Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ei hyvää päivää!! Toimiiko joku muukin näin?

Vierailija
18.03.2013 |

Esikoinen 8v oli eilen iltapäivällä leikkimässä naapurissa parhaan ystävänsä luona. Pojat leikkivät todella usein toistensa, yökyläillään yms. Eilen olivat sitten naapureilla, koska meillä pikkuveli kipeänä kotona. Iltaruoalle tullessaan poika mainitsi ohimennen, että voisiko meilläkin olla pullaa vaikka jälkkäriksi. Naapurissa olivat juoneet oman perheen kesken iltapäiväkahvit kun poikamme oli siellä leikkimässä, ja siis vain oman perheen lapset olivat syöneet pullaa - perheen äiti oli niitä juuri leiponut. Meidän poikaa ei oltu pöytään pyydetty ja kuulemma ikinä ei vastaavissa tilanteissa pyydetäkään.

Musta kerrassaan outoa käytöstä!! Ymmärrän hyvin ettei ruokaa tarjota ylimääräisille vieraille tai heitä nyt muutenkaan koko ajan syötetä mutta mulle ei tulis mieleenkään leipoa pullaa ja pyytää sitten vain omat lapset maistelemaan lämpimäisiä jos heidän hyvät ystävänsä ovat kylässä. Siis aivan käsittämätöntä!!

Kommentit (132)

Vierailija
61/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toiset vetävät rajat ja pitävät niistä kiinni. Jos lapsella/lapsilla on paljon kavereita, niin heidän kestitsimeensä saa uppoamaan omaisuuden. Meillä tarjotaan aina kaikkea kavereillekin, mutta ymmärrän hyvin perheitä missä ei tarjota. Yksikin yksinhuoltaja oli puolittanut pikkupitsaa neljään osaan, kun mun mukula oli ollut heillä ruoka-aikaan ja olin tosi ylpeä, kun oli sanonut ettei ole nälkä, kun oli tajunnut kuinka vähän ruokaa heillä oli. Aina tarjosi ruokaa ja välillä sitä oli tietysti paljonkin, mutta kaikilla ei edes riitä sitä rahaa naapureiden kakaroiden ruokkimiseen.

Vierailija
62/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Poika söi kotonaan lounaan, sitten touhusivat tämän kaverinsa kanssa pihalla ja menivät sitten naapuriin sisälle jatkamaan leikkejä (kun meillä tosiaan pikkuveli kipeenä). Ja poika oli tulossa kotiin syömään iltaruoan mutta nyt kyseessä oli eräänlainen extra-välipala (kun naapurin rouva siis leipoi). Emme todellakaan oleta että muiden kodit ovat päiväkoteja ja naapurille oli aivan ok että lapset leikkivät heillä (he kyllä sanovat niin kuin mekin jos leikkiminen ei jostain syystä sovi ja se on ihan ok) eikä kyseessä ollut mikään koko päivän majoittuminen.

Musta on vaan jotenkin todella tökeröä toimia noin! Tekisitkö niin aikuisvieraille? Miksi samaa kohteliaisuutta ei noudateta lapsia kohtaan? Ja huom, nyt ei todellakaan ole kyse mistään koko päivän aterioinnista tai loisimisesta

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on moukkamaista käytöstä! Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, että jos keitetään kahvia, niin kysytään vierailta, että ottavatko hekin eikä juoda vain itsekseen kahvia. Tai jos leivotaan jotakin ja tarjoilaan se samantien omille perheenjäsenille, niin samalla tarjotaan myös kylässä oleville vieraille myös lapsille.

Eli lapsesi ystäväperheellä ei ole mitään käytöstapoja. Ajattele, opettavat lapsetkin siinä samassa olla huomioimatta vieraita. Ei tulisi kuuloonkaan meidän perheessä!

Ymmrärrän sen, että jos tehdään esim. ruokaa niin sitä ei välttämättä tarjota, jos ollaan kovin vähävaraisia. Voi aivan hyvin sanoa, että menkää te lapset (vieraat) siksi aikaa meidän lasten huoneisiin kun me syödään, tai voi suoraan sanoa, että meidän perhe syö nyt, voitte poistua omaan kotiinne syömään. (Itse kyllä toisinaan tarjoan muillekin, mutta jos ruokaa on sen verran vähän esim. jäänyt edelliseltä päivältä, että ei riitä myös vieraille, niin sitten en anna ruokaa kuin omalle perheelle.

Kohteliasta on myös, että jos kerran esim. leipomuksia on niin vähän, että niitä ei voi vieraille tarjota niin ne syödään sitten oman perheen kesken myöhemmin, tai sitten vieraat pyydetään poistumaan omiin koteihinsa. Mutta ei missään nimessä mennä mussuttamaan vieraan nenän eteen eikä tarjota. Tämä on epäkohteliasta!

Vierailija
64/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:34"]

Poika söi kotonaan lounaan, sitten touhusivat tämän kaverinsa kanssa pihalla ja menivät sitten naapuriin sisälle jatkamaan leikkejä (kun meillä tosiaan pikkuveli kipeenä). Ja poika oli tulossa kotiin syömään iltaruoan mutta nyt kyseessä oli eräänlainen extra-välipala (kun naapurin rouva siis leipoi). Emme todellakaan oleta että muiden kodit ovat päiväkoteja ja naapurille oli aivan ok että lapset leikkivät heillä (he kyllä sanovat niin kuin mekin jos leikkiminen ei jostain syystä sovi ja se on ihan ok) eikä kyseessä ollut mikään koko päivän majoittuminen.

Musta on vaan jotenkin todella tökeröä toimia noin! Tekisitkö niin aikuisvieraille? Miksi samaa kohteliaisuutta ei noudateta lapsia kohtaan? Ja huom, nyt ei todellakaan ole kyse mistään koko päivän aterioinnista tai loisimisesta

ap

[/quote]

Teen noin myös aikuisvieraille eli jos miehellä on joku kaverinsa käymässä, ei käy edes mielessä, että heille tarjoaisin pullaa vain siksi, että sattuu olemaan meillä. Eri asia, jos on kutsuttu kylään ja olen etukäteen tehnyt tarjottavat.

Vierailija
65/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En itse edes pystyisi syömään pullaa, jos vieressä olisi lapsi ilman.

Vierailija
66/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:35"]

No on moukkamaista käytöstä! Normaaleihin käytöstapoihin kuuluu, että jos keitetään kahvia, niin kysytään vierailta, että ottavatko hekin eikä juoda vain itsekseen kahvia. Tai jos leivotaan jotakin ja tarjoilaan se samantien omille perheenjäsenille, niin samalla tarjotaan myös kylässä oleville vieraille myös lapsille.

Eli lapsesi ystäväperheellä ei ole mitään käytöstapoja. Ajattele, opettavat lapsetkin siinä samassa olla huomioimatta vieraita. Ei tulisi kuuloonkaan meidän perheessä!

Ymmrärrän sen, että jos tehdään esim. ruokaa niin sitä ei välttämättä tarjota, jos ollaan kovin vähävaraisia. Voi aivan hyvin sanoa, että menkää te lapset (vieraat) siksi aikaa meidän lasten huoneisiin kun me syödään, tai voi suoraan sanoa, että meidän perhe syö nyt, voitte poistua omaan kotiinne syömään. (Itse kyllä toisinaan tarjoan muillekin, mutta jos ruokaa on sen verran vähän esim. jäänyt edelliseltä päivältä, että ei riitä myös vieraille, niin sitten en anna ruokaa kuin omalle perheelle.

Kohteliasta on myös, että jos kerran esim. leipomuksia on niin vähän, että niitä ei voi vieraille tarjota niin ne syödään sitten oman perheen kesken myöhemmin, tai sitten vieraat pyydetään poistumaan omiin koteihinsa. Mutta ei missään nimessä mennä mussuttamaan vieraan nenän eteen eikä tarjota. Tämä on epäkohteliasta!

[/quote]

Komppaan! Käytöstavat opitaan kotoa ja parhaiten juuri vanhempien näyttämän mallin mukaisesti.

Vierailija
67/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et voi olla tosissasi!!!! :D 

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:37"]

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:34"]

ap

[/quote]

Teen noin myös aikuisvieraille eli jos miehellä on joku kaverinsa käymässä, ei käy edes mielessä, että heille tarjoaisin pullaa vain siksi, että sattuu olemaan meillä. Eri asia, jos on kutsuttu kylään ja olen etukäteen tehnyt tarjottavat.

[/quote]

Vierailija
68/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäkohteliasta käytöstä perheen äidiltä. Olen pahoillani lapsesi puolesta.

Vierailija
69/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On ollut tökeröä. Laittaisin varmaan seuraavan kerran lapsen mukana ison pussillisen pullia tuliaisiksi kaverin luokse. Tai en tiedä. Muistan lapsena, että äidilläni oli tapana laittaa mukaani iltapala tarvikkeita (esim.leipää,leikkelettä,kurkkua,muffinsseja), jos menin yökylään. No,eipä me lapset (minä ja kaveri,jonka luona olin) niitä saatu. Puuroa oli iltapalaksi ja aamulla hätyyteltiin kotiin.

Vierailija
70/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä tosi tökeröä! Ei tulisi mieleenkään käyttäytyä noin! Meille jos tulee yllätysvieraitakin ja olen leiponut, tottahan toki vieraillekin löytyy tarjottavaa! Ja varsinkin lapsille.

Vierailija
71/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä on outoa käytöstä.

Mä olen ottanut lapset (omat ja vieraat) mukaan leipomaan, että olisi vieraskin saanut tehdä kotiväelle omat pullat. Viimeksi olikin sen verran jännä tilanne, kun täällä eräs 11 vuotias poika leipo ystävänpäiväpullia ja teki kaikille perheessä sellaiset sydämet, jossa oli varsi.. uunista tullessaan ne näytti pieniltä peniksiltä. Mietin pari kertaa, että laitanko ne pussiin. Mutta kyllähän niiden vanhempien huumorintaju kesti. :) Hyvät naurut ollaan saatu.

Jos ei leipomaan olisi ehtinyt, niin kyllä lämpimäisiä olisi tuonut kotiinkin. Että näin lapsi olisi saanut anyway jälkkäripullansa. Just tuon takia, jos ei olisi vielä päivällistä syönyt ja meilläpäin on sovittu, että mielellään syötelläkään aterioita ristiin rastiin. :)

Vierailija
72/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisiä on niin erilaisia. Jotkut ovat itsekkäämpiä. Itse taas tarjoan aina kaikille, vaikka eivät tulisi edes sisälle asti.

Vierailija
73/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, kaipa jotkut vaan ei tajua. Minua ihmetytti aikoinaan kun olin ystävättären luona kylässä, ja hänen miehensä otti jäätelöä ison kulhollisen ja tuli siihen minun viereeni syömään sitä ja juttelemaan, mutta minulle ei tarjottu mitään. Kyllä meillä mies kysyy vierailta aina että haluatteko vaikka kahvia, ajattelin keittää.

Vierailija
74/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli kyllä tökeröä. Muistan kuinka itseäni ärsytti lapsena se, kun ei kylässä ollessa pyydetty syömään. Oma äitini kutsui kaverini syömään joka kerta vaikka meillä olikin perheen rahat aina tiukalla. Lapsesta on myös mukava aistia, että omat vanhemmat ovat myös kavereiden mieleen.

Lapsena myös kummastelin niitä kavereita, joiden luokse vaikka suoraan koulusta mennessä ei saanut välipalaa. Tämä siis vielä niin, että vanhemmat olivat yhä töissä kun alakouluikäiset lapset tulivat koulusta kotiin. (Ei siis ollut ilkeää äitiä kieltämässä vieraiden lasten kestitsemistä heheh.) Nämä lapset kuitenkin vain itse söivät voileipää ja jugurttia, mutta kaverille ei tarjottu mitään. Olenkin myöhemmin tulkinnut asian niin, että juuri näiden lasten kotona ei vieraita lapsia ollut tapana kutsua ruokapöytään. Eivät sitten itsekään tajunneet, että vieraallekin olisi kohteliasta tarjota jotakin koulupäivän jälkeen kun kerta itsekin ottivat välipalaa. Toivon kovasti, että sitten aikanaan omat lapseni oppivat huomioimaan kaverinsa ja vieraansa paremmin. Ja siihenhän auttaa vanhempien oma esimerkki!

Vierailija
75/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä tuo on ihan normaalikäytöstä av-mammojen parissa! Mitään ei tarjota, jos lapsella ei ole varaa maksaa tarjoiluista. Sama koskee syntymäpäiviä; jos tuo liian halvan lahjan joka ei kata tarjoilujen hintaa, niin ovesta ulos vain.

Normaalit ihmiset tietysti toimivat eri tavalla, lapsuudenkodissani kaikki ruoka-aikaan paikalla olleet saivat halutessaan myös ruokaa ja kahvipöytään luonnollisesti kutsuttiin kaikki.

Vierailija
76/132 |
20.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmmmm...Erikoista, että joidenkin mielestä vieraan ikä määrittelee sen osoittaako tätä kohtaan hyviä tapoja. Epäilempä että jos kylässä olisi aikuinen henkilö niin koko perhe ei söisi pullaa ja yksi katsoisi vierestä?

Meillä kun lapsuudenkodissani oli tapana kaikkia kyläilijöitä kohdella ystävällisesti, samoin omassa kodissani. Kyllä olisi omat lapseni ihmeissään jos kahvipöytään ei kutsuttaisi heidän kavereitaan. Voisin jopa olettaa, että itsekään eivät suostuisi tulemaan siinä tapauksessa....

Vierailija
77/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:29"]

Toimin noin. Kotini ei ole päiväkoti eli meille koko päiväksi ilman erillistä pyyntöä majoittuvan pitää ottaa eväät mukaan. Sunnuntai olisi meillä perhepäivä ellei naapurin mielestä se olisi juuri se päivä, jolloin heidän lapset on meillä.

[/quote]

Että perhepäivä:D tarjoatko omillekaan tutuillesi mitään jos piipahtavat?  Moukkamainen käytös on moukkamaista käytöstä vaikka sille mikä nimen antaisi. Minäkään en pidä päiväotia, mutta sen verran lähimäistäni arvostan että on varaa pulla omistaan antaa. Tuntisin itseni idiootiksi jo talossani olisi lapsi kieli pitkällään samalla kun itse vietämme kahvihetkeä. Minnusta se on jopa jonkinlaista kiusaamista. Sen ymmärrän jos olet varannut vaikka pihvin per nuppi ja on liikaa pilkkoa niitä, mutta en tuollaista. Minusta on suuri ilo kun pullantuoksuisessa kahvipöydässä istuu iloisia lapsia. Huomaan että monet perheen ovat todella nuivia, osassa lapseni ei halua käydä edes leikkimässä vaan leikkivät vain meillä. On kuulemma outo tunnelma. Että kannanpa korteni kekoon yhteiseen lastensuojeluun sitten. Vähänpä olet sinäkin elämältä saanut kun ei tuon enempää ole varaa eteenpäin antaa.

Vierailija
78/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihme vastauksia. Itse en voi sietää sitä, että jos lapseni käyvät kylässä kutsumatta kavereillaan, jonkun äiti tunkee joka kerta karkkia/pullaa/muuta herkkua lapsille ja sitten ei ruoka maistu. Jokainen syöttäköön jälkikasvunsa itse. Itse en ikinä tarjoa nurkissa pyöriville lapsille mitään. Lähetän koteihinsa kun meillä aletaan syödä, oli se syöminen mitä tahansa. Ja toivon todella, ettei kukaan koskaan enää anna lapsilleni herkkuja heidän ollessaan kavereillaan sisällä. Tosin - olen tämän vuoksi kieltänyt sisälle menemiset, lapset leikkiköön kavereiden pihoissa mieluummin.

Vierailija
79/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

On niin vaikea uskoa millaisia urpja maa päällään kantaa. Jos meille sattuu tulemaan joku eikä pakastimessakaan ole mitään, niin menen ihan kaupasta ostamaan  jonkun pikku tarjottavan. Ihan sosiaalisen kanssakäymisen alkeita. Kurjaa että noiden niuhottajien lapset saa noin surkean mallin ihmisten kanssa olemisesta ja toisten huomioonottamisesta:(

Vierailija
80/132 |
18.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:41"]

Ihme vastauksia. Itse en voi sietää sitä, että jos lapseni käyvät kylässä kutsumatta kavereillaan, jonkun äiti tunkee joka kerta karkkia/pullaa/muuta herkkua lapsille ja sitten ei ruoka maistu. Jokainen syöttäköön jälkikasvunsa itse. Itse en ikinä tarjoa nurkissa pyöriville lapsille mitään. Lähetän koteihinsa kun meillä aletaan syödä, oli se syöminen mitä tahansa. Ja toivon todella, ettei kukaan koskaan enää anna lapsilleni herkkuja heidän ollessaan kavereillaan sisällä. Tosin - olen tämän vuoksi kieltänyt sisälle menemiset, lapset leikkiköön kavereiden pihoissa mieluummin.

[/quote]

Olet ankea mutsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme viisi