Soteli 2019 kevät OFFICIAL
Kommentit (4087)
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän kun sivuilla luki että materiaali on noin 50 sivua ja ilmestyttyään käykin ilmi että on yli 70 sivunen... olisivat sitten laittaneet ennakkotiedon sivumäärän ylemmäksi jos eivät osaa pitää artikkelien määrää tarpeeksi alhaisena että pysyisi tuossa 50 sivussa
Otitko huomioon, että myös lähdeluettelot lisäävät artikkelien sivumäärää. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että noihin englanniksi käännettyihin abstrakteihin ei tarvitse pahemmin paneutua. Ei sitä luettavaa niin paljon loppujen lopuksi jää. Jos ennakkomateriaali tuottaa päänvaivaa, miettisin kaksi kertaa alalle hakemista. Sosiaali- ja terveysalan opinnoissa kahlataan loputtomiin läpi tuollaisia tutkimusartikkeleita koulutehtäviä ja yleistä oppimista sekä lopuksi myös opinnäytetyötä varten.
Tuo aineisto nro. 3 vaikuttaa todella haastavalta
Hain viime vuonna ja artikkeleista kysyttiin tosi yksityiskohtaisia juttuja (lukuja jne), joten kannattaa olla ne tulostettuna ja alleviivata oleellista. Voi ne tietenkin olla koneellakin auki mutta itse koin fyysiset paperit kätevämmiksi.
Mielenkiintoisia aiheita ainakin teksteillä! Viime vuonnahan oli paljon puhetta vilpistä, ehkä tänä vuonna kysymyksillä testataan tekstien syvempää ymmärtämistä pelkkien lukujen sijaan?
Aineisto 3 oli ehkä tosiaan ainut joka vaikutti hieman haastavammalta kuin toiset. Loput aineistoista oli tosi selkeän ja jopa mielenkiintoisen oloisia. 2 ensimmäistä jo lukenut läpi :D. Jännä tosiaan nähdä onko kysymykset samankaltaisia kuin viime vuonna. Nyt ainakin osaan valmistautua jos kysymykset olisivat sellasii.
Jännittää kyl tuleva esivalintakoe. Itse en oo mikään kovin hyvä matikassa nii pelottaa et pääsenkö läpi. Oon siis hakemassa Turkuun sosionomiks.
Vierailija kirjoitti:
Tuo aineisto nro. 3 vaikuttaa todella haastavalta
Sain ite just luettuu tuon ja huhu olipas jotenkin raskasta tekstiä verrattuna muihin. Mutta eiköhän tuonkin tule ymmärtämään kun moneen kertaan lukee läpi keskittyen.
Tsemppiä kaikille!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ottaa päähän kun sivuilla luki että materiaali on noin 50 sivua ja ilmestyttyään käykin ilmi että on yli 70 sivunen... olisivat sitten laittaneet ennakkotiedon sivumäärän ylemmäksi jos eivät osaa pitää artikkelien määrää tarpeeksi alhaisena että pysyisi tuossa 50 sivussa
Otitko huomioon, että myös lähdeluettelot lisäävät artikkelien sivumäärää. Lisäksi täytyy ottaa huomioon, että noihin englanniksi käännettyihin abstrakteihin ei tarvitse pahemmin paneutua. Ei sitä luettavaa niin paljon loppujen lopuksi jää. Jos ennakkomateriaali tuottaa päänvaivaa, miettisin kaksi kertaa alalle hakemista. Sosiaali- ja terveysalan opinnoissa kahlataan loputtomiin läpi tuollaisia tutkimusartikkeleita koulutehtäviä ja yleistä oppimista sekä lopuksi myös opinnäytetyötä varten.
Otin huomioon, mutta joka tapauksessa ennakkoon ilmoitettu luku on huomattavasti pienempi kun tämä julkaistu materiaali. Enköhän tiedä mitä sieltä tuleman pitää, yhden ammatin jo lukeneena...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Otin huomioon, mutta joka tapauksessa ennakkoon ilmoitettu luku on huomattavasti pienempi kun tämä julkaistu materiaali. Enköhän tiedä mitä sieltä tuleman pitää, yhden ammatin jo lukeneena...
Kuukausi aikaa lukea 70 sivua, ei ole liikaa vaadittu... Esivalintakokeen jälkeenhän on vielä pääsykoe, jossa sivumäärä on helposti tuplat!
Vaikuttaa inakin mielenkiintoisimmilta kuin viime syksyn soteli kokeen materiaalit. Syksyllä en lukenut kun kerran materiaalit läpi enkä tehnytkäön koetta ollenkaan kun keskityin aivan toiseen pääsykokeeseen. Olisi kyllä sittenki pitäny vilkasta niin tietäisi mitä nyt olisi edessä😂😅 tosiaan turkuun ensihoitoon oon hakemassa
Onko joku tehnyt näitä kokeita joka tietäisi mitä pitää osata? Esim nuo taulukot ja luvut on tosi vaikeita ymmärtää, pitääkö osata vai onko enemmän tekstin ymmärrystä/soveltamista? Haen terkkariksi/sosionomiksi ouluun :)
Vierailija kirjoitti:
Onko joku tehnyt näitä kokeita joka tietäisi mitä pitää osata? Esim nuo taulukot ja luvut on tosi vaikeita ymmärtää, pitääkö osata vai onko enemmän tekstin ymmärrystä/soveltamista? Haen terkkariksi/sosionomiksi ouluun :)
Monivalintakysymyksiä juuri jostain luvuista pääosin. Minä en ollut edes kunnolla lukenut tekstejä viime vuonna, mutta pääsin esivalintakokeesta läpi, koska tieto piti vain nopeasti hakea tekstistä.
Viime vuonna olin vain kokeilemassa ja lopulta en edes mennyt valintakokeeseen, mutta tänä vuonna olen motivoitunut!
Viime syksyn kokeessa ei ollut ainakaan yhtäkään kysymystä, jossa olisi pitänyt osata tulkita noita tilastollisia outoja numeroita (taulukoita joissa desimaalilukuja, joita ei tavan tallaaja ymmärrä)
Täällä (toivottavasti) tuleva sosionomi ekaa kertaa sotelin parissa!
Mulle oli myös tuo kolmas artikkeli ehdottomasti vaikein, en ymmärtänyt siitä juuri mitään ensilukaisulla. Kaikki ne tilastotieteeseen liittyvät kaaviot oli ihan kauheita! En yhtään tajunnut niitä.
Koko koe on mulle ihan vieras, ja haluaisinkin kysyä muutaman kysymyksen. Millaisia kysymyksiä pitäisi odottaa? Perus matikkaa yksikkömuunnoksineen joo, mutta mitä on odotettavissa esimerkiksi noissa kieliosioissa?
Tsemppiä kaikille urakkaan!
Olen tehnyt soteli kokeen kolme kertaa ja jälleen edessä luku-urakka. Ennen on kysytty niin typerästi niitä kysymyksiä. On tuntunut että ei tarvitse osata itse aiheita, vaan miten ne on kirjoitettu ja mikä on sanajärjestys O.O tyyliin: Mikä vaihtoehdoista on oikein? 1. Ongelmat ovat laajoja 2. Ongelmat ovat vaikeita 3. Ongelmat ovat suuria tietyillä ihmisillä 4. Ongelmia ei ole tutkittu riittävästi. Ja näistä sit oikea vastaus pitää muistaa. Tärkeää on myös vastata ihan jokaiseen kysymykseen, koska jos ei vastaa niin se on miinus piste. Väärästäkin saa miinusta, mutta ei niin paljoa, kuin jos kokonaan jättää vastaamatta. Oliko väärästä -0,25p ja kokonaan vastaamatta -1p.
Tsemppiä kaikille. Viimeksi pääsin jopa koulun pääsykokeisiin asti, mutta siellä tipahdin. Kannattaa myös netistä googlata vanhoja kysymyksiä niin saa vähän suuntaa, että millaisia ne kysymykset voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Olen tehnyt soteli kokeen kolme kertaa ja jälleen edessä luku-urakka. Ennen on kysytty niin typerästi niitä kysymyksiä. On tuntunut että ei tarvitse osata itse aiheita, vaan miten ne on kirjoitettu ja mikä on sanajärjestys O.O tyyliin: Mikä vaihtoehdoista on oikein? 1. Ongelmat ovat laajoja 2. Ongelmat ovat vaikeita 3. Ongelmat ovat suuria tietyillä ihmisillä 4. Ongelmia ei ole tutkittu riittävästi. Ja näistä sit oikea vastaus pitää muistaa. Tärkeää on myös vastata ihan jokaiseen kysymykseen, koska jos ei vastaa niin se on miinus piste. Väärästäkin saa miinusta, mutta ei niin paljoa, kuin jos kokonaan jättää vastaamatta. Oliko väärästä -0,25p ja kokonaan vastaamatta -1p.
Tsemppiä kaikille. Viimeksi pääsin jopa koulun pääsykokeisiin asti, mutta siellä tipahdin. Kannattaa myös netistä googlata vanhoja kysymyksiä niin saa vähän suuntaa, että millaisia ne kysymykset voi olla.
Joo siis ne vastausvaihtoehdot oli niin rasittavia
Huhhu toi 3. Nivaska on vaikea lukusta 😳
Onko kukaan kuullut mistään pisterajoista vielä?
Mistä olette löytäneet noita vanhoja esivalintakoekysymyksiä? Itse olen googletellut vaikka millä hakusanoilla, mutta ei vain löydy mistään tai sitten sivustot ovat vanhentuneita, tietääkö joku? Eniten kiinnostaisi juuri tuo matikka, kun siinä olet itse niin huono niin olisi kiva tietää minkätyylisiä laskuja kokeessa tulee olemaan, että voisi hieman etukäteen harjoitella.