Yks lesta purkautuu nyt
Joo, eli vuosia näitä keskustelupalstoja seuranneena olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että se lasten joka vuotinen synnyttäminen ei ole autuuden ehto. Meillä lapsia on kolme, toinen ja kolmas on kaksosia ja nyt totaalisesti riitti. Kaksosten kanssa oli niin kamalaa hommaa, että mua ei saa enää mikään eikä koskaan siihen vauvarumbaan. Kylmät väreet tulee kun näen jonkun odottavan tai kuulen vauvan itkua. Olen pääni puhki miettinyt ja kysellyt muilta uskovaisilta neuvoa tähän tilanteeseen, kun seinä on vastassa,että onko vaihtoehtoa? Jos ei ole mahdollista olla uskomassa ja lopettaa lasten saanti, niin sitten se on moro. Meille se ei ole enää edes vaihtoehto.
Kukaan ei osaa sanoa perusteluja raamatusta, miksi lapset pitäis ottaa kaikki vastaan. Ei vaan mene jakeluun, että oman ja lasten hyvinvoinnin uhallakin muka pitäis lisää hommata.Siis kuulemma joidenkin mielestä pitäis antaa vaikka adoptioon sitä mukaa tai huostaan vauva-ajaksi! Herranjestas, sanon minä. Kenen etu se ois? Jos äiti ei pysty huolehtimaan lapsistaan, niin hulluahan se ois vaikka adoptioon niitä tehdä?
Toiset ymmärtää, toiset ei. Jotkut kyselleet meidän hiipunutta vauvatahtia, kun kaksoset on jo kohta kolme vuotta.
Tää ei ehkä tälle palstalle kuulu, mutta kun tuonne elämänkatsomuspuolelle ei voi kirjoittaa nimettömänä. En omalla nikillä kyllä tälläista kirjoittais ikinä.
Kommentit (141)
Tämä on se seurkunnan ääni.
Jos varmoja päiviä tai muuta ehkäisyä käytetään, on kyllä aika hakoteillä uskon kanssa!!
Olen ollut muutamissa alustuksissa joissa näistä asioista on puhuttu ja joita tällä palstalla EN ala selvittämään (tuskin kukaan ymmärtäisi)
Niin on niissä alustuksissa kyllä tullut aika selvästi esille, että pitää vaan luottaa ja rukoilla..
Ylipäätään en voi ymmärtää että jos on sellainen mieli et pakko käyttää ehkäisyä, niin onko teillä oikeasti niin puhdas omatunto että voitte hyvillä mielin käydä seuroissa ym.
Vai onko myös seura kerrat harventunut aina esteitä ja muuta..
Vaikak eihän seuroissa käynti tee autuaaksi muuta on se merkki jostakin jos ei kiinnosta.
Myöskään en ymmärrä sitä et ois pakko hyväksyä ehkäisy.
Onhan niitä uskonoja missä se on hyväksytty asia. Ja VL:lla se EI edelleenkään ole hyväksytty ja kun asian oikeen ymmärtää ymmärtää myös sen.
Ja joku sanoi et meikkaahan jotkut kevyesti ja katsoo televisiota ym. Vaikka onkin VL:iä.
Itse en kyllä sellaisia lestadiolaisina pidä.
sekavaa mutta toivottavasti joku saa selvää.
[/quote]
Nykyään on vaan niin hankalia kaikki asiat, koska suurimalla osalla on uudet hienot autot, talot kaikki mitä vaan voi olla ja velkaa simät korvat täynnä. Luulen et sekin väsyttää ,masentaa ja kaikkea mahdollista. Ennen silloin kun kaikki oli parewmmin, ei ollut itsestään selvää et heti kun naimisiin mennään tehdään 200 neliön talo ja ostetaan pakasta revitty KALLIS tila-auto. Ja äideillä on kauhea paine et talo pitää kiiltää niinkuin sisustuslehdissä. kyllähän sitä vähemmästäkin väsähtää.
ketään PAKOTTANUT synnyttämään. Kyllä se on Ihan omakohtainen asia, jos haluaa olla oikein uskovainen niin ymmärtää.
En ymmärrä tätä et vl:sten "sääntöjä" joka paikassa ruoditaan. Mitä se ketää haittaa jos joku haluaa ottaa kaikki lapset vastaan mitä annetaan.
Onhan Jehovilla, Helluntalaisilla ym. Omia "säääntöjä" eikä se kuulu kenellekkään ja kenenkään ei todellakaan ole pakko olla vl.
Niin ja 82 jatkaa edelleen. :)
Olen monena päivänä tätä ketjua töissä lukenut enkä siellä ole viitsinyt kommentoida mutta nyt on PAKKO! SIis eihän puhujat ole mitään luvan antajia. Eräs puhuja sanoi että kun häneltä tullaam lupaa kysymään ehkäisystä ym. Niin ei hän voi "lupaa antaa kenellekkään mihinkään. Sis jos tajuatte mitä tarkoitan. Hän voi antaa nevoja tai muuta, mutta kaikki vl:set tietää mitä ajan takaa! :) Niin ja itselläni on 6 alle 6 vuotiasta et tiedän mistä puhutaan! :)
Miksei ap ole kommentoinut mitään.
Hei, jos sinulla on anonyymi osoite, minäkin voisin kirjoitella. En jaksanut lukea ketjua kokonaan. Mukava kuulla miten erilaisia ratkaisuja eri perheissä tehdään. En tuomitse kenenkään valintoja, jokainen tekee kuinka parhaakseen näkee. Olisihan se ihan hassua, jos me kaikki olisimme jotain massa joukkoa, jos kaikki tekisivät asiat saman kaavan mukaisesti. Minä koen, että erilaisuus on rikkautta. Niin uskon asioissa kuin kaikissa muissakin.
Oletko siis todella sitä mieltä jos äiti on henkisesti sairastunut(ehkäisy) tai ei fyysisesti kestä enää seuraavaa raskautta (sterilisaatio,kohdunpoisto) niin kysymyksessä on synti? Vastaa kysymykseeni.
Menee todella lakihenkisyyden piiriin jos niin armottomia ollaan. Ei me tehdä/saada tänne lapsia muiden kasvatettavaksi, ei todellakaan. Tästä aiheesta on keskusteltu laajasti myös omassa siionissa ja siihen on tultu että mikäli äiti on vaikeasti masentunut niin se on siis hoidettava. Tämän on moni meikäläinen lääkärikin todennut. Ehkäisy=sairauden hoito. Rukoilla saa ja on hyväkin, mutta niin henkinen kuin fyysinenkin sairaus on hoidettava. Tiedätte jokainen myös sen ettei kaikki parane rukouksen voimasta vaan terveydenhuolto on myös meitäkin varten.
Mitä on elämän ja terveyden suojaaminen? Sitäkö että joudumme pakkohoitoon, lapset otetaan pois tai äiti kuolee synnytykseen? Näin moni varmaan ajattelee. Ajatelkaa, mutta älkää tuomitko muita kadotukseen. Eräs meikäläinen lääkäri sanoi keskustelleensa tästä laajalti puhujien kanssa ja yhteinen näkökulma oli se että perhe ja lapset tarvitsevat äitiä ja äiti hoidetaan oli kysymyksessä fyysinen tai henkinen sairaus. t.61
Mitä tarkoittaa että on "pakko käyttää ehkäisyä"?
Kun on uskovaisen mieli niin se on kertakaikkisen kova paikka käyttää sitä ehkäisyä. Miksikö? Siksi koska siihen on niin valtava kynnys, onhan meille aina opetettu että ehkäisy on syntiä. En todellakaan haluaisi käyttää mutta mielenterveysongelmien vuoksi on välttämätön. En pahimmassa vaiheessa jaksanut enää hoitaa lapsiani joten lääkityksen ja terapian rinnalle tuli ehkäisy jotta pääsen parantumaan ja eheytymään. SIIS siksi että kykenisin huolehtimaan niistä lapsista joita meillä nyt on. Toivon ja rukoilen paljon sitä että parannun ja että olen kykenevä ottamaan myös seuraavan lapsen vastaan. Kun on uskovaisen mieli, niin ehkäisyn haluaa jättää pois sitten kun sairaus on voitettu.
Mutta mutta.
minun käsittääkseeni jos äiti on kertakaikkiaan niin väsynyt ja masentunut ym niin pitäisi pidättäytyä seksistä niin kauan et tilanne korjaantuu ja jos on halu olla uskomassa, tämänkin kestää. Tämä on minun näkökantani ja kun äsken viittasin noihon alustuksiin niin tämä oli yksi juttu mitä niissä on puhuttu. Mutta en olisi täällä sitä viitsinyt puhua kun ei monikaan ymmärrä. MUtta edelleenkin sanon myös sen et ketään EI pakoteta uskomaan ja kukaan ihminen ei pysty toista tuomitsemaan.
Minäpä vielä t.61 :)
Oletko miettinyt sitä että mikä tarkoitus on seksistä pidättäytymisellä? Eikös olekin juuri se ettei niitä lapsia silloin tulisi? Mikä ero on pidättäytymisellä ja ehkäisyllä?Ei mikään. Näin sanoi minulle eräs uskovainen pitkänlinjan lääkäri. En sillä tätä sano että puolustelisin sinällään ehkäisyä, en. Normaaliväsymys kuuluu jokaiseen perheeseen mutta totaalinen sairastuminen on ääritilanne. Samoin miksi sterilisaatioita ja kohdunpoistoja tehdään? Siksi ettei äidin henki vaarannu. Siinä myös estetään lapsen saaminen. Henkinen sairaus on rinnastettavissa fyysiseen. Siitä puhutaan keskuudessamme edelleenkin liian vähän ja siksi sitä vähättelyä riittää loputtomiin.
Tottakai lääkäri myös lestalääkäri antaa "luvan" ehkäistä of course! Mitä jos kieltäisi, saattaisi aika nopeaa menettää oikeudet toimia lääkärinä. Mua vähän tympäsee kun tämmösiä asioita netissä jauhetaan ja annetaan ulkopuolisille kuva et kaikkia lestojen liikkeitä seurataan, ja pidetään kirjaa millon vauva syntyy, tyyliin" jaa ei oo niemisille tullut pariin vuoteen vauvaa, pistetäänkö heti hoitokokous pystyyn" Tämä nimittäin on ihan vapaaehtoinen usko ja saa käyttää ehkäisyä, katsoa televisiota, käydä juomassa niin paljon kun haluja riittää. Mutta siinä vaan menettää uskonsa ja se on jokaisen oma asia.
että vaikkei äidin kohtu kestäisi niin siitä huolimatta sterilisaatiota ei saisi tehdä? Äiti sitten vaikka kuolisi synnytykseen.
Keskustella ei siis saisi, suut suppuun. On myös oma valinta tuleeko tänne lukemaan ja kirjoittamaan. Kukaan ei ensinkään täällä ole väittänyt että lääkäreitä siellä ja täällä.. Niitä kuitenkin keskuudessamme on, meitäkin varten.
Väheksymistä tästä psyykkisestä sairaudesta riittää mutta ne ymmärtäkööt ketkä ymmärtää.
Vapaaehtoisesta uskosta on tottakai kysymys. Jotta uskon ja hyvän omantunnon säilyttää niin on tervettä miettiä mikä on oikein ja mikä väärin.
paras aika kirjotella kun talossa on hiljasta ja kahvikuppi vieressä.:)
Eiköhän nuo ole ihan selviä asioita nuo kohdunpoistot sun muut. Jos kohtu on riekaleena niin se poistetaan.
Ja kyllä se sille lasten saannille yleensä se luonnollinen stoppi jossain vaiheessa tulee.
Itselle oli ihan yllätys ettei niitä lapsia niin tihiään saadakaan vaikka niitä kuin toivoisi ja haluaisi.
Tollanen masennut (raskauden jälkeiset psykoosi tilat) ovat niin vaikeita asioita ettei niistä tosiaan sellanen voi tajuta mitää joka ei ole vierestä läheistä seurannut tai omalle kohdalle tullut.
Yksi mitä tuli ketjua lukiessa mieleen on se että aina voi rukoilla oikeanlaista mieltä ja uskoa itelle ja myös muille.
Jumalan halu on että kaikki ihmiset olisivat uskovaisi. Synti on kuitenkin se joka erottaa Jumalasta. Voi myös pyytää Jumalalta nöyrää ja kuuliasta mieltä. Joskus Jumala haluaa pitää lastaan pienen paikalla että se tärkein asia säilyis.
Eikö se ole niin että sillon kun menee tosi hyvin ja päivä paistaa niin se tahtoo Jumala jäädä sinne taka-alalle, unohtua.
Sitten kun tulee niitä vaikeita kausia niin herkemmin rukoilee ja muistaa myös Jumalan.
Jumala antaa myös koettelemuksia, myös sairastuminen on koettelemus. Koettelee onko usko sinulle tärkein asia.
Olkaa kiitollisia kun teillä on uskovainen puoliso tukena ja lohtuna matkalla. se tärkein ihminen teidän elämässä haluaa tukea ja rohkaista uskomaan. Yhdessä jaksaa paremmin.
Itse ajattelen niin että sellane asia mikä ei kestä päivän valoa, mitä en kehtaisi toisille ihmisille kertoa tai tehdä toisten uskovaisten läsnä niin sellanen asia on jo lähellä syntiä.
JA jos minulta poistettaisiin kohtu sen takia että olen sektiolla synnyttänyt 4 lasta ja kohtu alkaa olla riekaleena niin kehtaisin siitä toitottaa vaikka suviseuroissa kaikille ihmisille ja uskon ettei minua sen takia tultais tuomitsemaan.
Ja olen myös hyvin avoimesti puhunut siitä miksi meillä on loppunut lasten tulo. Lapsia vasta muutama. Emme kuitenkaan ehkäse.
Toisaalta minulta ei ole kukaa koskaa tullut kyselemää vaikka isossa siionissa ollaankin. Kukaan ei ole koskaa äänee ihmetellyt miksi meille ei enää lapsia tule.
Eikä mun tutuissa kukaa mitää kirjaa pidä tai keskustele selän takana et mikshän Matti ja Maija Meikäläisille ei enää oo uutta vauvaa tullut, heidän nuorin on jo kuitenkin 5v. Jokainen ymmärtää että joskus se lasten tulo loppuu, joillakin aikasemmin ja toisilla myöhemmin.
Luottakaamme Jumalaan ja hänen johdatukseen, kaikki on kuitenki Jumalalta, ne koettelemuksetkin.
Sopikaa niitää riitojanne ja vääriä sanoja ja muistakaa että yleensä sekin on rakkautta kun toinen uskovainen tulee neuvomaan!! Se on sitä suurta rakkautta.
eikä Raamatulla. Jumala puhuu meille Raamatun kautta, ihmiset ovat aina syntisiä ja vajaita ymmärrykseltään, myös ne alustusten puhujat. Siksi Raamatun sanojenkin mukaan kaikki opetus pitää koetella Raamatulla, ja pitää se, mikä on hyvää.
Lukekaa rakkaat ihmiset Raamattunne itse läpi, niin teitä ei voi johtaa harhaan.
EI ole Jumala. Seurakunnan ääni EI ole jumalan ääni. Ja se, joka luulee tietävänsä toisen uskon paremmin kuin uskoja itse, syyllistyy ihan suuremman luokan itsensä ylentämiseen. Ajatuskuvio on= Näin minä uskon ja teen, näin on muidenkin uskottava ja tehtävä. Eikö tuossa aseta itsensä Jumalaksi ja tee päätöksiä Jumalan nimissä toisten puolesta?
Oletko todella sitä mieltä, että teidän vanhoillisten usko on kiinni siitä, että "meikkaa kevyesti ja katsoo televisiota"? Olen ajatellut, että te itse ymmärrätte sen, mitä monet ulkopuoliset eivät tunnu ymmärtävän, että kyse on ennenkaikkea tapakulttuurista eikä uskosta Jumalaan. Näin myös ehkäisyn kanssa.
Eiköhän ihminen tee joka päivä suurempaakin synti kuin meikkaa kevyesti? Esimerkiksi tuomitsee kanssasisariaan, ei pysty ymmärtämään ja tukemaan lähimmäisiä vaikeuksiensa keskellä, kiillottaa omaa kruunuaan painamalla muita alaspäin jne.
Joskus minusta tuntuu, että tässäkin ehkäisykiellossa nainen on taas naiselle niin susi. Traditio jatkuu sukupolvelta toiselle silläkin tavoin, että ne jotka ovat kymmenen lasta synnyttäneet, menettäisivät sen tuoman "arvon" jos suhtautuisivat myönteisemmin esim. seuraavan sukupolven ehkäisyasioihin.
Ja vielä.... onko niin vaikea ymmärtää, että se mikä sopii yhdelle ei sovi kaikille. Tunnen vl äitejä, jotka jaksavat ihmeen hyvin kymmenen lapsen kanssa, mutta myös niitä jotka ovat aivan loppu jaksamisensa kanssa. Keskivaikea ja vaikea masennus on todella vakava terveysongelma, joka heijastuu koko perheeseen. Olisipa ihana nähdä, että teidän yhteisöllisyytenne jakaisi myös näiden äitien taakkaa.
82:lle tiedoksi, että olen vastaillut koko ajan ja pannut otsikon kohdalle ap tms.
Jos käsketään kysyä neuvoa seurakunnalta, niin eikö se ole just sitä, että kyselee uskonystäviltä, puhujilta, lääkäreiltä?? neuvotaan kysymään seurakunnalta, ja sit sanot, että ei kukaan voi antaa lupaa siihen.'
Vaikka sulla ois 10 alle kouluikäistä lasta, niin ET TODELLAKAAN TIEDÄ mistä puhut jos olet kerta terve!On ihan sama onko lapsia vaikka vain yksi, ja jos sairastaa masennusta tai jopa joutunut väsymyksen kanssa psykoosiin, niin asia on IHAN eri kuin terveillä.
Eli kun seurakunnalta kysytään, niin ei se tarkoita, että koko ry:n edessä pitäis huudella. Vaikka joku pystyisikin huutelemaan, se ei tarkoita, että kaikkien pitää huudella. Voi teitä lain alla eläviä sisaria, taitaa olla aika paha olla?
Käsittäkää nyt uskomisen ilo, rauha ja vapaus. Te teette siinä todellakin syntiä, että otatte Jumalan aseman ja siitähän puhutaan raamatussakin selvästi, että sellaiselle käy huonosti. Nöyrtykää nyt ja tehkää parannusta väärästä hengestä.
Ja siitä selibaatista, se on ihan sama kuin ehkäisy. Ja se rikkoo pyhän avioliiton ja se kuuluu aviollisiin velvollisuuksiin.
oliko se nyt 61 joka puhui niin kauniisti ja on saanut asiassa rauhan sielulleen. Sama prosessti täällä menossa. Todellakin minäkin haluaisin olla terve. Ja ruumiillinen ja henkinen sairaus on aivan rinnastettavissa toisiinsa.
Mutta onhan seurakunnassa paljonkin asioita joista jokaisella omat mielipiteet ja silti kaikki on uskomassa.
Ja teille Jumalan tilalle astuville tiedoksi, että vaikka teille tulis sata lasta, niin sydämmen usko vaan ratkaisee. Raamatussa ei sanota, että kun lapsia tulee riittävästi, niin tie on auki taivaaseen. Siellä puhutaan vain ja ainoastaan sydämmen uskosta, johon EI VAIKUTA TEOT, EIKÄ TEKEMÄTTÄ JÄTTÄMISET!!!
Siitä tässä on minun mielestä kysymys. Siksi se on yksi uskon peruskysymyksistä, eli hallitako itse elämää vai luottaako siihen, että Jumala sitä luo. Hän tuntee lapsensa jo "ennen kuin loi äitinsä kohdussa".
Mitä tulee pidättäytymiseen, niin ilman muuta se on eri asia kuin ehkäisy. Ei pakkonaimista ole olemassakaan, on oikein levätä uupuneena. Siihen Raamattu kehoittaa. Ei aktiivinen seksielämä ole itsestäänselvyys muillekaan. Esim. monet uskovaiset sinkut joutuvat elämään koko elämänsä vailla puolison läheisyyttä. He joutuvat luopumaan lapsista, perheestä jne. siksi, että haluavat olla kuuliaiset Jumalalle. Miksi meidän perheellisten pitäisi saada kaikki, sekä aviopuoliso, lapset, helppo elämä, tyydyttävä seksielämä jne.? Joskus täytyy luopua jostakin toisen asian vuoksi, ja mielestäni seksi on juuri sellainen asia, että siitä saattaa joutua hetkeksi luopumaan koska ei ole voimia kestää sen mahdollisia seurauksia.
Raamatussa jossakin kohdassa viitataan syntiseen kansaan esim. sanoin "he tekevät huorin mutteivät lisäänny". Lapset ovat Herran lahjaa, ja siunausta, minkä näkee usein vasta myöhemmin. Tämän olen kuullut monilta suurten perheitten vanhemmilta, jotka katsovat elämää taaksepäin.
En halua tuomita ketään, joka on terveydellisistä syistä päätynyt ehkäisyyn. Ei oma viisauteni voi yltää Luojan tasolle, Hän yksin voi tuomita tai ymmärtää. Haluaisin vain herätellä uskovaisia äitejä miettimään sitä, onko helpon elämän tavoittelu ja itsekkyys leviämässä uskovaistenkin keskelle. Ei halutakaan ottaa ristiään ja seurata Jeesusta, vaan maailman malli on mieluisampi. Onko luottamus Jumalan johdatukseen ja Hänen antamiin voimiin niin kadonnut, että uskoo itse tuntevansa voimansa paremmin?
Ne ei ole syntiä vaan voivat johtaa syntiin. Voivat johtaa maailmallisen ihailun tavoitteluun, huoruuteen jne. Aivan eri asia siis kuin ehkäisy, joka on itsessään synti. Eli sydämen luopumista Jumalasta.