Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Itku ja hammastenkiristys(sis. valitusta parisuhteesta)

Vierailija
20.03.2013 |

Hei ja anteeksi. Pakko valivali valittaa tänne,kun ei ole muutakaan paikkaa.

Voihan se olla,että en saa yhtään myötätuntoista vastausta tai mielipidettä, mutta otan riskin. Siis:

meillä on uusperheessä omat rahat kummallakin,ja tietysti omat tienestit. Kummallakin on lapsia mutta ei yhteisiä. Kumpikin huolehtii omien lasten menoista(ei pieniä lapsia enää) ja sitten on jaettu asumiseen ja elämiseen liittyvät kulut niin että mies maksaa talon lainat,autoon liittyvät menot ja lämmityksen ja jätelaskun ja vakuutukset8joihin ei vuodessa mene juuri mitään kun mies on irtisanonut kotivakuutuksen). Mulla on ruoka(+kaikkimarkettitavarat eli hygienia ja paperit) , vesi ja sähkö,oma ja tytön puhelin,laajakaista ja mokkula, lehdet. Mulla menee tili tähän, itselle ei jää mitään.Kun tyttärelle pitää hankkia kuitenkin koulutarvikkeet,kirjat,bussikortti ja antaa rahaa hengailuun(n 20-30€ kk) ja vaatteet. Joskus jos olen jotain itselle laittanut niin tili menee nollille ja joudun lainaamaan äidiltä. 

Meillä oli eilen riita, kauneudenhoidosta. Mies sanoi että sellaisiin en anna rahaa penniäkään. Eli mun pitäis itse leikata tukkani ja pärjätä alle kympin värillä, ja naamaan ei tarvi laittaa rahaa,on kuulemma turhaa. No hyvähän se on että kelpaa miehelle tällaisenaan mutta joskus vaan olis kiva käydä oikealla kampaajalla tai laittaa naamaan muutakin kuin perusvoidetta. Olen käynyt kampaajalla kerran vuodessa lyhentämässä pitkiä hiuksia jotka ohuet lirut. Mitään muodikkaampaa kampausta ei voi harkita koska sitä joutuis sitten parsimaan kuukausittain.

Minusta mies voisi kustantaa minulle jotain kauneudenhoitoon liittyvää, muulloinkin kuin kerran vuodessa sen 35€ lahjakortin, koska hänellä jää rahoistaan säästöön ja minulla ei. Vai pitäisikö minun tehdä radikaalimuutos tuohon perheen ruokailuun, joka vie suurimman osan tuloistani?

Perheessä on bodausta harrastavia miehiä 3 kappaletta,ja ne vaativat joka päivä isoja määriä lihaa ja rahkoja ja raejuustoja, keittoa ei miehen lapset suostu syömään eikä muutakaan halpaa ruokaa.

Meneekö tämä muiden mielestä oikein- valitanko turhasta? Onko kaikki vain omaa syytäni kun olen tähän ruvennut? 

Kommentit (62)

Vierailija
21/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehes irtisanoi kotivakuutuksen? Ei taida käydä ihan täysillä, varsinkaan jos omakotitalossa asutte...

Vierailija
22/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää suostuko tollaseen! Yhteinen tili, jonne molemmat laittaa saman summan kuussa. Sieltä maksetaan kaikki yhteiset menot. Ja jos talo on vain miehen nimissä, sitä ei lasketa mukaan menoihin, koska kartuttaa miehen omaisuutta! Jotain järkeä taloudenpitoon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua huomioni kiinnitti se, ettei teillä ole kotivakuutusta. Elättte kyllä todella riskialtista elämää. Jos jotain sattuu, esim tulipalo, ette saa rahaa mistään. (No, ehkä jostain hätäavusta tai kansalaiskeräyksestä?!) Samoin jos teille tulee esim vesivahinko. Aika lyhytnäköistä "säästämistä" sanoisin.

Vierailija
24/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopetat sen mässyn ostamisen äijille ja menet kampaajalle ja hoitoihin. Nyt vähän omanarvontuntoa peliin, nainen! Olet ihan tossukka. Lopeta se passaaminen! (ja halit ja jaksamista sinulle)

Vierailija
25/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taidan olla tosiaankin tossun alla -kaikessa. Mies saa määrätä suurinpiirten kaiken. Kotivakuutuksen hän sanoi irti koska hänen mielestään se on tarpeeton. Palo vakuutus on koska se on lain mukaan pakollinen. Talo on yhteinen. 

Joskus kun olen itselleni jotain laittanut- huom omilla rahoillani ja sitten loppukuusta muutama päivä ennen tiliä kun ei ole ollut rahaa ruokaa niin siitä on tullut haukkumiset.

Joo, yritän ruveta säästään etukäteen, kampaajalla käynti ei nyt ole tärkeimmästä päästä, voihan tätä tukkaa värjätä kotonakin ja voin kysyä tyttäreötä haluaisko se leikata noita latvoja. Mutta tuo yleinen asenne tuota kaunistautumista(en tarkoita meikkaamista koska en meikkaa muuta kuin juhliin, eli TOSI harvoin) vaan ihan kaikkea sen tyylistä kohtaan. En nyt voisi kuvitellakaan että laitattaisin sellaisen kampauksen mitä pitäisi kuukausittain leikata. Sehän maksaisi jotain 350 vuodessa, ja jos väri ja leikkaus kerran kuussa kampaajalla niin 1020 vuodessa.Huh huh....Olen käynyt noin kerran vuodessa kampaajalla leikkauttamassa latvoja. Se vaan olisi mukavaa istua siinä pesupaikalla kun joku hierois päänahkaa......

Vierailija
26/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin kotivakuutus takaisi. Tämä on ehdoton asia. Toiseksi otat sen rahan itseäsi varten ja haukkumista et enää suvaitse. Kerran sanot nämä asiat rauhallisesti koko perheelle (eli joku ilta kutsut kaikki sama pöydän ääreen ja sanot sanottavasi). Selvästikin asiaan on tultava muutos. Noilla tiedoilla pärjäisit näköjään paremmin omillasi.

Vierailija
27/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä uusperhe (mulla 2 lasta, miehellä ei omia). Mies maksaa omansa(talolaina, omat menot, laskutjne..) Minä omat laskuni, auton vakuutuksen(jos rahaa on) lasten menot ja ruokakauppa menot ja siis työtön olen joitain sijaisuuksia joskus, mies tekee homma omalla tmi:llä. Jos minulla ei rahat riitä, mies hoitaa. Käyn 5vkon välein parturissa (23e) ja vaatteita en osta jos ei ole pakko. En voi aina tuudittautua siihen että mies hoitaa, onhan hänellä omat menot ja mulla on taas mun lapset, mutta eihän siitä valita jos joutuu maksaan tyttäreni leirikoulumaksun.

Kun taas exän kanssa kaikki oli muka yhteistä tulot ja menot, siltä tililtä hoidettiin kulut jossa oli milloinkin rahaa ja kun ero tuli kaikki mitä oltiin hommattu ja maksettu ns. yhdessä olikin miehen ja minä olin 11v muka elänyt hänen siivellään :(

Nykytilanteessani olen todella tyytyväinen :)

Vierailija
28/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaatisin kotivakuutuksen ottamista takaisin niin joutuisin maksamaan sen itse, ja eipä se sitten vähennä mun menoja vaan lisää.

Mutta kyllä, jotain olisi tehtävä. Oikeastaan aika huvittavaa kun joskus kun olen pohtinut jotain hankintaa itselleni, niin mies on sanonut että varojensa mukaanhan sitä on kunkin elettävä, eli säästää pitäisi etukäteen siihen mitä aikoo hankkia. Eipä silti totta joka sana, mutta hieman on kirpaissut kun mies tietää että mulla ei just sen hirveän ruuan kuskaamisen takia jää rahaa....

Vierailija
29/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset
Vierailija
30/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun mies on ihan kauhea, mä ihan oikeasti säälin sua.

Se kuulostaa ihan tyrannilta.

Pliiis lopeta nyt jo se ruuan kuskaaminen ja sanot että ruokaostokset menee puoliksi.

Ethän sinä hyödy siitä että mies maksaa omaa talolainaansa pois?

Sinä jäät tässä tyhjän päälle.

Vierailija
31/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostat juuri sellaista ruokaa johon sinulla on varaa. Kolmannen kasvissose- tai hernekeiton jälkeen kun vaativat lihaa, sanot että ei ole varaa ja pärjäät ilmankin. Raahautukoot itse omine rahoineen grillille tai ruokakauppaan.

Vierailija
32/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan kummallinen tilanne teillä. Siis nyt istutte alas ja laskette, paljonko yhteisiin menoihin kuukaudessa kuluu. Sen jälkeen avaatte taloustilin, jolle molemmat laitatte kuukausittain puolet tästä summasta, ja kaikki yhteinen maksetaan vastedes tältä tililtä.

Jos menoihin kuuluu esim. auto-, asunto- tai muuta lainaa jonka kohde on vain toisen omistuksessa, pitää kuvio miettiä sellaiseksi että toinen ei karta toisen omaisuutta omilla rahoillaan. Siis esimerkiksi jos auto on ostettu lainalla ja se on vain toisen omistuksessa, katsotaan kumpi sitä tarvitsee enemmän ja lasketaan sitten jossain suhteessa maksut niin että omistamatonkin maksaa esim käyttökuluja jos autoa tarvitsee, mutta ei kuitenkaan lainaa koska se menee suoraan toisen taskuun.

Tietysti nämä raha-asiat ovat helpompia, jos kummatkin suhtautuvat rahaan ja suhteeseen niin, että ei ole hyötyjiä ja kuppaajia vaan molemmat osallistuvat suurinpiirtein samoilla resursseilla ja pennejä ei ole tarvetta laskeskella. Jos tulonne kerran ovat suurinpiirtein samat, niin se helpottaa tilannetta.

Vierailija
33/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei Ap! Onko asuntoa varten otettu laina yhteinen? Jos asunto on vain miehen nimissä niin olet kyllä aika kusessa jos ero tulisi :( Mieti nyt. Mitä sulle jäisi käteen jos mies heittäis pihalle? Ei yhtään mitään. Ukko olis maksellut itelleen asuntoa monen monta vuotta ja sulla ei olisi yhtään omaisuutta taikka rahaa säästössä. Jos laina on vain miehen, pitää tulla iso muutos maksamisiin. Sulle pitää jäädä säästöön joka ikinen kuukausi esim. joku 200 euroa. Ja sitten sun PITÄÄ saada sen verran omaa rahaa että pääset kampaajalle jne. Se on ihan normaalia!!! Mä en ikinä suostuis tollaseen systeemiin. Että kävisin töissä ja mulle ei jäisi omiin menoihin mitään rahoja eikä omaisuuskaan karttuisi senttiäkään vuodessa... Nyt Ap alat nousta sieltä kuopasta ja alat elää niin kuin ns. normaalit ihmiset parisuhteessa!!! Ja hommaat ne lihat, leikkeleet yms. Lidlistä, saa paljon halvemmalla. Jos ei kelpaa, olkoot ilman...

Vierailija
34/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN kanssa tajua tuota nro 11!

Siis hemmetti, en halua olla mikään kotirouva, joka säästeliään taloudenpidon, siivouksen ja ruuanlaiton lisäksi pyrkii pitämään miehensä tyytyväisenä, sillä, että ei vaadi itselleen mitään. Mies sitten armopaloja rouvalle tuo: kukkia, jotakin halpishelyä, hierontaa vieraassa liikkeessä (miksei mies hiero itse?) jne. Kuulostaa ihan joltakin 50-luvun amerikkalaisleffalta.

Hyi yöks. Mä en ole mikään kotiorja. Olen tasa-arvoinen mieheni kanssa, kaikki menot ja tulot on yhteisiä meidän taloudessa, ja sitten molemmat tekevät ja harrastavat niitä asioita mistä tykkäävät. Ja kyllä pyydän miestäni laittamaan tililleni välillä rahaa, jos on vähissä, ja sitten mies välillä pyytää minua laittamaan hänen tililleen rahaa jos minulla on paljon ja hänellä vähän jne. Saan itse päättää mitä hankin ja milloin (isommista hankinnoista päätetään yhdessä). Ja itse pidän huolen, että pääsen säännöllisesti kampaajalle, kuntosalille ja ystävättärien kanssa vaikka kaupungille shoppailemaan ja salaatille jos siltä tuntuu. Samoin mies lähtee kaveriporukassa vaikka formulamatkalle jos rahavarat vain taloudellsamme riittävät tai sitten vaikka kaljalle kavereiden kanssa jos siltä tuntuu.

Eläkää elämäänne, älkääkä tyytykö vähään. Pitäkää puolianne, olkaa tasavertaisia kumppaneillenne.

Vierailija
35/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan tätä ehdotusta, että laskette kaikki yhteiset kulut vuodessa yhteen ja jaatte ne puoliksi ja sitten yhteinen tili, josta ne hoidetaan. Jäjelle jäävillä rahoilla sinä kustannat omien lasten tarpeet. Toivottavasti mies ei ole niin pihi, että alkaa sen jälkeen vahtia mitä sinun lapsesi syövät...

Onneksi te ilmeisesti olette naimisissa,koska sanoit että talo on yhteinen. Muuten mies saattaisi tosiaan eron tullessa jättää sinut puille paljaille.... Kun tuntuu niin hyvin puolensa osaavan pitää näissä raha-asioissa...

Jos mies ei suostu laskemiseen ja on sitä mieltä, että hän tosiassa maksaa enemmän, niin pyydä että vaihdatte maksatukset toisinpäin. Maksakoot mies ne ruuat.

Vierailija
36/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa tilanne on ollut 50/50 silloin kun ollaan muutettu yhteen. Mutta silloin asumismuoto oli vuokralla ja kulut olivat ihan eri luokkaa kuin nyt. Lisäksi nyt on just nuo ruokaan menevät kulut paisuneet, kun tosiaan joka päivä pitää olla isot määrät lihaa ja muuta mitä kuntosaliharrastajat syövät. Esim: ostan broilerin fileleikkeitä 3 isoa rasiaa, minä otan yhden ja tyttäreni ottaa yhden ruualla kaikki miehet ottavat kaksi palaa ja sitten jos lautaselle jää niin haetaan vielä tietokoneen ääreen hiukopalaksi lihaa. Kun tehdään makaronisekoitusta niin siihen ostetaan 1600g paistijauhelihaa. Lihaa pitää olla enemmän kuin makaronia. Sitten leivän päälle pitää olla kokolihaleikkeleitä, esim kultakinkkua, juustoa(oltermannia) munia joka päivä. Välipaloiksi rahkaa ja raejuustoa,kaupan pakasteesta marjoja. Maitoa kuluu 21-25litraa viikossa, itse en juo maitoa ollenkaan. 

Mää taidan ottaa nyt tililtä jonku summan vaikka aluksi sen 1000€ ja panna syrjään ja sillä käydä kaupassa. Jos ei sitten ne eväät passaa niin olkoot syömäti tai hakekoot omalla rahalla kebabbia.

Mies muuten laittoi tekstarin,jossa pyysi anteeksi eilistä riitaa, mutta ei kuitenkaan tarjoutunut avittamaan siinä kampaamoasiassa. Sanoi vaan että ihan sama millanen tukka mulla on niin hän rakastaa minua. No on kait se toisen kautta ihan söpöä ja kait sitä on hullu kun haluaa mitään muutosta. Naiset on kummallisia.En mä oikein tiedä itekään miksi pitäisi kampaajalle mennä, miksen vois olla tyytyväinen tähän.Kaikilla naisilla ei edes ole hiuksia ja minä vaan valitan.

ap

Vierailija
37/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa muuta sanoa, kuin että jos teillä on sama palkka niin on kohtuullista, että maksatte molemmat 50 % yhteisistä menoista. Onko siis näin vai maksaako mies kuitenkin vähemmän? Jos, niin ota tämä esiin ja pyydä, että tarkistatte maksuvelvollisuudet.

Sopisiko, että vaihtaisitte päittäin ja sä hoitaisit nuo maksut, mitä mies nyt, ja mies hoitaisi ruoat+vedet+sähkön?

Toivottavasti talo on myös sinun nimissäsi...

Vierailija
38/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:18"]

Periaatteessa tilanne on ollut 50/50 silloin kun ollaan muutettu yhteen. Mutta silloin asumismuoto oli vuokralla ja kulut olivat ihan eri luokkaa kuin nyt. Lisäksi nyt on just nuo ruokaan menevät kulut paisuneet, kun tosiaan joka päivä pitää olla isot määrät lihaa ja muuta mitä kuntosaliharrastajat syövät. Esim: ostan broilerin fileleikkeitä 3 isoa rasiaa, minä otan yhden ja tyttäreni ottaa yhden ruualla kaikki miehet ottavat kaksi palaa ja sitten jos lautaselle jää niin haetaan vielä tietokoneen ääreen hiukopalaksi lihaa. Kun tehdään makaronisekoitusta niin siihen ostetaan 1600g paistijauhelihaa. Lihaa pitää olla enemmän kuin makaronia. Sitten leivän päälle pitää olla kokolihaleikkeleitä, esim kultakinkkua, juustoa(oltermannia) munia joka päivä. Välipaloiksi rahkaa ja raejuustoa,kaupan pakasteesta marjoja. Maitoa kuluu 21-25litraa viikossa, itse en juo maitoa ollenkaan. 

Mää taidan ottaa nyt tililtä jonku summan vaikka aluksi sen 1000€ ja panna syrjään ja sillä käydä kaupassa. Jos ei sitten ne eväät passaa niin olkoot syömäti tai hakekoot omalla rahalla kebabbia.

Mies muuten laittoi tekstarin,jossa pyysi anteeksi eilistä riitaa, mutta ei kuitenkaan tarjoutunut avittamaan siinä kampaamoasiassa. Sanoi vaan että ihan sama millanen tukka mulla on niin hän rakastaa minua. No on kait se toisen kautta ihan söpöä ja kait sitä on hullu kun haluaa mitään muutosta. Naiset on kummallisia.En mä oikein tiedä itekään miksi pitäisi kampaajalle mennä, miksen vois olla tyytyväinen tähän.Kaikilla naisilla ei edes ole hiuksia ja minä vaan valitan.

ap

[/quote]

Miehesi on siis pihtari. Olette riidelleet, ja hän yrittää luistaa rahallisesta asiasta pyytämällä anteeksi ja kirjoittamalla söpösti jotta sulattaa taas sinun sydämesi ja annat periksi. Miehesi siis politikoi, jotta pääsee taas jatkamaan sitä rahan kuppaamista.

Älä anna periksi. Ilmoitat tänään, että asiat muuttuvat. Et enää halua riidellä ja anteeksi on annettu, mutta periksi EI. Että et enää suostu maksamaan kuin 800 euroa ruokakulua ja ylimenevän otat itsellesi.

Muuten minä en suostuisi tekemään ruokaa em. vaatimusten mukaan! Silloinhan teillä on aivan järjettomät ruokakulut, ei ihme että rahaa palaa ruokaan. Jos kerran makaroonilaatikossa on enemmän lihaa kuin makaroonia... Ja leikkeleet aina kallita leikkeleitä jne. Silloin ruokalaskunne on varmasti ihan järjettömät! Juuri tuo ylenmäärin lihan syöminen, ja kauheat vaatimukset ja ruuan kulutus vie sun kaikki rahat!

Siis teidän perheen miehet syövät kuin hevoset. Meillä ruokalaskuun menee se kuuluisat 400 euroa kuussa, mutta syödäänkin paljon juureksia ja vihanneksia, ja vain ja ainoastaan tarjouslihaa (ja sitäkin normimääriä, ei mitään järjettämiä lihalaatikoita makaroonilla).

Sun on vain AP tehtävä kurssinmuutos! Eihän tuossa ole järkeä, että käyt töissä, mutta mitään ei jää rahaa itsellesi sivuun laitettavaksi, tai itseäsi varten "tuhlattavaksi" . Tuo ei ole elämää.

Vierailija
39/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 12:18"]

Sanoi vaan että ihan sama millanen tukka mulla on niin hän rakastaa minua. [/quote]

Mies on tavattoman huolissaan, ettet vain viehättäisi toisia miehiä, joista joku voisi viedä sinut mennessään ja hän jäisi ilman kotiorjaansa. Näin minä tuon teidän kampaamoasian näen.

Vierailija
40/62 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 09:02"]

Meillä samankaltainen tilanne. Eli uusperhe, 2 lasta molemmilla. Miehen talo ja mies maksaa lainan, vakuutukset, muut kulut talosta ja kaikki autoihin liittyvät huollot, renkaat ym. Minä maksan kaikki kaupasta hommattavat eli ruuat, pesuaineet jne. Miehellä nelinkertaiset tulot minuun nähden, mutta molemmilla omat rahat. Mulle itsestäänselvyys, en ole ikinä ottanut/pyytänyt mieheltä euroakaan. Jos tarvitsen ylimääräistä, teen ylitöitä, vien romuja kirppikselle tms. Mulla ei jää mitään palkasta "käteen" tai säästöön, mutta oon asian kanssa ihan sinut. Kampaajalla oon käynyt viimeksi vuosi sitten, en ole varmaan 15 vuoteen ottanut värjäystä kampaajalla koska en halua edes omia rahoja käyttää sikakalliiseen kampaajavärjäykseen. Castingilla mennään ja hyvin kelpaa :) Joskus menee tili miinukselle ja ketuttaa, mutta ainakin seison omilla jaloillani ja olen siitä ylpeä, enkä ole riippuvainen miehestäni. exäni maksaa minimielatusmaksut ja teen kaikki lasten hankinnat, lääkärikäynnit, KAIKEN itse ja yksin, Eli elarit ja lapsilisät loppuu aika nopeasti ennenkuin hankinnat on tehty. Mutta oma elämä, omat valinnat ja parisuhde on parisuhde. Toisaalta mun mies on niin fiksu ja ihana, että kun teen kotityöt ja ruoka on valmiina, niin mulle satelee kukkia, hierontalahjakortteja, suklaata, koruja jne, ei nyt jatkuvasti mutta kuitenkin. Olen tyytyväinen tilanteeseen. Teidän kannattaa keskustella ja löytää yhteinen sävel talouskuvioissa :)

[/quote]

Siis sä olet NIIIIIN VITUN TYHMÄÄÄÄÄ että mua oikein itkettää ja suututtaa tuollaiset typerykset.

SÄ siis maksat puolet talouden kuluista, mutta siinä missä mies KERRYTTÄÄ OMAA OMAISUUTTAAN, sulle ei tule jäämään mitään käteen. EIkä siis sen myötä sun lapsillekaan.

Ei helvetti mitä tyhmyyttä, mutta jos on idiootti, on idiootti.

Reilu tapa tuossa tilanteessa olisi se, että te maksaisitte TALOUDEN kulut puoliksi, ja sitä mukaa kun sinäkin maksat talon lainanlyhennystä, siitä kertyy sulle osuus siitä talosta. Ei tarvitse puoliksi laittaa, kun et selvästikään ole alusta asti ollut maksamassa, mutta siitä päivästä lähtien, kun olet maksanut puolet taloutenne kuluista.

Mutta tyhmä on tyhmä, tuskin tajuaa " kun on niin kiva elellä ilman asuntolainaa"...