Mikä on ammattisi, jos et mielellään kerro sitä ns puolitutuille?
Kommentit (661)
Leipuri.
Ei varmaan tarvii perustella...
Matkalippujen tarkastaja. En jaksa jauhaa vapaa-ajallani kenenkään negatiivisista julkisen liikenteen kokemuksista vuosikymmenten takaa + en jaksa ärsyyntyä ihmisten huonosti peitellystä vastenmielisyydestä ammattia kohtaan.
Olen tuotantovastaava/esimies eräässä elintarvikefirmassa. Esimiehestä tulee yleensä niin pa*kamainen mielikuva ihmisille etten viitsi mainita sitä, vaikka olenkin mielestäni työssäni todella mukava ja ystävällinen. Yleensä kerron vain olevani töissä paikassa x enkä sen enempää, jos ei kysytä.
tämä on kyllä jännä, ja NIIN suomalainen tapa ajatella, muualla maailmassa (olen asunut Britanniassa ja keski-Euroopassa), ihan luonteva ja kohtelias kysymys puolitutulle on "what do you do?", jonka voi esittää smalltalkinakin. Ja johon vastataan ammattiylpeydellä. Itse olen sairaanhoitaja, en muualla enkä Suomessa ole saanut osakseni erityisalaani liittyviä kysymyksiä kuin muutaman vuosikymmenien aikana. Enkä koe hankalaksi näihin myöskään vastata.
DI olen ja nainen. Vastaan ympäripyöreästi, että teen suunnitteluhommia isossa firmassa.
Töissä Kelassa. Heti alkaa etuuksista kyseleminen. Tai sitten Kelan haukkuminen.
Kanttori ja musiikinopettaja. ”Soitapa nyt meille jotain, laulajan nyt meille jotain...” ”Tule Hilla-mummin 85-vuotisjuhlaan säestämään yhteislaulut” jne.
Ja ilmaiseksi, eihän se mitään osaamista vaadi... Eikä ole työtä ollenkaan.
En käy töissä, elän pääomatuloilla. Tämän vuoksi koen, että on epäkohteliasta alkaa udella toiselta mitä hän tekee: kyseinen asia tulee aina muutenkin ilmi tuttavuuden syventyessä, joten on turha kysellä... omalla kohdalla ainakin asia menee aina siihen, että joko vastauksen kuulija kokee, että leveilen, tai sitten että olen rikas (pari miestä on jättänyt minut tuon oletuksen takia... toinen siksi, että koki etten sitten voi kiinnostua hänestä, toinen siksi, että koki, että olen eliitin jäsen, mieluummin sitten sanon aina että olen työtön, mikä on tietyllä tavalla totta, mutta ihmiset ovat yleensä siten tyytyväisempiä kuulemaansa).
Opiskelen lääkäriksi. En jaksa sitä että heti kuvitellaan että joko olen itsekeskeinen kusipää kultalusikka suussa syntynyt tai sitten rupeavat ihailemaan ja luulevat että olen joku neropatti. En ole kumpaakaan.
Usein vastaan että opiskelen terveystieteitä tai kerron opiskelevani alaa, jota opiskelin ennen lääkistä. Oikeastaan tuon sanominen tekee kipeää, mitä pidemmälle tässä koulussa on mennyt sitä enemmän kadun uravalintaani. Olis niin ihanaa jos olisinkin päätynyt jatkamaan tuota toista alaa..
Sellaista ammattia ei tunnu olevankaan, joka ei ihmisiä ärsyttäisi. Kukaan ei uskalla kertoa ammattiaan! Itse olen siitä tällä hetkellä hiljaa, koska kukaan ei nimikkeen perusteella ymmärrä, mitä se tarkoittaa, ja selittäminen on todella pitkäpiimäistä.
Lähihoitaja. Pidän osaltani yllä lähäreihin liitettyä stereotypiaa siten, että olen itsekin päätynyt opiskelemaan kyseistä alaa siksi, että en muuallekaan päässyt huonolla yläasteen päättötodistuksella. Onneksi opiskelen nyt sairaanhoitajaksi, se ei mielestäni kalskahda ihan niin pahasti valkoroskalta.
Luokanopettaja. Nykyään kyllä kehtaan sanoa. Ennen en, koska halusin viettää ”rentoa elämää” vapaa-ajalla ilman kauhisteluja. Nyt keski-ikäisenä ja perheellisenä ei ole enää väliä. Olen opettaja, ja elän miten tykkään. Tarvittaessa sanon suorat sanat esim naapurille.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä pankissa. Tehtävää en viitsi tarkkaan kertoa mutta käytännön tasolla syynäämme esimerkiksi ihmisten tilitapahtumia läpi.
Tsekkaat siis esim. minun pankkikorttiostoja Lidlissä, Prismassa, Alkossa, lähiöpubisissa, seksitavaralikkeessä...
Nyt vaihdan käteisnostoihin otto-automaatilla! Kele! Arvasin tämän
Opettaja. En jaksa keskustella vapaalla koulutuksen oletetusta alamäestä, kurittomista "kakaroista" tai kuulla päivittelyä pitkistä lomista.
Vierailija kirjoitti:
Leipuri.
Ei varmaan tarvii perustella...
En ymmärrä mitä tarkoitat sillä, ettei tarvitse perustella. Mitä erikoista leipurin ammatissa on?
Olen heteromies ja olen työskennellyt yli kymmenen vuotta gay-puhelinseksilinjalla.
Vierailija kirjoitti:
Ainut asia mitä ihmettelen on se, että kuinka täällä voi olla näitä korkeasti koulutettuja palstailemassa? Olen luullut tätä tämmöisten tavan duunarien ja työttömien ajankuluksi vai onko nämä kaikki lääkärit, lakimiehet ja kunnanjohtajat valeprofiileja? Kuka tietää.
Eivät kaikki käyttäjät roiku täällä koko ajan. Joku voi käydä täällä vain kerran kirjoittamassa ja unohtaa sitten koko jutun. Vaikka olisi tosi tärkeässä virassa ja kiireinen, voi ehtiä joskus surffailemaan netissä ja päätyä oudoille sivuille.
Vierailija kirjoitti:
Siivooja :'( heti aletaan nauraa päin naamaa paskaisesti "höhhöö, mitäs KÖYHÄ?"
Inhottavaa kohtelua saat. Mä arvostan suuresti siivoojia. Jos siivoojat menis lakkoon niin ihmiset huomais miten tärkeetä työtä siivoojat tekevät.
Minä olisin kysynyt miksi suomalaiset sarjat ovat niin huonosti käsikirjoitettuja.