Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Soteli 2019 kevät OFFICIAL

Vierailija
20.03.2019 |

Nyt se alkaa!

http://soteli.metropolia.fi/

Ennakkomateriaali on julkaistu.

Kommentit (4087)

Vierailija
1941/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vitsit, nyt pitäisi sit unohtaa pettymys siitä, ettei päässyt ykkös- ja kakkosvaihtoehdon pääsykokeeseen ja jaksaa tsempata lahreen tulevaan pääsykokeeseen ihan tosissaan. Tässä meinaa myös hiipiä semmoinen väsymys / turhautuma / uupumus, kun näitä kutsuja oon niin kovasti odottanut ja jännittänyt ja oon osittain ihan tyytyväinen, osittain pettynyt. Mut se varsinainen koitos on vasta edessä. Just nyt oon vaan ihan kypsä koko soteliin. Se sanakin ärsyttää.

Vierailija
1942/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siis niin kun sain metropolian fyssarikokeisiin kutsun ja myös laurean pisterajojen mukaan pääsin myös sinne, niin laureaan ei tulisi kutsua? Eli ne tekevät valintakoeyhteistyötä? Joskus koitin etsiä tietoa niin olin katsovivani etteivät tekisi yhteistyötä, mutta täällä laitetussa linkissä näyttäisivät tekevän.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
1943/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tamkiin tuli kutsu, tehdäänkö siellä ne sähköiset kokeet omalla koneella vai miten? Hurjalta kuulostaa jos kaikki kutsutut on samaan aikaan siellä ja lainais jotain Tamkin koneita :D

Oma kone. Ja ainakin joihinkin paikkoihin pitää olla Windows. Kiva juttu esim. mulle, jolla on Mac.

Voi hitto, mulla myös Mac.. tuleekohan sieltä vielä lisäinfoo vai täytyyköhän laittaa kyselyä sinnepäin.

Kysy! 100-varmaa tietoa Seinäjoen AMK:n sähköisestä kokeesta, että ohjeistivat ottamaan PC:n ja kun jollain oli mac, niin siitä tuli hirveä säätö. Isosiskoni siis oli hakemassa samaan aikaan. En nyt muista, jäikö tältä yhdeltä henkilöltä koe tekemättä mut sen luin joskus toiselta foorumilta, että joku olis kantelua tekemässä AVI:iin, kun ei voi vaatia hakijalta just tietynlaista konetta! Sotii yhdenvertaisuutta vastaan.

Selvitä siis asia ja jos jaksat niin kirjoita vastaus tännekin. Auttaa muita. Mä en ole tuo ylempänä kirjoittanut, mun kokeessa ei ole sähköistä osiota mut tiedän tosiaan siskoni kautta tarkalleen tämän kuvion. Olisko ollut Savonia / Saimaa / Xamk myös niitä jotka vaatiin PC:konetta, voisin aatella että Tamk valveutuneempi.. mut selvitä tosiaan etukäteen.

Vierailija
1944/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko siis niin kun sain metropolian fyssarikokeisiin kutsun ja myös laurean pisterajojen mukaan pääsin myös sinne, niin laureaan ei tulisi kutsua? Eli ne tekevät valintakoeyhteistyötä? Joskus koitin etsiä tietoa niin olin katsovivani etteivät tekisi yhteistyötä, mutta täällä laitetussa linkissä näyttäisivät tekevän.

Tekee yhteistyötä ja haet sillä samalla kokeella kaikkiin paikkoihin

Vierailija
1945/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo. Jos koulut tekevät valintakoeyhteistyötä saat kutsun vain yhteen, mutta mikäli pääsypisteesi riittävät, voit päästä myös mahdollisesti ylempänä olleeseen hakutoiveseen sisään.

Vierailija
1946/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kukaan muu saanut savonia fysioterapeutiksi kutsua? Mulle tuli just kutsu, pisteillä 43,4

Vierailija
1947/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko kukaan muu saanut savonia fysioterapeutiksi kutsua? Mulle tuli just kutsu, pisteillä 43,4

Onnea! Hitsi ois pitänyt hakea Savoniaan!

Vierailija
1948/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei vitsit, nyt pitäisi sit unohtaa pettymys siitä, ettei päässyt ykkös- ja kakkosvaihtoehdon pääsykokeeseen ja jaksaa tsempata lahreen tulevaan pääsykokeeseen ihan tosissaan. Tässä meinaa myös hiipiä semmoinen väsymys / turhautuma / uupumus, kun näitä kutsuja oon niin kovasti odottanut ja jännittänyt ja oon osittain ihan tyytyväinen, osittain pettynyt. Mut se varsinainen koitos on vasta edessä. Just nyt oon vaan ihan kypsä koko soteliin. Se sanakin ärsyttää.

Joo. Soteli Soteli Soteli. Ja vielä pitäis jaksaa varsinaiset valintakokeet.

Vierailija
1949/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Musta tuntuu kun lapsesta joka haetaan viimesenä päiväkodista. JAMK HUHHUU

Vierailija
1950/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kellään kokemusta Oulun tote-pääsykokeista?

Täällä toinen samaa pohtiva - ennakkomateriaalit ovat aika laajat ja tässä pohdin, että tuleekohan pääsykokeessa olemaan monivalintaa vai esseetä ennakkomateriaaleista. 

Vierailija
1951/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä kans yks ulkoluodolle jääneen oloinen toivois JAMKilta jonkinlaista tietoa :D

Vierailija
1952/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Savonialta tuli juuri! Sosionomi ja ~60 pst.

Vierailija
1953/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut eri oppilaitosten jo julkaistuja pisterajoja, niin todella korkeiksi on menneet. Metropolia vielä tulematta ja luulen, että monen alan alimmat pisteet on yli 70. Uskon, että Jamkissakin pari alaa näin. Mitenkähän sit, kun tulee se uudistus? Ja pelkkä sähköinen koe? Todistusvalinnalla menee tietty ne monen ällän oppilaat sisään, ja valintakokeestakin on varmasti jatkossakin saada kovia pisteitä. Se johtaa valmennuskurssien merkityksen kasvuun. Niissä käyvät ne joilla on rahaa. Ihan sama juttu ylioppilaskirjotisten kanssa, että jengi sit maksaa valmennuskursseists saadakseen laudatureja.

Tämä on ehkä kustannustehokas suuntaus korkeakouluille, mutta tavallisen ihmisen kannalta huono. Eriarvoisuus lisääntyy ja opintoihin pääsevät ne, joilla on varaa maksaa kursseista.

(Ja juu, sain kyllä kutsun sinne minne hain, ei ole kateellista nillitystä tää. Mietin itse asiassa nyt vitos- ja nelosluokkalaisia lapsiani. Pitää varmaan ruveta säästämään lisäkursseja varten :/

Ihme harha, että valintatapa suuresti vaikuttaisi siihen, ketkä pääsevät sisään. Tätähän on tutkittu, verrattu ketkä pääsivät valintakokeella ja ketkä olisivat päässeet todistusvalinnalla, ja kappas: hyvät opiskelijat pärjäävät aina!

Vierailija
1954/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

pannukakkupikkumyy kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kellään kokemusta Oulun tote-pääsykokeista?

Täällä toinen samaa pohtiva - ennakkomateriaalit ovat aika laajat ja tässä pohdin, että tuleekohan pääsykokeessa olemaan monivalintaa vai esseetä ennakkomateriaaleista. 

Ja täällä kolmas pohtiva! Olisko jollain infoa?

Ihmettelen muuten näitä alapeukuttajia kun asiallisiin kysymyksiin alapeukkua?

Vierailija
1955/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ootko ennen käynyt Metropolian fysioterapeutti kokeissa? Osaatko sanoa minkälaiset ne on? Itse menossa ekaa kertaa ja kutsussa vaan luki että pitää lukea fysioterapian opetussuunnitelmaa. 🤔 Minä päivänä sulla on kokeet?

Vierailija
1956/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Musta tuntuu kun lapsesta joka haetaan viimesenä päiväkodista. JAMK HUHHUU

Siis mitä, en ole eilisen ip jälkeen ketjussa käynyt ja vieläkinkö Jamk vaan panttaa tuloksia?? Miten ihmeessä näin kauan kestää heillä? Jopa Metropoliasta on kaikki kutsut jo lähteneet. Voimia odotukseen!

Vierailija
1957/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös turun fysioterapiaan ollut todistusvalinta?

On kaikille sotealoille!

Ei ole kaikille, esim Savoniaan on vaan bioanalyytikkokoulutukseen.

Anteeksi, tarkoitin siis Turun sote-aloja! :)

Vierailija
1958/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

JES! Kutsu Hamkiin tuli! :)

Mitenhän noihin pääsykokeisiin vois valmistautua? Ei ole ennakkomateriaalia tms.

Vierailija
1959/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen katsellut eri oppilaitosten jo julkaistuja pisterajoja, niin todella korkeiksi on menneet. Metropolia vielä tulematta ja luulen, että monen alan alimmat pisteet on yli 70. Uskon, että Jamkissakin pari alaa näin. Mitenkähän sit, kun tulee se uudistus? Ja pelkkä sähköinen koe? Todistusvalinnalla menee tietty ne monen ällän oppilaat sisään, ja valintakokeestakin on varmasti jatkossakin saada kovia pisteitä. Se johtaa valmennuskurssien merkityksen kasvuun. Niissä käyvät ne joilla on rahaa. Ihan sama juttu ylioppilaskirjotisten kanssa, että jengi sit maksaa valmennuskursseists saadakseen laudatureja.

Tämä on ehkä kustannustehokas suuntaus korkeakouluille, mutta tavallisen ihmisen kannalta huono. Eriarvoisuus lisääntyy ja opintoihin pääsevät ne, joilla on varaa maksaa kursseista.

(Ja juu, sain kyllä kutsun sinne minne hain, ei ole kateellista nillitystä tää. Mietin itse asiassa nyt vitos- ja nelosluokkalaisia lapsiani. Pitää varmaan ruveta säästämään lisäkursseja varten :/

Ihme harha, että valintatapa suuresti vaikuttaisi siihen, ketkä pääsevät sisään. Tätähän on tutkittu, verrattu ketkä pääsivät valintakokeella ja ketkä olisivat päässeet todistusvalinnalla, ja kappas: hyvät opiskelijat pärjäävät aina!

Ihme harha, ettei vaikuttaisi ollenkaan se, käykö lukion jossain Alajärvellä / Sysmässä / Heinävedellä vaiko Hgin Norssissa, Ressussa, Sykissä, Tapiolassa, Oulunkylässä... Eliittilukioiden oppiaines menee huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä yliopistoihin ja korkeakouluihin ja tietyiltä yläasteilta ei suinkaan mennä helposti lukioon. On harha kuvitella, että kaikilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet, että jokainen on oman onnensa seppä ja blaa blaa.

Vierailija
1960/4087 |
14.05.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme harha, ettei vaikuttaisi ollenkaan se, käykö lukion jossain Alajärvellä / Sysmässä / Heinävedellä vaiko Hgin Norssissa, Ressussa, Sykissä, Tapiolassa, Oulunkylässä... Eliittilukioiden oppiaines menee huomattavasti suuremmalla todennäköisyydellä yliopistoihin ja korkeakouluihin ja tietyiltä yläasteilta ei suinkaan mennä helposti lukioon. On harha kuvitella, että kaikilla olisi tasavertaiset mahdollisuudet, että jokainen on oman onnensa seppä ja blaa blaa.

Et tainnut ymmärtää esivalintakokeen ennakkomateriaaleissa ollutta artikkelia eliittilukioista...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä