Ei hyvää päivää!! Toimiiko joku muukin näin?
Esikoinen 8v oli eilen iltapäivällä leikkimässä naapurissa parhaan ystävänsä luona. Pojat leikkivät todella usein toistensa, yökyläillään yms. Eilen olivat sitten naapureilla, koska meillä pikkuveli kipeänä kotona. Iltaruoalle tullessaan poika mainitsi ohimennen, että voisiko meilläkin olla pullaa vaikka jälkkäriksi. Naapurissa olivat juoneet oman perheen kesken iltapäiväkahvit kun poikamme oli siellä leikkimässä, ja siis vain oman perheen lapset olivat syöneet pullaa - perheen äiti oli niitä juuri leiponut. Meidän poikaa ei oltu pöytään pyydetty ja kuulemma ikinä ei vastaavissa tilanteissa pyydetäkään.
Musta kerrassaan outoa käytöstä!! Ymmärrän hyvin ettei ruokaa tarjota ylimääräisille vieraille tai heitä nyt muutenkaan koko ajan syötetä mutta mulle ei tulis mieleenkään leipoa pullaa ja pyytää sitten vain omat lapset maistelemaan lämpimäisiä jos heidän hyvät ystävänsä ovat kylässä. Siis aivan käsittämätöntä!!
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:41"]
Pulla ei ole ruokkimista, vaan pullan syömistä.
Tosin siitä voisi päätellä, että poika on kyläillyt jonkun pienituloisemman perheen luona, koska hyvätuloiset kai nyt harvemmin leipovat pullaa, eiköhän se ole alemman sosiaaliluokan juttu.
Mutta aika tiukilla saa talous olla, jos ei ole varaa tarjota kyläileville lapsille pullaa.
Muuten nille, jotka sanovat, että ei ole varaa ruokkia lasten kavereita. Miten paljon teillä oikein niitä kavereita käy??? Meillä on kolme lasta 6-13v, ja viikossa ehkä yhteensä käy joku 6 kaveria jos tosi vilkas viikko (kaikilla yhteensä), mutta aina ei käy sitäkään. En mä ainakaan menisi konkurssiin jos pitäisi tarjota niille jotain välipalaa vaikka joka kerta kun käyvät.
[/quote]
apua, tämä palsta jaksaa niin naurattaa:DD Joo hyvätuloinen onkin se määritelmä joka kertoo leivotaanko jossain. Havremmin leivoin köyhänä opsikeluaikana, nyt paremmin toimeentulevana ihan vaan lasten iloksi. ja hui kaunistus, naapurienkin lasten iloksi:D Pitäskö lopettaa etten paljastu alitajuisesti alemman luokan edustajaksi? Laiskat ja uusavuttomat ovan mun käsityksen mukaan sellaisia jotka eivät leivo. kaikki tuntemani ihmiset leipovat. ja heitä löytyy vähän joka yhteiskuntaluokalta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:33"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:54"]
Ei leikkimässä olevia lapsia tarvitse/kuulu ruokkia. Ne on vaan käymäseltään vähän aikaa leikkimässä. Eihän sitten enää voisi kotiin koskaan päästää lapsia leikkimään jos aina pitäisi varautua myös niiden syöttämiseen!
[/quote]
Mitä tarkoittaa KÄYMÄSELTÄÄN? :D
[/quote]
Et ole suomenkielinen, vai onko lukemisharrastus rajoittunut Vauva-palstaan ja SinäMinään? Hienoa, että jotkut osaavat käyttää vivahteikasta suomen kieltä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:41"]
Tosin siitä voisi päätellä, että poika on kyläillyt jonkun pienituloisemman perheen luona, koska hyvätuloiset kai nyt harvemmin leipovat pullaa, eiköhän se ole alemman sosiaaliluokan juttu.
[/quote]
Tosin itse leipominen ja yleensä ruoanlaitto ovat nykyisin nimenomaan paremmin toimeentulevan väestönosan harrastus. Ymmärrän, ettet sinä ole sellaisesta kuullut.
Olen nuiva ihminen, mutta tarjoan kyllä mielelläni jotain - mitä nyt sitten sattuu kulloinkin olemaan - myös satunnaisille piipahtajille. Lapsena sain aina kyläillessäni joko ruokaa tai välipalaa ja maalla oli (ja on kai edelleen) kunnia-asia laittaa pöytä koreaksi tai yrittää edes. Vierailijan ikä ei ole este hyville tavoille. :)
(Silti ymmärrän niitä, jotka joutuvat päivittäin tai usein ceitraamaan. Rahaa ja vaivaa. En kestäisi tilannetta, että meillä ramppaisi alvariinsa vieraita, lapsia tai aikuisia. Haluan olla kotonani rauhassa.)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:29"]
Toimin noin. Kotini ei ole päiväkoti eli meille koko päiväksi ilman erillistä pyyntöä majoittuvan pitää ottaa eväät mukaan. Sunnuntai olisi meillä perhepäivä ellei naapurin mielestä se olisi juuri se päivä, jolloin heidän lapset on meillä.
[/quote]
Ihme tiukkapipo mutseja täällä...pitäiskös vähän hölläillä välillä, kun tuntuu, että nutturat kiristää näitä mammoja vähän liikaa!1 Jostain pullasta kyse, niin teidänkin sunnuntait menee pilalle..apua!!Onnex en ole tollanen!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:29"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:11"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:37"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:29"]
Toimin noin. Kotini ei ole päiväkoti eli meille koko päiväksi ilman erillistä pyyntöä majoittuvan pitää ottaa eväät mukaan. Sunnuntai olisi meillä perhepäivä ellei naapurin mielestä se olisi juuri se päivä, jolloin heidän lapset on meillä.
[/quote]
Että perhepäivä:D tarjoatko omillekaan tutuillesi mitään jos piipahtavat? Moukkamainen käytös on moukkamaista käytöstä vaikka sille mikä nimen antaisi. Minäkään en pidä päiväotia, mutta sen verran lähimäistäni arvostan että on varaa pulla omistaan antaa. Tuntisin itseni idiootiksi jo talossani olisi lapsi kieli pitkällään samalla kun itse vietämme kahvihetkeä. Minnusta se on jopa jonkinlaista kiusaamista. Sen ymmärrän jos olet varannut vaikka pihvin per nuppi ja on liikaa pilkkoa niitä, mutta en tuollaista. Minusta on suuri ilo kun pullantuoksuisessa kahvipöydässä istuu iloisia lapsia. Huomaan että monet perheen ovat todella nuivia, osassa lapseni ei halua käydä edes leikkimässä vaan leikkivät vain meillä. On kuulemma outo tunnelma. Että kannanpa korteni kekoon yhteiseen lastensuojeluun sitten. Vähänpä olet sinäkin elämältä saanut kun ei tuon enempää ole varaa eteenpäin antaa.
[/quote]
En minä pese naapurin lapsen likaisia vaatteitakaan, vaikka omien vaatteet menevät pesukoneeseen. Enkä ompele irronnutta nappia lapsen kaverin takista tai vaihda siihen vetoketjua, vaikka oman lapsen vaatteita korjaan.
Olisihan se suuri ilo olla alueen ilmainen vaatehuoltaja ja muiden perheiden vanhemmat varmasti arvostaisivat, mutta silti en noin tee. Jos olen leipomassa pullaa, en tarjoa siitä kenellekään ylimääräiselle, en ovelle tulevalle kaupustelijalle, lasten kavereille tai miehen pomolle. Kahvia ja pullaa saa vaikka ABC:lta, ei sitä varten tarvitse tulla minun keittiööni kärttämään. En tarjoa jehoville lihapullia ja muusia, jos tulevat ruoka-aikaan ovelle.
Enkä todellakaan oleta, että lapseni ruokitaan naapurissa!
[/quote]
Oletko seonnut päästäsi vai mikä sua vaivaa?
[/quote]
Voi juma!! Nää mammat täällä palstalla on ihan sekoja!! Ne on varmaan NIIN kauheita KAIKEN suorittajia, että yks pullahetki laittaa niiden maailman ihan sekaisin! Voi helvetti, hulluja ämmiä!!
Tuo on normaalia nykyään, mutta kaameaa. Oma poikani on 8v. ja kertoi ettei tykkää odottaa, kun Antero syö. Joutuu siis odottamaan ulkona , että tosi kivaa. Olen ohjeistanut tulemaan kotiin tuollaisissa tilanteissa, mutta ei tule. En tarjoa enää ruokaa, kun niille jotka huomioivat lapseni. Mitta on täysi. Eräs kaveri pyytää oikein pöytään katsomaan, kun syö. Poikani ei suostunut menemään. Kannattaa ohjeistaa oma lapsi tulemaan kotiin, kun naapurissa syödään. Vielä ei ehkä tajua asiaa, mutta vanhempana kyllä. En kehtaisi leipoa ja jättää vierasta ilman. Musta tajuttoman hävytöntä.
Sitä en ymmärrä, kun monet täälä perustelevat sillä huonoa käytöstä, että niitä vieraita on jokapäivä ja paljon kylässä. Mikä ihmeen avointen ovien koti teillä on? Ettekö osaa lapsianne kieltää tuomasta kavereita kylään, jos ei kerran kestä sitä? Tai jotkut yhteiset pelisäännöt perheen lapsille?? Esim. että rajoitetaan vieraiden tulo tiettyihin päiviin ja tietyt päivät ollaan sitten perheen kesken?? Mikä tässä on vaikeaa? Meillä lapset kysyvät joka kerta voiko "Tommi" tulla kylään, tai voidaanko tulla sisälle (kavereiden kanssa)? Ja minä vastaan, että ei nyt kavereita, vauva juuri nukkuu. Tai voi tulla kylään, mutta vain tunniksi/kahdeksi/siksi aikaa että lähdetään kauppaan jne.
On teillä kasvatusongelmat! Mutta kait se on ihan ymmärrettävää, jos kerran käytöstavatkin on moukan asteella...
AP! Ohjeista jatkossa lapsesi lähtemään kotiin, kun kaverilla syödään tai kahvitellaan. Ehkä ne vanhemmatkin tajuaa jotain. Olen se joka kirjoitti pojasta, joka joutuu odottamaan ulkona. Jossain vaiheessa se oppi menee perille. Musta tuota pullahetkeä ei voi verrata edes tavalliseen ruokailuun. Ihan pelottaa, kun nämä lapset kasvaa aikuisiksi. Itsekkyys kukoistaa vielä pahemmin kuin nyt.
Jos lapseni olisi siella kylassa usein ja aina soisi, niin ehdottaisin suoraan kustannusten maksamista sille perheelle. Tai sitten jonkinlaista vastavuoroisuutta. Aina en edes tieda, syoko lapseni kylapaikassa, olisin iloinen, jos minulle kerrottaisiin.
On tosi tökeröä. Ihmisiä nyt on niin moneen lähtöön. Meillä kotona lapsena aina pyydettiin kaveritkin syömään, oli sitten kyseessä välipala, pulla tai lämmin ruoka. Kaverit osasivat kyllä itse kieltäytyä jos kotoa oli annettu ohjeet että esim lämmin ruoka syödään kotona.
Oma lapseni nyt ei ole vielä siinä iässä että kaverit tulisivat kylään. Tuntuisi kyllä inhottavalta itse syödä pullaa jos pieni lapsi ei saisi....
No juu, mutta tulipa tästä mieleeni se että ennenkuin me saimme lapsia (vasta yli 30-vuotiaana), niin ravasimme monesti työpäivienkin jälkeen sukulaisten lapsia kaitsemassa. Sitäkin ihmettelin miten ei älytä ilmaisille lapsenvahdeille tarjota ruokaa/välipalaa kun tulee suoraan töistä. Itse en ikinä pyytäisi ketään lastani vahtimaan jos en jotain ruokaa tarjoaisi/ sanoisi että jääkaapista voi ottaa mitä vaan...Joillakin on vaan niin eri tavat.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:32"]
Eli sen vieraan lapsen on saatava kaikki sama kuin omien? Puen hänet aamulla yöpukuun, koska meillä koko perhe kulkee yötamineissa, sitten katsotaan yhdessä telkkaria, luetaan sanomalehteä, lapset laittaa isän kanssa lounasta ja minä silitän (tietty silitän sen vieraan lapsen vaatteet myös) jne. Sitten syödään pitkän kaavan mukaan eikä kukaan saa nousta pöydästä ennen kuin kaikki on valmiita eli vaikka 2 tuntia kuluu siinä.
Onko ne lapset pakko laittaa naapuriin juuri sunnuntaina, kun meillä olisi kerrankin aikaa vain olla? Jos olisi oman lapsensa kanssa kotona leipomassa pullaa, niin ei tulisi sanomista siitä, että taas on yksi kaveri vaivoina.
[/quote]
Kuules, sitä saa kieltäytyä vastaanottamasta vieraita kotiinsa sunnuntaina, jos kerran haluaa olla vain perheen kesken. Älä tee asioista ongelmia. Jos kerran haluat olla vain perheen kesken, niin sovitte, että sunnuntaisin ei saa kavereita tulla kylään, ja vieraathan voi kohteliaasti ovella käännyttää. Ei ole pakko ottaa vastaan. Piste.
Aina saa kieltäytyä vastaanottamasta vieraita, (ja yleensä normaalit ihmiset soittaa ensin, jos meinaavat tulla kylään käymään) mutta moukkamaista on mennä syömään karkkia tmv. ja kahvittelemaan vieraan eteen tarjoamatta. Näin se vain on.