Ei hyvää päivää!! Toimiiko joku muukin näin?
Esikoinen 8v oli eilen iltapäivällä leikkimässä naapurissa parhaan ystävänsä luona. Pojat leikkivät todella usein toistensa, yökyläillään yms. Eilen olivat sitten naapureilla, koska meillä pikkuveli kipeänä kotona. Iltaruoalle tullessaan poika mainitsi ohimennen, että voisiko meilläkin olla pullaa vaikka jälkkäriksi. Naapurissa olivat juoneet oman perheen kesken iltapäiväkahvit kun poikamme oli siellä leikkimässä, ja siis vain oman perheen lapset olivat syöneet pullaa - perheen äiti oli niitä juuri leiponut. Meidän poikaa ei oltu pöytään pyydetty ja kuulemma ikinä ei vastaavissa tilanteissa pyydetäkään.
Musta kerrassaan outoa käytöstä!! Ymmärrän hyvin ettei ruokaa tarjota ylimääräisille vieraille tai heitä nyt muutenkaan koko ajan syötetä mutta mulle ei tulis mieleenkään leipoa pullaa ja pyytää sitten vain omat lapset maistelemaan lämpimäisiä jos heidän hyvät ystävänsä ovat kylässä. Siis aivan käsittämätöntä!!
Kommentit (132)
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:43"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:41"]
Ihme vastauksia. Itse en voi sietää sitä, että jos lapseni käyvät kylässä kutsumatta kavereillaan, jonkun äiti tunkee joka kerta karkkia/pullaa/muuta herkkua lapsille ja sitten ei ruoka maistu. Jokainen syöttäköön jälkikasvunsa itse. Itse en ikinä tarjoa nurkissa pyöriville lapsille mitään. Lähetän koteihinsa kun meillä aletaan syödä, oli se syöminen mitä tahansa. Ja toivon todella, ettei kukaan koskaan enää anna lapsilleni herkkuja heidän ollessaan kavereillaan sisällä. Tosin - olen tämän vuoksi kieltänyt sisälle menemiset, lapset leikkiköön kavereiden pihoissa mieluummin.
[/quote]
Onko koskaan käynyt mielessä kummasta lapsesi hyötyy enemmän, sun karkkikontrollista vai hyvistä ihmissuhdetaidoista?
[/quote]
Kuule, ihmissuhdetaitojen kehitys ei edisty karkkia syömällä. Lihavuus kyllä.
Ihme vastauksia. Itse en voi sietää sitä, että jos lapseni käyvät kylässä kutsumatta kavereillaan, jonkun äiti tunkee joka kerta karkkia/pullaa/muuta herkkua lapsille ja sitten ei ruoka maistu. Jokainen syöttäköön jälkikasvunsa itse. Itse en ikinä tarjoa nurkissa pyöriville lapsille mitään. Lähetän koteihinsa kun meillä aletaan syödä, oli se syöminen mitä tahansa. Ja toivon todella, ettei kukaan koskaan enää anna lapsilleni herkkuja heidän ollessaan kavereillaan sisällä. Tosin - olen tämän vuoksi kieltänyt sisälle menemiset, lapset leikkiköön kavereiden pihoissa mieluummin.
[/quote]
Ihanko oikeasti? :D
Kun lapsesi menee seuraavan kerran naapuriin, laita eväät mukaan - vaikkapa suklaapatukka tai muuta karkkia, ja lapsesi syö tietysti sen ihan itse kaverinsa katsellessa ;)
Ehkä mä olisin vasta leipomaani pullaa tarjonnut (vaikea sanoa kun en koskaan leivo) mutta pääsääntoisesti en tarjoa leikkimässä oleville lapsille mitään. Menkööt kotiin syömään sitten. Sitten on tarjoilut jos erikseen kutsun synttäreille.
Nykyään on niin skitsoja vanhempia, että ei lapsille edes uskalla tarjota pullaa. Saa vielä kimppuunsa jonku hiilariuskovaisen, jonka mielestä lapsen aivotoiminta on pullan takia mennyt sijoiltaan.
No saattaisin tarjota silti tai ihan siksikin. :D
Perisuomalaista junttiköyhäkulttuuria eli vaalitaan pulliakin kuin viimeisiä tuhkia pesässä, ettei kukaan vaan saa meiltä mitään ilman.
Törkee, mutta varmaan tyypillinen suomalaisämmä!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:46"]
[/quote]
Onko koskaan käynyt mielessä kummasta lapsesi hyötyy enemmän, sun karkkikontrollista vai hyvistä ihmissuhdetaidoista?
[/quote]
[/quote]
Ei, mutta se kehittyy siinä, kun lapsi saa osallistua normaaliin sosiaaliseen elämään kavereidensa kanssa (esim. mennä kavereiden luo sisälle) ilman, että äiti huolehtii neuroottisesti lapsensa lihomisesta. Myös se, että lapsen kaverit on äidille "nurkissa pyöriviä lapsia", kertoo omaa kieltään siitä, millaista sosiaalisuuden mallia lapselle opetetaan.
En ymmärrä ylipäätään sitä, mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä, että aina kun mennään käymään jossain, pitää saada herkkuja. Ja vaikka tunkee kutsumattakin ovesta sisään, niitä pitäisi saada.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
ai, teidän perheessä on siis lihavuusongelma? Sitten ymmärrän tuon neuroottisen suhtautumistavan. Mistä sä ajattelit lapsesi oppivan esim. vieraanvaraisuutta jos itse olet noin tyly? vai eikö se sun mielestäsi ole oppimisen arvoista? Turha vinkua sitten kun itse olet vanha eikä pojallasi ole mitään hajua eikä kiinnostusta siitä että toista voisi kohdella jotenkin huomaavaisesti. kärrää sut johonkin vuodeosastolle happanemaan ja puuroa syömään:D Monet ihmissuhteetkin kariutuvat siihen jos ei tajua edes vieraanvaraisuuden alkeita. Mun lapselln ystävällä on tuollainen äiti, on muutenkin aika kurja ihminen, eikä lapseni halua mennä edes heille.
Ei leikkimässä olevia lapsia tarvitse/kuulu ruokkia. Ne on vaan käymäseltään vähän aikaa leikkimässä. Eihän sitten enää voisi kotiin koskaan päästää lapsia leikkimään jos aina pitäisi varautua myös niiden syöttämiseen!
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:50"]
Perisuomalaista junttiköyhäkulttuuria eli vaalitaan pulliakin kuin viimeisiä tuhkia pesässä, ettei kukaan vaan saa meiltä mitään ilman.
[/quote]
En todella tiedä, millaisissa oloissa elätte, mutta meillä koulutettujen hyvätuloisten alueella ei todellakaan ole normaalia tarjota lapsille herkkuja tai ylipäätään syötävää, eikä todellakaan ole normaalia mennä kyläilemään sopimatta siitä aikuisten kesken. Kutsuvieraille toki on tarjoilut, mutta arkivierailut hoituvat ihan leikkien merkeissä. Yleensä näistä pelisäännöistä on ihan aikuisten kesken sovittu kun on tutustuttu ja kaikki ovat olleet harvinaisen yksimielisiä siitä, että a) ei tarjoiluja ja b) poikkeuksia lukuunottamatta lapset leikkivät ulkona ellei muuten ole sovittu ja poikkeuksenkin sattuessa lapsen vanhemmille soitetaan, että "lapsi on meillä, sopiiko"
Kurja tilanne lapsellesi. Hämmästyttävän rauhallisesti hän tuntui suhtautuvan tapahtuneeseen.
Menin vuosia sitten sisareni kanssa kylään isän uuden perheen mökille. Isä oli avioitunut itseään huomattavasti nuoremman naisen kanssa. Perheessä oli pari pientä lasta.
Veimme kaksi täyttä muovikassillista ruokaa, mm. runsaasti tuoreita hedelmiä ja vihanneksia mukanamme. Kyseisiä ruokia ei näkynyt pöydässä. Olen myöhemmin miettinyt, että kasvikset todennäköisesti heitettiin pois, koska isän uusi vaimo ei välitä tuoretuotteista. Meitä harmitti, koska olisimme mielellämme syöneet kirsikoita, herneitä jne.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:51"]
En ymmärrä ylipäätään sitä, mistä ihmiset ovat saaneet päähänsä, että aina kun mennään käymään jossain, pitää saada herkkuja. Ja vaikka tunkee kutsumattakin ovesta sisään, niitä pitäisi saada.
[/quote]
Ei tarvitse, mutta se vaan on epäkohteliasta isäntäväeltä mussuttaa itse pullaa tarjoamatta vieraille, oli ne vieraat nyt sitten vaikka lapsia.
Mutta en itsekkään mielelläni päästä lasta sisälle leikkimään, koska näyttää kaverin vanhemmilla olevan tapana tarjota vähän sitä sun tätä ja siinä menee sitten omat ruokailut sekaisin. Mutta tosiaan pidän ratkaisuna sitä, että ei mennä sinne sisälle leikkimään joka päivä, eikä niin että aletaan opettamaan lapsia epäkohteliaiksi.
Apua! Laittakaa niiden lastenne mukaan ruokintaohjeet, jotta tiedän saanko sitä pullaa tarjota vai en. Ei saisi lukea tämmöisiä. No, nyt jos teidän "Leevit tai Veetit" ovat meille menneet koulun jälkeen,ovat syöneet välipalaksi jukurttia ja banaania..
En ymmärrä tuollaista toimintaa minäkään. Eikä kai missään normaalissa perheessä noin toimitakaan. Korkeintaan sitten pyydetään ulkopuolisia poistumaan, jos aletaan syömään, mutta ei niin, että vain oma väki kutsutaan pöytään - varsinkin kun on poikkeuksellisesta herkusta kyse.
Silti olen oman perheeni tilanteessa jossain määrin myös 21:n kanssa samoilla linjoilla. Mun oma erityislapseni, jonka painon kanssa taistelemme kovasti, söisi ihan kaiken, mitä annetaan. Ja joudun todella paljon miettimään lapsen ruokavaliota. Silti tahdomme joskus myös herkutella omallakin porukalla, joten kyllä mua harmittaa, kun naapurin pihassa leikkivät ja aina leikkeihin tuodaan vähintään yksi keksipaketti tms.
Tai jos ovat pihassa ja keksivät, että sisällä olis joku kiva lelu, niin heti saavat mennä sisälle. Ja koska sitten ollaan sisällä kylässä, vaikka alle puoli tuntia, niin toki pistetään kaikki herkut pöytään. Joskus osui olemaan kylässä jäätelöauton tulon kanssa samaan aikaan ja sanoi kotiin tultuaan syöneensä kolme jätskiä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:55"]
En todella tiedä, millaisissa oloissa elätte, mutta meillä koulutettujen hyvätuloisten alueella ei todellakaan ole normaalia tarjota lapsille herkkuja tai ylipäätään syötävää, eikä todellakaan ole normaalia mennä kyläilemään sopimatta siitä aikuisten kesken. Kutsuvieraille toki on tarjoilut, mutta arkivierailut hoituvat ihan leikkien merkeissä. Yleensä näistä pelisäännöistä on ihan aikuisten kesken sovittu kun on tutustuttu ja kaikki ovat olleet harvinaisen yksimielisiä siitä, että a) ei tarjoiluja ja b) poikkeuksia lukuunottamatta lapset leikkivät ulkona ellei muuten ole sovittu ja poikkeuksenkin sattuessa lapsen vanhemmille soitetaan, että "lapsi on meillä, sopiiko"
[/quote]
No onpa harvinaisen ankeita yksimielisiä vanhempia! Ihanaa olisi olla itse kylässä ja tuntea ensin kohoavan taikinan tuoksu, sitten paistuvien pullien, ja katsoa lopulta vierestä kun muut syövät. Epäilen, että ei ole ihan normaali-isäntäväen touhuja. Tulee mieleen, että täytyy olla jotain tunnistamattomia aggressioita vierailevaa lasta kohtaan.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Ja myöskin syömishäiriöt jos ollaan noin tiukkapipoisia muutamasta pullasta.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:50"]
[/quote]
[/quote]
me ei varman asuta samalla koulutettujen hyvätuloisten alueella, koska meilläpäin tuo vierailu on rentoa ja usein lapset ovat saaneet sämpölyötiä, kakkua tai jopa iltapalan kaverillaan- eli myös meillä. Ihan perusjuttuja. Ja lapset ovatkin varsin taitavia ja toimeliaita kaverisuhteissaan. Paisti ehkä asutkin- on täälläkin alueella pari kontrollifriikkiä hysteerikkoa joiden lapsille ei käy mikään, mikä ei ole äidin pohdinnan tulosta. Mut suurin osa elelee ihanaa, rentoa lapsuutta ja oppii ihan käytännön vieraanvaraisuutta. Mikäs siinä sämpylässä tai pullassa on niin kamalaa ja vaarallista? Hiilarit? Ilo?Vieraanvaraisuus? Äidin kaikkivaltiuden kyseenalaistuminen?
Samaa mieltä tästä: lasten kavereita käy meillä päivittäin, ja useimmiten ovat tosiaan meillä leikkimässä ja harvemmin näiden kavereiden luona. Suhtaudun tähän vähän eri lailla kuin kylään tuleviin vieraisiin: toki pullaa tms erikoista herkkua pyritään tarjoamaan kohtuudella ja jos siitä riittää mutta lähtökohta ei voi olla se että päivittäin pitäisi huolehtia siitä että jääkaapissa on välipalaa ja muuta ruokaa omille lapsille PLUS eri määrälle lasten kavereita. Ei vaan pidemmän päälle oikein toimi tai sitten kavereiden vierailuja pitäisi ruveta rajoittamaan ja valvomaan.
Jos pullaa tai muuta erikoisherkkua ei riitä kaikille, en laittaisi tarjolle ollenkaan, koska tottakai on tosi epäkohteliasta että isäntäväki syö pullaa ja lasten kaverit katselee vieressä, se on ihan selvä.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:54"]
Ei leikkimässä olevia lapsia tarvitse/kuulu ruokkia. Ne on vaan käymäseltään vähän aikaa leikkimässä. Eihän sitten enää voisi kotiin koskaan päästää lapsia leikkimään jos aina pitäisi varautua myös niiden syöttämiseen!
[/quote]
[/quote]