Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
Mulla vaan paha olo jatkuu.. Pitää jotain naposteltavaa hommata töihin on nimittäin tuskaa, ei siis okseta vaan ällöttää ja kuvottaa. Tuntia kahta ei voi olla syömättä ennen kuin taas alkaa ällötys.
Neuvolasta soittivat ja vaihtoivat nla aikaa päivää aikasemmaks hih kivakiva vaikka ei se ole kun päivä mutta silti.
Muuten jatketaan samalla mallilla!
lloora 6+3
Moikka kaikille:)
Täälläkin jatkuu tilanne lähes samanlaisena. Mutta nyt voin kyllä jo sanoa, että oireita tosiaankin on:) Ei vieläkään varsinaista pahoinvointia, mutta se alkoi viimeksikin vasta viikolla 7+0 lievänä ja paheni siitä sitten parin viikon sisällä. No nyt siis viikkoja omien laskujeni mukaan 6+2 joten mitä vain ehtii vielä tapahtua. Nälkä vaivaa vaan jatkuvasti ja olo ei kyllä ole myöskään hyvä, vaikkei varsinaista pahoinvointia olekaan. Tai on oikeastaan vaikea sanoa, mikä lasketaan pahoinvoinniksi, kun oksetusta ei ole, mutta jatkuva näläntunne tuntuu kamalalta ja olo on huono ja heikottaa. Väsyttääkin ihan mielettömästi. Tänään en vielä ole ehtinyt päikkäreille, kun neidin aamupäivän päikkäreiden aikaan oli pakko sitten siivota...tänään en enää pystynyt jättää siivoamisia väliin, kuten eilen. Voi kun oppisi senkin taidon joskus, että voisi olla välittämättä sotkuista ja keskittyä vain lepäämään. Kuinka monella muulla on sama ongelma? Vai pystyttekö jättämään siivoukset väliin ja vain lepäilemään?
Mies osti eilen jääkaapin täyteen valmiita lounas- ja välipalatarpeita minulle, että saan sitten aina helposti jotain naposteltavaa, kun siltä tuntuu. Kyllä miehet osaa olla ihania:)
Harmittaa, kun tänäänä olisi ihan kiva ulkoilusää mennä vähän neidin kanssa touhuilemaan, mutta kun olo on niin heikko, ettei yhtään jaksa raahautua ulos:( No, pitää katsoa, miten olo tästä tokenee.
Mukavaa päivää kaikille:)
Täällä on olotiloja vaikka teille kaikille jakaa :P
Rehellisesti sanottuna itse ottaisiin kyllä sellaisen "oireettoman" raskauden niinkuin viimeksi. Ei tämä koko aikainen makaaminenkaan mukavaa ole. Pahoinvointi kestää aamusta iltaan ja oksentaa tai ennemminkin yökkiä saa ihan siihen saakka että nukahtaa :(
Mitään ei oikein tee mieli. Ei suolaista eikä makeaa. Hedelmistä edelleen satsumat ja viinirypäleet on ne joita pystyy syömään. Vatsa on ollu niin tajuttoman kovalla että neuvolantädin ohje yön yli liotetuista luumuista ja sen "mehun" juomisesta oli kuin taivaan lahja. Jos jotain tekee mieli niin yhtäkkiä alkaa tekemään mieli ihan perusruokaa kuten viimeksi jauhelihakastike ja pottumuusi :) Mutta hyvä vain ettei tee mieli mitään epäterveellistä. Painoa on nyt jo tullut n 1kg kun joutuu n. 1h välein syömään jtn ettei olotila heikkenisi ennestään.
Tänään hetken kuluttua on eka neuvolalääkäri ja neuvolantäti tuossa aiemmin lupaili että olis mahdollisuus jopa ultraan (tuskin mikään viimeisin hifivehje mutta jos edes jotain) joten sitä jännätään tässä. Olishan se aika ihanaa jos sais jonkunlaisen "varmuuden" jo tässä vaiheessa.
M4mm4 rv 7+0
Siellä hän pikku "Pörris" paukutteli sydäntään minkä ehti <3
Viikot pitivät paikkansa ja kaikki oli muutenkin ok. Närästyslääke vaihdettiin sellaiseen jonka pitäisi tehota paremmin, josko se veisi edes minimaalisen osan tästä pahoinvoinnista mennessään. Mutta ollen onnellinen :)
M4mm4 rv 7+0
Kiitos Usvaneito tuesta!:) Hauska kuulla, että täällä on muitakin opiskelijoita.
Ihanaa Meltsu, että on alkanut selkeitä raskausoireita tulemaan, jos pystyisit vähän vähemmän nyt huolehtimaan.:)
M4mm4lle isot onnittelut, kun vauvalla on nyt todistetusti kaikki kunnossa! Pikkuisen oon kade, kun en malttaisi millään odottaa np-ultraan. Tänään soittelin juuri neuvolaan ja sain ekan neuvola-ajan kuukauden päähän ja ultra on sitten 23. toukokuuta. Onneksi pääsee kuitenkin tänne jakamaan kuulumisia niin konkretisoituu tämä raskaus paremmin itselle. Joskus mietin että voi niitä äitiraukkoja ennen vanhaan, jotka eivät tienneet missä mennään ja mitä vauvalle kuuluu ennen kuin vasta vauvan synnnyttyä! On meillä siihen nähden kyllä aika luxusta tää odotus.:)
Itsellä on nyt alkanut huimaus, jota oli myös viime raskaudessa. Mulla on luonnostaan alhainen verenpaine, joten johtuu ihan siitä + hemoglobiini on todennäköisesti taas laskenut. Pitänee taas aloittaa raudan syönti. Viimeiksi se auttoi jonkin verran huimaukseen. Muuten on ihan hyvä olo, jos väsymystä ei lasketa. Iltaisin on maha Tooosi turvonnut silleen vauvamasumaisesti, vaikka aamuisin on ihan litteä, joten saa nähdä kuinka kauan tämä pysyy keneltäkään salassa.
Parempia vointeja kaikille!
Sininenmarja rv 6+5
Oiii hurjan paljon onnea M4mm4lle ensimmäisestä ultrasta ja siitä, että pikkuisella oli kaikki hyvin!
Hyvä Meltsu12, odota vaan sitä kunnon pahoinvointia niin huomaat ehkä piankin toivovasi, että kunpa olisit säästynyt siltä! :D Ei vaa, toisaalta on ihan mukava kärsiä itse, kun silloin on ainakin tunne, että öpöllä on masussa kaikki hyvin:)
Mulle iski tänään itku. Ettekä arvaa minkä takia. No, mulle ei ole parin viikon aikana maistunut melkein mikään kunnon ruoka, pari kertaa oon saanut vähän syötyä jotain. Ja tänään mun alkoi tekeen ihan hirvittävästi mieli avodacopastaa! Innoissani lähdin kauppaan ostamaan aineksia, kunhan pahin pahoinvointi oli mennyt sillä erää ohitse. Vasta kotona tajusin, että ei hemmetti, pecorino ja parmesanhan on tehty pastöroimattomasta maidosta! Ainakaan niissä ei lukenut tuoteselosteessa että olisivat tehty pastöroidusta maidosta, joten en uskaltanut lopulta tehdä pastaa lainkaan. Olin niin pettynyt ja nälkäinen, että purskahdin itkuun: lounaaksi oli siis ruisleipää ja avocadoa! :D Jotkuthan ovat sitä mieltä, että kovia juustoja voisi syödä pastöroimattomanakin, mutta itse en kyllä uskaltanut. Mitä mieltä te olette?
Dodiin, utrassa kävin tänään ja pelko kävi toteen, eli viikkoja pitäisi olla rv7+0 mutta ultrassa ei näkynyt yhtikäs mitään :-( mulla kyllä kiertoa ei oo mikään säännöllinen eli laittoi uusinta ultran viikon päähän... mutta jotenkin oon jo toivon heittänyt että kaikki ois kunnossa.. pahoinvointiakin on aikalailla ja tuskin pahoinvoinnitkaan hirveen aikasin alkaa...mutta virallinen tuomio sitten vkon päästä... eli piinaavan pitkä vko edessä :-(
vaikkakin esikon kanssa kävi kyllä niin että kun menin oletettuun rv 12 ultraan, olinkin todellisuudessa vasta viikoilla rv 9 eli tästäkin kokemusta, mutta en enää jaksa/uskalla uskoa että tässäkin kävis noin onnellisesti... Kamala olo on, itkenyt oon varmaan viimeisen tunnin :-(
M4mm4lle kuiteskin tosi isot onnittelut miunkin puolesta kun kaikki oli pikku-sintillä hyvin :)
Voi äippä87, toivotaan että vauva on vaan saanut alkunsa oletettua myöhemmin ja ensi viikolla jo ultrassa näkyisi jotain :)
Täällä on väsy. koko ajan. heräsin aamulla 9.30 ja päiväunet oli pakko nukkua jo ennen yhtä :D raskausvitamiinia olen alkanut napsimaan että saa rautaa.Tällä viikolla pitäisi varata se varhaisultra aika, toivottavasti pääsisi jo ensi viikolla :)
Oon tosi pahoillani, Äippä87. Todellakin toivotaan, että ensi viikolla ultrassa todettaisiinkin kaiken olevan hyvin ja viikkoja vain vähemmän. Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta miten on mahdollista, että sulla on noita raskausoireita, mm. pahoinvointia niin paljon, jos raskaus ei olisikaan alkanut edetä normaalisti? :O
"Anteeksi tyhmä kysymykseni, mutta miten on mahdollista, että sulla on noita raskausoireita, mm. pahoinvointia niin paljon, jos raskaus ei olisikaan alkanut edetä normaalisti? :O"
En osaa sanoa mutta raskausoireita on edelleen vaikka muille jakaa, eikä vuotoakaan ole ollut missään vaiheessa... Mutta eikö kohdunulkoisessakin noita raskausoireita kuitenkin ole.. Toivon vaan niin kovin että kaikki olisi hyvin ja nyytti olisi kasvanut seur. ultrassa...
Äippä87: Voi hyvin olla, että vauva on saanut alkunsa aikaisemmin. Itse todennäköisesti kuvittelisin, että olen jo paljon pidemmällä raskaana, jos en olisi yllättäen tuntenut ovista kaksi viikkoa oletettua myöhemmin. Eli kierrosta tulikin pitkä(40pvää). En tiedä, mutta eikö voisi kuvitella, että kohdun ulkoinen olisi jo näkynyt ultrassa, jos viikot olisivat pitäneet paikkansa?
Usvaneito: Joo luulen kans, että alkaa kaduttaa, että ikinä toivoin itselleni oireita:) Mutta siis olet ihan oikeassa, että kyllä se tuntuu hyvältä, jos on oireita(vaikkakin ikäviä), kun silloin ainakin tietää olevansa raskaana ja vauvan olevan kunnossa. epätietoisuus on kamalampi tunne kuin pahoinvointi. Ja luulen silti, että tulen tälläkin kertaa selviämään pahoinvoinnista hyvin. Kerran sen jo kokeneena. Nyt on tietysti tuo yksivuotias tuossa jaloissa, jonka kanssa pitäisi jaksaa touhuta huonosta olosta huolimatta. Toisaalta, viime raskaudessa kävin töissä aika pitkälle, joten kyllä voisin kuvitella, että nyt on helpompaa, kun väsymyksen ja pahoinvoinnin yllättäessä on sentään mahdollisuus mennä lepäämään hetkeksi. Töissä se ei onnistunut ja kun vielä piti yrittää salata raskaus mahd. pitkälle niin oli siinä kyllä kestämistä, kun yritti näyttää normaalilta vaikka olo on tosi huono.
Ihanaa M4mm4, kun sait tietää vauvan olevan kunnossa. Kyllä täällä vähän on pakko olla kateellinen. Itse joudun vielä muutaman viikon tuota varmuutta odottamaan.
Oma olo on tänään ollut todella huono. Yöllä heräsin painajaiseen ja ennenkuin uudestaan nukahdin, tuli hetkellisesti todella paha olo. Siis hetken oksetti. Oli vaan jotenkin erilaista, kuin yleensä raskauspahoinvointini on ollut ja pelkäsin tosissani jonkun vatsataudin alkamista. Mutta eipä tainnut vatsatautia olla vaan melkein pakko sen on raskaudesta johtua, kun ei normaalisti kuitenkaan tuollaista tapahdu. Ja kaikenlaista kummallista oiretta voi kuitenkin raskaus tuoda tullessaan. Aamulla, kun heräsin, oli jo heti hassu olo ja on jatkunut siitä asti. Nyt yritän tässä samalla, kun kirjoittelen, syödä vähän jotain taas. Jos vaikka olo helpottuisi. Ei vaan meinaa maistua ruoka:(
Mutta tosiaan, mukavaa päivää kaikille ja jaksamista! Koskas muuten muilla niitä varhaisultra-aikoja olikaan? Tulkaa sitten myös kertomaan, miten meni:)
Mulla on ultra 25.4. eli rv 8+4. Tuo ei kylläkään ole varhaisraskauden ultra vaan ihan np-ultra. En vieläkään ymmärrä, että sen voi tehdä jo noin aikaisilla vikoilla, kun olen aina kuvitellut, että se tehdään viikoilla 10+-12+. Joka tapauksessa, näin mulle ajanvarauksesta sanottiin, joten ilmeisesti se sitten pitää paikkansa :D En kylläkään tajua, että mitä eroa noilla ultrilla sitten lopulta tässä vaiheessa on (tai kun ötökin on niin pieni vielä); miten ne esim. mittaa sen niskaturvotuksen ja kertooko ne sen samantien mulle?
Mulla on nyt tällä 8. viikolla ollut muutaman päivän oudosti hieman parempi olo kuin 7. viikolla, jolloin pöklötti koko ajan. Tai no, vieläkään ei ruoka maistu, on heikko olo ja tavallaan myös huono olo, mutta tuntuu, että tää ei ole ihan niin voimakasta kuin aiemmalla viikolla. Onkohan tää ihan normaalia? Jotenkin mä ajattelin, että raskausoireet alettuaan sit pahenee vaan koko ajan tuonne viikolle 9-10 mut ei mulla ole ainakaan enää pahentunut. Ehkä olen jo tottunut tähän kelvottomaan oloon niin se tuntuu vähän helpommalta sietää? :P
Äippä87: Tarkoitin siis, että MYÖHEMMIN;)
Mulla on varhaisultra illalla ti 23.4... ja seuraavana aamuna ois julkisella terkkarinaika.
jännittää ihan hirveesti jo tuo ultraus ja mietin sitä koko ajan. aika menee hitaasti. mieskään ei oikein ymmärrä miksi niin kauheesti stressaan. Välillä jos ei oo oireita yhtään niin stressaa ja sitten sekin taas stressaa jos välillä nipistää vähä tavallista kovempaa vatsasta. hohhoijaa osaispa olla vähä rauhallisemmin mielin.
Kaipa niillä sitten Usvaneito on aika hyvät laitteet nykyään. Ja kyllä kertovat heti turvotuksen olevan normaali(tai jos ei olisi). On muuten ihan normaalia, että olotilat vaihtelee raskauden aikana ja voi tosissaan(tai todennäköisesti vieläpä) pahentua tuo olotilasi. Eli nautippa nyt sitten siitä vähän siedettävämmästä olotilastasi;)
Minulla olo ehkä hieman parani, kun söin ruuan puoliksi väkisin, mutta ei vielä ihan täydellinen olo ole. Mutta tämän varmaan taas jo kestää. Väsymys on kyllä aika kova taas:(
Jaiks! Äsken olin uunia lämmittämässä. Valkovuoto on ollut muutenkin runsasta, mutta äsken tuntui että "lorahti" ja pakko oli kurkata niin verta ja valkovuotoa aika runsaasti :s
Yksinään tässä kotona kerkee pähkäillä vaikka mitä /=
Lloora: Verinen vuoto alkuraskaudessa on ihan normaalia, itselläni tuli sitä myös viime raskaudessa. Tottakai säikäyttää, mutta olen lukenut, että jos verta on vähän ja siihen ei liity voimakkaita kipuja, ei ole syytä huoleen. Eli varmasti ihan normaalista raskausajan vuodosta on kyse. Voimia, kaikki on varmasti hyvin:)
Hei kaikki te onnelliset!
liityn joukkoon tehtyäni kaksi testiä positiivisin tuloksin!:) ensimmäinen neuvola-aika on 7.5. ja netin laskurin mukaan la on 17.12. :) kolmen kuukauden yrityksen jälkeen on nyt meidän ensimmäisemme tulossa ja hirveän tohkeissaan ollaan täällä molemmat odottamassa mitä tulevan pitää. :)
Oireita ei hirveästi vielä ole. Semmoista menkkamaista kipuilua joka välillä äityy aika tehokkaaksikin ja hirveä väsy, sekä pikkasen arat rinnat. tästä tulee niin jännää!:)
meltsu12: Ei tosiaan liity kipuja. Ja eikä mitään nytten ole tullut se oli vaan se yks kerta millon oikein humahti.. Kyllähän se säikäyttää, mutta pidän vaa pään kylmänä ja odotan neuvolaa ja tulevaa ultraa joka on sitten joskus :) Onko teillä ollut kotidopplereita? Tuttava olisi myymässä kohtuu hintaan niin mietin että onko tarpeen vai ennemminkin turhake?
Elps: Onnea sinullekin plussasta!
lloora rv 6+5
Äippä, tunnustan kuuluvani samaan joukkoon. Todella haastavalta tuntuu tämä lopettaminen. Itsesyytökset lisää tuskaa. Usein oon miettiny johtuiko keskenmeno osittain tupakoinnista ja nyt kuitenkin samaa aikaan pelkää uutta keskenmenoa ja silti ne vähintään muutama tupakka pitää päästä sauhuttamaan (alle kymmeneen en oo vielä päässy) =( Ostin nikotiinipurkkapaketin ja huomenna koitan niiden avulla vähentää aluks puoleen, mikä tieten on aivan itsensä pettämistä, mutta hyvä alku kuitenkin. Edellisessä raskaudessa lopetin nikotiini purkan avulla ja ainakin silloin neuvolassa sanoivat, että purkka on huomattavasti pienempi paha.
Tänään on vatsa ollut turvonnut ja menkkamaisen kipeä, toivottavasti ei enne mistään pahemasta, toki tiedän että nämäkin tuntemukset voi kuulua ihan normaaliin raskauteen. Haluaisin niin alkaa haaveileman jo tonttuvauvasta, mutta pelko estää. Ennen plussaa, luulin että osaisin iloita, mutta nyt päälimmäisenä on kuitenkin pelko uudesta menetyksestä =(.
Alan olemaan aika vakuuttunut, että varaan ajan varhaisultraan, sillä en halua stressata koko ihanaa alkuraskauden aikaa.
Anteeksi suuresti tummasävyinen viesti. Aamulla kun plussa oli jo vahvempi, niin seuraavalla murheellahan nämä ajatukset sitten kuitenkin täyttyi.
Noh ehkä huomenna parempi päivä. Eiköhän Äippä haasteta toisemme tuon tupakoinnin suhteen ;) ? Onko ketjussa muita jotka lähtisi haasteeseen mukaan?