Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

vänhemmat miksi pakotatte lapsenne liittymään kirkkoon

Vierailija
09.03.2013 |

kastamalla ne lapsena, kyllä sille lapselle voi nimen muutenkin entaa. voivat sitten täysikäisenä päättää itse mitä haluavat. sama koskee rippileiriä, ei sinnekkään ole mikään pakko lattaa lastaan manipiloitavaksi. rippileirille on hyvä vastine vaikka partioleiri tai muu vastaava jossa opetetaan hyviä asioita.

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on jo tarpeeksi kritisoitu, mutta tuli vain mieleeni, että partiokin on kirkon toimintaa. Myös muiden kristillisten kirkkojen kuin luterilaisten, esim. Vapaakirkko.

Vierailija
22/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitämietittyä ovat kristilliset arvot? Olemme ateisteja, mutta meidän arvoihimme kuuluu muiden ihmisten kunnioittaminen, lähimmäisenrakkaus, tasa-arvo ja erilaisuuden hyväksyminen. Ei siinä kirkkoa tarvita.

Tuota en tiennyt, että kirkkoon kuuluvat eivät voi valita et:tä? Meidän lapset kuuluvat kirkkoon. Toisen puolen suku on niin kiihko uskiksia, että lapset on kastettu vain siksi ettei jaksa kuunnella sitä urputusta. Toinenkin erosi sen jälkeen kirkosta. Luultiin, että lapset eroavat automaattisesti jos siellä ei ole yhtään vanhempaa, mutta ei.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Partio on myös uskovaisten aivopesua, vaikka sitä ei kaikki tiedäkään. En todellakaan laita lapsiani partioon, älä sinäkään. :) Esim. luontoliito järjestää luontoon tutustumisia ja onhan kaupungeilla omat leirinsä. Kyllä uskonnottomiakin vaihtoehtoja onneksi löytyy! :)

Vierailija
24/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mark. 10: 13-16
Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.

Vierailija
25/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska kaste on kaunein lahja jonka lapselleen voi antaa.

Vierailija
26/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 17:08"]

Koska uskomme Jumalaan ja emme halua evätä lapselta kaunista kastetilaisuutta emmekä papin tekemiä rukouksia tms. Miksi kieltäisimme heiltä turvan Jumalalta?

[/quote]

Koska mitään jumalia ei ole olemassa -ehkä siksi...

Vierailija
27/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 18:33"]

Koska kaste on kaunein lahja jonka lapselleen voi antaa.

[/quote]

anna sille samalla kepun puoluekirja sekin on kaunis

Vierailija
28/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysymyksen logiikka on kestämätön; yhtä huteraa on olla kastamatta lasta, sillä hän saattaa myöhemmin ajatella, että olisipa hänet kastettu vauvana. 

Vanhemmat tekevät päivittäin päätöksiä pilttiensä puolesta ja lapset niitäkorjailevat sitten mielensä mukaan isompana. miksi tehdä siitä niin iso asia?

Vierailija
29/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 18:41"]

kysymyksen logiikka on kestämätön; yhtä huteraa on olla kastamatta lasta, sillä hän saattaa myöhemmin ajatella, että olisipa hänet kastettu vauvana. 

Vanhemmat tekevät päivittäin päätöksiä pilttiensä puolesta ja lapset niitäkorjailevat sitten mielensä mukaan isompana. miksi tehdä siitä niin iso asia?

[/quote]

koska se on väärin

Vierailija
30/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta kastaminen on tekopyhää ja irvokasta, jos vanhemmat eivät ole uskovaisia ja usko luterilaisen kirkon mukaiseen kasteopetukseen. 

Olen itse uskova, mutta en usko luterilaisen kirkon kasteopetukseen ja tämä on yksi niistä syistä (ja ehkä tärkein), miksi olen eronnut kirkosta. Omaa lasta ei ole kastettu, koska minusta lapsikaste riistää sen mahdollisuuden että lapsi tekee oman ratkaisunsa ja voi myöhemmin saada uskovan kasteen. Uskoon tulleille kasteella on suuri merkitys - miksi pilata tämä lapselta? Ja jos hän ei tule uskoon, tuntuu hengelliseltä väkivallalta että hänet on kastettu vauvana. 

Omassa seurakunnassani annetaan uskoon tulleille kasteopetusta, kerrotaan kristinuskosta ja näin pois päin. Vasta opetuksen jälkeen heidät voidaan kastaa ja siinä vaiheessa he ymmärtävät kasteen merkityksen. Kaste on osa jumalanpalvelusta, niin kuin sen pitäisi ollakin, toisin kuin nämä luterilaisten vauvojen pilkkakasteet. Koko seurakunta on paikalla todistamassa uuden jäsenen kastetta ja rukoilemassa hänen puolestaan ja ottamasta vastaan seurakunnan jäseneksi. Kastetilaisuus on hieno tapahtuma silloin kun se tapahtuu ihmisen omasta tahdosta. 

Oma lapsi on käynyt pienenä seurakunnen kerhossa ja saanut sieltä jonkinlaisen lapsenuskon, joka myöhemmin näyttää hiipuneen. Koulussa hän osallistuu normaalisti uskonnonopetukseen (joka käsittääkseni ei kuitenkaan ole tunnustuksellista). Omalta osaltani hengelinen ohjaus on jäänyt todella vähäiseksi hänen kohdallaan, mies on ateisti. Toivon totta kai, että hän joskus tulee uskoon ja haluaa kasteen, ja jos näin tapahtuu niin se on moninvertaisesti merkittävä tapahtuma luterilaiseen, raamatunvastaiseen kasteeseen verrattuna.

Vierailija
31/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta lapsen kastaminen on perinne. Evankelis-luterilainen kirkko ei vaadi lapselta yhtään mitään eikä tarvitse ympärileikata eikä mitään muutakaan uskonnollista ole pakko ottaa vastaan. Uskonnon opetus koulussakin lienee enemmän elämänopetusta. Lapselle voi olla tärkeää, että kuuluu johonkin yhteisöön ja että elämän jälkeen voi olla muutakin kuin mutakuoppa. Sitten jos ei halua maksaa kirkollisveroa vanhempana niin mikä estää eroamasta kirkosta?

Vierailija
32/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 19:02"]

Minusta lapsen kastaminen on perinne. Evankelis-luterilainen kirkko ei vaadi lapselta yhtään mitään eikä tarvitse ympärileikata eikä mitään muutakaan uskonnollista ole pakko ottaa vastaan. Uskonnon opetus koulussakin lienee enemmän elämänopetusta. Lapselle voi olla tärkeää, että kuuluu johonkin yhteisöön ja että elämän jälkeen voi olla muutakin kuin mutakuoppa. Sitten jos ei halua maksaa kirkollisveroa vanhempana niin mikä estää eroamasta kirkosta?

[/quote]

lienee enemmän elämänopetusta: kiitos näistä faktoista. jotenkin tuntuu että kiellät tämän kysymyksen asettelun täysin.

Vierailija
33/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 18:52"]

Minusta kastaminen on tekopyhää ja irvokasta, jos vanhemmat eivät ole uskovaisia ja usko luterilaisen kirkon mukaiseen kasteopetukseen. 

Olen itse uskova, mutta en usko luterilaisen kirkon kasteopetukseen ja tämä on yksi niistä syistä (ja ehkä tärkein), miksi olen eronnut kirkosta. Omaa lasta ei ole kastettu, koska minusta lapsikaste riistää sen mahdollisuuden että lapsi tekee oman ratkaisunsa ja voi myöhemmin saada uskovan kasteen. Uskoon tulleille kasteella on suuri merkitys - miksi pilata tämä lapselta? Ja jos hän ei tule uskoon, tuntuu hengelliseltä väkivallalta että hänet on kastettu vauvana. 

Omassa seurakunnassani annetaan uskoon tulleille kasteopetusta, kerrotaan kristinuskosta ja näin pois päin. Vasta opetuksen jälkeen heidät voidaan kastaa ja siinä vaiheessa he ymmärtävät kasteen merkityksen. Kaste on osa jumalanpalvelusta, niin kuin sen pitäisi ollakin, toisin kuin nämä luterilaisten vauvojen pilkkakasteet. Koko seurakunta on paikalla todistamassa uuden jäsenen kastetta ja rukoilemassa hänen puolestaan ja ottamasta vastaan seurakunnan jäseneksi. Kastetilaisuus on hieno tapahtuma silloin kun se tapahtuu ihmisen omasta tahdosta. 

Oma lapsi on käynyt pienenä seurakunnen kerhossa ja saanut sieltä jonkinlaisen lapsenuskon, joka myöhemmin näyttää hiipuneen. Koulussa hän osallistuu normaalisti uskonnonopetukseen (joka käsittääkseni ei kuitenkaan ole tunnustuksellista). Omalta osaltani hengelinen ohjaus on jäänyt todella vähäiseksi hänen kohdallaan, mies on ateisti. Toivon totta kai, että hän joskus tulee uskoon ja haluaa kasteen, ja jos näin tapahtuu niin se on moninvertaisesti merkittävä tapahtuma luterilaiseen, raamatunvastaiseen kasteeseen verrattuna.

[/quote]

kiitos tästä hienosta, kypsästä ja älykkäästä kannasta, en olisi osannut ikinä sanoa asiaa näin fiksusti. 

Vierailija
34/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpaakaan en ole kastanut, itse liityin vasta aikuisena kirkkoon, sain kasteen ja kävin aikuisrippikoulun + konfirmaation. Näinkin voi tehdä.

Vierailija
35/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotta lapsi ei joutuisi kuoltuaan Helvettiin. Minä nyt vain uskon niin.

Vierailija
36/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhaa vouhotusta kaikki tällainen, osa isokokoinen kasteesta hyvää, osa ei usko sillä olevan tehoa, muutta jos siihen ei usko, ei sillä ole kielteisiäkään vaikutuksia. Näissä kyllä ei taistossa kohtaavat toisensa kaksi uskonnollista ääriliikettä, uskovaiset ja ateistit, kumnäytön ryhmät vaikuttavat ulospäin täysin samalta porukalta ja ulkopuolista ihmetyttää, että miksi niin toistensa kaltaiset ovat erimielisiä eivätkä samanmielisiä. Nämä kaksi lahkoa voisivat perustaa jonkin uuden yhteisen uskonnon, jonkun funkku kristillisateistisen uskonnon. 

Vierailija
37/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 21:24"]

[/quote]

on se hyvä että helvetti on mielessä heti alusta asti

Vierailija
38/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 18:28"]

Mark. 10: 13-16
Jeesuksen luo tuotiin lapsia, jotta hän koskisi heihin. Opetuslapset moittivat tuojia, mutta sen huomatessaan Jeesus närkästyi ja sanoi heille: "Sallikaa lasten tulla minun luokseni, älkää estäkö heitä. Heidän kaltaistensa on Jumalan valtakunta. Totisesti: joka ei ota Jumalan valtakuntaa vastaan niin kuin lapsi, hän ei sinne pääse." Hän otti lapset syliinsä, pani kätensä heidän päälleen ja siunasi heitä.

[/quote]

No, miten tämä liittyy kirkon opetuksiin? Jotenkin kuvittelen, että kirkkoon kuuluminen sinällään on luulo jonkin oikean tekemisestä. Ehkäpä pelätään olla erilaisia tai jopa pelätään koulukiusaamista tms!

Vierailija
39/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko arvovapaaseen kasvatukseen. Vanhempien arvot vaikuttavat aina lapseen. Onko se sen pahempaa kuulua kirkkoon kuin olla kasvattamatta lasta luottamasta ja uskomasta johokin korkeampaan voimaan? 

Kaikkein tärkeintä on kasvattaa lapsi ajattelemaan itse, kunnioittamaan itseään ja muita sekä tekemään itse omat valintansa riippumatta siitä mitä muut ajattelevat. Näille kasvatuspäämäärille on ihan sama kuuluuko lapsi kirkkoon vai ei Ja tulee muistaa, että sekin on arvojen siirtämistä lapselle, että jättää hänet kastamatta. 

Vierailija
40/116 |
09.03.2013 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="09.03.2013 klo 21:24"]

[/quote]

Voi ei, kyllä Jtodistajat ovat sen helvetin tulen jo sammuttaneet perusteellisesti. Ks. Jeremia 7:31 + muut asiaa käsittelevät kohdat sekä Ilmestyskirjan 21: 8

Uskomus863 tai luulo ei ole tiedon väärtti:)