Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi köyhien perheiden vesät menestyvät rikkaita heikommin työelämässä, vaikka olisivat olleet hyviä koulussa?

Vierailija
06.03.2019 |

Tuosta oli joku tutkimus taannoin, ja asia jäi vaivaamaan mieltäni.

Kommentit (86)

Vierailija
21/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän kodin perintönä tulee vasemmistolainen ajattelutapa, josta on hyvin vaikea lähteä työelämässä menestymään valivali -ajattelulla..

Mitä aktuaalista hel***tiä nyt taas?

Olen vasemmistolaisten suvun vasemmistolainen kasvatti ja pärjännyt ihan viimeisen päälle työelämässä. Kannustaminen ja tekemisen perintö ovat meillä tosi vahvoja. Isovanhemmat tekstiilityöläisiä, vanhempani opistotasoisestibkoulutettuja ja minä korkeakoulutettu ns. kovalta alalta.

Vasemmistolaisuus ei korreloi syrjäytymisen kanssa. Se, että pitää vähäosaisistakin huolta, ei vaikuta työelämään. Työelämään kiinni pääseminen on siitä erillinen asia.

Kodin kannustus on vieläkin arvokkaampaa niille, jotka ponnistavat vähemmästä.

Totta kai korreloi. Vai ihanko oikeasti väität, ettei tulotaso korreloi äänestyskäyttäytymisen kanssa??

Vierailija
22/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalinen pääoma.

Sellaisia suhteita on harvalla, että niistä paljon olisi iloa kuin korkeintaan ihan ensimmäisissä kesätyöhauissa, joilla toki on merkitystä cv:n rakentamisessa. Mutta enemmän on merkitystä sillä, että vanhemmat yleensä opettavat cv:n merkityksen. Ja vielä enemmän kotoa opituilla sosiaalisilla taidoilla, käytöstavoilla ja itseluottamuksella. Varakkaiden ja koulutettujen perheiden lapset tähtäävät korkeammalle, uskovat pärjäävänsä ja saavat eri tavalla käytännön neuvoja ja kannustusta kuin köyhempien.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhissä perheissä ei samalla tavalla panosteta verkostoitumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin, muistaakseni tästäkin on ollut tutkimuksia.

-kyl köyhissä perheissä ihan yhtälailla panostetaan sosiaalisiin suhteisiin. :D ehkä ei tunneta niitä varakkaita hlöitä, ehkä tutustutaan köyhiinkin ihmisiin...

ja tunnen kyl ihmisiä jotka on myös omalla ansiolla esim köyhästä perheestä niin hyvään asemaan työelämässsä päässyt. mut ehkä keskimäärin köyhissä perheissä voi olla esim työttömyyttä tai alhanen koulutus/huonopalkkainen työ - lapset kasvatetaan siihen ja muuta ei välttämättä tulla ajatelleeks kun taas varakkaasssa perheessä lapsi kasvaa siihen samaan. tottakai.

Vierailija
24/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, tuun ylemmän keskiluokan perheestä.

Kieltämättä helpottaa, kun perheen tuki (ja taloustilanne) takana, vaikka tullutkin mokailtua, tietää, että asiat aina järjestyvät.

Äidin kaverit hmm, kokoomusrouvia.

Vanhempien kavereiden lapset oikiksessa tai teknillisessä korkeakoulussa pääsääntöisesti.

Veli DI, lukee tohtoriksi.

Itse haen hoitsuksi (myös polkuopinnot) ja Viron lääkikseen. (Lukukausimaksut ei ongelma.)

Pari sukulaistakin teknillisestä korkeakoulussa, sieltä kyllä pääsee hyvin ponnahtamaan myös ilman suhteita. Koululla käy isojen firmojen toimarit esitelmöimässä.

Kun tää on se normi, ei ehkä köyhän perheen vesa ole tietoinen edes kaikista mahdollisuuksista ja avoimen kursseista, eikä heidän vanhemmillaan mielenkiintoa selvittää asioita ja voimavaroja tukea.

Yhteiskuntaluokka jakaa ihmisiä vielä aika paljon.

Aika moni julkkisrikkaan napero on hakenut tittelin virolaisesta yliopistosta, eikä hirveästi huutele siitä julkisuudessa. Virossa rahalla saa mitä tarvii.

Vierailija
25/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Köyhän kodin perintönä tulee vasemmistolainen ajattelutapa, josta on hyvin vaikea lähteä työelämässä menestymään valivali -ajattelulla..

Olen vasemmistolaisten suvun vasemmistolainen kasvatti ja pärjännyt ihan viimeisen päälle työelämässä. Kannustaminen ja tekemisen perintö ovat meillä tosi vahvoja. Isovanhemmat tekstiilityöläisiä, vanhempani opistotasoisestibkoulutettuja ja minä korkeakoulutettu ns. kovalta alalta.

Vasemmistolaisuus ei korreloi syrjäytymisen kanssa. Se, että pitää vähäosaisistakin huolta, ei vaikuta työelämään. Työelämään kiinni pääseminen on siitä erillinen asia.

Tekstiilityöläinen ja opistotaso ei kuitenkaan tarkoita mitenkään ihmeellisesti työelämässä pärjäämistä, eikä korkeakoulututkinto normitoimessa, aika normaalia nykyään. 

Vierailija
26/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Köyhissä perheissä ei samalla tavalla panosteta verkostoitumiseen ja sosiaalisiin suhteisiin, muistaakseni tästäkin on ollut tutkimuksia.

-kyl köyhissä perheissä ihan yhtälailla panostetaan sosiaalisiin suhteisiin. :D ehkä ei tunneta niitä varakkaita hlöitä, ehkä tutustutaan köyhiinkin ihmisiin...

ja tunnen kyl ihmisiä jotka on myös omalla ansiolla esim köyhästä perheestä niin hyvään asemaan työelämässsä päässyt. mut ehkä keskimäärin köyhissä perheissä voi olla esim työttömyyttä tai alhanen koulutus/huonopalkkainen työ - lapset kasvatetaan siihen ja muuta ei välttämättä tulla ajatelleeks kun taas varakkaasssa perheessä lapsi kasvaa siihen samaan. tottakai.

Itsekkin tunnen Suomen mittapuun mukaan rikkaita ihmisiä ja kyllä heillä on ihan erilainen arvomaailma. Heille raha on tärkeää ja taloudellisen menestymisen eteen on ok käyttää sellaisia keinoja, joita pienituloiset pitää moraalittomina.  Mitä sitten, jos ystävyys menee, jos sillä tienaa miljoonan, ei purista.

Vierailija
27/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim. mun äiti on köyhästä perheestä, mutta edennyt toimitusjohtaks yms. Mä taas oon aikalailla vastakohta, vaikka kyllähän toimitusjohtaja-äiti vois periaatteessa opettaa jotain lapselle, että miten tollaseen asemaan päädytään, mutta mun luonne onkin erilainen myöskin, ja ehkä eri asiat on painotuksessa, riippumatta siitä, minkä verran rahaa on, niin silti ihmiset on erilaisia.

Köyhä mun äiti ei oo ollu, muttei myöskään oo ollu sillä mitään isoja perintöjä tilillä, vaikka palkka onkin iso.

Vierailija
28/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyt oli kysymys paremmin työelämässä pärjäämisestä. Harva vasemmistolainen oikeasti kohoaa johtavaan asemaan tai siirtyy raakaan yritysmaailmaan, koska ajattelutapa on mitä on. Toki sielläkin on ihan ahkeria työntekijöitä toki. 

Vierailija
29/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en tiiä onko siinä jotain vikaa, jos vaikka joku henkilö elää rakastavassa yhteisössä ja tekee paljon töitä olematta esimies? kyl tollanenki elämä voi olla rikasta. :D

Vierailija
30/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosiaalinen pääoma.

Sellaisia suhteita on harvalla, että niistä paljon olisi iloa kuin korkeintaan ihan ensimmäisissä kesätyöhauissa, joilla toki on merkitystä cv:n rakentamisessa. Mutta enemmän on merkitystä sillä, että vanhemmat yleensä opettavat cv:n merkityksen. Ja vielä enemmän kotoa opituilla sosiaalisilla taidoilla, käytöstavoilla ja itseluottamuksella. Varakkaiden ja koulutettujen perheiden lapset tähtäävät korkeammalle, uskovat pärjäävänsä ja saavat eri tavalla käytännön neuvoja ja kannustusta kuin köyhempien.

Ei sen lapsen tarvi tajuta itse mitään, kun isät sopii keskenään että teidän poika tulee meidän firmaan töihin ja meidän poika teidän firmaan. Kumpikin saa hyvän CV:n ilman omia ansioitaan. Kurssikaveri duunariperheestä, jolla on yhtä hyvä tai parempi opintomenstys, ei yllä läheskään samaan kuin hemmetin hyvällä tuurilla. Seuraavaan työpaikkaan on ihan eri lähtökohdat, jos toinen ollut kesätöissä tuotantopäällikön sijaisena ja toinen varastoesimiehen sijaisena.

Vierailija
31/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika harva ihminen haluaa olla köyhä. Jos on potentiaalia, niin silloin toimitaan niin, ettei köyhyydessä joudu elämään. Jos kodin perintönä/asenteena/geeneinä/ilmapiirinä on ollut köyhyys, niin aika usein se kertoo myös vanhemmista jotain. Esimerkiksi harva fiksu ihminen on köyhä.. 

Vierailija
32/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanoisin, että moni pärjää pelkästään itsevarmuudella ja hyvillä sosiaalisilla taidoilla, jotka on kotoa saanut. Itse olen duunarisuvun kasvatti ja hemmetin epävarma muiden ihmisten suhteen, mutta rautainen ammattilainen ja luotan omaan tekemiseeni ja asiantuntemukseeni. Näilläkin ominaisuuksilla pääsee etenemään, mutta se on paljon suuremman työn tulosta, kuin sosiaalisesti lahjakkailla. Monta toheloa pääsee tekemään kaikenlaista, koska osaa edustaa itseään hyvin.

Vierailija
33/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tarkoita sitä etteikö köyhillä ihmisillä voisi olla ystäviä ja tuttavia siinä missä rikkaimillakin, mutta oman kokemukseni mukaan muodolliset tilanteet ovat usein köyhille vaikeampia. Minä esimerkiksi osasin nuorena kyllä puhua ikäisilleni nuorille aivan hyvin, en ollut ujo. Mutta sitten sellaiset muodolliset tilanteet missä on ihan eri taustaisia ja vanhempia ihmisiä, niin niissä menin lukkoon. Osaan heittää läppää ja olla rento kavereiden kanssa, mutta kevyt small talk seurustelu ei onnistunut ollenkaan, vieläkin minun on jotenkin vaikea olla asiakastapaamisissa. Rikkaille ihmisille sosialisoiminen tällaisiin tilanteisiin tuntuu tulevan paljon luontevammin kun niihin tottuu jo lapsesta.

Vierailija
34/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No en tiiä onko siinä jotain vikaa, jos vaikka joku henkilö elää rakastavassa yhteisössä ja tekee paljon töitä olematta esimies? kyl tollanenki elämä voi olla rikasta. :D

No tämä on sitten ihan eri juttu. Joku voi olla ammattimiehen avustaja ja helvetin tyytyväinen elämäänsä ja toinen on pörssiyhtiön toimitusjohtaja ja hautoo itsemurhaa.

Vierailija
35/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomi on täysin korruptoitunut maa ja virat annetaan vaan sukulaisille. Viran tehtävä ja pätevyysvaatimuksetkin varmaan kohdennetaan niin, että vain se sukulaistyttö täyttää ne kriteerit. Ja tietysti rikkaiden penskat pääsee valmennuskursseille, opiskella avoimessa jne jne. Täällä köyhyysrajan alapuolelta millään arvosanoilla pääse mihinkään. Ihan turhaa edes yrittää. Yhtä peestä kaikki tulee olemaan aina. No ihan sama. Onneks on sossu ja muut tuet ja aina voi tehtailla vauvoja. 40 jälkeen sitä sit ongelmissa ollaa xD

Tämä juuri korostaa sen asenneilmapiirin merkitystä. Jos ajatusmaailma on tämä,  niin turha kuvitella pääsevänsä kovinkaan korkealle..

Ei mun asenne ollut aina tämä, mutta kun vierestä joutunut seuraamaan korkeasti koulutettujen työnhakua, mikä ei etene edes haastatteluun asti. Kertoo jo aika paljon. No kai niitä hanttihommia riittää meille luusereille, mutta niihinkin halutaan 5e syyrialainen tmv. Että näin. Olisinpa tajunnut lukea, vaikka sähkömieheksi. Kai sitä vielä kerkii..että ihan iloisia terveisiä vaan teille rikkaille ;-) en oo vassari, mutta kommunistiks yritettiin pienenä aivopestä :") mutta lohdutukseksi olisin mäkin ihan yhtä paha ja omahyväinen kuin te, jos olisin samoissa saappaissa.

Vierailija
36/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. mun äiti on köyhästä perheestä, mutta edennyt toimitusjohtaks yms. Mä taas oon aikalailla vastakohta, vaikka kyllähän toimitusjohtaja-äiti vois periaatteessa opettaa jotain lapselle, että miten tollaseen asemaan päädytään, mutta mun luonne onkin erilainen myöskin, ja ehkä eri asiat on painotuksessa, riippumatta siitä, minkä verran rahaa on, niin silti ihmiset on erilaisia.

Köyhä mun äiti ei oo ollu, muttei myöskään oo ollu sillä mitään isoja perintöjä tilillä, vaikka palkka onkin iso.

Toisaalta sun äiti ei ole toimariksi yletessään välttämättä oppinut toisenlaista kulttuuria. Hän on edelleen se sama köyhän perheen lapsi, joka kasvattaa ehkä omat lapsensa kuten hänet itse on kasvatettu.

Monet pienituloiset ovat asemansa takia arkoja ja kasvattavat lapset riskien kaihtamiseen ja käytännöllisyyteen. Eikå siinä mitään pahaa ole, mutta sillä opilla on helpompi kasvaa ahkeraksi ja nöyräksi siivoojaksi kuin uraohjukseksi.

Vierailija
37/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai sosiaaliset ihmiset ajautuu tilanteisiin enemmän kun epäsosiaaliset :D en usko että  sillä taustalla on siinä niinkään merkitystä jos ihminen itse esim jos sosiaalinen luonne ja sitäkautta tutustuu muihin ihmisiin.

toi tutkimus tms. on taas tollasta yleistystä, mitä voi tehdä ihan kaikesta...

jos joku pääsee täysin ilman omia ansioitaan hyviin töihin, nii eiköhän jossain paikassa tuu kuitenkin raja vastaan eikä pääse enää tekemään niitä asioita joita ei osaa.

kaikki ei edes halua olla äidin/isän firmassa töissä ainakaan loppuikää, vaikka pääsisikin helpolla.

samalla lailla vois vaikka sanoa, et minkä takia hyvä ruuanlaittaja opettaa lapsenkin syömään hyvin jo lapsuudesta lähtien, tai miks intohimonen urheilija "saa" urheilullisia lapsia koska lapsuuden liikuntatottumukset - aikuisen liikuntatottumukset - lapsi saa perustan jo lapsuudessa, vs. jos lapsen vanhemmat ei oo liikunnallisia eikä opeta lapselle liikunnan iloa, niin lapsella on isompi mahis olla epäliikunnallinen aikuinen.jne.

Vierailija
38/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aika harva ihminen haluaa olla köyhä. Jos on potentiaalia, niin silloin toimitaan niin, ettei köyhyydessä joudu elämään. Jos kodin perintönä/asenteena/geeneinä/ilmapiirinä on ollut köyhyys, niin aika usein se kertoo myös vanhemmista jotain. Esimerkiksi harva fiksu ihminen on köyhä.. 

En väittäisi että varallisuus ja älykkyys korreloi kovinkaan vahvasti. Ehkä jopa päin vastoin. Hieman yksinkertainen ihminen voi olla todella häikäilemättömän itsekäs, eikä se hävetä häntä yhtään. Varsinkin kun kyse on peritystä omaisuudesta ja sen kasvattamisesta, niin usein tuntuu että pikkusen tyhmä pärjää paremmin, kun ei edes ymmärrä hävetä röyhkeyttään.

Vierailija
39/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rikkaille ihmisille sosialisoiminen tällaisiin tilanteisiin tuntuu tulevan paljon luontevammin kun niihin tottuu jo lapsesta.

-ai rikkaat on sosiaalisempia ihmisiä kun köyhät ja rikkaat viettää enemmän aikaa muiden kanssa kun köyhät?? en oo ennen kuullukaan.

sen oon kyl huomannu, että rikkaat ei oo mielellään sosialisoimassa KAIKKIEN ja kaiken taustasten kanssa. saattaa olla niin, et on kriteerit, kenen kanssa sosialisoidaan, ja se ei oo ihan niin sosiaalista kuitenkaan kun se, että voi jutella kaikille ihmisille.

Vierailija
40/86 |
06.03.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

kaikki ei edes halua olla äidin/isän firmassa töissä ainakaan loppuikää, vaikka pääsisikin helpolla.

Useinmiten äidin tai isän firma jossain vaiheessa tupsahtaa sulle syliin, halusit tai et, joten sen eteen kannattaa tehdä töitä ja jos jatkaa hyväksi todettua toimintamallia, niin aika helpolla saa jatkettua toimintaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme