokeisiin, olette todella paikkanne ansainneet, taso oli todella kova tänä keväänä!