Itku ja hammastenkiristys(sis. valitusta parisuhteesta)
Hei ja anteeksi. Pakko valivali valittaa tänne,kun ei ole muutakaan paikkaa.
Voihan se olla,että en saa yhtään myötätuntoista vastausta tai mielipidettä, mutta otan riskin. Siis:
meillä on uusperheessä omat rahat kummallakin,ja tietysti omat tienestit. Kummallakin on lapsia mutta ei yhteisiä. Kumpikin huolehtii omien lasten menoista(ei pieniä lapsia enää) ja sitten on jaettu asumiseen ja elämiseen liittyvät kulut niin että mies maksaa talon lainat,autoon liittyvät menot ja lämmityksen ja jätelaskun ja vakuutukset8joihin ei vuodessa mene juuri mitään kun mies on irtisanonut kotivakuutuksen). Mulla on ruoka(+kaikkimarkettitavarat eli hygienia ja paperit) , vesi ja sähkö,oma ja tytön puhelin,laajakaista ja mokkula, lehdet. Mulla menee tili tähän, itselle ei jää mitään.Kun tyttärelle pitää hankkia kuitenkin koulutarvikkeet,kirjat,bussikortti ja antaa rahaa hengailuun(n 20-30€ kk) ja vaatteet. Joskus jos olen jotain itselle laittanut niin tili menee nollille ja joudun lainaamaan äidiltä.
Meillä oli eilen riita, kauneudenhoidosta. Mies sanoi että sellaisiin en anna rahaa penniäkään. Eli mun pitäis itse leikata tukkani ja pärjätä alle kympin värillä, ja naamaan ei tarvi laittaa rahaa,on kuulemma turhaa. No hyvähän se on että kelpaa miehelle tällaisenaan mutta joskus vaan olis kiva käydä oikealla kampaajalla tai laittaa naamaan muutakin kuin perusvoidetta. Olen käynyt kampaajalla kerran vuodessa lyhentämässä pitkiä hiuksia jotka ohuet lirut. Mitään muodikkaampaa kampausta ei voi harkita koska sitä joutuis sitten parsimaan kuukausittain.
Minusta mies voisi kustantaa minulle jotain kauneudenhoitoon liittyvää, muulloinkin kuin kerran vuodessa sen 35€ lahjakortin, koska hänellä jää rahoistaan säästöön ja minulla ei. Vai pitäisikö minun tehdä radikaalimuutos tuohon perheen ruokailuun, joka vie suurimman osan tuloistani?
Perheessä on bodausta harrastavia miehiä 3 kappaletta,ja ne vaativat joka päivä isoja määriä lihaa ja rahkoja ja raejuustoja, keittoa ei miehen lapset suostu syömään eikä muutakaan halpaa ruokaa.
Meneekö tämä muiden mielestä oikein- valitanko turhasta? Onko kaikki vain omaa syytäni kun olen tähän ruvennut?
Kommentit (62)
Meillä minä teen ruuat ja hoidan ostokset. Teen pari kertaa viikossa liharuokaa, muulloin kasvisruokaa, paljon keittoja. Koskaan ei ole tullut mieleen suunnitella ruokia sen mukaan mitä kukin haluaa syödä. Syövät sitten mitä on tai ovat ilman.
Ryhdistäydy ja lopeta tuo bodaajien ruokkiminen.Ostakot itse proteiininsa jos ei tavallinen arkiruoka kelpaa.
Osta siellä ruokaostoksilla niitä meikkejä samalla ja sitten sanot miehelle loppukuusta että ei ole rahaa ruokaan. Jos ei mies anna hyvällä mitä haluat ja tarvitset niin sitten otat väkisin.
Siinähän haukkuu, ruuan hinta nousee kokoajan kasvavat pojat syövät enemmän.Sanot että toinen vaihtoehto on sitten ostaa halvempaa ruokaa.
Jännä suhde. Ap ostaa sitä ruokaa mitä muut haluaa (ruokkii miehen lapset), mutta omiin menoihin ei jää mitään. Mies laittaa omasta palkastaan säästöön. Oletko ap ihan tyhmä?
Veikkaan että tuo kirjoittaja oli trolli, koska muka maksaa perheen kulut sillä aikaa kun mies kasvattaa omaisuuttaan entisestään ja itselle ei jää rahaa mihinkään, tekee kotityöt ja vielä ylpeilee pettäjämiehellään! :D Tai jos ei trolli, niin todella surullinen tapaus.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:31"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:02"]
Meillä samankaltainen tilanne. Eli uusperhe, 2 lasta molemmilla. Miehen talo ja mies maksaa lainan, vakuutukset, muut kulut talosta ja kaikki autoihin liittyvät huollot, renkaat ym. Minä maksan kaikki kaupasta hommattavat eli ruuat, pesuaineet jne. Miehellä nelinkertaiset tulot minuun nähden, mutta molemmilla omat rahat. Mulle itsestäänselvyys, en ole ikinä ottanut/pyytänyt mieheltä euroakaan. Jos tarvitsen ylimääräistä, teen ylitöitä, vien romuja kirppikselle tms. Mulla ei jää mitään palkasta "käteen" tai säästöön, mutta oon asian kanssa ihan sinut. Kampaajalla oon käynyt viimeksi vuosi sitten, en ole varmaan 15 vuoteen ottanut värjäystä kampaajalla koska en halua edes omia rahoja käyttää sikakalliiseen kampaajavärjäykseen. Castingilla mennään ja hyvin kelpaa :) Joskus menee tili miinukselle ja ketuttaa, mutta ainakin seison omilla jaloillani ja olen siitä ylpeä, enkä ole riippuvainen miehestäni. exäni maksaa minimielatusmaksut ja teen kaikki lasten hankinnat, lääkärikäynnit, KAIKEN itse ja yksin, Eli elarit ja lapsilisät loppuu aika nopeasti ennenkuin hankinnat on tehty. Mutta oma elämä, omat valinnat ja parisuhde on parisuhde. Toisaalta mun mies on niin fiksu ja ihana, että kun teen kotityöt ja ruoka on valmiina, niin mulle satelee kukkia, hierontalahjakortteja, suklaata, koruja jne, ei nyt jatkuvasti mutta kuitenkin. Olen tyytyväinen tilanteeseen. Teidän kannattaa keskustella ja löytää yhteinen sävel talouskuvioissa :)
[/quote]
Siis sä olet NIIIIIN VITUN TYHMÄÄÄÄÄ että mua oikein itkettää ja suututtaa tuollaiset typerykset.
SÄ siis maksat puolet talouden kuluista, mutta siinä missä mies KERRYTTÄÄ OMAA OMAISUUTTAAN, sulle ei tule jäämään mitään käteen. EIkä siis sen myötä sun lapsillekaan.
Ei helvetti mitä tyhmyyttä, mutta jos on idiootti, on idiootti.
Reilu tapa tuossa tilanteessa olisi se, että te maksaisitte TALOUDEN kulut puoliksi, ja sitä mukaa kun sinäkin maksat talon lainanlyhennystä, siitä kertyy sulle osuus siitä talosta. Ei tarvitse puoliksi laittaa, kun et selvästikään ole alusta asti ollut maksamassa, mutta siitä päivästä lähtien, kun olet maksanut puolet taloutenne kuluista.
Mutta tyhmä on tyhmä, tuskin tajuaa " kun on niin kiva elellä ilman asuntolainaa"...
[/quote]
Se nyt vaan on sellainen totinen totuus että naiseuteen kuuluu kosmetiikkaa, hiusten-ja ihonhoitoa, sääri-ja kainalokarvojen ajelua :) ehostusta, ihania tuoksuja, kauniita vaatteita. Noita tietysti järkeä käyttäen ja jokaisen oman taloudellisen tilanteen mukaan.
Mutta ne KUULUVAT naisen elämään, yhtä paljon kuin se pakollinen lihansyönti niiden miesten elämään (miksi ei kelpaa halvempi ruoka?). Tai urheilukanavat.
Kun tekee budjettia ja miettii rahanjakoa, on myös nuo "itsekkäät" naisen tarpeet otettava huomioon.
Raivostuttaa!!!!
Jos mies voi yksipuolisesti muutella laskujaan esim irtisanomalla kotivakuutuksen niin kyllähän sinäkin voit sitten yksipuolisesti muuttaa sinun osuuttasi kulutuksesta. Lihan määrän tiputat normaaliin ja ostat paljon edullisia juureksia ym. mistä teet ruokaa.
Suoraan sanottuna jos talo on miehen nimissä niin hänhän säästää itselleen omaisuutta ja sinä puolestasi täytät teidän likakaivoa omalla tililläsi.
Tietysti jos miehen mielestä teillä on täysin tasa-arvoinen tilanne niin vaihda osia. Ota sinä lainanlyhennykset ym. maksaaksesi ja mies puolestaan kaikki teidän yhteiset kulut joita sinä olet aiemmin maksanut. Eihän sillä ole väliä jos kerta miehen mielstä tilanne on reilu. Sitäpaitsi näin mieskin havahtuisi huomaamaan mitä bodareiden proteiinipitoinen ruoka oikein maksaa ja kun kuulostaa pihiltä niin itsekkin ehkä rupeaisi hieman toppuuttelemaan ruokakustannuksia.
Minä sanon nyt vain oman mielipiteeni:
Laitat sen miehen maksamaan OMISTA rahoista sen talon velat, et hyödy siitä mitään. Ostat tavallaan hänelle sitä asuntoa koko ajan ja mitä sitten kun tulee ero?
Meillä 21v ja 23v pariskunnalla, asuttu 4v yhdessä ja nyt kun molemmilla oma työ niin avattiin yhteinen tili. Yhteiselle tilille kummatkin laittavat 75% tuloista, joilla maksetaan kaikki YHTEINEN. Omat asiat kuten miehen auto ja minun meikkini ja akvaarioharrastukseni maksetaan omista rahoista. Tämä on minusta reilu tapa elää yhdessä. Kannattaisi teidänkin ottaa mallia. Jos tuntuu, että 75% on liian vähän niin voihan sitä korottaa vaikka 85 prosenttiin. Jos saat 2000e palkkaa niin jää sinulle 15% omaan käyttöön ja esim extraan lapsillesi. Tämä 15% 2000eurosta on 300e! Sillä saat jopa säästettyä.
Ja kannattaa alkaa käyttää esim palkokasveja proteiinin lähteenä, liha kun on helkkarin kallista. Tiedän miltä tuntuu kun pitää ostaa lihaa kuin 5 henkiselle perheelle. Yhdessä vaiheessa mieheni "bodasi". Nykyään eletään sillä ruualla mitä MINÄ laitan, koska mies ei kokkaa. JOTEN jos sinä kokkaat perheessä niin sinä myös päätät mitä syödään (tietysti vähän mielipidettä voi kysyä). Jos mies ja kakarat alkavat valittaa niin reilusti vaan sanot, että kokatkoon itse goumet sapuskansa.
- Nainen 21v.
Hei Ap,
Nyt et anna miehen ja mukuloiden kävellä ylitsesi. Noin yleisesti ottaen kuulosti että menot meni aika tasan. Sen sijaan jos sinä vastaat ruokabudjetista niin saat tasan tarkkaa valita mitä kaupasta tuot ja kuinka paljon kuussa laitat talousrahoista säästöön itseäsi varten. Tee niitä keittoja. Se on niiden miesten oma häpeä jos ei kelpaa. Todellakin näyttäisin ovea ja käskisin mennä ostamaan omista rahoista sitä ruokaa mikä kelpaa. Tehköötkin sen itse.Sitä paitsi keitot on todella terveellisiä sen lisäksi että ovat ekonomisia ja ekologisia verrattuna johonkin lihan kasvatukseen.
Ei siitä sen kummempaa. Soppaa vaan!
Oliko se talo nyt yhteinen vai vain miehen nimissä?
Kyllä siinä muuttuu kaikkiruokaiseksi kun muutaman päivän on syömättä.
Juu,selväksi tuli, oon ollut nössö. Palkokasveja ei meidän miehet syö, eipä paljon muutakaan kasviksia nuo nuoret miehet. Ne on aika nirsoja. Tosiaan miehen lapset ei syö keittoja, yksi lapsista ei oikeastaan syö perunaa ollenkaan, se on hyi-ruokaa.
Mun lapsille kävis oikeastaan kaikki, paitsi tyttö ei syö maksalaatikkoa. No kaali ei ole kenenkään lempiruokaa- paitsi mun.
Ehkä mä sitten sanon että syökää pussilihaa(proteiinijauhetta) jos ei ruuassa ole tarpeeksi protskuja.
Joku väläytti tuossa siitä miehen kommentista että rakastaa mua näinkin, että haluais etten ole nätti. No en tiedä voisko olla niin? Voiko joku oikeasti olla niin kiero? Kyllä kai jokainen normaali mies haluaa,että oma vaimo on nättinä..
Ihmettelen joskus tätä miehen ajatusmaailmaa,kun itselläni on ainakin sellainen ajatus,että jos olisin mies ja mulla olis varaa niin kustantaisin omalle vaimolle ihan hyvää hyvyyttäni ja rakkaudesta ja kohteliaisuudesta kauneudenhoitoasioita, jos hänellä ei itsellä ole tähän varaa. Varsinkin jos vaimo on kaikin puolin jees ja parisuhde toimii hyvin.En tietenkään kannata loisimista tai toisen varoilla elämistä sinänsä, mutta en liioin ultimate nykyaikaista tasa-arvoakaan siinä kohti että vain sitä saa tehdä mihin omat riittää ja kaikki pitää kustantaa itse. Luultavasti mun mies ajattelee näin että kerran hänelläkään ei tule parturikuluja, niin miksi mulla pitäisi sitten tulla(leikkaa hiuksensa itse koneella).
Huokaisu. Kiitän teitä kaikkia siskoja in Av, että otitte kantaa pulmaani, ja kannustavasti potkitte perseelle, taisin olla sen tarpeessa :). Tästä päivästä lähtee muutos eteneen. Vielä on jääkaapissa läjä lihaa ja ne tietysti syödään pois, mutta seuraava kauppareissu onkin sitten jo erilainen. Tai jos laittaisin ne lihat pakastimeen ja sanoisin että ne laitetaan viikonloppuna, tänään syödään seitä!
Peruin kampaaja-aikani,kun laskin ettei minulla ole siihen varaa.Ehkä kokeilen ensi kuussa uudelleen, kun näen että miten kuu lähtee pyörimään tällä uudella systeemillä.
Hyvää kevätpäiväntasaus-päivää kaikille!
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 14:45"]
Oliko se talo nyt yhteinen vai vain miehen nimissä?
[/quote]
Yhteinen. Auto on niin että siitä olen minä maksanut 75% mutta se on miehen nimillä.
Kuulostat ihan äidiltäni, joka oihana ihminen, mutta aivan miehen hyväksikäytettävissä :( Pidä huoli raha-asioistasi!!!!!!
Kannattaa tosiaan laittaa kulut puoleksi, suhteessa tuloihin. Eli teidän täytyy tehdä uudenlainen työnjako. Jos mies maksaa paljon vähemmän, sen on osallistuttava ruokakustannuksiin. Varsinkin jos sen pojat on ne syöjät. Valitusta elä hyväksy. Eli sun on näytettävä ruokalaskut ja miehen omat laskunsa, ja että menee niin että molemmilla hyvä olla asian kanssa. Tämänhetkinen tilanne on todella EPÄREILU ja Tsemppiä!
edellinen vielä...epäreiluus on siis ihan numeroilla osoitettavissa. Eiköhän miehesi numeroja usko. Tee hanelle laskelma.
Pihistäisin ruokakuluista. Kylmästi ostaisin halvimmat tuotteet, ja sanoisin, että pakko kiristää, että rahat riittäisi.
montako lasta miehellä on, montako sinulla?
jos lapsia on eri määrät, ei kaiken tarvitse mennä puoliksi..
näytäthän miehellesi tämän keskusteluketjun. jos kaikki kirjoittamasi on totta, olet todella alistetussa asemassa, mihin itse en missää tapauksessa suostuisi.
teethän miehellesi ne tarkat laskelmat. maksakaa lainat, vakuutukset, laskut yms. kaikki tasan puoliksi ja osta + kokkaa vain itsellesi ja omille lapsillesi. näin minä tekisin muutaman kuukauden ja katsoisin, jääkö mulle kampaajarahaa.
YHTEISETA RAHAT JA PISTE! TAI yhteinen tili johon palkostanne menee sama summa rahaa ja hoidatte sillä yhteiset menonne. Jos se niin vaikeaa on niin sitten ne omien muksujen menot erikseen.
Oikeasti: Onko uueperheiden elämä näin vaikeaa ja jopa rakkaudetonta..siltä tämä vaikuttaa kun ei toiselle suoda yhtä kampaamokäyntiä ja mätetään sisäfileet ja jalliit safkat kuitenkin, jost voisi hyvin säästä ett tilanne olisi enemmän tasa-arvoinen.
Sinuna näyttäisin sille hmm... (no jätän sanomatta) miehellesi nämä tekstit täältä.
Ei hyvää päivää. Mun mies nostaa raskaassa sarjassa painoja ja meillä on menot puoliks. Hän tajuaa vallan hyvin mitä ruoka ja liha maksaa. Järjetön lihan mättö ei ole terveellistä. Sua AP hyväksikäytetään. Ukko maksamaan ruuasta 2/3 ja äijät wrangenilta tilatkoon protskujauhot ja ala pistää tiskiin nakkisoppaa ja ohrapuuroa.Jos ei auta, ero kuule auttaa..
Ihan uskomatonta. Miten kukaan voi elää tuollaisessa suhteessa!!