Mikä on ammattisi, jos et mielellään kerro sitä ns puolitutuille?
Kommentit (661)
Ammatti johon voi huoletta kohdistaa vihapuhetta ja TV ohjelman juontajalta matalamielistä niin omasta mielestä hauskaa leikinlaskua kun mielikuvat 70 luvulta.
Koulutettu kokemusasiantuntija. Ei ole varsinaisesti ammatti, vaikka kyllä kokemusasiantuntijatkin ihan oikeaa työtä tekevät, se on vain yleensä vähemmän palkattua ja harvoin säännöllistä (ellei sitten ole niin onnekas, että on saanut kokopäivävakanssin).
"No mikäs se sellainen kokemusasiantuntija oikein on?" - Ihminen, jolla on omakohtaista kokemusta jostakin sairaudesta tai muuten vaikeasta elämäntilanteesta (esim. koulukiusaaminen) tai on tällaisen henkilön omainen.
"Eli sulla on siis joku sairaus! Mikä sairaus sulla sitten on?" - No anteeksi nyt vain, mutta vaikka olenkin kokemusasiantuntija ja käyn luennoimassa sairaudestani mm. ryhmissä, koulutustilaisuuksissa ja sen sellaisissa, en huutele sairauksistani siitäkään huolimatta julkisesti kahvipöydässä. Voin edustaa tietyissä tilaisuuksissa sairauksiani, mutta muualla haluan olla vain ensisijaisesti ihminen.
"Miksi ihmeessä jonkun pitää käydä oikein koulutus, kun kyse on vaan omista kokemuksista?" - No siksi, että niissä käydään läpi, miten esimerkiksi ryhmiä ohjataan, miten toimitaan ja miten ei toimita haastavissa tilanteissa (kuten silloin, kun ryhmäläiset eivät tule toimeen keskenään tai joku alkaa itkeä), miten omaa selviytymistarinaa kannattaa lähteä rakentamaan, miten huolehditaan omasta jaksamisesta ja millaista yhteistyötä ammattilaisten, kuten sairaanhoitajien, psykologien, toimintaterapeuttien, lääkäreiden yms. kanssa tehdään.
Sanon yleensä tekeväni vapaaehtoishommia ja ohjailevani esim. ryhmiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut asia mitä ihmettelen on se, että kuinka täällä voi olla näitä korkeasti koulutettuja palstailemassa? Olen luullut tätä tämmöisten tavan duunarien ja työttömien ajankuluksi vai onko nämä kaikki lääkärit, lakimiehet ja kunnanjohtajat valeprofiileja? Kuka tietää.
Eivät kaikki käyttäjät roiku täällä koko ajan. Joku voi käydä täällä vain kerran kirjoittamassa ja unohtaa sitten koko jutun. Vaikka olisi tosi tärkeässä virassa ja kiireinen, voi ehtiä joskus surffailemaan netissä ja päätyä oudoille sivuille.
Viimeistään yliopistolla kuulee tästä palstasta, luennoitsijat ovat eräänkin kerran vitsailleet, että mihinpä täältä ei vastausta löytyisi :D Tämä palsta on käsite aikaansa seuraavalle ihmiselle siinä missä iltapäivälehdet ym. muut mediat ja kokoaa varmaankin yllättävän laajan kattauksen ihmisiä yhteen.
Kun kerron olevani keinosiementäjä, ensimmäinen katsahdus kertoo epäuskosta ja ammattiani pidetään vitsinä. Joskus joutuu sitten selittämään miksi lehmiä pakotetaan tiineeksi ja keskustelemaan maatalouden tilasta.
Ihmiset ovat surullisen tietämättömiä maidon tuotantoon liittyvistä asioista.
Opettaja. Se on lähes kirosanan synonyymi osalle.
Jauhuu pitkistå lomista ja lyhyistä työpäivistä on taattua kamaa ja on ristiriidassa loputtoman pitkien päivien ja työviikon tuntien kanssa.
Harkitsen parhaillaan uutta ammattia tai ainakin työtå muualla kuin yläkoulussa tai lukiossa. Sellaista jossa työaika on vain ma-pe ja joka päivä vain kello 8.00-16.00.
Vierailija kirjoitti:
Ammatti johon voi huoletta kohdistaa vihapuhetta ja TV ohjelman juontajalta matalamielistä niin omasta mielestä hauskaa leikinlaskua kun mielikuvat 70 luvulta.
Olet perussuomalaisten pj? Puoluesihteeri? Mikä?
En enään kerro jengille että oon dj ja promoottori. Usein kaikki luulee et oon joku talousasiantuntia tai ekonomi tai semmonen ja en kestä et ne aina yllättyy ku kerron oikeen ammatin.
Vierailija kirjoitti:
En enään kerro jengille että oon dj ja promoottori. Usein kaikki luulee et oon joku talousasiantuntia tai ekonomi tai semmonen ja en kestä et ne aina yllättyy ku kerron oikeen ammatin.
moi ama
Johtaja teollisuusfirmassa (olen nainen).
En pimitä ammattiani jos joku kysyy, mutta en aktiivisesti mainosta tai tuo varta vasten esille. Se vain on jotenkin niin outo ja vieras maailma erityisesti monille naisille, joita voi tavata vaikka lasten ja heidän harrastustensa kautta. Ei kukaan mitään sano, mutta sen näkee, kun jäävät hetkeksi sanattomiksi. En tiedä, mitä heidän ajatuksissaan siinä sitten liikkuu.
Omat ystäväni ovat monet itsekin korkeasti koulutettuja ja aika työkeskeisiä, joten niissä porukoissa en ole mikään kummajainen :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ainut asia mitä ihmettelen on se, että kuinka täällä voi olla näitä korkeasti koulutettuja palstailemassa? Olen luullut tätä tämmöisten tavan duunarien ja työttömien ajankuluksi vai onko nämä kaikki lääkärit, lakimiehet ja kunnanjohtajat valeprofiileja? Kuka tietää.
Eivät kaikki käyttäjät roiku täällä koko ajan. Joku voi käydä täällä vain kerran kirjoittamassa ja unohtaa sitten koko jutun. Vaikka olisi tosi tärkeässä virassa ja kiireinen, voi ehtiä joskus surffailemaan netissä ja päätyä oudoille sivuille.
Viimeistään yliopistolla kuulee tästä palstasta, luennoitsijat ovat eräänkin kerran vitsailleet, että mihinpä täältä ei vastausta löytyisi :D Tämä palsta on käsite aikaansa seuraavalle ihmiselle siinä missä iltapäivälehdet ym. muut mediat ja kokoaa varmaankin yllättävän laajan kattauksen ihmisiä yhteen.
Olen minäkin KUULLUT tästä palstasta jo vuosia sitten, mutta olen lukenut tätä vain vähän aikaa. Harmi, että mielenkiintoisimmat keskustelut poistetaan yleensä. Suomi24 on parempi, vaikka ei sekään kovin hyvä ole.
Uskonnonopettaja. Huomaan vältteleväni uskonnon mainitsemista. Olen siis useimmiten aineenopettaja yläaasteella :) Kun mainitsee uskonnon, ihmiset (kyllä, ihan sivistyneetkin) olettavat, että olen uskovainen ja alkavat varoa esim. kiroilemista. Huh huh. Ei, en tunnusta mitään uskontoa ja mielestäni uskonnot ovat kiinnostava ja tärkeä ilmiö, josta on puhuttava koulussakin.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri.
Sen kun sanoo ääneen niin monella menee naama mutkalle ja muuttuvat vältteleväksi ja jopa ylimieliseksi on yhtäkkiä syytetty vaikka ammatin paljastumiseen saakka juttu on luistanut ihan ok.
Nuorempana opiskelukavereiden kanssa ulkona käydessä meillä olikin usein tapana antaa joku tekaistu opiskeluala tai ammatti. Kosmetologi- tai hoitajaopiskelijaporukka ei herättänyt koskaan samanlaisia antipatioita kuin lääkisopiskelijat. Edelleen +35v iässä kuulee outoja kommentteja, mm. "Ai no en ois uskonut, sähän vaikutat ihan täysjärkiseltä" viime kesänä festareilla, sanojana sairaanhoitaja. Ja kaverin poikaystävän kaverit aikanaan kovin ihmettelivät miten tämä rockmusiikista ja kaunokirjallisuudesta pitävä vähän hippihenkinen humanisti VOI seurustella rockmusiikista ja kaunokirjallisuudesta pitävän vähä hippihenkisen LÄÄKÄRIN kanssa.
En tiedä millainen kuva ihmisillä sitten lääkäreistä on, vissiin aika huono. Että ollaan kaikki jotain paskanjäykkiä kokoomuskapitalistisikoja?
Lääkäreistä ihmisinä on aika huonot kokemukset. Myös yliopistoaikana lääkisopiskelijat kunnostautuivat muiden alojen vähättelijöinä ja suoranaisina kiusaajina. Minä lähden pöydästä, kun vastakumppani kertoo olevansa lääkäri.
Teurastajan hommia teen. Ihan mukavaa askartelua mutta ei baarissa viitsi kertoa ammattia ihan ensi töikseen.
Vierailija kirjoitti:
Johtaja teollisuusfirmassa (olen nainen).
En pimitä ammattiani jos joku kysyy, mutta en aktiivisesti mainosta tai tuo varta vasten esille. Se vain on jotenkin niin outo ja vieras maailma erityisesti monille naisille, joita voi tavata vaikka lasten ja heidän harrastustensa kautta. Ei kukaan mitään sano, mutta sen näkee, kun jäävät hetkeksi sanattomiksi. En tiedä, mitä heidän ajatuksissaan siinä sitten liikkuu.
Omat ystäväni ovat monet itsekin korkeasti koulutettuja ja aika työkeskeisiä, joten niissä porukoissa en ole mikään kummajainen :)
Joo, mutta jos puiston hiekkalaatikolla tapaisin miespuolisenkin toimitusjohtajan se tuntuisi alkuun hämmentävältä. Yleensä ajattelee ette niillä ole aikaa lapsille. Saatikka että ne alentuisivat rahvaan kanssa samaan aikaan, nehän tienaa 20k€ kuussa (no ei tienaa).
Siivooja/KTM kirjoitti:
Vähättelyä,köyhäksi luulemista,aliarvostusta.Todellisuus:koulutukseltani ole KTM.Iso kiitos kuuluu isälleni joka opetti sijoittamisen salat jo 70 luvulla minulle ja keränny mulle osakketa 60 luvun alusta.myöhemmin perin myös hänet.
Salkun markkina arvo noin 7,5 milj.
Salkun käteis varat noin 1,8 milj(jos löytyy kivaa ostettavaa)
Kiinteistöjä 43 kpl
EN todellakaan avaa salaista taustaani tutuille ja ystäville.Nämähän olis välittömästi ruinaamassa rahaa.nautin työstäni siivoojana vähättelyä aliarvostusta tulee lähinnä ja pidetään sosiaalituen varassa elävän kansalaisen tasolla.
Jonnekin sinun piti kuitenkin päästä leuhkimaan. Nimetön foorumikin auttaa tuskaasi.
Kirjailija, vieläpä suht menestynyt sellainen (tosin en kuulu tunnistettaviin, mikä on hieno juttu). Sen tietää, mistä puhutaan koko loppupäivä ja lisäksi ihmiset nostavat sut jalustalle, etkä tule kohdelluksi enää omana itsenäsi. Toisaalta on hauskaa huomata miten ihmiset, jotka kohtelevat sua huonosti, menevät ihan puihin ammattini kuullessaan. Ja sen jälkeen alkaa mielistely.
Kiinteistönhoitaja. Varmaan pienipalkkaisin luuseri koko suvussa, minusta odotettiin jotain paljon parempaa mutta toisin kävi. Insinööritutkinto kuitenkin taskussa.
Pumpulo kirjoitti:
Kirjailija, vieläpä suht menestynyt sellainen (tosin en kuulu tunnistettaviin, mikä on hieno juttu). Sen tietää, mistä puhutaan koko loppupäivä ja lisäksi ihmiset nostavat sut jalustalle, etkä tule kohdelluksi enää omana itsenäsi. Toisaalta on hauskaa huomata miten ihmiset, jotka kohtelevat sua huonosti, menevät ihan puihin ammattini kuullessaan. Ja sen jälkeen alkaa mielistely.
Jäin pohtimaan, millainen itsetunto tunto on ihmisillä, jotka katsovat muita hyvin ylös/alaspäin vaikkapa ammatin perusteella. Itse voin olla kyllä kiinnostunut toisen työnkuvasta tai alasta, mutta harvoin se käsitystä ihmisestä muuttaa. Tämä niin kirjailijan, lääkärin kuin teurastajankin suhteen.
Kai tämä on sukua julkkisten ihailulle, vaikka ihan tavallisia ihmisiä ovat.
Ydinfyysikko, mutta teen töitä nuorten parissa ja saan asumistukea pienen palkan lisäksi. En pitänytkään ydinfyysikko työstä vaikka palkka oli todella hyvä.
Opettaja minäkin. En jaksa ketjussa edellä mainittuja lomajuttuja, ja ainakin vanhemmilla ihmisillä on monilla ollut sadistiopettajia, jotka ovat heitä seisottaneet pulpetin vieressä häpeämässä, ja hirveät traumat jääneet.
Ne traumat kaatuvat usein minun päälleni, ja aina se että luuletko olevasi muka parempi ihminen. Naapurin rouva pistää ukkonsa tarkastamaan roskatkin, kuulemma kierrätyksen merkeissä. Mutta paheiden jälkiä ne etsii. Mietin, minkä paheen keksisin sinne roskapussiin. En kierrätä mitenkään täyspainoisesti, eli kaipa noita paheita jo on ollut roppakaupalla.