Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
Täälläkin ilmoittautuu uusi :) Olen 33-vuotias, esikoinen on nyt 1v.4kk. Olen hoitovapaalla enkä aio mennä tässä välissä töihin. Rakenneultra on elokuun alussa, jännitän sitä tosi paljon! Viimeksi ultrattiin kesäkuun puolivälissä jolloin lääkäri kertoi että poika olisi tulossa. Kävin np-ultrassa kaksi kertaa, sekä siinä normi-ultrassa että yksityisellä. Lisäksi kävin muistaakseni viikolla 7 varhaisultrassa ja kurkattiin ultralla myös vähän varhaisultran jälkeen papa-kokeen yhteydessä, paljon siis jo ultrattu! Innostuin tilaamaan myös kotidopplerin ja sillä olen pari kertaa kuunnellut sydänääniä kotona. Keskiviikkona oli neuvola, painoa oli tullut 3,6 kg...hui! Verenpaine ja hemoglobiini matalat, rautaa voisi alkaa syömään jos väsyttää. Nyt mua ei kyllä oo väsyttänyt, mies kun on lomalla ja hoitaa poikaa niin saan välillä huilata.
Terveisiä neuvolasta! "Arvot oli kohdallaan" ja syke oli 140. Verenpaine 123/79, hemoglobiini 135 ja niin edelleen. Oikein hyvin olenkin voinut viime aikoina. Potkut tuntuvat tuurilla jo päällekin päin, ja sain selityksen miksi: jos ei ole kovin tiukat vatsalihakset niin tuntuvathan ne. Jotain iloa siitä ettei treenaa hulluna :-) Sokerirasitukseen pitäisi varata aika, sen joutuu käymään läpi kun on lähtöpainoa jonkin verran, mutta ei se niin hirveää ole kun on tottunut.
Saatiin toki kotiin kirje sikiötutkimuksista, mutta nyt vielä tarkempaa tietoa: Downin syndrooman riski 1/6000. Kun on tuota ikää 41 niin ne tutkimustulokset ovat sitten olleet nollan luokkaa. Olisin minä tarkempiinkin tutkimuksiin mennyt mielelläni, niissä kai saa sukupuolen selville... Mies tuota sykettäkin mietti että jos se nyt olisi tyttö. Mutta terkkari selitti, että eniten siihen vaikuttaa lapsen koko, nopeampi "tyttösyke" tulee jos sikiö on pienempi ja tytöt ovat monesti pienempiä. Mulla on aiemmat lapset olleet pienen puoleisia, joten voi tämäkin olla kun vanhemmatkaan ei ole olleet kovin isoja syntyessään. Että ei siitä voi sanoa.
Painoa on tullut nelisen kiloa, mutta kun siihen laskeen istukan, lapsiveden, veren määrän lisääntymisen, ainakin mulla myös rintojen turvotuksen ja vielä vähän vauvaa päälle, niin eipä tuo niin paljon ole. Jatkossa pitää toki katsoa mitä syö. Näin kesähelteellä ei mikään maistu, mutta syksyllä on kaikki toisin...
Hyviä kesän jatkoja kaikille!
Kellopeippi 18+2
Rakenneultrasta kotiuduttu pienen vauvanvaateshoppailukierroksen (huh mikä sana) jälkeen. Tyttöä sieltä meillekin ennustettiin! Kaikki oli kohdillaan, vaikka sain keskellä yötä päähäni, että pieni ei enää olekaan elossa kun illalla nukkumaan mennessä tuntui vain pari potkua... Kaikkea sitä mieli kehittääkin. Fiilikset on aika iloiset ja onnelliset! :)
Tunafishu 21+4
Tällä viikolla käyty rakenneultrassa. Selvä poika :) ja rakenteellisesti näytti terveeltä. Vakuutus hommattiin Tapiolasta vauvalle.
viimiset kaksi viikkoa olleet tosi vaikeita. Ihan hirmuisesti supistuksia, ihan sellasiakin et selkää alkaa särkee. Sitten myös sellasta puukoniskukipua ollut alavatsalla huh. Oon joutunu käymää iha päivystyksessä. Onneksi ei oo löytyny mitään hälyyttävää. Nyt 2 päivää ollut pikkusen parempi et on vähän pystyny kotona liikkumaankin. toivottavasti ei mee kauheen pahaks enää vähään aikaan :/ lääkäri yritti lohduttaa et joillakin vaan on tavattoman supistusherkkä kohtu. oon sairaslomalla.
chellam 20+4
Chellam, ai kauheeta. Oletko yhtään pystynyt arvioimaan, mikä erityisesti aiheuttaa supistuksia? Samaa täällä kuulostelen nimittäin... toistaiseksi ovat pysyneet hyvin hallinnassa, mutta edellisistä raskauksista tiedän, että niitä voi tulla. Heti jos kohtua vaikka vähän painaa niin se supistaa. Ja jos on paha mieli, stressiä, sitten varmasti supistaa niin että pitää mennä linkkuun. Nyt kun olen ollut lomalla ja etätöissä niin on mennyt hyvin. Pelottaa ennen äitiyslomaa että mitä ehtii tulla. No, nämä on näitä mun pohdintoja, eikä supistuksia voi loputtomiin välttää, jos on taipumusta. Onneksi ovat yleensä vaarattomia niin kauan kuin eivät ole säännöllisiä. Onko sairasloma auttanut sulla yhtään?
Kellopeippi
Heippa kaikille, koska tämä on ensimmäinen raskauteni niin haluaisin kysellä teiltä kaikenlaista:-) Miltä supistukset tuntuvat ja koska niitä voi alkaa tuntea? Itselläni on ollut jänniä menkkamaisia kipuja ja mietin onko supistuksia, liitoskipuja vai mitä! Toinen kysymys taas kuuluisi kohtuun ja sen tunnusteluun - miltä se tuntuu ja miten se etsitään? Olen alkanut tuntemaan jännää kutittelevaa poreilua vatsassa ja mietin onko se vauvani:-) Kutittelu vain tuntuu navan seudulla (ehkä hieman yläpuolella) ja mietin vain että voiko kohtuni olla jo niin korkealla ja voiko hän tosiaan "kutitella" minua niin korkealta?
hisssu 18+6
Hisssu, voin kertoa vain mitä olen itse kokenut :-) Kohtuhan venyy ja lapsi alkaa pitää omaa menoaan siellä, joten kaikenlaisia tuntemuksia voi olla. Menkkamaisia kipuja on mullakin aina välillä, mutta tosi lieviä. Sellaista kiristävää tunnetta alavatsassa ja lantiossa. Sellainen hankala, mutta harmiton supistus kiristää koko vatsaa ja tuntuu, että pitää päästä istumaan. Yleensäkin, jos supistaa niin siihen auttaa lepo. Toisaalta supistukset eivät tunnu tulevan niinkään rasituksesta, olen tässä tehnyt remonttia eikä ole supistellut yhtään.
Joillain supistukset tuntuvat jo tässä vaiheessa selässä, mutta mulla selässä tuntuvat ovat olleet merkki synnytyksen alkamisesta. Kannattaa kuulostella omaa oloa, jokainen meistä on erilainen. Joka tapauksessa vain jatkuvista ja säännöllisistä supistuksista kannattaa olla yhtään huolissaan, kovakaan supistus ei ole vaarallinen, jos on kertaluontoinen. Kurjalta se kyllä tuntuu.
Varmaan ne kuplinnat ovat liikkeitä, vaikka joskus on vaikea erottaa suolen toimintaa lapsen liikkeistä :-) Kohtu oli ainakin mulla nyt neuvolassa jo navan yläpuolella, koska olen lyhyt ja lyhytselkäinen. Mutta ei sitä itse osaa tunnustella, tai en minä ainakaan löydä. Lapsen liikkeet tuntuvat eri puolilla alavatsaa, koska lapsikin liikkuu ympäriinsä. Joka tapauksessa nyt liikkeet voimistuvat koko ajan, joten kauaa ei tarvitse miettiä mikä on mitä :-)
Jokainen lapsi on erilainen. Esikoiseni oli sellainen vipeltäjä, toinen lapsi tuntui kääntyvän kuin valas ja tästä kolmannesta huomaa, että sen isä on pelannut jalkapalloa joskus ihan tosissaan. Muks muks...
Kellopeippi 18+6 (kappas meillä on samat viikot)
Täällä myös uusi odottaja! Nyt vasta huomasin koko ketjun, vaikka raskausajankin olen foorumia lueskellut. Elikkäs nyt mennään 22+3 ja tyttö näkyi rakenneultrassa olevan :) Meidän esikoinen siis tulossa, olisipa jo joulukuu! Laskettuaika 5.12, liekköhän Itsenäisyyspäivänä putkahtais maailmaan, niin sais liputuspäivänkin ;)
Tosiaan ei ole vauvan hoidosta hirveästi aikaisempaa kokemusta, niin nyt ollaan päät pyörällä yhdistelmävaunuista ja muista tarvikkeista. Jos on jotain hyviä neuvoja mistä kannattaisi hankkia ja mitä, niin kertokaa ihmeessä!
Marrrjo 22+3
Moikkis pitkästä aikaa :)
Olen ollut kesälomalla ja en juurikaan netissä. Tällä viikolla alkoi työt ja voi huh, olettepa paljon kirjoitelleet :)
Muutamia poimintoja: Joku puhui että tulee nestettä rinnoista. Minulta tulee kanssa. Se on sellaista valkoista, pikkuisen ehkäpä kellertävää ja sitä kyl tulee jos vaan viitteisi puristella. Ite oon miettinyt että onko tää ny ihan normaalia näillä viikoilla, että missä vaiheessa sitä maitoa pitäs alkaa kertymään jo?
Yksipäivä oli myös todella kylmää ja kävin bauhaussin pihamyymälässä niin tuntui että rinnat jäätyy.. Olipas hienoa kulkea siellä sit kädet rinnoilla kun se tuntui auttavan :D
Aika tuntuu menevän nopeesti. Olin 1.8 2.neuvolassa ja siellä sanottiinkin että sitten seuraavalla kerralla saankin jo sen kelan lapun jolla voin hakee tukia ja äitiyspakkausta. Nyt jo :D minusta kun on puhuttu että sen lappusen saa keskiraskaudenaikaan ja yli 154 päivää kestäneestä raskaudesta, se on tuntunut niiin kaukaiselta. 3.neuvola on jo elokuun lopulla. Nää kaksi kertaa tulee aika peräkkäin. Alunperin 2.neuvolan piti olla heinäkuun puolessa välissä mutta lomamatka sössi sen ja piti vaihtaa aikaa.
2.neuvolassa kuunneltiin sydänäänet, 145. Aika eläväinen kaveri, meni karkuun kokoaika ja ei millään meinannut antaa kuunnella sydänääniä.
Ultrassa hän oli myös hirmuisen riehakas.
"Kauhulla" odotan kun liikkeet alkaa tuntumaan että millaista jumputusta saankaan osakseni :D
Huonovointisuutta on ollut enemmän ja vähemmän. 3 päivää ennen kesälomani alkua oksentelin niin rajusti että en voinut mennä töihin ja migreenikohtaus oli todella ärhäkkä. Varasin työterveyteen ajan ku me tarvitaan lappu heti ekasta poissaolopäivästä. Ei ne työterveydesäs osanneet tehä oikein mitään. Antoivat panadolia joka ei tod.auta tähän minun migreeniini. ottivat verikokeet ja paineet ja lähettivät jorviin. Jorvissa sitten hengailin 4 tuntia odotusaulassa. Ei sielkään oikein mitään tehty. pari sairaanhoitajaa ja lääkäri juttelivat ja tutkivat ja totesivat, eivät voi tehdä minulle oikein mitään. Tuu uudestaan takaisin jos ei olo helpota :/ Tämä siis tiistai päivä. Seuraavan päivän sain vielä saikkua ja torstaina töihin vaikka päätä jomotti vielä vähäsen. Perjantaina töissä alkoi taas niin ärhäkkä migreeni kohtaus että oli pakko lähteä Jorviin päivystykseen ja vaatia että nyt hemmettiläinen tutkitte minut! 5h makailin siellä ensivussa. Ei telkkaria, ei radioo, ei lehtiä, ei kenttää soneran liittymässä.. Mieskin ehti paikalle (tai oikeastaan tuli hakemaan autoa kun olin laittanut pihalta viestin että minut saatetaan siirtää meilahteen) ja niin kävikin. illalla kymmeneltä sain lähetteen meikkuun magneettikuvaukseen. Mies lähti viemään. Siellä sitten hengailin taas parisen tuntia, ilman että tapahtu mitään. Ei telkkua, ei radioo, ei lehtiä. onneksi mies oli sentään seurana. Puolenyön jälkeen mies lähti kotiin kun sairaanhoitaja ilmoitti että ei tänään enää kuvata. Noh kuitenkin yöllä 02.00 pääsin kuvauksiin ja kolmen jälkeen yöllä sain soittaa miehen hakemaan minut. Ei onneksi ollut mitään tukoksia ja vuotoa. Lääkärin mielipide että niska hartijaseutuni on yksinkertaisesti niin jumissa että aiheuttaa jatkuvaa migreeniä. Seuraavana päivänä hain kaurapussin ja voi että olin kuin uusi ihminen kun sain sillä lämmitellä.
viikonpäästä tämä taas uusiutui. Niin raju migreenikohtaus että oksensin 17 kertaa. Mikään ei pysnyt sisällä. 10 minuutin välein piti käydä ykäämässä. Lepo ja kaurapussi auttoivat tähänkin. mutta nestehukka oli valtava. ikenetkin ihan valkoiset. Sen jälkeen ei ole näin rajua olotilaa ollut.
Hankintoja ei olla tehty vielä. Tai no vauvan vaatteita kävin ystäväni kanssa shoppailemassa mutta ei oikein muuta. Meillä on vähän häilyvä tämä asuntotilanne niin en oo halunnut ostaa mitään kun muutamme kohta kuitenkin niin on vähän vähemmän tavaraa roudattavana :D
Miehen asunto on Salossa myynnissä, mutta jos ei mene kaupaksi muutamme marraskuussa sinne sitten asumaan. Jos menee kaupaksi, muutamme jokatapauksessa Saloon asumaan minun äitiysloman ajaksi. Molempien vanhemmat ja kaverit kuitenkin asuu siellä. Ei minulla täällä Helsingissä ole muuta kuin työ. Ei mitään tukiverkkoa. Sitten taas kun aloitan työt, ostetaan asunto täältä. Luulen että pankista saa helpommin lainaa sitten ku on takaisin töissä kuin äitiysloman aikana. Kelan sivuilta katsoin että marraskuun puolessa välissä alkaisi äippäloma :)
Sassy RV 19+7
Rakenneultrasta kotiuduttu tyttölupauksen kanssa :) Olin ihan varma että kolmas poika olisi tulossa, vaan metsään meni tällä kertaa. Pojat on ihan innoissaan pikkusiskosta, molemmat sitä toivoivat :)
Kovin oli vilkas pikkuprinsessa, kädet viuhui joka suuntaan ja välillä oli sormi silmässäkin :D Oli se kyllä hienoa nähdä ja kuulla että kaikki on niinkuin pitääkin <3
Nameless 20+1
heips! pitkästä aikaa tulee tänne kirjoitettua. lähinnä lueskellu täällä muiden kuulumisia kesän aikana! :) nyt on itellä myös rakenneultra takana ja kaikki näyttäisi olevan hyvin. pikkuista poikaa meille lupailtiin! ens viikolla saan kuitenkin mennä vielä uudestaa ultraan kun ei kätilö saanu kaikkia mittoja otettua kun pikkanen oli liikkeessä koko ultrauksen ajan :D mut mielelläänhän sinne uudestaan menee.
shunshine88 rv 20+6
Hei,
Liittyisin näin myöhään tänne, koska minulla oli aiemmin laskettu aika tammikuussa, mutta sitä varhaistettiin np-ultrassa viidellä päivällä ja nyt se on 30.12. Muutenkaan en ole kesällä ehtinyt kirjoitella tammikuisten ryhmässä, joten siirryin nyt tänne. Meille odotetaan kolmatta lasta. Vähän alle viikon kuluttua on rakenneultra, ja sitä olen odottanut kuin kuuta nousevaa koko kesän. Ikää on sen verran (alle 40 kuitenkin), että vähän huolestuttaa sikiön poikkeavuudet ja kromosomijutut, vaikka np-ultrassa ei niistä huolta ollutkaan. Raskausmaha näkyy ihan selvästi varsinkin iltaisin ja monet arvaavat jo, että olen raskaana, vaikka käyttäisin löysiä vaatteita. Maha alkoi muutenkin näkyä jo varhaisessa vaiheessa, paljon ennemmin kuin aiemmissa raskauksissa. Mitään tarvikkeita en ole vielä hankkinut. Odotellaan ensin saisiko ultrassa tietää vauvan sukupuolen. Ennestään meillä on poikien vaatteita, mutta haluan tietää sukupuolen, että selviää, myydäänkö ne kaikki vain säästetäänkö. Vaunuja meillä ei enää ole, ei sitteriä eikä turvakaukaloa. Vauvansänky on, mutta siinä nukkuu vielä isoveli, koska se on isokokoinen sänky. Ihanaa päästä kohta, jos kaikki on rakenneultrassa hyvin, valikoimaan uusia vaunuja ja vaatteita! Turvakaukalo kelpaa käytettynäkin, koska meillä ei ole sille paljoa käyttöä.
Keiju07 rv 19+2
Hei! Nyt vasta löysin tämmöisenkin ryhmän. :) Minulla on 31.12 laskettu aika. Aika on menny tähän asti tosi nopeaa ja kahen viikon päästä olis rakenneultrakin jota jo oottelen kovasti. Pikkuveli 2v. ja sisko 11kk. eivät ihan vielä ymmärrä että heille ois tulossa pikkusisko tai veli. :) Katotaan kun ollaan vauvan kans kotona mitä sitten he tuumaavat.
Tämä raskaus on ollu ainakin tähän asti kaikkein helpoin. Mielialat on tosin vaihellu kyllä aika tiuhaan ja välillä itken ihan pöhköistäkin asioista ja sitten kohta taas nauretaan. :D Lasten kanssa jaksan vielä ihan hyvin vaikkakin vanhin on kuin ikiliikkuja jolla ei ole päiväunista enää tietoakaan.
Hui! Eipä ole tänne tullut moneen moneen kuukauteen kirjoiteltua. Välillä aina köynyt kurkkaamassa ja lueskelemassa mitä täällä tapahtuu :) Tähän asti raskaus on edennyt hyvin ja vointinikin on ihmeen pirteä. Hemoglobiini melko matalalla ja sen vuoksi joudun syömään rautaa.. tänään neuvolassa myös pohdiskeltiin, että täytyy mennä sokerirasituskokeeseen. Massu jo melkoinen pallo ja neuvola täti sanoi, että kohtuni on kuulemma melko eteenpäin kallistunut ja "suurehko". Myös sen vuoksi halutaan pois sulkea sokerirasituskokeella raskausdiabetes. Normaalipainoinen olen ollut, mutta nyt raskauden aikana painoa on kertynyt aika paljon.. kovasti yritän liikkua ja katsoa mitä suuhuni laitan. Viikkoja 23+0 <3 Onko täällä muilla ollut tai tulossa tuota sokerirasituskoetta?
Marrrjo 22+3, huomasin juuri, että meillähän on juuri samaan aikaan laskettu aika :) Ja ensimmäistä täälläkin odotellaan ja samoja asioita pohdiskellaan.
Nannimamma rv 23+0
Minäkin kävin tuossa sokerirasituskokeessa jo kuukausia sitten ensimmäisen kerran, tulokset normaalit, joten joutuupi toisen kerran uudestaan menemään että saadaan varmistus niistä. Onneksi olen niin makean perrään, että ei haitannu se ylimakea litku :D
Rakenneultra takana ja kaikki hyvin. Vauva on itseasiassa vähän edellä kasvussa lasketusta ajasta, mutta varmaan neuvolassa kuulee, siirretäänkö laskettua aikaa eteenpäin. Pojalta kovasti hän haaroista näytti. Itse asiassa oikein esitteli kalustoaan... Muutenkin oli tosi vilkas. Istukka on edessä ylhäällä.
Seuraavaksi varmaan sokerirasitus ja verikoe rh-negatiivisyyden takia. Sitten vielä ultra syyskuun lopulla polilla myooman takia. Sen jälkeen ei välttämättä kaveria näe kuin syntymän jälkeen...
RIITULI 20 +2
Nannimamma, sokerirasitus on tehty molemmissa aiemmissa raskauksissa kun painoa on ennestään. Mitään ei löytynyt :-) Siinä pitää olla oliko se 12 tuntia syömättä ja juomatta ja sitten tosiaan juodaan makeaa litkua, verensokereita mittaillaan ennen ja jälkeen. Ei se tottuneelle niin kauheaa ole, mutta ensimmäisellä kerralla, kun en ollut muutenkaan paljon labrakokeissa ollut, olihan se tuskaa. Nyt ei sen kummemmin pelota.
Iso maha on kyllä, alkaa olla välillä tukala olo kun olen niin mahdottoman lyhyt. Palleaa kiristää, kuten aiemmissakin raskauksissa. Tää nyt on vaan kestettävä...
Ensi keskiviikkona on rakenneultra. En kyllä ajatellut kauheasti ostaa uutta, oli sieltä tulossa tyttö eli poika. Edelliset on poikia. Tulisin hulluksi, jos kaikki olisi vaaleanpunaista ja aika vaihtelevan värisiä noilla muutenkin on ollut. Kai sen lapsen sukupuolen värkeistä näkee, jos se jollekulle erikseen kuuluu. Vauvanvaatteita on jäljellä iso lasti, tarvinneeko kaikkea panna uusiksi yhden kromosomin takia. Vaunut on ostettu taas kerran, neutraalin väriset kuten aiemminkin.
hei vain :)
11.12.13. olisi meidän tyttölupauksen LA, minulla ennestään -06 ja -08 syntyneet lapset, miehelleni tämä on ensimmäinen.
plussasin testin n.rv6 tietäen jo etukäteen sen olevan plussa,sen verran oireet olivat selvät :) oksensin viikolle 12 asti, loppui silloin kuin seinään mutta nyt puolen välin holleilla tullut pientä huonovointisuutta takaisin.
tänään vasta kerroin pomolle töissä että lokakuun lopussa jään äitiyslomalle :)
alkushokin ja totuttelemisen jälkeen on vasta alkanut olemaan sellainen olo että on oikeasti se vauva tulossa ja että onhan se oikeasti ihan kiva asia..tämä kun ei ollut suunniteltu raskaus ja parisuhteessakin ollut säröjä..mutta nyt jo odotan joulukuuta <3
liikkeitä tuntunut juhannuksesta asti, nyt jo vatsan läpikin :) rinnat kasvaneet ainakin 2 kuppikokoa ja takapuoli levenee vaikka kiloja ei ole tullut kuin 5 lähtöpainosta..
Onko kaikilla jo nimi vauvalle valmiina? meillä olisi pojalle ollut mutta tytöllle onkin ollut hieman hankalampi miettiä..saan kuulemma päättää :)
Me oltiin ihan varmoja että olisi poika tulossa, mutta tyttö tuleekin. Ei ole pettymys todellakaan vaan kun oli jo meilläkin pojan nimi mietitty ja nyt kauhea pohtiminen mikä olisi sitten tämän tulevan tyllerön nimi :D Pojan nimessä olisi ollut jotain omaa ja jotain suvusta, mutta kun tytölle ei nuo suvun nimet istu ei niin millään! Noh eiköhän tässä jotain keksitä vielä .. ;)
Mulla on tulossa myös sokerirasitus, koska yli 25 ja ensimmäinen. Ensimmäisillä neuvola käynneillä tuumasi neuvolantäti että tulisi myös toinen rasitus ihan alussa, koska oli epäilys monirakkulaoireyhtymästä, mutta koska vain epäilys ei sitä sitten tullut, onneks...
Laurda 24+0
Aion kyllä vielä mennä kouluun, opettajatkaan eivät vielä tiedä tästä pienestä "tekijästä" kun ennen koulun loppua oltiin vielä niin alussa etten halunnut kertoa. Lokakuun lopussa alkaisi 4 viikon harjoittelu, voi olla että se saa jäädä myöhemmäksi, mutta muuten aion tehdä niin paljon kuin jaksan ja pystyn. En kuitenkaan aio mitään stressiä ottaa koulusta enkä haluaisi mennä synnyttämään suoraan koulunpenkiltä, vaan olisi kiva siinä välissä vähän pitää lomaakin. Saa nähdä. :)