Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Joulukuiset 2013

27.03.2013 |

Aloitetaan nyt tämäkin ketju :) Eilen tikutin haalean viivan ja tarkoitus olisi tikuttaa vielä huomenna aamulla uudestaan. Toivon kuitenkin kolmen lapsen jälkeen osaavani jo tulkita noita testejä niin että uskallan väittää olevani raskaana :) Noh, aamulla se selviää varmasti. 4 rakkauspakkaus siis tulossa ja tämä on kyllä jo mun laskujen mukaan meikäläiselle iltatähti :)

Kommentit (555)

361/555 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka neuvola lääkäri tänään. Kaikki oli kunnossa. Sydänäänetkin kuului! Verenpaineeni oli laskenut,  varmaan  jännitti nyt vähemmän kuin ekassa neuvolassa. Huomenna labra ja ultra aamulla. Meinaan ukon raahata mukaan.

Oireet on mullakin kummasti hävinneet. Vähän epätodellinen olo, kun on raskaana eikä enää oireita, mutta ei vielä näykään ulospäinkään.

Riituli 11+0

362/555 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen oli nt-ultra ja kaikki oli hyvin. Seulontatulos negatiivinen vaikka iän puolesta (35) riskiä olisi ollut. Sokerirasituksessakin kävin mutta en tietty oo muistannu soittaa tuloksia. Nyt sit ootellen seuraavaa neuvolaa heinäkuussa. Väsymystä on edelleen kun taas etovaa oloa ei ole enää juuri lainkaan. No ei sitä huonoa oloa muutoinkaan paljoa ollut. Minä tunsin liikkeet ekassa raskaudessa noin viikolta 20. Mutta sitten kun tajusin että nämähän on niitä liikkeitä mietin kyllä tunteneeni niitä jo jokusen viikon aiemmin yhdistämättä asiaa.

Euphorbia 12+4

Sisältö jatkuu mainoksen alla
363/555 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meltsu12 mitä ohjeita sait kun arvot koholla? millanen ruokavalio nyt sitten? mulla on edessä ennen juhannusta vielä testi.

ihan jäätävä väsymys tullut, oli välillä paljon virkeempi olo jo. nukun kolme tuntii päivällä j N. 10 yöllä. eilen pyörryin kun seisoin parkkipaikalla auringossa 10 min, pimeni vaan silmissä :( onneks mut napattiin kiinni.  varmaan verenpaine alhaalla. sitten loppuillan oli hatara olo ja vähä etoikin taas yli viikon oireettoman jakson jälkeen. ootteko muut pyörtyny ? :O

chellam 11+5

Vierailija
364/555 |
06.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chellam: Eli saan ensi viikolla verensokerimittarin, jonka kanssa mittailen verensokereita ja ruokavalio muuttuu sitten sellaiseksi, että pitää syödä säännöllisesti pieniä annoksia ja välttää mahdollisimman paljon hiilareita. Eli kaikki makeiset pois(tai kohtuudella) ja ei vaaleita leipiä yms. Ohjeet saa sitten tarkemmin neuvolasta ja ravitsemusterapeutilta. Itselläni jo toista kertaa siis tämä diagnoosi joten on tuttu. Tällä kertaa vaan päätin ihan tosissani noudattaa ruokavaliota, koska viimeksi en niin tarkka siitä ollut ja sain yli nelikiloisen vauvan ;) Jäätelöä aion kyllä nyt kesällä syödä, mutta muuten vältän kaikkia herkkuja. Toivottavasti pystyn siihen. Ja tosiaan liikunta on myös yksi, millä saa pidettyä taudin aisoissa. Tarkoitus olisi pyöräillä mahd. usein ja käydä uimassa viikoittain

Meltsu12 rv 14+0

365/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eilen tuli käytyä nt-ultrassa, ja olihan se mahtavaa nähdä tuo pieni ötö. Ultran mukaan viikkoja oli 11+1, eli LA ei muuttunut. Mieskin tirautti muutaman kyyneleen <3 Seulontatuloskin tuli, ja oli negatiivinen.

Pahoinvointi kesti mulla vaan sen kaksi viikkoa, ja nyt olo on aivan mahtava. Mitä nyt pientä väsymystä, mutta ei tarvi enää päiväuniakaan nukkua.

Ensi viikolla olisi ensimmäinen neuvolalääkäri, yhtään en muista mitä siellä tehdään. No, se selviää sitten.

Nameless 11+2

366/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meltsu12: Kurjaa, mutta kyllä siitä selviää. Kaverilla on just raskausdiabetes, ja kun sen hoito saatiin kohdalleen niin on ollut ihan mukavaa elämää taas. (Ja piti tarkistaa, että miksi mun sokerirasituksesta puhuttiin että se on "sitten", mutta jos ei ole ennen ollut eikä ole erityistä syytä, niin se on vasta myöhemmillä viikoilla.)

Aikaisin teillä on noita lääkäreitä, mulle ei edes puhuttu vielä muuta kuin että niitä on kaksi. No ei mulla lääkärille mitään asiaa olisikaan, kun minua on viime aikoina muista syistä tutkittu paljon ja tiedän olevani täysin terve ja lapsiakin on jo. Säästäköön kaupunki minun puolestani :-)

Otin sitten toisenlaisen asenteen sikiötutkimuksiin. Että jos tällaiset vanhukset sikiävät kuin teinit, niin miksei vauva yhtä hyvin voisi olla superterve ja kaikki kunnossa? Eihän se, että muutamalla tutulla on jouduttu lisätutkimuksiin tarkoita, että meillä kävisi niin. Ikää on sen 41, mutta terveitä lapsia syntyy tämänikäisillekin enemmän kuin sairaita. Ja joka tapauksessa parin viikon murehtiminen ei sitä asiaa auta.

Olo on aivan erinomainen nykyään, olen aloittanut taas kuntoilunkin, koska tiedän että raskautta, synnytystä ja vauva-aikaa ei jaksa ellei vähän tsemppaa. Kuntokävelyä ja pientä juoksua lähinnä. Tosi hyvä olo! Samaa toivon kaikille!

Kellopeippi 11+0

367/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nt ultrassa oltiin ja kaikki sen mukaan niinkuin pitääkin. Niskaturvotus oli 1.1. mm, joten sen puolestakin kaikki hyvin. Multa otettiin samalla verikoe, joten lopulliset tulokset tulee ensi viikolla. Sikiön pituuden perusteella  lasketusta ajasta lähtisi vielä 1 pv pois eli nyt la on 25.12.

Kaveri nukkui siellä masussa, ja kun sitä heräteltiin niin heilutteli kättä takaisin. En nähnyt ,että oliko käsi nyrkissä vai halusiko vaan moikata.

Riituli 11+2

368/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niiin, täällä sitä ollaan *vihdoinkin*

12+5 meneillään <3

Laskettu aika on niinkin hulppea kuin 23.12.2013 :D Saan elämäni parhaimman ja odotetuimman joululahjan päivää ennen jos ei nyt ekassa ultrassa muutu päivä myöhäisemmäksi :)

369/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pahaa oloa kyllä on rititämiin ollut. Aamulla, päivällä, illalla. En ole päässyt kyllä mitenkään helpolla. Kun vatsa pääsee tyhjäksi tulee oksennus sylki suuhun ja närästämisen tunne (minua ei koskaan oo kyl närästänyt, en oo ihan varma siis tästä tunteesta). Kerran vaan olen oksentanut, muuten olen saanut pahanolon pois kun on keskittynyt vain vesisilmissä nieleskelemään. Bussi on pahin paikka! Tai toinen on kun olen ollut miehen mukana rekassa niin sitä ei niin vaan pysäytetä :D

Kyselisin kokeneemmilta että missä vaiheessa masu alkaa jo näkymään?

Mies on "naureskellut" että minulla näkyy jo ja olen vaan sanonut että ei sen kuulu näkyä vielä, mitä lienee turvotusta! :D Olen kyllä lihonnut tämän vuoden puolella +6kg kun ruokaa menee ihan eri tavalla suuhun kuin ennen ja pahanolon ja ainaisen väsymyksen takia olen miltein kokonaan luopunut päivittäisestä liikkunnasta. Tämä väsymys on inhaa. ku ei jaksa tehä mitään. hädin tuskin siivota :(

370/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvillä oloilla mennään täälläkin välillä päänsärky vaivaa mutta ihan periaatteen vuoksi en nappia naamaan ota. Vähän lepoa ja vettä sillä se sitten menee. :) 2. Neuvola on maanantaina ja luultavasti sama lääkäri siellä on, ainakin toivon niin. Välillä oon konetta jaksanut aukaista mutta aika harvinaista näillä keleillä. 

Mummoille kerrottiin sekä muutamalle sukulaiselle. Miehen mummo ja ukki oli silmää pyyhkinyt kunnolla ja minun mummoni sanoi että hän on ihmetelly kun oon lihonnu ihmeellisesti? Omasta mielestä vatsa on pömpöttänyt aina.. :D Ukki oli myös todella innoissaan asiasta, aikasemmin luuli että kihloihin ollaan menty mutta ei vielä :)

Ei onneksi vielä ketään negatiivisesti suhtautuvaa ole tullut vastaan :)

ps. hyviä tuloksia nt-ultrista! :)

371/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En olekaan tainnut täällä vielä kertoa, että menimme kihloihin tuossa viikko sitten :) Tietystihän siitä on puhuttu pitkään ja näin, mutta täytyy sanoa, että kosinta tuli kyllä aivan puskista, ja se oli myös erittäin romanttinen sellainen <3

Kävin tänään lääkärissä koko ajan kovenevien alaselkä- ja vatsakipujen takia, ja lääkäri totesi, että liitoskipuja ovat. Ihmettelin, miten niitä jo nyt voi tulla, mutta lääkärin mukaan se ei ole yhtään tavatonta. Niinpä jäin nyt sitten viikon sairaslomalle (suoraan sanottuna ei haittaa yhtään, on niin nätit kelit;) ja katsoo sitten, miten jatkon kanssa... kuten jo aiemmin mainitsinkin, työni on siis hyvin fyysistä ja nuo kivut pahenevat aina töissä.

Tää aamu muuten alkoi mukavasti: pääsin työpaikalle niin juoksin siitä oikeastaan suoraan oksentamaan. Tiedän syynkin, nimittäin tein sen virheen, että kun aamulla pöklötti eikä tehnyt mieli syödä aamupalaa, vetäsin vain pari ananaspalaa ja ajattelin selviäväni sillä pari tuntia. Toisin kävi. Tää oli siis toinen (ja toivottavasti viimeinen) kerta, kun tällä tytöllä oksu lentää raskauden aikana ;)

Chellam: Mähän pyörryin silloin viikolla 9 uimahallissa :)

Sassy: Riippuu kaiketi omasta kropasta ja siitä, onko kohtu eteenpäin vai taaksepäin kallistunut, että kuinka aikaisin sen näkee. Itse oon nyt 15. viikolla, ja nyt ainakin jo selvästi näkyy vauvamasu. Mullakin oli aika järkkyä turvotusta pitkään, mutta kyllä mä ainakin erotin ihan selvästi, kun se "oikea" vauvamasu sieltä alkoi tulla esiin; eli kohtu alkoi oikeasti kasvaa. Se on sellainen pinkeämpi masu :P

372/555 |
07.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin ja siis nyt mennään rv 14+5

373/555 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

auttakaa huolestunutta. eilisestä asti oon tuntenu kohdun selvästi alavatsalla ja siitä asti sitä on myös vähän jomotellut välillä selässä asti. ja illalla tuli parit aika kovatkin repäsykivut. onko normaalia kohdun kasvukipua?

chellam 12+1

374/555 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Chellam: Kuulostaa minusta ihan normaaleilta kivuilta. Itselläkin jomottelee ja juilii välillä aika ikävästikin, sekä alavatsassa että -selässä tuntuu. Ja repäisykivut voi olla hyvin voimakkaitakin. En olisi yhtään huolissani. Eri asia olisi, jos yht äkkiä alkaisi runsaasti vuotamaan verta tms.

Itsellä olo on parantunut heti, kun jäin saikulle, vaikka nytkin vietän varsin aktiivista elämää. Vedän tästä sen johtopäätöksen, että työ on sellaista, että se aiheuttaa kipuja, joita ei muuten tulisi. Siinä siis joutuu paljon nostelemaan painavia ja kumartelemaan ja muutenkin on hyvin fyysistä. Ei kauheasti motivoi enää mennä töihin, jos siitä aiheutuu aina ylimääräistä kipua :/

Usvaneito 15+0

375/555 |
09.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Usvaneito, onnea kihlauksesta <3

Chellam, samaa sanon minä että kaikenlaisia kipuja voi olla, mutta jos ei vuoda verta niin ei ole isoa hätää. Kannattaa tosiaan tarkkailla, mistä niitä kipuja tulee. Tässä raskaudessa ei ole vielä kauheasti jomotellut, mutta olen aiemmin koettanut venytellä, rentouttaa ja mahdollisuuksien mukaan hieroa. Mulla on vaivana erityisesti tuossa nivusen etupuolella (onko se paikka?) tuntuvat kivut, tavallaan se, missä vatsa lepää. Ylös noustessa ja nostellessa nirhaisee usein.

Mulla on jo alkanut se "energinen keskiraskaus" vaikka viikkoja on vasta 11 ja risat :-) Lenkkeilen ja touhuan. Normaalistikin nämä kohtaukset kestävät mulla korkeintaan päiviä, mutta hyvä näin. Tuli tuossa maattuakin jo.

Kellopeippi 11+2

376/555 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="chellam" time="06.06.2013 klo 18:34"]

eilen pyörryin kun seisoin parkkipaikalla auringossa 10 min, pimeni vaan silmissä :( onneks mut napattiin kiinni.  varmaan verenpaine alhaalla. sitten loppuillan oli hatara olo ja vähä etoikin taas yli viikon oireettoman jakson jälkeen. ootteko muut pyörtyny ? :O

chellam 11+5

[/quote]

Minä meinasin pyörtyä ekoilla viikoilla. Oli ihan pienestä kiinni ku oltiin lapsi messuilla. Meni ohi kun sain väkisin taisteltua itteni vessaan. istuskelin viileällä lattialla vartin verran niin meni kaikki ohi. Miehen mukaan olin kyllä ihan valkoinen vielä hetken aikaa kun tulin ulos vessasta. En ole koskaan kokenut sellaista ja se oli pelottavaa...

377/555 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huoh... Tässähän tulee ihan "hulluksi". Siis tämän pahanolon takia. Se menee kokoaika pahemmaksi! Ensinnäkin pää alkoi jo lauantaina särkemään voimakkaasti. Otin särkylääkkeen, auttoi se hetken. mutta alkoi taas sunnuntaina särkemään heti aamusta. En viittinyt napata uutta pilleria, joten niimpä kärsin siitä päänsärystä tähän maanantai aamuun asti. Ruokahalu katosi kokonaan lauantaina. Silloin "pakotin" vielä itseni syömään kaikki. Oltiin miehen vanhemmilla syömässä, en kehdannut jättää (he eivät vielä tiedä tästä, kun mies ei ole löytänyt "oikeita sanoja". Minun äiti ja muutama läheinen kaveri tietävät, ja esimies :D) Mutta takaisin ruokailuun. Sunnuntain syömiset meni ihan persiilleen. Ei vaan pystynyt syömään grillipihviä, potki niin kovin takaisin! Viime yönä en nukkunut kuin muutaman tunnin. Oli kylmä, oli kuuma, oli pahaolo, ei hyvää asentoa ollenkaan. Aamulla sitten laattalensi. Johtui varmaan eilisestä niukasta syömisestä. Yritin väkisin syödä aamupalaa ja uudestaan laattaamaan. Itkin ja söin aamupalaa. Että semmoonen aamu tänään. Kaiken kruunasi kun ajoin töihin ja en ehtinyt saada autoa tienviereen parkkiin niin tuli sitten puklattua hantin jalkoihin....Ei muuta ku kotiin pesemään kumimattoa ja takaisin töihin :/ Ei tämmösiä aamuja enää minulle....

378/555 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei taas pitkästä aikaa. Masu kasvaa ja vauvan liikkeitäkin jo tuntuu kun hän innostuu kunnolla jumppailemaan ja venyttelemään. Olen aina tosi aikaisin liikkeet tuntenut. Alkuraskaus menikin poikkeuksellisen helposti... Viime viikkoon saakka...

Iso huoli ja ahdistus saatiin niskapoimu-ultran seurauksena. Reippaasti raja-arvot ylittävä turvotus niskassa ja kaulalla. Veriseerumeista HCG normaali, mutta PAPP-A olikin huono. Riskiluvuiksi Löydökset voivat viitata myös Turnerin syndroomaan. 

379/555 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Carpe diem" time="10.06.2013 klo 21:03"]

Hei taas pitkästä aikaa. Masu kasvaa ja vauvan liikkeitäkin jo tuntuu kun hän innostuu kunnolla jumppailemaan ja venyttelemään. Olen aina tosi aikaisin liikkeet tuntenut. Alkuraskaus menikin poikkeuksellisen helposti... Viime viikkoon saakka...

Iso huoli ja ahdistus saatiin niskapoimu-ultran seurauksena. Reippaasti raja-arvot ylittävä turvotus niskassa ja kaulalla. Veriseerumeista HCG normaali, mutta PAPP-A olikin huono. Riskiluvuiksi Löydökset voivat viitata myös Turnerin syndroomaan. 

[/quote]

Jahah... Muokataampa edellistä kun kesken viesti karkasi... Siis riskiluvuiksi saatiin korkeat luvut :(

Kolme viikkoa vielä joudutaan odottamaan lapsivesipunktioon ja sen tuloksia vielä parisen viikkoa :( Pitkälle menee ennen kuin vastauksia saadaan.... 

Carpe Diem 12+5

Vierailija
380/555 |
10.06.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun hetkeen ei käy kurkkimassa kuulumisia niin sitten onkin paljon luettavaa! :)

Pahoittelut Carpe Diemille ikävistä seulonta-uutisista. :( Menettekö jatkotutkimuksiin? Istukkabiobsia vai lapsivesipunktio?

Meillä ultra oli viikko sitten. Niskaturvotus normaalin rajoissa. Pieni vastasi täysin viikkojaan. LA kättärin laskurien mukaan 12.12.13, neuvolan mukaan 13.12, katsotaan nyt muuttaako neuvola LA:ta. Meidän pieni oli erittäin vauhdikas kaveri. Jos miettii esikoisen ultria, niin voi jessus, me saadaan nyt joku adhd tapaus varmaan. :D Esikoinen ei ultrissa eväänsä letkauttanut, eikä se mikään vauhtihirmu nykyäänkään ole.

Pahin ällötys on mennyt ohi. Enää iltaisin ja öisin on huono olo. Ruoka ei silti maistu kovin hyvälle, mutta onneksi on tuo pieni ihminen tässä vierellä, joka tarvitsee ruokaa 3 tunnin välein, niin tulee itsekin syötyä, ja olo pysyy sen ansiosta hyvänä. Selkäsärkyä on edelleen, mutta se on helpottanut hieman. Helteet ei muuten tee yhtään hyvää tälle ololle ja mieluiten olisinkin sisällä. Vihdoin muuten rinnatkin turposi täällä viime viikolla! kyllä sitä odoteltiinkin. ;)

Mites teillä muilla, joilla on pieniä lapsia tai lapsia nyt yleensä, että ehittekö miettiä koko raskautta?

Musta ei tunnu kovin raskaalta, kun en ehdi ajatella koko asiaa tässä arjessa. Meneepähän nopeammin aika, kun ei koko ajan ole laskemassa viikkoja. :D

LL 13+4