Miksi Suomessa naiset ovat onnellisempia kuin miehet?
Kun kansainvälisten onnellisuustutkimusten tuloksia on tutkittu, on havaittu yksi merkittävä poikkeama yleisestä linjasta, nimittäin Suomen sukupuolijakauma onnellisuuden suhteen.
Suomessa naiset ovat merkittävästi keskiarvoa onnellisempia, ja miehet keskiarvoa onnettomampia. Ero on selvästi suurempi kuin yhdessäkään yksittäisessä tutkitussa maassa, ja lähes yhtä suuri kuin onnellisimman ja onnettomimman tutkitun maan välillä. Tutkijat eivät pohtineet syytä.
Olen miettinyt mistä tämä johtuu, mutta en keksi syytä. Mielipiteitä?
Kommentit (98)
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:17"]
Tässä tökkii se, että tuollaisen analyysin julkistamisesta ei näytä löytyvän mistään tietoa. Koko argumentin arvo, siis että sanot naisten olevan onnellisempia kuin miesten, on nolla.
[/quote]
No jospa tarkistat nimetyn lähteen?
Olisiko niin että naisilla on elämä jossain määrin monipuolisempaa, siis keskimäärin: naiset käy töissä, hoitaa lapsia, hoitaa välit sukulaisiin, naapureihin, tapaa ystäviä, harrastaa jne. Miehillä saattaa helpommin olla vain jokin yksi asia josta ovat kiinnostuneita (usein työ) ja jos se menee alta niin ei ole niitä muita asioita jotka pitäisivät pinnalla ja onnellisena. Tai jos ero tulee, niin mies on yksin. Kun ei ole sitä tukiverkkoa, ystäviä, ei tunne naapureita, ei pidä yhteyttä sukulaisiin...
Itselläni ei ainakaan ole juuri mitään tukiverkkoja, enkä pidä vanhoihin ystäviin yhteyttä. Olisin aika yksin, jos naiseni lähtisi. Olen kyllä sen verran introvertti, että pärjäisin kohtalaisesti yksinkin, kunnes löytäisin toisen naisen. Parisuhteeni täyttää vähäiset ihmissuhdetarpeeni. Tosin yksinäiseksi minäkin tulen, jos ei ole yhtään ketään.
Minusta naiset ovat sosiaalisempia kuin miehet, se johtaa niihin suurempiin tukiverkkoihin. Minulle ei vain sovi sellaisen ylläpito, tuskastuisin.
"Lisäksi mä en jaksa ymmärtää tota itkemistä seksin perään. Sitä kun on kaupan kaiken ikäisiltä ja kokoisilta naisilta ympäri Suomen. Miksi ihmeessä sitä pitäisi saada ilmaiseksi baari-illan päätteeksi"
Olisitko naisena itse valmis maksamaan miehille aina kun haluat seksiä?
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 00:40"]
"Lisäksi mä en jaksa ymmärtää tota itkemistä seksin perään. Sitä kun on kaupan kaiken ikäisiltä ja kokoisilta naisilta ympäri Suomen. Miksi ihmeessä sitä pitäisi saada ilmaiseksi baari-illan päätteeksi"
Olisitko naisena itse valmis maksamaan miehille aina kun haluat seksiä?
[/quote]
Just niin! Naisilla alkaa aina kauhea huuto, jos joutuvat treffeillä maksamaan oman kahvikuppinsa, eikä pihi mies sitä tarjoa. Niin että voi vain kuvitella mikä mekkala siitä syntyisi, jos mies pyytäisi rahaa vielä seksistäkin.
En jaksa lukea kaikkia kirjoituksia ja k.o. tutkimus olisi kiva lukea.
Itse uskon, että naiset suomessa ovat onnellisempia tasa-arvon vuoksi! Ei tarvitse tällätä itseään viimeisen päälle ja käyttää paljon aikaa ja vaivaa ulkonäköön, että saa vampattua sen hyvässä asemassa olevan/hyvä palkkaisen miehen. Ja sitten pidettyä sen itsellään.(Ellei näin halua tehdä).
Vaan voi ihan itse opiskella itselleen hyvän ammatin ja olla oman onnensa seppä. Ei tarvitse olla miehestä riippuvainen.
Suomalaisia miehiähän tämä varmaan vi%#&taa, kun matkoillaan huorissa Thaimaassa ja Virossa ovat tottuneet ja kuvittelevat, että naisen saa alistettua rahalla omaan tahtoonsa mukaan palvelemaan. EI TOIMI SUOMESSA!
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 00:40"]
Olisitko naisena itse valmis maksamaan miehille aina kun haluat seksiä[/quote]
Minäkin ihmettelin tuota näkemystä. Ensinnäkin, seksi maksaa tietääkseni noin 100e per kerta Suomessa. Jos keskivertomies haluaisi muutaman kerran viikossa seksiä harrastaa olisi tili pian tyhjä. Toisekseen, mieskin haluaa yleensä tuntea olevansa haluttu, rahasta suostuva nainen ei ehkä siinä mielessä ole ihan kaikkea mitä toivoisi seksiltä. Kolmanneksi, seksin ostaminen on vähän tabu vielä ja pidetään vähintäänkin moraalisesti arveluttavaa tai väärin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 01:17"]
En jaksa lukea kaikkia kirjoituksia ja k.o. tutkimus olisi kiva lukea.
Itse uskon, että naiset suomessa ovat onnellisempia tasa-arvon vuoksi! Ei tarvitse tällätä itseään viimeisen päälle ja käyttää paljon aikaa ja vaivaa ulkonäköön, että saa vampattua sen hyvässä asemassa olevan/hyvä palkkaisen miehen. Ja sitten pidettyä sen itsellään.(Ellei näin halua tehdä).
Vaan voi ihan itse opiskella itselleen hyvän ammatin ja olla oman onnensa seppä. Ei tarvitse olla miehestä riippuvainen.
Suomalaisia miehiähän tämä varmaan vi%#&taa, kun matkoillaan huorissa Thaimaassa ja Virossa ovat tottuneet ja kuvittelevat, että naisen saa alistettua rahalla omaan tahtoonsa mukaan palvelemaan. EI TOIMI SUOMESSA!
[/quote]
Veikkaan, että aika harva mies Suomessa on "tottunut" käymään jossain Thaimaassa tai Virossa huorissa. Suurella enemmistöllä nuorista miehistä ei ole yhtään kokemusta sellaisesta ja ei varmaan kovin isolla prosentilla vanhemmistakaan miehistä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 22:44"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 21:17"]
Tässä tökkii se, että tuollaisen analyysin julkistamisesta ei näytä löytyvän mistään tietoa. Koko argumentin arvo, siis että sanot naisten olevan onnellisempia kuin miesten, on nolla.
[/quote]
No jospa tarkistat nimetyn lähteen?
[/quote]
Minuakin ihmetyttää tällainen "tutkimus" josta ei muka löydy mistään muualta tietoa kuin jostakin tilastollisten menetelmien oppikirjasta, jossa tämän "tutkimuksen" lukuja käytetään esimerkkinä.
Kyllä sitä nyt tutkitaan onko tukimuksen tulos pätevä, kaikki "naisen euro on X senttiä" -rallatukset niellään taivaallisena totuutena ilman kritiikkiä ja lähempää tarkastelua laskutavasta.
Tässä voisi olla jotain asiaan liittyvää
En nyt tarkoita pelkästään sitä talon rakentamisen pakkomiellettä, josta artikkelissa puhutaan, vaan yleensäkin vakavamielisestä suhtautumisesta elämään. Yksittäisenä tapahtumana talon rakentaminen tietysti on miehelle (ja koko perheelle) raskas kokemus ja monessa tapauksessa johtaa avioeroon. sen olen nähnyt liian monta kertaa.
Itsekin olen tuota vakavamielisyyttä ihmetellyt. Olen muutamassa eri euroopan maassa, ja aina Suomeen palatessani olen törmännyt samaan vakavamielisyyteen. Onhan se toki osa kulttuuriamme, ja aika kevyttä itä-eurooppalaisen vakavamielisyyden rinnalla, mutta silti se on masentavaa. Parhaani mukaan olen yrittänyt pysyä siitä erossa, ja elän elämääni omien arvojeni mukaan enkä ota asioita kuolemanvakavasti. Tästä olen saanut kuulla kommentointia ja kritiikkiäkin niin monelta taholta että minun on helppo uskoa tuota artikkelin tutkimusta.
Linkittämässäsi jutussa sanottiin: "Miesten kulttuuriin kuuluu, että täytyy osoittaa pystyvänsä rakentamaan talon omin käsin". Naiset kuvittelevat, että miehenä voi olla ihan miten haluaa, mutta se ei ole ollenkaan totta.
Miehenä et voi heikkona hetkenä alkaa itkemään tai valittamaan, koska on opetettu kuinka sellainen on miehelle häpeällistä; "se on neitimäistä", meille sanotaan jo poikana. Miehen on tarkoitus olla vahva niin fyysisesti kuin henkisestikin, muut ovat luusereita. Nainen saa ihan vapaasti olla joko vahva tai heikko ja kaikki hyväksyvät, ei menetä naiseuttaan.
Miehille jaetaan ehdot miehisyyden lunastamiselle, ennen se oli juuri tuota "rakenna talo omin käsin, älä itke/valita, elätä perhe tekemällä pitkää päivää, älä tunteile, jne". Nykyään talon rakentaminen ei ole enää mikään vaatimus, mutta miehisyys täytyy edelleen ansaita taipumalla tiettyyn muottiin. Oma itsensä saa olla vain siinä tapauksessa, että on tarpeeksi onnekas syntyäkseen valmiiksi siihen muottiin sopivana. Tietysti osa miehistä haistattaa pitkät noille odotuksille tai ovat masentuneet koko asiasta ja lopettaneet yrittämisen.
Miehet täällä sysäävät koko ajan vastuuta omasta onnellisuudestaan naisille. Ehkä naiset ovat siksi onnellisempia, että tajuavat ottaa itse vastuun elämästään ja onnestaan.
Tosin suhtaudun skeptisesti koko väitteeseen, koetin etsiä siitä tieto googlella ja törmäsin vain sellaisiin juttuihin joissa kerrottiin, kuinka miehet ovat naisia onnellisempia.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 08:48"]
Kyllä sitä nyt tutkitaan onko tukimuksen tulos pätevä, kaikki "naisen euro on X senttiä" -rallatukset niellään taivaallisena totuutena ilman kritiikkiä ja lähempää tarkastelua laskutavasta.
[/quote]
Näistä sentään on löydettävissä jotakin tekstiä, joiden perusteella olla jotakin mieltä. Tämän jutun väitteestä taas ei löydy.
Minusta kyse on siitä, että naiset jatkuvasti pyörivät oman onnellisuutensa ympärillä. He ovat valmiita näkemään vaivaa voidakseen paremmin. Täälläkin on jatkuvasti aloituksia, joissa kysellään vinkkejä siitä miten hemmotella itseään tai muuten vain rentoutua. Miehet eivät näytä kiinnittävän tällaiseen huomiota. Korkeintaan he juovat päänsä täyteen harmitukseensa ja sitten taas jatkavat kuten ennenkin.
Koska suomalaiset naiset on niin vittupäitä, että ei kukaan mies voi olla niiden kanssa onnellinen :)
Ei vaan, nainen olen itsekin. Rehellisesti veikkaan, että kyse on siitä, kun suomalainen mies ei puhu eikä pukahda vaan patoaa kaikki tunteensa sisälleen. Eihän siinä onnelliseksi voi sitten pidemmän päälle tulla. Eikös meillä ole täällä isot itsemurhatilastotkin miehillä? Eli nyt sitten mammat opettamaan omille pojillemme sitä kommunikaatiota, niin saadaan tääkin tlasto muuttumaan...
Se on meidän naisten syy. Se selviää jo ihan lukemalla tätä palstaa. Kun synnyt tytöksi, niin olet paljon odotetupi lapsi. Nykyään harva toivoo enää poikalasta. Joten jos synnyt poikana, niin synnyt vähän niin kun alunperinkin huonompana kuin tytöt. Siitä on sitten aika vaikea ponnistaa onnelliseksi, kun koko yhteiskunta keskittyy siihen, että tyttö saa mitä haluaa. Nainen saa mitä haluaa ja miehen pitää se toteuttaa!
Että syyttäkäämme äidit vaan itseämme tästä epäarvoisesta asetelmasta ja aletaan taas arvostamaan poikiakin.
Onnellinen ihminen on silloin kun hänellä on altaa suhteessa omaan elämäänsä.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:35"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 20:02"]
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 18:34"]
Ei miehenä voi puhua miesten epätasa-arvoisesta kohtelusta ilman nöyryytetyksi tulemista, miesasiamies leimaa tms. Naisen aseman ikuinen parantaminen miesten kustannuksella on Suomessa perinne, jota ei katkaise edes naisen parempi asema.
Miesten syrjäytyminen on ihan helkkarin paljon suurempaa kuin naisten, mutta ainoat puheenaiheet liittyvät siihen onko naisten palkka oikeasti huonompi samalla alalla ja pitäisikö jollain lailla pakottaa naisille 40% työpaikoista jollain miesvaltaisilla aloilla. Ilmeisesti miesten ongelmista ajatellaan vain, että se on luonnollista. Miksi tehdä mitään niitä korjatakseen, keskitetään perinteisesti kaikki voimavarat naisten ongelmiin, onkoon kuinka pieniä tahansa.
[/quote]
Mutta miksi miehet tuntuvat odottavan, että naiset ratkaisisivat heidänkin ongelmansa? Miksi miehet eivät nosta esiin kunnollisia yhteiskunnallisia keskusteluita? Miksi ns. Tavalliset miehet ei älähdä siinä kohtaa, kun miesten ongelmien äänitorveksi nousee Henry Laasanen ja joukkuääliöitä miesasiamiehiä, joiden ainoa esiinnostama ongelma on se, että naiset ekana kritiikittä kaikille miehille?
Kun ongelmat lähtevät jo päiväkodeista, joissa poikalapset ja heidän peruspiirteensä ovat tosiaan hetialkuun isoja ongelmia, miksi te miehet ette hakeudu töihin päiväkoteihin? Suomessa päiväkotien työntekijöistä 4% on miehiä, kun Ruotsissa vastaava luku on 25%. Ja tässä ei edes ole sitä ongelmaa kuin naisilla miehisillä aloilla, miehiä ei todellakaan syrjintä naisvaltaisilla aloilla, eikä heidän etenemistään torpata.
Sama asia myös sosiaalialoilla. On ihan turha itkeä huoltajuuskiistoissa kuinka sossut on äidin puolella, jos itse on toteuttanut vaan sitä miehistä peruskaavaa, jossa tärkeintä on tehdä mahdollisimman pitkää päivää töissä ja kartalla lastenhoitoa parhaansa mukaan. Ja siellä sosiaalialoilla vasta miehille käyttöä olisikin.
Ei naisetkaan ole työelämän etuja itselleen vain vaatineet, vaan aktiivisesti menneet niille aloille, joita aiemmin on pidetty miehisinä. Tehkää te miehet samoin, niinse pienten poikien onnellisuuskib kohoaa. Ja se kantaa aikuisuuteen asti.
t: kolmen pojan äiti
[/quote]
Vastaus oli viestissä. Miehet eivät voi nostaa ongelmiaan esille, koska asenteet tuomitsevat sen. Sanoit: "Laasanen ja joukko ääliöitä", se on juuri se asenne mitä käytetään miesten ongelmista puhuvia kohtaan. Laasanen ei tietenkään ole miesongelmien profeetta ja kaikkitietävä. Hänen aiheensa tuntuu olevan seksuaalisuus, joka on vain yksi "ongelma" monien joukossa. Hänkään muuten ei ole vaatinut sinua lainatakseni "naiset ekana kritiikittä kaikille miehille", vaan hän on puhunut siitä kuinka yleisesti ottaen naisilla on valta seksuaalisesti. Se on totta! Miehen on hyvin, hyvin paljon vaikeampaa saada seksiä kuin naisen, siis keskimäärin. Ero on kuin yöllä ja päivällä. Seksin puute on erittäin suuri ongelma miehillä, koska seksi on luonnollinen tarve. Tämän ongelman esiin nostaminen ei ole yhtä kuin "naiset ekana kritiikittä miehille"-vaatimus, jos mietit asiaa kylmän asiallisesti.
Miksi emme voisi odottaa naisten olevan mukana ratkaisemassa ongelmia. Kyllä miehetkin ovat olleet apuna naisten tasa-arvopyrkimyksissä, vaikka siitä ei paljon puhuta. Miehet ovat olleet siinä tärkeässä roolissa myös. Miesten epätasa-arvon ongelma on asenteet. Vääriä asenteita miehiä kohtaan on sekä miehillä, että naisilla. Asenne-ongelma on se, että syrjäytynyttä miestä pidetään luuserina, pyritään varoittamaan muitakin sellaisesta tyypistä, että osaavat kiertää kaukaa moisen ongelmatapauksen. Hänen toivotaan vain poistuvan keskuudestamme. Syrjäytynyt nainen nähdään olosuhteiden tai miesten uhrina, häntä halutaan auttaa.
Näiden asenteiden korjaamiseen tarvitaan kaikki, niin miehet kuin naisetkin. Molemmat ruokkivat tälle hetkellä asennevammaa miehiä kohtaan.
[/quote]
hah haa,hassuhatuksi näpäyttäjä-mies!!! Mulla on tässä varakoneessa tekstinsyöttö päällä, joten yritä elää sen kanssa. Nokkela ihminen kyllä keksii mitä sanaa on haettu, vaikka kirjoitusasu olisikin kumma.
sinänsä kyllä masentaa, että TAAS kerran tässä keskustellaan seksin saamisesta, kun tuossa oli aika paljon olennaisempiakin asioita joihin olisi voinut tarttua. Lisäksi mä en jaksa ymmärtää tota itkemistä seksin perään. Sitä kun on kaupan kaiken ikäisiltä ja kokoisilta naisilta ympäri Suomen. Miksi ihmeessä sitä pitäisi saada ilmaiseksi baari-illan päätteeksi? Kunselkeästikään te ATM- miehet ette edes kaipaa parisuhdetta. Eli en vaan tajua tota vikinää asiasta, jolle on ratkaisu olemassa. Ja sitten vieläihmettelette miksei teitä oteta vakavasti.
ja mä kyllä väittäisin, että tässä yhteiskunnassa ne on kyllä naiset, jotka hoiva- ja sosiaalialoilla yrittääniistä syrjäytyneitä miehistäkin pitää huolta. Samoin kuin Niiden äidit ja sisaret. Edelleen kysyn missä on toisiaan hädässä tukevat miehet?
mikä siinä on, että miehillä ei välttämättä ole yhtä ainoaa ystävää, ja sosiaaliset verkot on huonot/ olemattomat? Meillä naisilla nuo verkostot muodostuu toisista naisista, miksi miehet ei luo vastaavia?
Ja nuo ei ole mitään vittuiluja, vaan ihan oikeasti kysyn? Koska juuri noista asioista se naistenkin onnellisuus loppupeleissä muodostuu.
T: kolmen pojan äiti