vänhemmat miksi pakotatte lapsenne liittymään kirkkoon
kastamalla ne lapsena, kyllä sille lapselle voi nimen muutenkin entaa. voivat sitten täysikäisenä päättää itse mitä haluavat. sama koskee rippileiriä, ei sinnekkään ole mikään pakko lattaa lastaan manipiloitavaksi. rippileirille on hyvä vastine vaikka partioleiri tai muu vastaava jossa opetetaan hyviä asioita.
Kommentit (116)
Lapsikaste ei ole missään nimessä Raamatun mukainen, vaan myöhempää perua. Jos ihminen itse haluaa tulla kristityksi ja ottaa kasteen vastaan, vasta silloin on kyseessä oikea kaste.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:39"]
Lapsikaste ei ole missään nimessä Raamatun mukainen, vaan myöhempää perua. Jos ihminen itse haluaa tulla kristityksi ja ottaa kasteen vastaan, vasta silloin on kyseessä oikea kaste.
[/quote]
NIin, ja tämä oikea kaste tunnetaan paremmin nimellä RIPPIKOULU. Suomalaiset sitä vaan eivät tajua, koska se on vähän väärin nimetty, esim roomalaiskatolisilla kyseessä on vahvistuksen sakramentti, jonka nuori voi ottaa tai jättää ottamatta...
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:28"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:13"]
Oikeastaan sen takia, että kaste on miellyttävämpi juttu vauvana kuin aikuisena :) Kokemusta on.
Sinänsä tuolla kirkkoon kuulumisella ei ole mitään suurta merkitystä. On paljon kirkkoon kuuluvia lapsia, jotka eivät kuitenkaan saa kotona kristillistä kasvatusta.
Mulle on myös ihan sama, mikä on valtion ja kirkon suhde!
Pääasia, että saan tarjota lapselleni kristillisen kasvatuksen. Raamatun kertomusten, rukosten ja virsien avulla sekä ihan arkisen kristillisen kasvatuksen kautta lapsi tulee osaksi kristillistä yhteisöä.
Sillä kuuluuko lapsi virallisesti seurakuntaan tai mikä valtion ja kirkon suhde on, ei ole suurta merkitystä.
Pääasia, ettei tarvitse asua jossain diktatuurissa, jossa kristinoppi on kielletty eikä vanhemmat saa päättää oman lapsensa kasvatuksesta.
[/quote]Valtion ja kirkon suhde on ainoa asia millä on merkitystä. Minun puolesta jokainen saa ainakin täysi-ikäisenä liittyä mihin haluaa, lasten kohdalla se on kyllä hieman kyseenalaista.
En sinänsä vastusta kirkkoa tai uskontoja, mutta valtion kanssa niillä ei saisi olla mitään tekemistä. Luterilaisella kirkolla ei pitäisi olla veronto-oikeutta, ei monopolia hautaamisessa, eikä vihkimisoikeutta, nämä kaikki ovat valtiollisia toimenpiteitä.
[/quote]
sinä sen sanoit mitä olin sanomassa
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:39"]
[/quote]Uskovien pitäisi huolestua vähän siitä että onko tällainen raamatun vastaisnen lapsikaste edes pätevä. Etei vaan lapsikastetut olekkin valekristittyjä! Pelastumisen edellytys voikin olla että on ottanut kasteen omasta tahdostaan.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:42"]
NIin, ja tämä oikea kaste tunnetaan paremmin nimellä RIPPIKOULU. Suomalaiset sitä vaan eivät tajua, koska se on vähän väärin nimetty, esim roomalaiskatolisilla kyseessä on vahvistuksen sakramentti, jonka nuori voi ottaa tai jättää ottamatta...
[/quote]Oikeastaan pitäisi olla niin että kirkkoon liitytään vasta rippikoulun jälkeen. Tai vähintäänkin niin että jäsenyys loppuu automaattisesti rippikouluiän jälkeen, ellei ole suorittanut tätä konfirmaatiota.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:42"]NIin, ja tämä oikea kaste tunnetaan paremmin nimellä RIPPIKOULU. Suomalaiset sitä vaan eivät tajua, koska se on vähän väärin nimetty, esim roomalaiskatolisilla kyseessä on vahvistuksen sakramentti, jonka nuori voi ottaa tai jättää ottamatta... [/quote]Suomessahan puhutaan vieläkin ihan yleisesti rippikoulusta naimalupana. Historiassa uskontoon on pakotettu niinkin julmilla tavoilla, kuin sitomalla kirkon jäsenyyteen oikeus parinmuodostukseen ja lisääntymiseen.
Kirkko ei näistä vanhoista jääneteistä osaa omatoimisesti luopua, joten se pakotetaan siihen sitten kun kirkon jäsenmäärä on painunut riittävän matalaksi. Eiköhän viimeistään 50% alituksella pitäisi olla sellainen vaikutus että valtio ja kirkko oikeasti erotetaan kokonaan toisistaan.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:19"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:01"]
Eiköhän sekä Raamattu että Koraani ole kumpikin alunperin koottu samoista tarinoista ja kirjoituksista.
Ihan sama kumman suuntauksenvälimeren paimentolaistarinoista on kyse, ihan yhtä vastustettavia niiden tulee olla nykyaikaisessa sivistysyhteiskunnassa. Saapa nähdä milloin tämä sivistys tavoittaa Suomen ja uskonto erotetaan aidosti valtiosta.
[/quote]
kuiten nämä uskonnot ja niihin liittyvät kulttuurit tuottavat niin erilaista kauraa
[/quote]
Niin, sen takia kun "kristityt" ei tiedä mitä raamatussa oikeesti sanotaan, vaan ovat luojan (heh) kiitos maallistuneita. Itse uskontojen ja pyhien kirjoitusten sisältö kun on ihan samaa naisvihamielestä, väkivaltaista, patriarkaalista hömppää.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:53"]
Uskovien pitäisi huolestua vähän siitä että onko tällainen raamatun vastaisnen lapsikaste edes pätevä. Etei vaan lapsikastetut olekkin valekristittyjä! Pelastumisen edellytys voikin olla että on ottanut kasteen omasta tahdostaan.
[/quote]
Ihminen pelastuu Jumalan armosta. Mikään kaste, rippikoulu tai kirkon jäsenyys ei ole edellytys eikä varsinkaan tae pelastumiselle.
Seurakuntaan kuulutaan siksi, että sitä kautta saadaan kristillinen kasvatus ja tullaan osaksi kyseistä yhteisöä. Ei meillä aleta ainakaan mihinkään "uskontoneutraaliin" kasvatukseen, jossa lapset viedään hoitoon siksi aikaa kun vanhemmat käyvät kirkossa ja seurakunnan tilaisuuksissa ja ruokarukouksen ajaksi laitetaan lapsen vaatekomeroon piiloon, ettei vain "altistu" uskonnolle.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 13:02"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:53"]
Uskovien pitäisi huolestua vähän siitä että onko tällainen raamatun vastaisnen lapsikaste edes pätevä. Etei vaan lapsikastetut olekkin valekristittyjä! Pelastumisen edellytys voikin olla että on ottanut kasteen omasta tahdostaan.
[/quote]
Ihminen pelastuu Jumalan armosta. Mikään kaste, rippikoulu tai kirkon jäsenyys ei ole edellytys eikä varsinkaan tae pelastumiselle.
[/quote]
lisää tähän että sinun uskomuksesi mukaan ihminen ... jne. sehän ei ole mikään fakta vaan luulo. todellisuudessa emme tiedä, voimme luulla että asia on näin. voimme luulla että taivas on punainen. kannattaa ymmärtää että se mitä luulee ei ole tietoa, jos väität tietäväsi, veikkaan että kärsit mielisairaudesta, jota et varmaan itse huomaa.
Eiköhän sekä Raamattu että Koraani ole kumpikin alunperin koottu samoista tarinoista ja kirjoituksista.
Ihan sama kumman suuntauksenvälimeren paimentolaistarinoista on kyse, ihan yhtä vastustettavia niiden tulee olla nykyaikaisessa sivistysyhteiskunnassa. Saapa nähdä milloin tämä sivistys tavoittaa Suomen ja uskonto erotetaan aidosti valtiosta.
[/quote]
kuiten nämä uskonnot ja niihin liittyvät kulttuurit tuottavat niin erilaista kauraa
[/quote]Ero ei taida olla kirjan sisällöstä, vaan siitä kulttuurista jossa uskontoa harjoitetaan. Raamatussakin pidetään orjia ja surmataan ihmisiä varsin pienistäkin rikkeistä. Keskiajalla kun kirkkoon oli pakko kuulua, niin kirkon toimesta harjoitettiin monenlaisia raakuuksia. Väittäisin että sivistyksemme kumpuaa paljolti uskonnottomuudesta. Uskonnon väheneminen ja sivistyksen lisääntyminen näyttää liittyvän tiukasti yhteen.
Jaa-a. Tottumuksesta kastettiin.
Kyllä lapset sitten tulevaisuudessa ihan itse osaavat päättää mitä tekevät uskonnon kanssa.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 13:15"]
Jaa-a. Tottumuksesta kastettiin.
Kyllä lapset sitten tulevaisuudessa ihan itse osaavat päättää mitä tekevät uskonnon kanssa.
[/quote]No mitenkäs näin jälkikäteen? Olisiko neutraalimpi ollu jättää kastamatta ja antaa lapsen itse päättää sitten kun asioita miettinyt? Itse en kastaisi lasta jos se olisi nyt edessä. Aikoinaan kastoin.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:55"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:42"]
[/quote]Oikeastaan pitäisi olla niin että kirkkoon liitytään vasta rippikoulun jälkeen. Tai vähintäänkin niin että jäsenyys loppuu automaattisesti rippikouluiän jälkeen, ellei ole suorittanut tätä konfirmaatiota.
[/quote]
No sen saa lopettaa lähes automaattisesti. Näkyy vaan aika monia ottavan pattiin, että niin harva eroaa kirkosta itse, kun se olisi mahdollista. Siinä ei ole hirveän isoa eroa automaattisesti eroamisen kanssa, sen kun täyttää lapun tai nettilomakkeen, ei ole iso vaiva jos kirkosta eroaminen oikeasti kiinnostaa. Eikä muuten ole sulta pois, jos ei kiinnosta.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 13:14"]
[/quote]
[/quote]Ero ei taida olla kirjan sisällöstä, vaan siitä kulttuurista jossa uskontoa harjoitetaan. Raamatussakin pidetään orjia ja surmataan ihmisiä varsin pienistäkin rikkeistä. Keskiajalla kun kirkkoon oli pakko kuulua, niin kirkon toimesta harjoitettiin monenlaisia raakuuksia. Väittäisin että sivistyksemme kumpuaa paljolti uskonnottomuudesta. Uskonnon väheneminen ja sivistyksen lisääntyminen näyttää liittyvän tiukasti yhteen.
[/quote]
Juu, esimerkiksi Neuvostoliitossa oltiin todella sivistyneitä sen jälkeen kun uskonnot kiellettiin, kaikilla meni niin hyvin että.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 09:39"]
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 08:58"]
kirkkoon kuuluminen on tapa,hyvä tai huono eos..näitä lukiessa olen kuitenkin täysin sitä mieltä että kaikki palkalliset "kirkko pyhät" pois niiltä jotka eivät kuulu kirkkoon!! taitaa kaikki uskoa palkalliseen vapaapäivään???,tekopyhää molemmin puolin
[/quote]
Sitten vappupäivä pitää poistaa kaikilta jotka eivät kuulu työväenpuolueeseen.
[/quote]
Ja työväenpuolue voi viettää vappua, kun maanviljelijät vievät lannat pelloille ja kristityt viettävät pyhän Valburgin päivää? Toisaalta nykyään Valburgin päivä ei ole enää kirkollinen juhlapäivä...
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:21"]
eihä valtiolla ja kirkolla pitäisi olla mitään suhdetta muuta kuin että kirkko on valtion alapuolella, eikä se saa opettaa asioita jotka sotivat meidän lakeja vastaan.
[/quote]
Onko kaikki tuosta samaa mieltä? Rooman valtakunnassa kirkko opetti lähimmäisen rakkautta ja käskyä älä tapa, josta valtaapitävät eivät pitäneet, kun valta perustui tappamiseen. Myöhemmin monet kristityt valtiot ovat kääntäneet uskoa heidän edukseen ristiretkien ja muiden oikeuttamiseen, mutta kyllä kirkon opetus on valtion yläpuolella. Mutta Jeesus vastasi: Minä sanon teille: jos he olisivat vaiti, niin kivet huutaisivat.
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 13:19"]No sen saa lopettaa lähes automaattisesti. Näkyy vaan aika monia ottavan pattiin, että niin harva eroaa kirkosta itse, kun se olisi mahdollista. Siinä ei ole hirveän isoa eroa automaattisesti eroamisen kanssa, sen kun täyttää lapun tai nettilomakkeen, ei ole iso vaiva jos kirkosta eroaminen oikeasti kiinnostaa. Eikä muuten ole sulta pois, jos ei kiinnosta.[/quote]Yli neljäkymmentätuhatta eroaa kirkosta joka vuosi, ei se minusta ole niin kamalan vähän. 18 vuotiaan on helppo erota kirkosta, mutta alle 18 vuotiaalle se on jo vähän työläämpää ja vaatii kummankin huoltajan suostumuksen yms. Ei onnistu netissä.
Minua kyllä hämmästyttää se että miten väärilä luuloja tähän kirkosta eroamiseen liittyy. Aika harva kirkon jäsen on uhrannut montaakaan ajatusta siihen että mihin kuuluu ja miksi.
[/quote]
Juu, esimerkiksi Neuvostoliitossa oltiin todella sivistyneitä sen jälkeen kun uskonnot kiellettiin, kaikilla meni niin hyvin että.
[/quote]
huppuasiallinen kommentti, jatka samaan tahtiin vaan
[quote author="Vierailija" time="10.03.2013 klo 12:13"]
Oikeastaan sen takia, että kaste on miellyttävämpi juttu vauvana kuin aikuisena :) Kokemusta on.
Sinänsä tuolla kirkkoon kuulumisella ei ole mitään suurta merkitystä. On paljon kirkkoon kuuluvia lapsia, jotka eivät kuitenkaan saa kotona kristillistä kasvatusta.
Mulle on myös ihan sama, mikä on valtion ja kirkon suhde!
Pääasia, että saan tarjota lapselleni kristillisen kasvatuksen. Raamatun kertomusten, rukosten ja virsien avulla sekä ihan arkisen kristillisen kasvatuksen kautta lapsi tulee osaksi kristillistä yhteisöä.
Sillä kuuluuko lapsi virallisesti seurakuntaan tai mikä valtion ja kirkon suhde on, ei ole suurta merkitystä.
Pääasia, ettei tarvitse asua jossain diktatuurissa, jossa kristinoppi on kielletty eikä vanhemmat saa päättää oman lapsensa kasvatuksesta.
[/quote]Valtion ja kirkon suhde on ainoa asia millä on merkitystä. Minun puolesta jokainen saa ainakin täysi-ikäisenä liittyä mihin haluaa, lasten kohdalla se on kyllä hieman kyseenalaista.
En sinänsä vastusta kirkkoa tai uskontoja, mutta valtion kanssa niillä ei saisi olla mitään tekemistä. Luterilaisella kirkolla ei pitäisi olla veronto-oikeutta, ei monopolia hautaamisessa, eikä vihkimisoikeutta, nämä kaikki ovat valtiollisia toimenpiteitä.