Ei hyvää päivää!! Toimiiko joku muukin näin?
Esikoinen 8v oli eilen iltapäivällä leikkimässä naapurissa parhaan ystävänsä luona. Pojat leikkivät todella usein toistensa, yökyläillään yms. Eilen olivat sitten naapureilla, koska meillä pikkuveli kipeänä kotona. Iltaruoalle tullessaan poika mainitsi ohimennen, että voisiko meilläkin olla pullaa vaikka jälkkäriksi. Naapurissa olivat juoneet oman perheen kesken iltapäiväkahvit kun poikamme oli siellä leikkimässä, ja siis vain oman perheen lapset olivat syöneet pullaa - perheen äiti oli niitä juuri leiponut. Meidän poikaa ei oltu pöytään pyydetty ja kuulemma ikinä ei vastaavissa tilanteissa pyydetäkään.
Musta kerrassaan outoa käytöstä!! Ymmärrän hyvin ettei ruokaa tarjota ylimääräisille vieraille tai heitä nyt muutenkaan koko ajan syötetä mutta mulle ei tulis mieleenkään leipoa pullaa ja pyytää sitten vain omat lapset maistelemaan lämpimäisiä jos heidän hyvät ystävänsä ovat kylässä. Siis aivan käsittämätöntä!!
Kommentit (132)
Oletus on se, että lapsen vanhemmat ruokkivat lapsen. Jos te ette ruoki, teidät pitää ilmoittaa viranomaisille ja lapsillenne on saatava sellaiset vanhemmat, jotka ruokkivat heidät, leivotaanpa naapurissa tai ei.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 23:02"]
En tajua, miten aikuiset ihmiset ja VANHEMMAT voivat käyttäytyä lapsia kohtaan noin tökerösti kuin monet täällä kertovat toimivansa. Lapselle kostetaan, kun ei itse osata vetää rajaa, siis kieltäytyä vieraista tai puhua näiden lasten vanhempien kanssa. Me olemme viimeiset 18 vuotta ruokkineet kaikkien viiden lapsemme kaverit siinä missä omammekin aina, kun meillä on joku lapsi ollut vieraisilla. Oletus on, että jos joku lapsi ei kylässä saa syödä, vanhemmat sen meille kertovat tai lapselleen opettavat.
Olen ollut aina välillä pitkiä aikoja kotona hoitovapaalla ja olemme eläneet miehen palkalla. Silti olemme pystyneet vallan hyvin pitämään ruuassa niin omat kuin vieraatkin lapset, ja teemme niin edelleen jopa näiden täysikasvuisten kanssa. Meille saa tulla, meiltä saa pyytää niin leipää kuin muutakin apua ja yökylässä on parhaimmillaan ollut viisi lasta omien viiden lisäksi. Sopuu sijaa antaa. Siksipä tunnemmekin kaikki lastemme kaverit ja meillä tykätään viettää aikaa. Ajakaa vaan aina ne "naapurin kakarat" pois nurkistanne luuhaamasta, niin ajatte samalla omat lapsennekin kylille hengaamaan. Onnea vaan valitsemallanne tiellä :)
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:29"]
Toimin noin. Kotini ei ole päiväkoti eli meille koko päiväksi ilman erillistä pyyntöä majoittuvan pitää ottaa eväät mukaan. Sunnuntai olisi meillä perhepäivä ellei naapurin mielestä se olisi juuri se päivä, jolloin heidän lapset on meillä.
[/quote]
En minäkään mitään ilmaiseksi viitsisi antaa. Muuten hyväntahtoisuutta aletaan helposti hyödyntää. Minun mielestäni on ihan oikeutettua pyytää lasteni kavereilta sopivaksi katsomani korvaus syömisistään. Meillä esim. mehulasista olen laskuttanut vanhempia jälkikäteen 50snt. Välipalaa tarjoan lasteni kavereille heille ihan erikseen suunnatulla välipalapassilla, josta laskutan vanhempia 2 euroa/välipala. Muutenkin siedän niin huonosti sitä meteliä, joita toisten lapsista aiheutuu. Pakko myöntää,että lasteni kavereita käy meillä riesaksi asti ja välillä suututtaa kun joudun passaamaan 10v. tyttäremme ystäviä. Onneksi meillä on vain yksi lapsi. Tyttärelläni on erittäin hyvä kaveri 4 lapsisessa perheessä, naapurissamme. Naapurissa on kyllä aina toivotettu tyttäremme tervetulleeksi. Luulen, että hän on suosittu naapurissa juuri siksi, että osaa käyttäytyä. Perheen äiti on myös sitä mieltä, että kun ruokaa valmistetaan suurempia eriä kerralla, niin siitä riittää välillä hyvin tyttärellenikin kun sattuu naapurissa päivällisaikaan olemaan. En pistä tätä pahakseni ollenkaan. Tyttäreni pääsee melko usein tämän naapuriperheen mökillekin mukaan, mikä on minusta todella positiivista ja saan silloin omaakin aikaa kiireideni keskellä tai ehdin jopa siivota rauhassa : )
Muistan kun olin n. 6 vuotiaana kaverini kanssa leikkimässä talvella ulkona kaverin pihalla, oltiin leikitty jo aika kauan kun minulle tuli vessahätä ja kysyin kaverilta että voinko mennä käymään vessassa heillä, niin kaverini piti oikeen käydä sisältä asti kysymässä pirttihirmuäidiltänsä että sopiiko tämä ja arvatkaa mitä?? EI sopinut. Heillä kuulemma siivottiin ettei ketään voinut päästää sisälle. (Silloin oli ilta ja ihan varmasti heillä ei siivottu, tuo sama vastaus oli aina kun kaverini olisi halunnut tuoda minut käymään heillä sisällä) Eli en saanut käydä äkkiä edes vessassa heidän kotonaan vaan minun täytyi lähteä juoksemalla kotiin vessaan (kotiin matkaa n. kilometri) ja housuunhan se ehti tulla.. Oli kyllä oma äitini aika raivona kun kerroin tästä ettei voitu päästää vessassa käymään..
5,5 h ilman ruokaa on aivan liian pitkä aika. Tehkää lapsellevälipalaa.
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 21:24"]
Ap tässä vielä iltaa! Palailen taas koneelle kun lapset on sängyssä ja lueskelen tätä yllättävn pitkää keskustelua. Hyviä argumentteja puolin ja toisin, mutta parina tarkennuksena sanottakoon että
* meidän lapset ei yleensä syö ruokia kavereidensa luona vaan omassa kotona. Toisten vanhempien ei siis tarvitse ruokkia meidän lapsia.
* kylässäkään eivät luuhaa koko aikaa. Yleensä kavereitakin tavataan etupäässä ulkoleikeissä, ihan jo senkin takia että pojilla vauhtia yleensä riittää joten on hyvä että tilaakin on ympärillä. Eivät myöskään tunge kylään vaan kysyvät aina voiko tulla ja jos ei sovi, niin siitäkään ei vedätä hernettä nokkaan. Ei meillekään aina sovi että kavereita pyörii kotosalla.
* Tuon eilisen aikataulu meni niin että esikoinen oli aamupäivällä isänsä kanssa hiihtämässä, sitten syötiin lounasta klo 12 maissa, tämä kaveri tuli hakee pihalle joskus klo 13 jälkeen, pojat leikki ulkosalla vajaa pari tuntia eli siirtyivät kaverin sisälle klo 15 maissa (ja kysyivät ensin kaverin perheeltä sopiiko se kun meille ei tosiaan voinut tulla pikkuveljen sairauden takia). Iltaruoka syödään meillä sunnuntaisin klo 17.30 maissa kun iskä lähtee siitä treeneihin.
Eli lyhyesti: miksi ei voinut lähettää poikaani kotiin kun ruvetaan omalla perheellä pullaa syömään (pojan mukaan kukaan ei tosiaan häntä pyytänyt pöytään eikä pyytänyt poistumaankaan vaan kaveri oli vielä sanonut että "voitko oottaa sen aikaa kun mä käväisen syömässä pullia") tai sitten odottaa, että syövät pullia sen jälkeen kun hän on lähtenyt (perheen äiti tiesi että kotiin pitää meidän pojan tulla klo 17).
[/quote]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 15:20"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:55"]
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 14:50"]
Perisuomalaista junttiköyhäkulttuuria eli vaalitaan pulliakin kuin viimeisiä tuhkia pesässä, ettei kukaan vaan saa meiltä mitään ilman.
Törkee, mutta varmaan tyypillinen suomalaisämmä!
[/quote]
En todella tiedä, millaisissa oloissa elätte, mutta meillä koulutettujen hyvätuloisten alueella ei todellakaan ole normaalia tarjota lapsille herkkuja tai ylipäätään syötävää, eikä todellakaan ole normaalia mennä kyläilemään sopimatta siitä aikuisten kesken. Kutsuvieraille toki on tarjoilut, mutta arkivierailut hoituvat ihan leikkien merkeissä. Yleensä näistä pelisäännöistä on ihan aikuisten kesken sovittu kun on tutustuttu ja kaikki ovat olleet harvinaisen yksimielisiä siitä, että a) ei tarjoiluja ja b) poikkeuksia lukuunottamatta lapset leikkivät ulkona ellei muuten ole sovittu ja poikkeuksenkin sattuessa lapsen vanhemmille soitetaan, että "lapsi on meillä, sopiiko"
[/quote]
Hellanlettas, että ihan koulutettujen hyvätuloisten alueella. Koulutettujen hyvätuloisten alueella lienee kuitenkin itsestään selvää, että perhe voi mussuttaa keskenään vastaleivottua pullaa ja vierailulla oleva lapsi istuu sen aikaa yksin? Teille ei varmaankaan saa edes aikuisten kaverit pistäytyä kylään ilman ennakkoaikatauluttamista, ja jos saakin, ei tarjota mitään, ellei ole etukäteen asiasta sovittu? Ja juu: ei ole Ihan Eri Asia.
[/quote]
Täytyy sanoa, että tuotetun tekstin perusteella koulutuksesta on ollut ainoastaan haittaa ; D Sydämen sivistys ja koulusivistys eivät välttämättä kulje käsikädessä.
En nyt lukenut koko ketjua, mutta muistui vaan heti mieleen, että täällähän useinkin äidit paheksuvat ja loukkaantuvat, jos kylässä (kaverilla) heidän lapselle on tarjottu herkkuja; "kun ei meillä kotonakaan saa sellaisia syödä" ja "sitten ei maistu oikea ruoka".
Suurimmalle osalle maailman äideistä tänäkin päivänä huolenaiheena on selviytyvätkö he hengissä synnytyksestä, saako lapsi syödäkseen, pääseekö lapsi kouluun orjatyön sijasta, saako tyttö määrätä vartalostan vai tuleeko hänestä seksiväline. Ja monen äidin pahin painajainen käy toteen. Ihan juuri tälläkin hetkellä. Tätä taustaa vasten tekisi mieli sano että te itsekeskeiset, sydämettömät "äidit" tunkekaa ne pullanne vaikka omaan hanuriinne, ihan sama. maailma ei tarvitse yhtään lisää julmia, kylmiä ihmisiä. Omalle jaksamiselleen saa laittaa rajat, mutta olette surkea esimerkki ihmiskunnan mätänemisestä; teillä on varaa ja vapaus valita miten toimitte tässä maailmassa ja millaista maailmaa omalta osaltanne luotte. Ja täällä- inhoan tätä sanaa mutta sanon kuitenkin- kermaperseyhteiskunnan jäseninä ei ole varaa edes sitä metrin päässä olevaa lasta nähdä vertaisenaan. Yököttävää.
Nr. 102 on oikeassa. Ei ole kyse rajojen vedosta tms. jos kyläilevä lapsi ei saa tulla kahvipöytään. Sellaiset vanhemmat kasvaatavat lapsistaan ankeita, sosiaalisesti yksinkertaisia aikuisia, kuten he itsekin ovat.
En ymmärrä, että pulla voi olla elämää suurempi asia, puoleen tai toiseen. Minä kyllä tarjoan naapurin lapselle pullan, muttei minua haittaa, jos oma lapsi ei kaverillaan vastaavassa tilanteessa pullaa saa. Pullan tarjoaminen tai tarjoamattomuus ei kerro mitään sosiaalisuudesta tai käytöstavoista, eikä siitä voi tehdä sen kummempia johtopäätöksiäkään.
Ihmiset ovat erilaisia, perheet ovat erilaisia. Kukin tyylillään minun puolestani.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 10:28"]
En ymmärrä, että pulla voi olla elämää suurempi asia, puoleen tai toiseen. Minä kyllä tarjoan naapurin lapselle pullan, muttei minua haittaa, jos oma lapsi ei kaverillaan vastaavassa tilanteessa pullaa saa. Pullan tarjoaminen tai tarjoamattomuus ei kerro mitään sosiaalisuudesta tai käytöstavoista, eikä siitä voi tehdä sen kummempia johtopäätöksiäkään.
Ihmiset ovat erilaisia, perheet ovat erilaisia. Kukin tyylillään minun puolestani.
[/quote]
Mikäs sitten kertoo? Kyllä se miten sinä kohtelet toista ihmistä kertoo tasan sun käytöstavoista. Ja arvoista myös. Ei tämä pulla mullekaan ongelma ole, mutta monelle näkyy olevan.
Minusta vaikuttaa kyllä, että se yksikin lapsi on tässä tapauksessa liikaa... Pelkäät, että hyväntahtoisuuttasi hyödynnetään mutta toisinpäin muiden hyväntahtoisuuden hyödyntämisessä ei ole mitään pahaa, sinähän hyödyt ja saat omaa aikaa ilman lapsia.. Hyvänen aika..
En ennen tätä palstaa tajunnut kuinka hirveän pullan kipeitä te muijat olette. Leipokaa itse lapsillenne niitä pullia jos on noin vaikeaa. Oma apu paras apu mun mielestäni. Jos haluatte lastenne saavan pullia niin leipokaa itse niin sitten ei tarvitse naapurin muijaa haukkua.
Niitä on sellaisiakin lapsia, joita ei saa millään lähtemään kotiinsa ja jotka ihan vasiten tulevat keittiön ovelle vinkumaan nälkäänsä vaikkei edes ruuan tuoksua ole ilmassa. Ja sitten kun sanon, että ei meillä nyt oikein mitään ole, haluatko ehkä näkkileipää maidon kanssa, niin kyllä on lapsella nyrpee naama. Ei hyvät käytöstavat sitä ole, että opetetaan lapset syömään naapurissa vaikka halvaksihan se tietysti itselle tulisi. Halpaa ja käytännöllistä.
Mun hyväntahtoistuuttani on hyödynnetty tässä elämässä monella tapaa. ja arvatkaas mitä, se ei ole ollut mult pois vaan päinvastoin:D Oletteko saaneet elämässä aina kaikkea liian vähän vai miksi luulette että teitä "hyödynnetään" ? Se, että antaa omastaan, tulee tavalla tai toisella myös takaisinpäin. Enkä ole edes uskovainen. Mut mitä enemmän vahdit "oikeuksiasi" sen vähhemmän tulet tässä elämässä saamaan yhtään mitään. Rajat saa tietysti laittaa, eihän kukaan voi yksin maailmaa pelastaa. Mut on kyllä aika surullista elää ja järkyttävää kasvattaa lapsiaan jos koko ajan pitää vahtia ettei kukaan vaan hyödynnä...Miten ihmisistä on tullu tällaisia?? Suomen kansa olis kuollu sukupuuttoon viimeistään sodissa, jos ei olis osattu auttaa toisia.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 10:30"]
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 10:28"]
[/quote]
Mikäs sitten kertoo? Kyllä se miten sinä kohtelet toista ihmistä kertoo tasan sun käytöstavoista. Ja arvoista myös. Ei tämä pulla mullekaan ongelma ole, mutta monelle näkyy olevan.
[/quote]
No en ymmärrä sitä, että se toisen kohteleminen kulminoituu johonkin pullan tarjoamiseen. En minä tiedä, mikä on syy, että sitä ei jossakin tarjota, mutta jos lapseni viihtyy siellä kylässä, tuskin häntä siellä huonosti kohdellaan. Voihan olla vaikka, että perheen äiti on saanut joskus joltakin haukut tarjottuaan vieraalle lapselle makeata.
Mielestäni on eri asia, jos mennään kylään kutsuttuna vieraana, kuin se, että lapset leikkivät toistensa luona. Minusta esimerkiksi ei ole kiva, jos kaverin äiti on ruokkinut lapsen, jos siitä ei ole sovittu ja olen silloin turhaan itse valmistanut lapselle ruuan, mutta ei maailma siihen kaadu. Uskon, että moni kuitenkin ajattelee näin, eikä halua puuttua toisten ruokailuihin.
Nämä ovat vain esimerkkejä, voi olla paljon erilaisia syitä, miksi joku tarjoaa/ei tarjoa pullaa lapsen kaverille, ja siksi minusta on ihan turha sen perusteella tehdä perheestä tai äidistä mitään jatko-oletuksia. Minusta riittää se, että ymmärtää, että eri perheissä toimitaan eri tavalla. Elämää sekin vain on.
No hellanlettas, aikuinen ihminen. Jos teille ei sovi sunnuntaina tulla vieraisille niin juttele ensin oman lapsesi kanssa säännöt selviksi. Ei kai kukaan väkisin teille tuppaudu. Ja jos tuppautuu niin sanot sitten nätisti lapselle että tänään ei sovi tulla.
Täysin lapsellista antaa kaverin tulla ja sitten tieten tahtoen aiheuttaa pahaa mieltä ja ylimielisellä huomittajättämisellä tylyttää tätä.
Jos on pullaa leivottu ja lapsen kaveri kylässä niin joko kaveri kehoitetaan kotiin, sitä pullaa tarjotaan kaverillekin tai sitten ei omakaan lapsi tule pullakaffelle ennen kun kaveri on lähtenyt.
Ruoka on eri asia. siitä on varmaan hyvä sopia kaverin vanhempien kanssa jos ei lapsi itse tiedä oman perheen ruoka-aikoja. Tuskin kukaan lapsi saakaan ruoka-ajan yli olla ilmottamatta liesussa?
Meillä lapset ovat vielä pk-iässä ja tyypilliset arkileikkitreffit on suoraan pk:sta ja tietysti ruokitaan myös tämä kaveri, puoli jos toisinkin. Mutta tosiaan asia tietysti on yksiselitteisempää kun lapset on vielä tässäiässä että vanhempien kanssa sovitaan kyläily.
108 miten se aina tulee takaisinpäin? Mun mielestäni nykyihmisissä on enemmän niitä, jotka miettivät, miten voin tuosta ja tuosta ihmisestä hyötyä mahdollisimman paljon ilman, että tarvitsee itse tehdä mitään.
Esim. kun kuljetan naapurin lasta kouluun ja takaisin viisi kertaa viikossa kuukausien ajan, kun ajattelen, että saahan sen sitten joskus takaisin. Sitten kun omat pienemmät ovat kerran sairaana ja naapurissa molemmat vanhemmat kotona, niin lupaavat jopa, että he voivat nyt itse viedä omansa kouluun, ettei minun tarvitse sairaiden lasten kanssa poiketa heillä vaan saan viedä vain omani koululle. JESS.
Ja tällä ei ollut mitään tekemistä ap:n aloituksen kanssa. Pullaa tarjoamaton oli minun näkökulmastani idiootti, mutta edustaa silti suurinta osaa nykyihmisistä. Tähän sitä vain on tässä ahneessa maailmassa tultu.
Minkä ikäiselle lapselle vielä kehtaa sanoa, että nyt olisi aika lähteä kotiin? Pidän kotiinlähdön merkkinä sitä, että alan valmistella oman perheen ruokapöytään menoa. Mutta ei kaikki lapset tajua, että silloin on aika mennä kotiin, vaan sanovat, että kyllä he voivat odottaa, kun me ollaan syöty. Musta se on kauhean noloa sanoa 10-vuotiaalle, että hus kotiin siitä. Jos on yhdestä asti jo kyläilty, viiden aikaan on minusta jo korkea aika poistua. Sanotteko te vaan suoraan, että lähde kotiis?
Ruokaa en siis normaalisti vieraille tarjoile, mutta välipalaa kyllä. Mutta tavallaan ymmärrän tuon ap:n kertomuksen pullaa syövää perhettä, ehkä halusivat vieraan tajuavan, että on aika lähteä kotiin, kun he alkavat syödä pullaa.
[quote author="Vierailija" time="19.03.2013 klo 10:45"]
108 miten se aina tulee takaisinpäin? Mun mielestäni nykyihmisissä on enemmän niitä, jotka miettivät, miten voin tuosta ja tuosta ihmisestä hyötyä mahdollisimman paljon ilman, että tarvitsee itse tehdä mitään.
[/quote]
En ole 108, mutta ajattelen samalla tavalla. Tai olen oivaltanut saman asian. Kun tekee hyvää ja ajattelee hyvää, se tuo itselle hyvän mielen, suorastaan onnea. Ne taas, jotka ovat häikäilemättömiä hyväksikäyttäjiä, luulevat onnistuneensa huijaamaan, vain myrkyttävät itsensä sisältä olemalla ahneita ja itsekkäitä.
Enkä minäkään ole mikään uskovainen, olenpahan vain kokemuksesta tämän asian oppinut.
Kun lapsesi viipyi iltapäivän välipalalta, jonka olit hänelle valmistanut, etkö mitenkään pystynyt hakemaan lasta kotiin syömään?
[quote author="Vierailija" time="18.03.2013 klo 12:26"]
Esikoinen 8v oli eilen iltapäivällä leikkimässä naapurissa parhaan ystävänsä luona. Pojat leikkivät todella usein toistensa, yökyläillään yms. Eilen olivat sitten naapureilla, koska meillä pikkuveli kipeänä kotona. Iltaruoalle tullessaan poika mainitsi ohimennen, että voisiko meilläkin olla pullaa vaikka jälkkäriksi. Naapurissa olivat juoneet oman perheen kesken iltapäiväkahvit kun poikamme oli siellä leikkimässä, ja siis vain oman perheen lapset olivat syöneet pullaa - perheen äiti oli niitä juuri leiponut. Meidän poikaa ei oltu pöytään pyydetty ja kuulemma ikinä ei vastaavissa tilanteissa pyydetäkään.
Musta kerrassaan outoa käytöstä!! Ymmärrän hyvin ettei ruokaa tarjota ylimääräisille vieraille tai heitä nyt muutenkaan koko ajan syötetä mutta mulle ei tulis mieleenkään leipoa pullaa ja pyytää sitten vain omat lapset maistelemaan lämpimäisiä jos heidän hyvät ystävänsä ovat kylässä. Siis aivan käsittämätöntä!!
[/quote]