Joulukuiset 2013
Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)
Kommentit (555)
Nyt vasta tänne eksyin ja voi kääk, miten osaan olla ohjeistamasta kaikkia... Anteeksi jo etukäteen ;D
MYMY, minun esikoiseni laskettu aika oli 27.12. ja sepä pikkumies syntyikin 8.1. jotta kaikki on mahdollista ;)
Synnytys todella sattuu ja itselläni kolmas edessä jouluna. Ensimmäinen yleensä kestää kauemmin, joillakin toista vuorokautta, mutta sitten on niitä pikakiitäjiä jotka saavat lapsensa ulos 5 tunnissa.
Synnytys-supistus sattuu niin, että huudat äitiä kyyneleet silmissä. Sen tunnistaa. Kun supistukset tulevat tasaisesti 10 min välein on aika lähteä sairaalaan. Minulla on puhkaistu kalvot kummassakin synnytyksessä, joten lapsivesien menokaa ei ole välttämätön synnytyksen käynnistyttyä. Jos lapsivesi tulee, ja se on vihreää/kellertävää on sairaalaan mentävä HETI tulehdusvaaran takia.
TOSIN, tiedän naisen joka synnytti hymy huulilla lähes kivutta. Meitä on siis moneen junaan!
Ja mamma-vaatteita kannattaa jo ostella! Itse säästelin ensimmäisen kanssa elokuuhun asti ja venyttelin tietämättäni kaikki paitani pilalle. Huomasin seikan vasta synnytyksen jälkeen kun paidat eivät enää palanneetkaan kuosiinsa. Varsinkin mies tympiintyi T-paitojensa pilaamisesta ;) Siinä tulikin sitten kallis lasku kun ensin osti äitiyspaidat ja seuraavaksi lapsen synnyttyä tavalliset..
Hankinnoista: kaksi lasta jo imettäneenä olen aivan innoissani uudesta löydöstäni! Voisin runoilla miljoona syytä miksi epäilen tämän olevan mitä mainioin ostos, mutta voitte itse päätellä miksi ;)
Löysin joku aika sitten myös saksalaisen saitin mistä saa 15 euron toimitusmaksulla noita Suomeenkin. nyt se on hukassa, mutta enköhän löydä sen uudestaan..Itse huokaisin helpotuksesta kun tuon löysin, sillä se tulee helpottamaan yösyöttöjä sanoinkuvaamattoman paljon!
(eräs mamma-ystäväni kommentti fb:ssä jokunen aika sitten: "miten 60cm lapsi voi viedä sängystä 90cm tilaa". Tuo sänky poistaa tämän ongelman :D )
ja nyt tämä kuulostaa ihan mainokselta... Oi voi. Joka tapauksessa: Hauska tavata!
Niin, ja kyllä sen kivun kestää. Alatiesynnytys on vaan niin paljon parempi lapselle, ja pitkässä juoksussa helpompi myös äidille. Sen sanon sekä sektion, että alatiesynnytyksen kokeneena.
Luumupuu: pitää myös muistaa syöksysynnytykset - kaveri on suvusta, jossa kätilön lähinnä tarvitsee ottaa koppi jos ehtii edes paikalle :-) Tavallaan kätevää, mutta siinä on omat vaaransa jos muut eivät usko että tämä tulee nyt.
Ai että olen kade niille joilla ei maha näy :-) Mun pehmusteet turposi melkein heti plussatestin jälkeen ja nyt näytän kuin olisin kuudennella kuulla, vaikken tosiaan ole muuten lihonut yhtään. Ruoka ei edes maistu, tuntuu että tuonne ei mahdu kovin paljon kerrallaan. Tässä raskaudessa minusta saattaa tulla tosi iso. Eipä tuo sinänsä haittaa ja liikkuminen on kyllä edelleen helppoa, koska varsinainen vauvamaha ei tietenkään ole viikkojaan isompi. Lähinnä on tuntunut tarpeelliselta kertoa, että tämä on vauva- eikä mikään muu möhömaha :-) Mammahousuja on vaan pakko jo käyttää, vain muutamat kuminauhavyötäröiset tavalliset hameet menee enää päälle.
Ihan kuin pieniä liikkeitä tuntuisi. Jokainen lapsi on erilainen, joten näin aluksi ei voi olla varma että miten tämä nyt vipeltää. Tuntuu olevan enemmän perinteinen potkija kuin aiemmat, jos nämä nyt jo niitä ovat. Näillä viikoilla on ennenkin tuntunut.
Vanha raskausajan vaiva on taas tuloillaan - sarjaa eihän tuota kellään ole mutta minullapa on. Kohtu alkaa painaa kohdunkaulaa ja se tekee ilkeää, ei satu mutta kyllä se huomion vie ja tuntuu, että pitää päästä istumaan. Supistus on toisenlainen, mutta ikävä tunne tämäkin. Että pitää olla ihmisen tällainen mimoosa, mulle on monesti väitetty että kohdunkaula ei tunne mitään. Haha. Onneksi tiedän, ettei tämä esim. avaa kohdunkaulaa, onpahan vain yksi muistutus kuolevaisuudesta.
Kellopeippi 14+2
Heh. Syöksysynnyttäjät.. Serkkuni lensi lattialle kun kätilö ei uskonut "nyt se tulee"-huutoa. Oli pää loksahtanut paikoilleen pitkän äherryksen jälkeen :D Terve poika tuli. :)
Pikkuluumu 14+6
Eilen oli neuvola, ja sain tietää labratulokset. Täällä päin ei soitella, jos tulokset ok. No tietty haluaa kuitenkin tietää. Down riskiluku oli 1:2500.
Verenpaine oli laskenut, mutta painoa tullut sen verran, että samalla vauhdilla jos nousee, niin 20 kg tulisi koko raskauden aikana. Hui!!!. Tiesin kyllä että jussina vähän retkahdin. Nyt täytyy vähentää makeat minimiin. Seuraava neuvola on 14.8.
Lääkäri oli sössinyt sen verran, että oli jättänyt lähettämättä lähetteen TYKSiin myooman takia. Ilmankos ei ole sieltä mitään kuulunut. Meinataan nyt, että TYKSissä tekisivät rakenneultran samalla kun tutkivat myoomaa. Näin ei tarvitsisi mennä varta vasten erikseen rakenneultraan. Vaikka voisinhan mä pikkuista useammin tiirailla. Myooma huolestuttaa enemmän kyllä kuin rakenneultra tällä hetkellä. Jaksamisia muillekin!
Riituli 15 +2
Kylläpä on tullut laiskasti kirjoiteltua/käytyä täällä... Toisaalta, omassa olossa ei muutoksia niin mitäpä sitä päivittelemään kun ei ole mitään kuulumisia :)
Nyt kävin työterveyslääkärissä kun alavatsassa vasemmalla kipuja, ei kuitenkaan kohdussa. Virtsanäytteissä oli jos jonkinlaista löydöstä, mutta oireet ei kuitenkaan viittaa virtsatietulehdukseen. Tiedä sitten mikä vikana. Kontrollinäyte pitäisi käydä joku aamu antamassa.
Mulla oli aiemminkin selittämättömiä vatsakipuja, jotka sitten tarkemmissa tutkimuksissa osoittautui kohdunkaulansyövän esiasteeksi. Se hoidettiin loop-hoidolla kahteen kertaan ja solumuutokset saatiin pois, nyt kuitenkin mietityttää onko uusiutunut... Eihän tuollainen yleensä kipuile millään tavoin, en sitten tiedä mikä tuolloin vatsakivun aiheutti, mutta hyvä kun oli kipuja, muuten olisi voinut jäädä huomaamatta.
Huomenna olisi neuvolakäynti, on sitä odotettukin. Liikkeitä en vielä tunne (EHKÄ olen jotain pientä tuntenut?), joten ihana kuulla pikkuisen sydänäänet pitkästä aikaa <3
Nameless 16+2
Hei taas. Tervetuloa kaikille uusille Joulun odottajille. :)
Nameless: hyvä, että olet päässyt työterveyden kontrolleihin. Eiköhön sen kautta pysy asiasta kärryllä.
Minä tunsin eilen ensimmäisen ihka oikean potkun rv 16+3! Aiemmin on jo tuntuillut jotain epämääräsiä, mutta tuosta eilisestä ei voinut enää erehtyä, Nyt tietysti olen sitten malttamattomasti odottanut seuraavaa monotusta, mutta ei ole samanlaista kuulunut. Taisi vaavi olle eilen semmoisessa asennossa, että sai hyvän tuntuman tuohon navan alapuolelle. Olen kuullut vasta kerran vauvan sydänäänet ja se oli np-ultran yhteydessä. Niin kipeästi kaipaisin merkkejä siitä, että asiat etenisivät hyvin. Niinpä sitten tilasin itselleni kotidopplerin, jota tuolla aiemmin ketjussa suositeltiin... Ja odottelen sitä yhtä malttamattomasti kuin noita vauvan potkujakin.
Odotusuutinen on nyt tunnustettu töissä pomolle ja kollegalle. Muille ei vielä. Asia on kuitenkin hyvä olla tiedossa pomotasolla syksyn suunnittelun kannalta. Kerroimme myös tuleville isovanhemmilla ja veljeni perheelle. Porukka oli suorastaan järkyttynyttä. Kaikki oli ollut aivan varmoja, että lapsilukumme jää kahteen. Kerrankin pääsin yllättämään. Hih. Toipuvat siitä kyllä hiljakseen. Olemme muka jotenkin vanhoja alusta aloittajiksi. ;)
Ihan nyt viime päivinä on alkanut navan alus pönöttää. Hyvin valituilla vaatteilla saa vielä pidettyä piilossa, mutta vähänkin kun on tyköistuvampaa päällä, niin selvä peli. Koitan luimistilla töissä vielä ensi viikon ja sitten jäänkin kesälomalle. Töihin palaankin sitten varmaan ja ihan peittelemättömän pönötyksen kanssa elokuun lopussa.
Täälläkään ei mitään ihmeempiä.
Tänään oli taas neuvola ja sain vasta tänään kuulla ensimmäistä kertaa vauvan sydänäänet. Oli ne vaan ihanaa kuultavaa! Hyvin löi sydän ja kovasti se vauva siellä liikkukin, kuperkeikkoja ja potkuja! :) Oon myös ihan varma, että ensimmäisiä liikkeitä on nyt tuntunut muutamana päivänä. Hyvin pientä ja olematonta muljahtelua, mutta jotain sellaista mitä en oo koskaan ennen vatsalla tuntenut, eli en usko, että on mitään muuta. Innolla odotan, että alkaa voimistua. Mulla alkaa myös vatsa pyöristyä ja omat housut alkaa kyllä todenteolla kiristää. Joinain päivinä vetäsenkin mamma farkut jalkaan kun ne vaan on niin paljon mukavammat. :D Me ollaan kerrottu oikeestaan jo kaikille; perheelle, ystäville, työtovereille.. Kivaa kun ei tarvitse enää peitellä. :) Nyt vaan toivoo, että kaikki menee hyvin. Rakenneultraan on vielä viisi viikkoa, sitä odotellessa. Nyt vielä pari päivää töitä ja sitten alkaa kesäloma. :))
Heippa, täällä lomaillaan ja relaillaan. Vauva potkiskelee aina välillä ja isänsä kuulemma herää öisin seurustelemaan sen kanssa... en kyllä usko että tuntee vielä potkut ulospäin mutta antaa hänen hupailla :-)
Vähän on monen asian kanssa sellainen "tee kun vielä pystyt"-asenne. Oltiin tänään mustikassa ja onhan se vielä kivaa taipua eteenpäin kuin ei mitään, vaikka maha pömpöttääkin. Muutaman viikon päästä ei ehkä enää pysty... Sama nukkumisen kanssa. Loppuraskaudesta sitä saa asentaa itsensä aika huolella petiin :-) Ei mulla vaikeita raskauksia ole ollut, ja ihan hyvä olo kummassakin loppuun saakka, mutta kun esimerkiksi aion vähän remontoida kotona, niin sitä ei viitsi jättää loka- saati marraskuulle... Tasapaino menee niin huteraksi mahan kanssa, ettei huvita keikkua tikkailla ja sitä väsyykin jo helpommin kuin nyt.
Mutta nyt on hyvä olo, vähän kuin ei raskaana olisikaan kun vielä pysyy menossa mukana :-) Hyvää oloa ja kesän jatkoa kaikille!
Kellopeippi 15+5
Huomaa että on kesä, enkä töiden takia oikein kerkiä täällä käymään.
Massu on kasvanut aika paljon ja kaupankassalla olen kuullut asiakkailta kyselyitä että olenko raskaana tms. Samoin työnantajani tietää.
Hemoglobiini on laskenut aika paljon mutta ei vielä tarvii nappeja naamaan vetästä mutta seuraillaan tilannetta kuiteski..
Potkuja tuntuu muttei mahan päältä vielä :) Tsemppiä odotukseen :)
lloora RV 19+2
hei onko kellään tälläistä samanlaista..
Tiuskin äksyilen itken, auon päätäni ja sen sellaista. Ihan koko ajan.. Suutun todella helposti, monen monet riidat ollaan saatu aikaseksi kun "valitan" koko ajan? Missä se raskauden helppo osuus vai onko tämä sitä. Väsyttää ja suututtaa? Miten voi hormoonit heitellä näin.. Ärsytys..
lloora 20+1
lloora, tässä raskaudessa ei ole hormonit heitelleet mielialoja kuten aiemmin. Johtuneeko sitten ympäristöstä (eri mies) vai niistä hormoneista. Kannattaa ehkä selvittää, jos on jotain epävarmuuksia puolin ja toisin. Raskaana olevaa naista pitää vähän hemmotella ja hyysätä ja varsinkin ymmärtää. Ei kannata kerätä pahaa mieltä turhaan. Toisaalta ei tietysti saa käyttää tilaansa hyväkseen ja vaatia älyttömiä, mutta normaali huomaavaisuus on vähimmäisvaatimus!
Uni maistuu täällä päin, sekä yö- että päiväunet. Lopun aikaa olen onneksi ihan reipas, se alkuraskauden uupumus on aika lailla jäänyt taakse.
Sen sijaan supistukset ovat alkaneet. Tarkoitan "harjoitussupistuksia", jotka tuntuvat kohdun kramppaamisena eivätkä sinänsä tee sen kummempaa, ovat vain kiusallisia. Toistaiseksi on ollut yksi kunnollinen. Ultrassakin kätilö kysyi, että onko mulla supistusherkkä kohtu vai onko tämä myooma... kohtuhan se. Miehenkään en voi antaa liikaa tunnustella vauvaa, kohtu reagoi heti. Se voimakas johtui kyllä ihan psyykkisistä syistä, oli haikea tilanne perheessä ja yritin siinä touhuta asioita, mutta kohtupa pani hanttiin. Voi sellaisen aikana periaatteessa toimia normaalisti, mutta kireää ja kiusallista se on. Toivottavasti eivät tule jatkuviksi, vaikka aiemminkin noita on ollut aika usein.
Alkaa olla pakko käyttää vain äitiyshousuja, mukavimmatkin verkkarit alkavat kiristää. Eipä siinä mitään, onhan noita löytynyt.
Vauva potkiskelee hissuksiin, vähän eri lailla eri päivinä. On tämä helsinkiläinen neuvolaväli tässä vaiheessa raskautta aika pitkä. Viimeksi oltiin toukokuussa ja nyt on aika 30.7. Ennen vanhaan sentään kerran kuussa käytiin. Voisihan sitä ostaa kotidopplerin, kun isompia huolia ei muuten ole, mutta kuitenkin.
Ensimmäiset vauvantarvikkeet hankittu! Vaunut (huutonetistä) ja vauvan "sänky" perhepetiin, ettei isäpappa pelkonsa mukaisesti retkahda sen päälle. Ei sellaista kyllä normaalisti tapahdu, jos ollaan selvin päin ja muutenkin olot on tavalliset, mutta ihan hauska pikkupeti tuo on.
Kellopeippi 16+4
Täällä Idässä päin on kuukauden välein neuvolat, ja tuntuu välillä että nekin on hirmupitkin väliajoin. Meiltäkin löytyy pinnis, ja vaunut, turvakaukalo ja matkarattaat tulee syksyllä kun kummi ei niitä omallaan enään tarvitse :)
lloora
Täällä on maha kasvanu palloks ihan yhenäkin ja joka päiväinen tuska on löytää jotain vaatetta ylle! Tavaroita on ohimennen kerääntynyt kasaan, eikä oikeastaan puutu kuin sitteri ja kylpyamme enää :D Ja tarkoitus oli että aloitetaan tavaran haaliminen vasta rakenneuä:n jälkeen, joka oli muuten tänään!! Kaikki oli niinkuin pitää ja pieni prinsessan alku siellä hurjasti pyöri :') Vaikka minkälaista kipua ja kolotusta löytyy ja ihan jännittää miten enää töissä pärjään loman jälkeen, ei ole mistään kevyimmästä päästä...Harmittaa vaan kun työterveys on suhtautunut minun kipuihin tyylillä "venyttele, kyllä se siitä", hermoperäinen kipu ei tietääkseni venytyksellä parane ;)
Laurda 20+6
Heipä hei kaikille pitkästä aikaa! Kesä on mennyt niin nopeasti ettei ole lainkaan ennättänyt täällä käydä.
Lloora: Todellakin tiedän mitä tarkoitat.. Onneksi mies on ymmärtäväinen ja kärsivällinen, muuten me riideltäisiin varmaan koko ajan. Ihan typeristä asioista tulee maristua ja kimmahdettua niin että itsekin miettii, viiraako mulla totaalisesti päässä! :D Toisaalta taas, sitten on niitä päiviä kun ei mikään huoli paina ja kaikki tuntuu ihanalta ja oon maailman onnellisin nainen, ota näistä hormoneista selvää ;)
Laurda: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! Eikö olekin ihanaa aina nähdä pikkuinen siellä köllimässä? ^^
Meillä oli tänään rakenneultra myös ja samoiten pikkuprinsessahan siellä touhusi ja venytteli niin että <3 Kysyin ultraavalta kätilöltä, kuinka todennäköistä on, että muuttuisi vielä pojaksi, niin sanoi, että erittäin epätodennäköistähän se on, mutta kyllä sellaistakin sattuu. Tyttö oli kyllä niin haarat levällään että näkyi selvästi että pimpsahan sillä on, joten eiköhän sitä uskalla jo vaaleanpunaisia vaatteita alkaa tehdä :D Jotenkin olin vaan aika skeptinen, kun on kuullut näitä juttuja, että tytöstä onkin tullut poika jne.
Oon myös innostunut nyt alkaa tosiaan ompelemaan lastenvaatteita. Mulla on perinteisesti ollut ihan jäätävä ompelukonekammo ja oon viimeksi koskenut kyseiseen kapistukseen yläasteen 7. luokalla, mutta nyt iski sellainen into, että on pakko päästä harjoitteleen ja väsäämään itse lastenvaatteita :) lainasin kälyn ompelukonetta ja jos alkaa sujua, ostan oman. Saa pitää peukkuja pystyssä, en meinaan oo lainkaan varma mitä tästä taas tulee kun yritän alkaa jotain ompeleen :D
Usvaneito 21+1
Mekin käytiin torstaina tänään/eilen miten kukin tahtoo sen katsoa, kaikki hyvin, ja vahva poikalupaus saatiin <3
Uusi tyyppi ilmoittautuu.
Esikoista odotan syntyvän 28.12. Itse olen 21-vuotias yo pohjainen lähäriopiskelija. Tähän mennessä kaikki mennyt normaalisti Nuppiksen kehityksessä :-) Rakenneultra 12.8. Nyt olen joutunut jäämään sairaslomalle töistä loppu kesäksi maanantaina revenneen palleatyrän takana. Liikkeistä en oikein osaa sanoa onko tuntunut vai ei. Juttuseuraa tulin etsimään. :-)
hisssu 17+6
Harmittavan hiljaista täällä! Taitaa tällä kesäajalla olla jotain tekemistä asian kanssa. Josko syksyä kohti tämä keskustelukin sitten taas virkistyisi.
Tervetuloa mukaan Hisssu! Kurja juttu tuo palleatyrä, toivottavasti tulet kuntoon. Jatkatko vielä nyt syksyllä opiskeluita? Itse olen myös 21-vuotias, tosin sh-opiskelija. :)
Odottavan aika tuntuu pitkältä, vaikka toisaalta tuntuu että tämä kesä on mennyt ihan huristen. Ehkä asiaan vaikuttaa se, että olen ollut koko kesän ahkerasti töissä ja vielä elokuu pitäisi jaksaa. Onneksi vointi on edelleen hyvä, koska rahaa ei koskaan voi olla liikaa varsinkaan pikkuisen kanssa. Vielä olisi melko paljon hankintojakin tehtävänä. Keskiviikkoon pitäisi vielä malttaa odottaa että pääsisi ultraan kurkkaamaan, miten masussa voidaan ja kumpiko siellä majailee. Potkuja on sadellut nyt päivittäin jo parin viikon ajan, etenkin nukkumaanmennessä. Aika ihanaa. <3
Tunafishu 21+0
Tunafishu eiköhän tämä tästä. Eniten harmittaa kun piti lopettaa työt. Kyllä ajattelin istuskella koulussa niin pitkään kun jaksan. Onneksi kesällä ehti kerätä hyvin rahaa säästöön vauvalle :) Palaatko itse vielä opiskelun pariin?
hisssu 18+0
maha vielä ihan pikkunen ei sitä ehkä oikeen huomaa jos ei osaa epäillä :) mäkin ostin kyl jo mammafarkut, suurinosa omista kiristää jo liikaa.
tänään neuvolassa käyty. sykettä piti vähän jahdata kun kuulu vaa meteliä liikkeistä :D se oli sitten 150. labratulokset oli ok, sokerirasitusarvot oli normaalit hyvä hyvä :) rakenneultra 30.7.
chellam 16+2