Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Metropolian ensihoidon valintakokeisiin kutsutut, paljonko saitte pisteitä?
Eikös turun fysioterapiaan ollut todistusvalinta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Jamk ottanut chatin pois käytöstä ettei ihmiset voi häiriköidä näillä kysymyksillä..eilen vielä toimi, mutta nyt en löydä koko chattia
En yhtään ihmettelisi vaikka olisikin. Tulokset on ilmoitettu tulevaksi viimeistään viikolla 22, joten turha niitä on kärttää jos kaikkia hakuja ei ole vielä ehditty käsitellä.
Tulokset tulevat kun tulevat, enemmän se häiritsee niiden valmistumista, kun porukka vyöryy massana linjoja pitkin vaatien justnytheti omia tuloksiaan, kun eivät malta odottaa. Ei ne niitä huvikseen panttaa, mutta realiteetit ja resurssit on mitä on.
Joissain paikoissa voi olla vähemmän hakijoita, toisissa isommat resurssit tietojen käsittelyyn, ja niistä tulee tulokset aiemmin...
Aika erikoista, jos hakijatoimistosta ei saa kysyä omaa opiskelijavalintaan liittyvistä jutuista varsinkin, kun Jamkin sivuilla lukee näin: ”Henkilökunta neuvoo hakijoita ja heidän ohjaajiaan viranomaisvastuulla. Ota rohkeasti yhteyttä tai tule käymään, kun haluat
saada lisätietoa tutkintoon johtavasta koulutuksesta
varmistaa hakukelpoisuutesi
saada lisätietoa opiskelijavalinnastasi.”Hakijatoimistoon voi myös laittaa spostia, jos eivät puhelimeen vastaa: hakijapalvelut@jamk.fi. Itse olen saanut tuon kautta vastauksia koskien omaa opiskelijavalintaani edeltävä vuonna. Tsemppiä kaikille pääsykokeisiin päässeille!
Eihän kyse ole siitä ettei kysymysten ja ongelmatilanteiden kanssa voisi ottaa yhteyttä. Varmasti auttavat oikein mielellään, mutta minusta tulosten tiedustelu vuoden kiireisimpänä aikaa ennen niiden julkaisemista vaan ei ole asia, jonka takia tuonne kannattaa laittaa viestiä.
On eri asia jos ei tiedä kuinka menetellä tai olla epävarma esimerkiksi omasta hakukelpoisuudestaan kuin olla ihan vaan kärsimätön. Aikuinen ihminen malttaa kyllä odottaa pari viikkoa vaikka se kuumottavaa olisikin.
Vierailija kirjoitti:
muuttolintu kirjoitti:
Mitenhän kannattaa toimia jos on hakenut opiskelemaan fysioterapiaa ja toimintaterapiaa eri kaupunkeihin ja päässyt alempaan vaihtoehtoon soveltuvuuskokeisiin, kannattaako pääsykokeissa sanoa se että haluaa opiskelemaan enemmän sitä 1. vaihtoehtoa ja puhua haastattelussa sen pohjalta? Vai selittääkö ympäripyöreästi molemmista aloista ja että haluaisi työskennellä kuntoutuksen parissa alasta riippumatta?
No eiköhän kannata puhua pääsykokeissa sen alan puolesta, jonne on hakemassa.
Eli molempien siis, koska tekevät valintakoeyhteistyötä ja samalla kokeella haetaan molempiin koulutuksiin?
Vierailija kirjoitti:
On kaikille sotealoille!
Huomenna julkaistaan viimeistään Savonian pisterajat AMK:n sivuilla. Laitoin viestiä sinne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko Jamk ottanut chatin pois käytöstä ettei ihmiset voi häiriköidä näillä kysymyksillä..eilen vielä toimi, mutta nyt en löydä koko chattia
En yhtään ihmettelisi vaikka olisikin. Tulokset on ilmoitettu tulevaksi viimeistään viikolla 22, joten turha niitä on kärttää jos kaikkia hakuja ei ole vielä ehditty käsitellä.
Tulokset tulevat kun tulevat, enemmän se häiritsee niiden valmistumista, kun porukka vyöryy massana linjoja pitkin vaatien justnytheti omia tuloksiaan, kun eivät malta odottaa. Ei ne niitä huvikseen panttaa, mutta realiteetit ja resurssit on mitä on.
Joissain paikoissa voi olla vähemmän hakijoita, toisissa isommat resurssit tietojen käsittelyyn, ja niistä tulee tulokset aiemmin...
Sä siis oletat, että ne samat toimiston tädit siellä käsittelee myös dataa esivalinnasta ja kutsuista ja harmittelee, kun puhelimen pirinä häiritsee tietojen naputtelua?
Oikeesti nyt, aivan eri ihmiset ja ihan eri osastolla hoitaa kutsujen lähettämistä ja toiset ihmiset on sitten opiskelija- ja hakupalvelujen aspassa töissä :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sä siis oletat, että ne samat toimiston tädit siellä käsittelee myös dataa esivalinnasta ja kutsuista ja harmittelee, kun puhelimen pirinä häiritsee tietojen naputtelua?
Oikeesti nyt, aivan eri ihmiset ja ihan eri osastolla hoitaa kutsujen lähettämistä ja toiset ihmiset on sitten opiskelija- ja hakupalvelujen aspassa töissä :D
Varmasti riippuu ihan oppilaitoksesta ja sen koosta mitä töitä kukakin hoitaa ja miten ne eri henkilöstön kesken jaetaan. Kyllä se vaan silti lisää työn määrää jos tulee niin sanottuja turhia tiedusteluja.
Ehkä mä oon vaan silleen oikeesti tyhmä, että ajattelen myös työntekijöitä. Se nyt vaan on niin, että kevät (ja joulu) on monesti oppilaitoksissa toimistohenkilöstön työn ruuhkahuippuja.
Nyt tuli kutsu TAMKiin! (Sh)
Miksiköhän Metropolia ei jaa vielä pisterajoja? Tai Jamk?
Kutsussa pyydetään terveydentilanselvitystä niin pitääkö mun mennä hakemaan lääkäriltä lausunto vai onko se tuo mikä on mukana liitteenä, mikä pitää vaan täyttää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Varmasti riippuu ihan oppilaitoksesta ja sen koosta mitä töitä kukakin hoitaa ja miten ne eri henkilöstön kesken jaetaan. Kyllä se vaan silti lisää työn määrää jos tulee niin sanottuja turhia tiedusteluja.
Ehkä mä oon vaan silleen oikeesti tyhmä, että ajattelen myös työntekijöitä. Se nyt vaan on niin, että kevät (ja joulu) on monesti oppilaitoksissa toimistohenkilöstön työn ruuhkahuippuja.
Hei, yliopiston hakutoimistossa töissä olleena voin kertoa, että näihin kyselyihin vastaaminen on juuri sitä normaalia työtä, jota siellä tehdään. Henkilökuntaa rekrytään myös lisää juurikin sille ajalle, kun haku yliopistoon ja pääsykokeet & tulosten odottelu on meneillään. Työ on normaalia asiakaspalvelutyötä: puheluihin ja viesteihin vastaamista, neuvontaa ja niin edelleen.
Toimistossa ei tietenkään kukaan hoitanut tulosten kirjaamista sisäiseen tietokantaan, tulosten seulomista ja opiskelijavalintojen tekemistä ja valinnoista ilmoittamista, ne olivat ihan eri yksikön alaan kuuluvia töitä. Näin siis vielä muutama vuosi sitten erään pienemmän yliopiston kohdalla.
Kiitos kun ajattelet näitä työntekijöitä, mutta se on heidän normaalia työtään, josta heille maksetaan :) Lisäksi puhelinaika on yleensä muutaman tunnin, ja niihin vastaa aina muutama työntekijä muiden tehdessä muita töitä. S-posteihin vastataan niin ikään kootusti, siten että tietty aika päivästä käydään viestejä läpi ja vastataan. Näin oli meillä työt jaettu ja resurssit kohdennettu.
Chatista mulla ei ole tietoa, silloin ei semmoista ollut :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On kaikille sotealoille!
Ei ole kaikille, esim Savoniaan on vaan bioanalyytikkokoulutukseen.
Tamkiin tuli kutsu, tehdäänkö siellä ne sähköiset kokeet omalla koneella vai miten? Hurjalta kuulostaa jos kaikki kutsutut on samaan aikaan siellä ja lainais jotain Tamkin koneita :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hei, yliopiston hakutoimistossa töissä olleena voin kertoa, että näihin kyselyihin vastaaminen on juuri sitä normaalia työtä, jota siellä tehdään. Henkilökuntaa rekrytään myös lisää juurikin sille ajalle, kun haku yliopistoon ja pääsykokeet & tulosten odottelu on meneillään. Työ on normaalia asiakaspalvelutyötä: puheluihin ja viesteihin vastaamista, neuvontaa ja niin edelleen.
Toimistossa ei tietenkään kukaan hoitanut tulosten kirjaamista sisäiseen tietokantaan, tulosten seulomista ja opiskelijavalintojen tekemistä ja valinnoista ilmoittamista, ne olivat ihan eri yksikön alaan kuuluvia töitä. Näin siis vielä muutama vuosi sitten erään pienemmän yliopiston kohdalla.
Kiitos kun ajattelet näitä työntekijöitä, mutta se on heidän normaalia työtään, josta heille maksetaan :) Lisäksi puhelinaika on yleensä muutaman tunnin, ja niihin vastaa aina muutama työntekijä muiden tehdessä muita töitä. S-posteihin vastataan niin ikään kootusti, siten että tietty aika päivästä käydään viestejä läpi ja vastataan. Näin oli meillä työt jaettu ja resurssit kohdennettu.
Chatista mulla ei ole tietoa, silloin ei semmoista ollut :)
Kiitos ihanan asiallisesta vastauksesta!
Olen katsellut eri oppilaitosten jo julkaistuja pisterajoja, niin todella korkeiksi on menneet. Metropolia vielä tulematta ja luulen, että monen alan alimmat pisteet on yli 70. Uskon, että Jamkissakin pari alaa näin. Mitenkähän sit, kun tulee se uudistus? Ja pelkkä sähköinen koe? Todistusvalinnalla menee tietty ne monen ällän oppilaat sisään, ja valintakokeestakin on varmasti jatkossakin saada kovia pisteitä. Se johtaa valmennuskurssien merkityksen kasvuun. Niissä käyvät ne joilla on rahaa. Ihan sama juttu ylioppilaskirjotisten kanssa, että jengi sit maksaa valmennuskursseists saadakseen laudatureja.
Tämä on ehkä kustannustehokas suuntaus korkeakouluille, mutta tavallisen ihmisen kannalta huono. Eriarvoisuus lisääntyy ja opintoihin pääsevät ne, joilla on varaa maksaa kursseista.
(Ja juu, sain kyllä kutsun sinne minne hain, ei ole kateellista nillitystä tää. Mietin itse asiassa nyt vitos- ja nelosluokkalaisia lapsiani. Pitää varmaan ruveta säästämään lisäkursseja varten :/
Vierailija kirjoitti:
Tamkiin tuli kutsu, tehdäänkö siellä ne sähköiset kokeet omalla koneella vai miten? Hurjalta kuulostaa jos kaikki kutsutut on samaan aikaan siellä ja lainais jotain Tamkin koneita :D
Oma kone. Ja ainakin joihinkin paikkoihin pitää olla Windows. Kiva juttu esim. mulle, jolla on Mac.
Kellään kokemusta Oulun tote-pääsykokeista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oma kone. Ja ainakin joihinkin paikkoihin pitää olla Windows. Kiva juttu esim. mulle, jolla on Mac.
Voi hitto, mulla myös Mac.. tuleekohan sieltä vielä lisäinfoo vai täytyyköhän laittaa kyselyä sinnepäin.
Eikö muihin kuin Jamkiin pääse suoraan yo-todistusvalinnalla? Jos panttaus johtuu siitä, niin silloinhan ei olisi muualtakaan tullut vielä kutsuja..