Miksi Suomessa naiset ovat onnellisempia kuin miehet?
Kun kansainvälisten onnellisuustutkimusten tuloksia on tutkittu, on havaittu yksi merkittävä poikkeama yleisestä linjasta, nimittäin Suomen sukupuolijakauma onnellisuuden suhteen.
Suomessa naiset ovat merkittävästi keskiarvoa onnellisempia, ja miehet keskiarvoa onnettomampia. Ero on selvästi suurempi kuin yhdessäkään yksittäisessä tutkitussa maassa, ja lähes yhtä suuri kuin onnellisimman ja onnettomimman tutkitun maan välillä. Tutkijat eivät pohtineet syytä.
Olen miettinyt mistä tämä johtuu, mutta en keksi syytä. Mielipiteitä?
Kommentit (98)
Löytyiskös aloittajalta linkkiä tähän tutkimukseen / tutkimuksiin? En löytänyt googlella moista tietoa.
Naisten sosiaalinen verkosto on keskimäärin huomattavasti laajempi kuin miesten. Miehillä ei esim. eron jälkeen ole välttämättä yhtään ystävää, kun se ainoa on ollut vaimo. Sitten tartutaankin viinapulloon niin kauan kunnes uusi eukko löytyy (tai sitten kuollaan siihen viinaan).
Joskus olen lukenut satavuotiaista tutkimusta, joiden mukaan nuo iäkkäät naiset ovat nimenomaan naimattomia naisia. Miesten elinikä taas kasvaa avioliiton myötä.
Suomessa feminismi ja miesviha on vahvinta maailmassa. Ei ihme, että suomalaiset miehet ovat kovin onnettomia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 22:36"]
Naiset saavat seksiä aina kun haluavat. Ja lähes kaikki myös parisuhteen jos vain haluavat. Siinä pari merkittävästi onnellisuutta lisäävää asiaa.
Tämä aihe onkin miesasiamiesten lempiaihe! :D
[/quote]
Tässähän se perimmäinen syy on. Lisänä vielä se, että seksi on miehelle vieläkin keskeisempää kuin naiselle.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 23:20"]
Löytyiskös aloittajalta linkkiä tähän tutkimukseen / tutkimuksiin? En löytänyt googlella moista tietoa.
[/quote]
Ei löydy netistä. Lue Erkki Tötön kirja "paljonko on paljon", löytyy siitä sivulta 116 esimerkkin' tilastollisesta analyysista ja siitä miten isosta joukosta dataa haetaan havaintoja.
Lainaa kirjastosta.
Saat samalla rautaisannoksen tilastotieteellistä oppia laadullisen tutkimuksesi fiksaamiseksi.
[quote author="Vierailija" time="20.03.2013 klo 02:14"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 22:36"]
Naiset saavat seksiä aina kun haluavat. Ja lähes kaikki myös parisuhteen jos vain haluavat. Siinä pari merkittävästi onnellisuutta lisäävää asiaa.
Tämä aihe onkin miesasiamiesten lempiaihe! :D
[/quote]
Tässähän se perimmäinen syy on. Lisänä vielä se, että seksi on miehelle vieläkin keskeisempää kuin naiselle.
[/quote]
Mutta miksi näin olisi enemmän Suomessa kuin missään muussa eurooppalaisessa maassa? Ja miksi nimenomaan suomalaisilla miehillä suhteessa suomalaisiin naisiin?
Minä olen taipuvainen uskomaan, että tämä on seurausta puhekulttuuristamme, jossa jatkuvasti vähätellään suomalaisia miehiä, ilman että edes huomataan että puhetapa on avoimen rasistinen.
Todisteena vaikka koko tämä keskustelupalsta.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 22:36"]Tämä aihe onkin miesasiamiesten lempiaihe! :D
[/quote]
Mielestäni joo, jos ihmisryhmien välillä on näin merkitseviä eroja onnellisuuden kokemisessa, on kyseessä merkittävä havainto, jonka syitä kannattaisi tutkia.
suomalaiset naiset on aika hirviöitä, siinä syy
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 15:02"]
Missä näitä palvelualttiita ja passaavia naisia muka on? AV-palstaa lukeva saa käsityksen, että lähes jokainen nainen on sellainen, ja mies tietysti itsekäs passattava. Minä taas en ole ollut sellaisen naisen kanssa suhteessa, vaan jokainen on ollut hyvinkin tarkka siitä mitä saa mieheltä. Minua ei ole kenenkään tarvinnut passata yhtään, koska olen oppinut elämään yksin ennen parisuhdetta ja hoitamaan kaikki omat asiani. Pikemminkin minä olen se joka päätyy yleensä auttamaan asioissa.
[/quote]
Just tämä on minunkin kokemukseni. Minusta "passaajanaiset" ovat jo ihan täysi myytti, ainakin nykysukupolvessa. Mikä on hyvä asia.
Huono asia sen sijaan on se, että nuorista naisista on tullut uusavuttomia. Omissa suhteissani minä olen ollut se, joka vaihtaa autonrenkaat JA laittaa ruoan, koska naiset eivät ole osanneet.
Ei sekään kyllä maistunut, tämä poika haluaa nimittäin tasa-arvoisen parisuhteen.
Tähän ketjuun annetut viestit antavat vastauksen ap:n kysymykseen. Eniten peukkuja ylös sai viesti jossa arveltiin tutkimustuloksen johtuvan siitä, että naisten ei tarvitse palvella miehiä Suomessa ja miehet näin jäävät vaille tarvitsemaansa palvelijaa. Juuri tällainen miesten vetäminen huonoon valoon ja naisten nostaminen hyvään valoon on Suomessa voimissaan. Tälläkin palstalla saa usein ihan eri vastaukset samoihin parisuhdeongelmiin ketjun aloittajan sukupuolen perusteella. Tätä viestiä peukutetaan alaspäin, kun en korostanut naisen paremmuutta jotenkin.
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 10:15"]
[quote author="Vierailija" time="21.03.2013 klo 08:48"]
Kyllä sitä nyt tutkitaan onko tukimuksen tulos pätevä, kaikki "naisen euro on X senttiä" -rallatukset niellään taivaallisena totuutena ilman kritiikkiä ja lähempää tarkastelua laskutavasta.
[/quote]
Näistä sentään on löydettävissä jotakin tekstiä, joiden perusteella olla jotakin mieltä. Tämän jutun väitteestä taas ei löydy.
[/quote]
Tarkistin lähteen, ja kyseessä ei ole tutkimus, mutta kyseessä on alkuperäisestä aineistosta ekstrapoloitu havainto. Eli tämä on tosiaan totta - missään tutkitussa maassa ei ole suurempaa eroa onnellisuudessa sukupuolten välillä kuin Suomessa.
Varsinaista tutkimusta tästä aiheesta ja sen syistä ei kuitenkaan kukaan ole tehnyt. Mielestäni kyllä pitäisi. Mielestäni kyllä pitäisi.
Se, että kukaan ei ole julkaissut aiheesta artikkelia ei poista sitä tosiasiaa, että aineiston perusteella tämä on totta.
Jotakin tässä maassa on sukupuolten välillä pielessä ja minä uskon myös, että kyseessä on se tapa, jolla miehistä puhutaan. Mistään muusta ihmisryhmästä sellainen puhe ei menisi lävitse.
Hienoa, että täällä kerrankin myönnetään, että nyky-Suomessa miesten julkinen kohtelu on iso ongelma.
Ehkä tästä alkaa viimein myönteinen kehitys kohti maata, jossa molemmilla sukupuolilla olisi hyvä olla.
Suomalainen yhteiskunta (lue hoiva-, koulutus- ja sosiaalikoneisto) suhtautuu syntymästä saakka poikiin ja miehiin ja heidän sukupuoliominaisuuksiinsa ongelmina, jotka pitää ratkaista, ja jotka vain odottavat silmille laukeamista.
Äärimmillään tämä menee sukupuolettomaksi kasvattamiseksi, koska hei, sukupuolihan on vain konstruktio, ja kuka nyt varsinkaan pojaksi haluaisi ketään kasvattaa, tiedossa on vain pahoinpitelevä juoppo narsistimurhaaja.
Suomesta on tehty tyttöjen unelmayhteiskunta.
Suomessa on "tasa-arvo". Siinä syy.
Ei miehenä voi puhua miesten epätasa-arvoisesta kohtelusta ilman nöyryytetyksi tulemista, miesasiamies leimaa tms. Naisen aseman ikuinen parantaminen miesten kustannuksella on Suomessa perinne, jota ei katkaise edes naisen parempi asema.
Miesten syrjäytyminen on ihan helkkarin paljon suurempaa kuin naisten, mutta ainoat puheenaiheet liittyvät siihen onko naisten palkka oikeasti huonompi samalla alalla ja pitäisikö jollain lailla pakottaa naisille 40% työpaikoista jollain miesvaltaisilla aloilla. Ilmeisesti miesten ongelmista ajatellaan vain, että se on luonnollista. Miksi tehdä mitään niitä korjatakseen, keskitetään perinteisesti kaikki voimavarat naisten ongelmiin, onkoon kuinka pieniä tahansa.
Näinkin pitkä keskustelu ilman yhtään otsikkoa tukevaa faktaa...
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 22:47"]
Naisilla ei ole niin kovia ulkonäköpaineita kuin lämpimissä maissa.
[/quote]
Ja se on kyllä huomattu!