Pitkäaikaistyöttömissä on paljon ei-työkykyisiä. Miksi heitä ei siirretä eläkkeelle?
Ns. vaikeasti työllistettävissä (eli pitkäaikaistyöttömissä) on suuri osa siitä joukosta tavalla tai toisella työkyvyttömiä. Alkoholisteja, joita kukaan firma ei töihin halua tai jos vahingossa ottaisi niin antaisi potkut heti. Mielenterveysongelmaisia, joilla krooninen masennus tekee heistä niin hitaita, että mitenkään tuottavasta työnteosta ei tule yhtään mitään, eli kukaan ei halua palkata heitä, kun eivät he pysty mitään töissä järkevästi tekemään. Fyysisesti kremppaisia, jotka eivät kuitenkaan ole päässeet työkyvyttömyyseläkkeelle, koska eläkepaperit saa vain jos on todella romuna fyysisesti. Niin vakavasta sosiaalista ahdistuksesta kärsiviä, että eivät uskalla puhua kellekään asiakkaalle tai työkaverille, joten työnteosta ei tietenkään tule silloin mitään. Jne jne.
Miksi tätä joukkoa roikotetaan työttömänä eikä siirretä eläkkeelle? Ketä ja mitä se hyödyttää, että nämä ovat työttömiä eli kuluttavat TE-toimiston resursseja, täyttävät jotain "työllistymistä tukevia kursseja", joutuvat koko ajan hakemaan töitä vaikka sokeareetajapuusilmäkin näkee, että heitä ei KUKAAN tule palkkaamaan?? Eivätkä he parane niistä fyysisistä krempoistaan tai masennuksistaan niillä hoitokeinoilla, joita nyt yhteiskunnassamme (julkisella sektorilla) on ylipäätään tarjolla.
Onko tässä joku poliittinen salajuoni kyseessä, kun heidät halutaan pitää työttöminä? Vai kenen agendaa se palvelee?
Kommentit (196)
Vierailija kirjoitti:
Kai tässä on taustalla haave parantumisesta? Ehkä nämä henkilöt saattavat vielä tulla terveeksi ja työkykyiseksi.
Poliittinen haave ehkä. Mutta ei lääketieteellinen (lääkärien) haave. Koska kaikki terveydenhuollon väki tietää, että tietyistä sairauksista ja tietyistä häiriöistä ei kuntoudu koskaan eikä hoidot niihin auta, eikä näistä tiloista paranemisesta näin olen haaveile lääkärit/hoitajat/psykologit. Tai voisi olla ehkä jokin erittäin kallis hoito, jota ei kuitenkaan Suomessa tarjota kuin itse maksaville, joten kaikki tahot tietää, että se ei ole siispä käytössä tällaisella henkilöllä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pystyy paremmin halveksumaan työttömiä ja syyttämään työhaluttomiksi. Ja olisihan se kauhean noloa myöntää, että sivistysvaltiossa on valtava määrä porukkaa, jotka on työkelvottomia eikä yhteiskunnalla ole välineitä, resursseja ja kiinnostusta heitä korjata, eikä mitään paikkaa, missä puolityökykyiset voisivat toimivasti ihan oikeasti osallistua yhteiskuntaan. Mukavampi haukkua laiskoiksi ja kuitenkin aktivoida oikein olan takaa, jos ne siitä väkipakolla reipastuisi työkuntoon!
Jos tämä joukko siirrettäisiin eläkkeelle, heiltä katoaisi monet paineet niskasta. Ja ehkä he pystyisivät silloin esim. omistatumaan enemmän johonkin vapaaehtoishommaan tms? Ja sitä kautta oikeasti olemaan yhteiskunnalle hyödyksi. Ei toki kaikki, mutta osa.
Kyllähän moni mielellään tekisi jotain. Nimenomaan niille, jotka ovat osatyökykyisiä, pitäisi kehittää joku toimiva ratkaisu. Niin että eivät olisi pakotettuja yrittämään kokopäivätyötä/sen hakemista, ja toinen vaihtoehto on sossupummi.
Vierailija kirjoitti:
Koska vakuutusyhtiöt näin haluaa, eikä kukaan puutu siihen.
Eli eläkevakuutusyhtiöt tekee nyt voittoa, kun näitä ei päästetä eläkkeelle.
Mutta veronmaksajat tekee häviötä, kun nämä pidetään työttöminä kuluttamassa veronmaksajien varoja (koska työtön vie enemmän verotuloja kuin eläkeläinen).
Eli taustalla on jonkun poliittisen tahon intressi saada eläkefirmoille isot voitot? Kuka poliitikko omistaa työeläkeyhtiöitä?
Syynä on raha. On halvempaa maksaa työmarkkinatukea josta aktiivimalli vielä rokottaa entisestään (kukaan ei palkkaa sairaslomalaista edes pieneksi hetkeksi). Jos puoliso on töissä niin työkyvytön saa tasan tuon ja voi vaan haaveilla toimeentulotuista. Aivan epäreilu ja karmea systeemi. Itse olen vielä onnekkaasti kuntoutustuella mutta se voidaan evätä milloin vaan vaikka työkyky ei olisi kohentunut lainkaan. Itse loukkaannuin tapaturmassa enkä pysty edes allekirjoitusta raapustamaan ilman kipuja. En todellakaan pystyisi jotain patalappuja virkkaamaan työpajassa, olisi kivuliasta. Mitäköhän muuta noissa pajoissa oikein tehdään, pelkkiä käsitöitäkö? Entä jos juuri sellaiset ei onnistu?
Vierailija kirjoitti:
Raha ja ideologia. Poliitikot = kansa katsovat, että kaikkien tulisi elättää itsensä ja jos näin ei tee niin voidaan vapaasti potkia päähän. Olisi kuulemma liian kallista siirtää eläkkeelle näitä sairaita pitkäaikaistyöttömiä. Aika harva varmaan omasta halusta makaa kotona minimaalisella tulolla. Elämäntapaintiaaneilla ja sossupummeillakin on todennäköisesti jonkin sortin masennusta, päihdeongelmaa tai oppimisvaikeuksista, kun eivät pärjää.
Tämä väite pitäisi perata auki. En usko hetkeäkään, että se olisi kallista. Työttömät nimittäin kuluttavat erilaisina byrokratiaväen palkkakustannuksina hyvin paljon rahaa. Eläkeläiset ei, koska heille juoksee se eläke kun se on kerran myönnetty.
Vierailija kirjoitti:
Syynä on raha. On halvempaa maksaa työmarkkinatukea josta aktiivimalli vielä rokottaa entisestään (kukaan ei palkkaa sairaslomalaista edes pieneksi hetkeksi). Jos puoliso on töissä niin työkyvytön saa tasan tuon ja voi vaan haaveilla toimeentulotuista. Aivan epäreilu ja karmea systeemi. Itse olen vielä onnekkaasti kuntoutustuella mutta se voidaan evätä milloin vaan vaikka työkyky ei olisi kohentunut lainkaan. Itse loukkaannuin tapaturmassa enkä pysty edes allekirjoitusta raapustamaan ilman kipuja. En todellakaan pystyisi jotain patalappuja virkkaamaan työpajassa, olisi kivuliasta. Mitäköhän muuta noissa pajoissa oikein tehdään, pelkkiä käsitöitäkö? Entä jos juuri sellaiset ei onnistu?
Eli jos eroaa, niin saa enemmän tukia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tällainen, joka ei pääse eläkkeelle kun _fyysiset_ ja henkiset diagnosoidut vammat eivät ole täysin lamauttavia, mutta oikeassa elämässä hyvä kun saan kaupassa käytyä ja kodin (kerrostalo) ja lapsen (jo ala-asteella) jotenkuten hoidettua. Ilmeisesti mun tulee tällä hetkellä hakea näön vuoksi työtä, vaikka lääkärin, sosiaalityöntekijän, psykologin ja oman näkemyksen mukaan en ole työkunnossa vaan korkeintaan joku tuettu opiskelu tai kuntoutus tulee kysymykseen.
Onko mahdollista, että sen tuetun opiskelun tai kuntoutuksen avulla kuntoudut työkuntoiseksi? Pitäisikö sinulle sinun (ja noiden lääkäreiden ja psykologien) mielestä myöntää määräaikainen vai pysyvät eläkestatus?
Kuulostaa nimittäin tosi kurjalta tuo tilanne, koska varmaan kaikki näkee, että rekrytoija ei innostu palkkaamaan sinua töihin. Ja silti pakotetaan hakemaan. Nöyryyttävää.
En tiedä kuntoudunko kokonaan työkykyiseksi. Itse asiassa olen tehnyt niin, että en ole hakenut niitä työpaikkoja vaan kärsinyt sitten leikkauksen. Nyt minulla on uusi B-lausunto, jonka laitan taas. Jännittävää on, että yhdessä vaiheessa sain vuodeksi määräaikaisen eläkkeen. Seuraavalla kerralla se oli kuitenkin hylätty, vaikka en ollut yhtään parantunut/kuntoutunut vaan yhä samat diagnoosit, joista yksi on parantumaton etenevä sairaus. Jostain syystä katsottiin, että enää en saa eläkepäätöstä, vaikka tilanne oli sama. Valitus ei muuttanut asiaa.
No, minkä viestin se antaisi kaikille muille, jos pääsee eläkkeelle jos juo
Olen ollut 8 v työttömänä, on muutama mt diagnoosi, ainakin olen tänä aikana työllistänyt kuntouttavan askartelupajan ohjaajia ja pari kertaa työkyvynselvitysfirmoja.
Minusta voisi myös siirtää eläkkeelle. Tuntuu turhalta ihmisten kyykyttämiseltä tuo työttömyyspapereiden täyttely. Lähipiirissäni on yksi syrjäytynyt, josta ei kyllä ikinä työkuntoista tule, miksi siis roikottaa kortistossa. Haluaisin myös tietää, ketä tällaisen harhan ylläpito hyödyttää.
Vierailija kirjoitti:
Raha ja ideologia. Poliitikot = kansa katsovat, että kaikkien tulisi elättää itsensä ja jos näin ei tee niin voidaan vapaasti potkia päähän. Olisi kuulemma liian kallista siirtää eläkkeelle näitä sairaita pitkäaikaistyöttömiä. Aika harva varmaan omasta halusta makaa kotona minimaalisella tulolla. Elämäntapaintiaaneilla ja sossupummeillakin on todennäköisesti jonkin sortin masennusta, päihdeongelmaa tai oppimisvaikeuksista, kun eivät pärjää.
Poliitikot = kansa? Ei kai sentään. Vaikka kansaa yritetäänkin aivopestä inhoamaan työttömiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos on hoitanut aiemmin raha-asiansa surkeasti. Jos on ne sen sijaan hyvin hoitanut niin siitä toki rangaistaan eli tttukia ei tipu jos on säästöjä. Ne täytyy ensin käyttää. Reilu systeemi 😐.
Täällä kuusikymppinen kremppainen ja voin sanoa, ettei ole kivaa. Kyllä, olen kotona työmarkkinatuella (en saa muita tukia), käyn fysioterapeutilla, syön särkylääkkeitä ja yritän pärjätä päivä kerrallaan. En ole alkoholisti, en polta, ei ole mielialalääkityksiä eikä -ongelmia, olen suht normaalipainoinen jne.
Eläkeikä varmaankin pian taas nousee ja kärsimys vaan pitkittyy.
Kun tässä hommassa on myös se ns. nöyryytyspuoli, että joudut joka kerran, kun joku "kutsu käy", selittelemään tilannettasi jollekin urpolle, jota ei oikeasti kiinnosta pätkääkään mitä sulle kuuluu tai mitä sulle tapahtuu. Samalla kuulet paljon uusia innovaatioita kaiken maailman kursseista, aktivoinneista ja rannekkeista, minkä avulla pääsee vaikka " keinumaan trapetsilla, tekemään uimahyppyjä tai juoksemaan maratonia".
Jos kerrot jo 89. kerran, että olet sairas ja kyvytön, olet samalla kuin ilmaa; "Mitäköhän tuokin luuseri tuossa taas niskuroi, taidan pamauttaa kunnon karenssin päälle" näkyy naamasta...
Kun sitä ei kuitenkaan ole mikään työelämästä jo poistunut eläkeläinen, vaan työmarkkinatuella tasapainotteleva "muka sairas -loiseläjä", jota voi kuitenkin pompotella, uhkailla ja kiristää. Aina muistetaan mainita se karenssi, kuin taikasana näiden sadistipäättäjien maailmassa.
Eräälle TE-virkailijalle taas samat asiat selitettyäni (olin motivoituneena hakeutumassa opiskelemaan ja ottamassa selvää mihin pystyn, sekä tietenkin mahdollisia työmarkkinoita kyselemässä, ihan omasta aloitteestani) sain vastaukseksi pään pyöritystä ja tokaisun "Etkö sinä ymmärrä, että sulla on vielä useita vuosia työikää jäljellä"? Eli siivouspaikkoja olisi ollut tarjolla sairaalle, mistä kieltäydyin, mutta aikuisopiskelua ei voinut ajatella omalle kohdalleni. Mainittakoon, että lukuisat tuttavani ja ystäväni ovat järjestään päässeet joillekin, jopa ammattiin johtaville, kursseille.
Siis what? Meinasin kysyä nimeään ja laittaa yleisönosastokirjoituksen, mutta tajusinhan minä, ettei se olisi asiaani ajanut, vaan jotain kurimusta sieltä olisi vastineeksi roiskittu takaisin. Onneksi pää toimii vielä, eli on sentään itsemääräämisoikeus ja pystyn vaikka hankkimaan asianajajan, kun varattomallekin sellainen löytyy.
Vinkkejä äänestykseen? Turusta olen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, jos on hoitanut aiemmin raha-asiansa surkeasti. Jos on ne sen sijaan hyvin hoitanut niin siitä toki rangaistaan eli tttukia ei tipu jos on säästöjä. Ne täytyy ensin käyttää. Reilu systeemi 😐.
Eli jos on vaikka 10 000 € säästöjä, niin voi tehdä yhden maailmaympärysmatkan, ja säästöt on käytetty ja saa heti tukia? Toinen vaihtoehto olisi käyttää se kymppitonni ruokaan ja lääkkeisiin ja vuokraan puolen vuoden ajan ja sitten saada vasta tukia. Matka kuulosta kivemmalta, valitsen sen!
Kummallinen ajatus, että kaikki ongelmaiset olisivat alkoholisteja. Joillain vaan alkaa mennä henkisesti tai fyysisesti huonosti. Joskus niin huonosti, että siitä ei selviä ikinä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä väite pitäisi perata auki. En usko hetkeäkään, että se olisi kallista. Työttömät nimittäin kuluttavat erilaisina byrokratiaväen palkkakustannuksina hyvin paljon rahaa. Eläkeläiset ei, koska heille juoksee se eläke kun se on kerran myönnetty.
Tässä perkuussa on esteenä tuo ideologia. Sitä ei haluta tehdä.
Kyse on muustakin kuin rahasta, vaikka siitäkin. Ei ole oikein antaa signaalia, että tekemällä huonoja valintoja elämässä, pääset eläkkeelle ja paremmin asiansa hoitavat joutuvat työkkärin yms hampaisiin. Asia ei tietenkään ole näin yksinkertainen, koska työkyvyttömyyteen on monia syitä, sairaudet yms joille ei juurikaan mitään voi, mutta halutaan antaa sanoma, että omilla toimilla ei eläkkeelle noin vaan mennä.
Ja kyllähän se on vaikeaa lähteä vetämään sitten niitä rajoja kuka on kuntoutettavissa ja kuka ei. Eläke on kuitenkin ns lopullinen päätös, meillä voisi olla vaikkapa määräaikainen työkyvyttömyysraha tms.
Vierailija kirjoitti:
Täällä kuusikymppinen kremppainen ja voin sanoa, ettei ole kivaa. Kyllä, olen kotona työmarkkinatuella (en saa muita tukia), käyn fysioterapeutilla, syön särkylääkkeitä ja yritän pärjätä päivä kerrallaan. En ole alkoholisti, en polta, ei ole mielialalääkityksiä eikä -ongelmia, olen suht normaalipainoinen jne.
Eläkeikä varmaankin pian taas nousee ja kärsimys vaan pitkittyy.
Kun tässä hommassa on myös se ns. nöyryytyspuoli, että joudut joka kerran, kun joku "kutsu käy", selittelemään tilannettasi jollekin urpolle, jota ei oikeasti kiinnosta pätkääkään mitä sulle kuuluu tai mitä sulle tapahtuu. Samalla kuulet paljon uusia innovaatioita kaiken maailman kursseista, aktivoinneista ja rannekkeista, minkä avulla pääsee vaikka " keinumaan trapetsilla, tekemään uimahyppyjä tai juoksemaan maratonia".
Jos kerrot jo 89. kerran, että olet sairas ja kyvytön, olet samalla kuin ilmaa; "Mitäköhän tuokin luuseri tuossa taas niskuroi, taidan pamauttaa kunnon karenssin päälle" näkyy naamasta...
Kun sitä ei kuitenkaan ole mikään työelämästä jo poistunut eläkeläinen, vaan työmarkkinatuella tasapainotteleva "muka sairas -loiseläjä", jota voi kuitenkin pompotella, uhkailla ja kiristää. Aina muistetaan mainita se karenssi, kuin taikasana näiden sadistipäättäjien maailmassa.
Eräälle TE-virkailijalle taas samat asiat selitettyäni (olin motivoituneena hakeutumassa opiskelemaan ja ottamassa selvää mihin pystyn, sekä tietenkin mahdollisia työmarkkinoita kyselemässä, ihan omasta aloitteestani) sain vastaukseksi pään pyöritystä ja tokaisun "Etkö sinä ymmärrä, että sulla on vielä useita vuosia työikää jäljellä"? Eli siivouspaikkoja olisi ollut tarjolla sairaalle, mistä kieltäydyin, mutta aikuisopiskelua ei voinut ajatella omalle kohdalleni. Mainittakoon, että lukuisat tuttavani ja ystäväni ovat järjestään päässeet joillekin, jopa ammattiin johtaville, kursseille.
Siis what? Meinasin kysyä nimeään ja laittaa yleisönosastokirjoituksen, mutta tajusinhan minä, ettei se olisi asiaani ajanut, vaan jotain kurimusta sieltä olisi vastineeksi roiskittu takaisin. Onneksi pää toimii vielä, eli on sentään itsemääräämisoikeus ja pystyn vaikka hankkimaan asianajajan, kun varattomallekin sellainen löytyy.
Vinkkejä äänestykseen? Turusta olen.
Mutta oikeasti ei olisi siivouspaikkoja tarjolla, koska kun menet sinne siivousfirman haastatteluun ja kerrot tilanteesi / ne näkee sut, niin ei ne sua palkkaa! Ei ne halua palkata liian kremppaista, kun ei se pysty siivoamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä perkuussa on esteenä tuo ideologia. Sitä ei haluta tehdä.
No minä haluan sen tehdä. Ja sinäkin. Ja olen varma, että koko Suomen kansa haluaa sen tehdä. Ketä äänestän, jotta se tehdään?