Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yks lesta purkautuu nyt

Vierailija
21.07.2008 |

Joo, eli vuosia näitä keskustelupalstoja seuranneena olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että se lasten joka vuotinen synnyttäminen ei ole autuuden ehto. Meillä lapsia on kolme, toinen ja kolmas on kaksosia ja nyt totaalisesti riitti. Kaksosten kanssa oli niin kamalaa hommaa, että mua ei saa enää mikään eikä koskaan siihen vauvarumbaan. Kylmät väreet tulee kun näen jonkun odottavan tai kuulen vauvan itkua. Olen pääni puhki miettinyt ja kysellyt muilta uskovaisilta neuvoa tähän tilanteeseen, kun seinä on vastassa,että onko vaihtoehtoa? Jos ei ole mahdollista olla uskomassa ja lopettaa lasten saanti, niin sitten se on moro. Meille se ei ole enää edes vaihtoehto.

Kukaan ei osaa sanoa perusteluja raamatusta, miksi lapset pitäis ottaa kaikki vastaan. Ei vaan mene jakeluun, että oman ja lasten hyvinvoinnin uhallakin muka pitäis lisää hommata.Siis kuulemma joidenkin mielestä pitäis antaa vaikka adoptioon sitä mukaa tai huostaan vauva-ajaksi! Herranjestas, sanon minä. Kenen etu se ois? Jos äiti ei pysty huolehtimaan lapsistaan, niin hulluahan se ois vaikka adoptioon niitä tehdä?

Toiset ymmärtää, toiset ei. Jotkut kyselleet meidän hiipunutta vauvatahtia, kun kaksoset on jo kohta kolme vuotta.

Tää ei ehkä tälle palstalle kuulu, mutta kun tuonne elämänkatsomuspuolelle ei voi kirjoittaa nimettömänä. En omalla nikillä kyllä tälläista kirjoittais ikinä.

Kommentit (141)

Vierailija
61/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on todella surullista, että tällaisia uskontojen uhreja on olemassa. Sillähän tällaiset uskontokunnat juuri pelaavat, että "vääräuskoiseksi" heittäytyvä viskataa yhteisön ulkopuolelle. Etenkin jos siinä yhteisössä on ollut koko ikänsä, tilanne on varmasti todella ahdistava. Lähes uskomatonta nykyaikana. Toivottavasti pääset ratkaisuun, jonka tunnet sydämessäsi oikeaksi. Yritä välttää kantamasta syyllisyyttä! Et ole omaa taustaasi voinut valita.

Vierailija
62/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en ole vl, mutta äitini puolen suku on joten olen lapsuudestani asti nähnyt mitä elämää elää vl perheet.

Haluaisin sanoa tuohon lapsi määrän uteluihin sen verran että ei teidän ole pakko vastata niihin uteluihin, sano että tutkimattomia ovat Herran tiet, minä tiedän vl perheitä joissa lapsia ei ole kuin 2-3 sitä en tiedä onko ehkäisty vai ei, mutta kaikissa niissä perheissä usko on niin vahva etten usko heidän ehkäisseen, ja kukaan ei heitä ole siitä syyttänyt tai epäillyt ei kaikki ihmiset ole hedelmällisiä ja joillekkin se lasten saaminen ei ole helppoa.

Jos päätätte ehkäistä niin ei se muille kuulu eikä tarvi sietää mitään uteluja.

Voimia teille päätöksen tekoon, ei varmasti ole helppoa mutta eiköhän se ratkaisu kuitenkin löydy ajan kanssa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

emme me lestadiolaiset kuvittele menvämme taivaaseen lapsia synnyttämällä. Ainut, joka pelastaa on elävä usko sydämessä. Jos minä saisin päättää niin Taivaaseen pääsisi kaikki maailman ihmiset, tai ainakaan kukaan ei joutuisi kadotukseen. Tuskinpa yhtäkään meikäläistä naurattaa ajatus jostain toisesta ihmisestä helvetissä. Sehän on kamala ajatus.

Vierailija
64/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulle on olemassa anonyymi sähköpostiosoite, laita se tähän, niin voisin kirjoitella ajatuksiani!

Olen vielä ainakin vl, neljän lapsen äiti. Samoissa kriiseissä painiskelen itseni kanssa, ja tätä on kestänyt jo vähintään viimeisen vuoden ajan.

Vierailija
65/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja Tällä hetkellä odotan vauvaa ja ollaan kyllä koko perhe aivan innoissaan tulevasta nyytistä. Tätä ennen käytettiin ehkäisyä ihan vaan oman jaksamisen kannalta ja silloin voitiin koko perhe hyvin kun itse jaksoin paremmin. Meidän mielestä tällä lapsiasialla ei ole mitään tekemistä uskon kanssa ja meiltä ei ole kukaan kysellyt mitään miksi on pidempi väli ja nyt tämänkään jälkeen ei todennäköisesti tule heti perään uutta vauvaa. Ollaan miehen kanssa ihan yhteisymmärryksessä todettu se että meidän perhe ei jaksa henkiseti eikä fyysisesti jos minä olisin kokoajan raskaana tai imettäisin. toisille se sopii ja suon sen heille. jos joku jaksaa pyörittää isoa perhettä niin siitävaan, mutta ei kiitos meille. Itse kyllä tykkään olla kotona ja tehä kotihommia mutta ihan kiva tehä muutakin kuin synnyttää kokoajan. Luulen että ehkä jossakin vaiheessa haluamme lapsia mutta tämän jälkeen ainakin vähäksi aikaa riittää.

Toisaalta mä en ymmärrä miks ap tulee tänne puhumaan moisia. Tehkää itse oman perheen kanssa niinkuin parhaaksi näette. ei sitä tarvi kenellekkään selitellä. jos joku tulee jotakin kyselemään niin vastaan että: "luoja yksin tietää vaan ei kerro" ;)

Me olemme kyllä onnellinen perhe ja ihan turvallista olla tässä yhteisössä.

Vierailija
66/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

piti tuosta sterilisaatiosta sanoa että älä ihmeessä sitä hommaa vielä. Mä luulen että olet vain väsynyt ja tarvitset lasten/kodinhoitoapua. Mistä sitä tietää vaikka 5 vuoden päästä haluaistttekin perheenlisäystä. sen takia en todellakaan suosittele sitä.

Vierailija
67/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista luettavaa.

Kyllähän sinä olet sydämessäsi päätöksesi tehnyt jo ja kieltänyt uskon ja luottamuksen Jumalan johdatukseen, samoin kuin edellinenkin kirjoittaja. Surullista myös siksi, että teidänlaisianne alkaa olla tässä yhteisössä jo aika paljon, ja on vain ajan kysymys, milloin sitä uskoa ei ole ollenkaan.

Aika katkeralta ap vaikuttaa ja toivon onnea valitsemallesi tielle! Toivottavasti se on onnekkaampaa vaeltaa omin voimin, kuin Jumalan johdatuksessa!

Vierailija
68/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ihme että piirit alkaa käydä pieniksi.

Vierailija
69/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan, ettei tietojas saa lähettää minnekään. Sitäpaitsi mikään ehkäisykeino (paitsi ehkä sterilisaatio) ei ole ihan sataprosenttinen, että jos teille on "tarkoitus" tulla lisää lapsia, niin niitä tulee kierukasta huolimatta.

Älä tee vielä sterilisaatiota, sillä voit katua sitä myöhemmin, kun haluaisitkin lisää lapsia. Ota hormoonikierukka. Se estää munasolun irtoamisen, joten et "abortoi" hedelmöittynyttä munasolua joka kuukausi.

Vierailija
70/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida huomata malkaa omassa silmässään....

Vierailija
71/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuo ehkäisykielto loppujen lopuksi on? Miettikääpä vaikka niitä maita, joissa väestönkasvu on ollut suurta, esim Aasiaa. Siellä on paljon luonnonkatastrofeja, joissa kuolee paljon ihmisiä. Sellaisiako te vl:t tänne Eurooppaan haluaisitte?

Vierailija
72/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

1) Miten ehkäisy on puuttumista Jumalan luomistyöhön? Jäähän ne siittiöt ja munasolut "käyttämättä" kuitenkin, jos seksiä ei harrasteta. Onko samalla logiikalla siis myös pakko harrastaa seksiä?

2) Miten voi olla Jumalan tahdon mukaista, että ylikansoitettuun maailmaan synnytetään vielä lisää väkeä syömään ruuat ja kuluttamaan luonnonvarat niiltä, jotka elävät nälässä ja puutteessa kehitysmaissa? Rakastaako Jumala enemmän lestadiolaisten lapsia kuin vaikkapa ugandalaisia lapsia? Enpä usko.

3) MIksi Jumala suuressa viisaudessaan olisi antanut ihmiselle älyn, jolla voi voittaa suuria katastrofeja (esim. liikakansoitus ja miksi ei vaikkapa äidin loppuunpalaminen) jos sitä älyä ei saisi käyttää?

Vierailija
73/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin maailma olisi räjähtänyt jo ajat sitten. Noista vouhotususkonnoista eroaminen on pitkällä tähtäimellä ihmiskunnalle viisasta.

Vierailija
74/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti voit käyttää julkista terveydenhoitoa. Vaitiolovelvollisuus koskee myös lestadiolaisia lääkäreitä ja hoitajia. Nämä ovat niitä asioita, joiden rikkomisesta ei selviä anteeksi pyytämällä.

Kuulostat oikein järkevältä ja ajattelevalta ihmiseltä. Onneksi miehesi tukee sinua! Teillä on toisenne ja ihanat lapsenne, jos muut " lestat " teidät hylkää.

Seurailen sivusta yhden sukulaisnaisen kamppailua. On lestadiolaisesta perheestä, ei kuitenkaan tunnustautunut ennen itse lestadiolaiseksi. Muutti avoliittoon ei lestan miehen kanssa, saivat lapsen. Menivät naimisiin. Kuinka ollakkaan, telkkaria ei enää katsella, mies ei saa tavata ystäviään ( voivat vaikka juopotella ), sisarukset ohjailevat tämän nuorenparin elämää todella voimakkaasti. Tuli toinen lapsi ja nyt kolmatta odotellaan. Voitte vain arvata onko miehen suku hämillään. Että kovaa on yhteisön painostus. Ja jos todella olet elämäsi elänyt noissa piireissä, niin varmasti irtiotto on vaikeaa! Miehet hoitaa työn ja naiset synnyttää, imettää ja hoitaa koko katraan. Ihan hullua!!!

Voimia sinulle päätöksessäsi! Elätte noin onnellisina. Annat lapsillesi paljon enemmän hyvävointisena ja pirteänä. Pystyt kohtaamaan lapsesi yksilöinä ja annat heille mallin elämästä, jossa hekin voivat aikanaan päättää omista uskon asioistaan ilman ulkopuolisten painostusta!

Vierailija
75/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas joitain ajatuksia.

Tuo on hyvin tyypillisitä vl:llä, että jos vl tekee tai sanoo jotain sopimatonta, niin puhdistetaan taas kätevästi omaa pesää sanomalla, että se ei ole kunnolla uskomass tai on sydämmessään jättänyt jo uskon!Vaikka vl ois. Ja näin vl:ien pesä on puhdas ongelmatapauksista, kas kuinka helppoa. Vl:llä ei ole siis ongelmia, jos niitä tulee, niin eihän se olekkaan oikein uskomassa.

Niin uskomatonta käytöstä, että toista tällaista pesää saa hakea.

Tuosta terveydenhuollon vaitiolovelvollisuudesta sen verran, että eräs naapurin todella utelias vl hoitajan lapsi kertoi minulle erään läheiseni sairaskertomuksen, jota en tiennyt eikä hänenkään ois pitänyt tietää... Siksi vähän epäilen.

Neljän äitille: teen sellaisen spostin, niin voitais jutella, jos rohkenen.

Ja vielä kysyn siltä arvostelevalta vl:ltä, että oletko sitä mieltä, että jos äiti päätyy käyttämään ehkäisyä mielenterveydellisin perustein, niin ei voi olla yhtäaikaa uskomassa??

Vierailija
76/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuosta kyseisestä hoitajasta. Minua ärsyttää terveydenhuollon ammattilaisena aivan suunnattomasti nämä jutut, joissa aivan selkeää ja kaikkien edunmukaista lakia rikotaan!

Toivottavasti ei ollut pieni lapsi kyseessä ja teksti semmoista jota lapsikin ymmärtää...

Vierailija
77/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

vai luuletko ap että vain lestadiolaiset pääsee taivaaseen?

käy jossain toisessa seurakunnassa (esim vapaissa suunnissa, helluntaisrk, vapaakirkko, babtistit ym) jos lestadiolaisuus ei "onnistu".

Vierailija
78/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse entinen vl. Kamppailin aikoinaan juuri samanlaisten asioiden kanssa ja kun avasin suuni, sain vain kipuiluuni kuluneita fraaseja. Jos minulta kysytään, olen sitä mieltä että ehkäisyä PITÄÄ käyttää, jos äidin terveys/pää ei kestä uutta raskautta ja tässä tapauksessa se on sairaudenhoitoa.

Olen nykyisin tullut tulokseen että suuri osa vl-uskossa yhdistyy maallikkous ja perinteet, joita kaikkia ei voi peruistella Raamatulla, joista on tullut uskon ehtoja vaikka niin ei pitäisi olla. Esim. suhtautuminen naurettaviin pikkuseikkoihin joilla ei ole uskon kanssa tekemistä kuten korviksiin, meikkaukseen. On aika ristiriitaista että Venäjän ja Viron uskovaiset elävät kulttuurisesti eritavalla kuin Suomen vl:t. Sitten suhtautuminen ehkäisyyn on vaihdellut 1900-luvulla, vielä 1950-luvulla se oli lääkärin ja perheen välinen asia, nykyään koko seurakunnan. Jos SRK:n johdossa istuisi edes yksi nainen, linjat saattaisivat muuttua humaanimpaan suuntaan.

Jälkikäteen voin sanoa että uskosta irtautuminen on iso kriisi elämässä. Se ei tule todellakaan olemaan helppoa, mutta vielä isompi taakka on elää ahdistuneena tiukassa yhteisössä. Mutta siitä selviää ja sen jälkeen huomaa että hyvää elämää voi elää ulkopuolellakin. Itsellä iso osa sukulaisista ja ystävistä on edelleen vl-uskovaisia. Lisäksi olen saanut paljon uusia kavereita ei vl-uskovaisista, mikä on avartanut näkökantoja paljon.

Koko vl-kulttuuri on ihan oma maailmassa ja uskomatonta 2000-luvun Suomessa. Nyt jo vähän ulkopuolisin silmin näkee ihan eri tavalla ja ihmiset uskaltavat puhua avoimemmin ongelmistaan kulttuurin sisällä esim-. lapsiasia on vaikea asia monelle nuorelle perheelle.

Vierailija
79/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

alkaisivat ajatella omilla aivoilla ja yhdessä päättävät, että koska Raamattu ei ehkäisyä kiellä ja kielto on muutenkin epälooginen, niin eikö vl-liike ole mahdollista muuttaa sisältäpäin?

Miksi vaihtoehdot ovat joko tai? Ja kyllähän te tiedätte, että toisille lapsilukunne ei kuulu. Jos hoitaja tai lääkäri kielii asiasta muille, kyse on todella vakavasta virkavirheestä!

Vierailija
80/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluan kirjoittaa tämän siksi että myös te vl:t jotka ajattelette että lapsia tulee ottaa vastaan oli jaksaminen ja perhetilanne mikä tahansa, asia ei yksinkertaisesti ole näin! Emme elä lain alla. Onko oikein että väsyneiden vanhempien tulee ottaa uusi tulokas vastaan, ei. Jumalan halu ja tahto on myös se että huolehdimme siitä mitä meillä on, ei ole oikein että lapset joutuvat huostaanotetuiksi tai heitteille. On lakihenkistä ajatella että lapset on pakko vastaanottaa vaikka äiti olisi kuinka loppuunpalanut.

Ap. Itselläni tuli totaalinen masennus ja väsymys kuuden lapsen jälkeen. Juttelin useiden uskovaisten lääkäreiden kanssa ja viesti oli yksinkertainen, käytä ehkäisyä ja hoida itsesi kuntoon. Todella vaikea asia kun yhteisössämme toitotetaan että ehkäisy on syntiä. Kävin omalta osaltani pitkän prosessin ennen kuin uskaltauduin käyttämään ehkäisyä. Lääkäreiden ajatus oli juuri se että ehkäisy on osa äidin ja koko perheen hoitoa eikä muuta vaihtoehtoa silloin siis ole. Kirjoitin tämän siksi että muutkin vl:t ymmärtäisivät sen että emme ole koneita ja meillä jokaisella on omat rajansa jaksamisen suhteen. Kyse kun ei ole välttämättä se ettei lapsia enää koskaan haluaisia vaan se ettei yksinkertaisesti jaksa.

Olen itse huojentunut että saan levätä ja toipua nyt rauhassa ilman pelkoa että tulen raskaaksi. Koen ja tunnen että Jumala johdattaa elämääni vaikeina aikoinakin. Ehkä tulee vielä se aika jolloin saamme lisää lapsia/lapsen. Nyt eletään kuitenkin näin.

Niistä kyselyistä vielä ap. Älä välitä niistä. Et ole kenellekään velvollinen selvittämään elämäntilannettasi. Jos jotkut miettivät, syyllistävät tms, niin jätä omaan arvoonsa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän yksi