Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Yks lesta purkautuu nyt

Vierailija
21.07.2008 |

Joo, eli vuosia näitä keskustelupalstoja seuranneena olen tullut entistä vakuuttuneemmaksi siitä, että se lasten joka vuotinen synnyttäminen ei ole autuuden ehto. Meillä lapsia on kolme, toinen ja kolmas on kaksosia ja nyt totaalisesti riitti. Kaksosten kanssa oli niin kamalaa hommaa, että mua ei saa enää mikään eikä koskaan siihen vauvarumbaan. Kylmät väreet tulee kun näen jonkun odottavan tai kuulen vauvan itkua. Olen pääni puhki miettinyt ja kysellyt muilta uskovaisilta neuvoa tähän tilanteeseen, kun seinä on vastassa,että onko vaihtoehtoa? Jos ei ole mahdollista olla uskomassa ja lopettaa lasten saanti, niin sitten se on moro. Meille se ei ole enää edes vaihtoehto.

Kukaan ei osaa sanoa perusteluja raamatusta, miksi lapset pitäis ottaa kaikki vastaan. Ei vaan mene jakeluun, että oman ja lasten hyvinvoinnin uhallakin muka pitäis lisää hommata.Siis kuulemma joidenkin mielestä pitäis antaa vaikka adoptioon sitä mukaa tai huostaan vauva-ajaksi! Herranjestas, sanon minä. Kenen etu se ois? Jos äiti ei pysty huolehtimaan lapsistaan, niin hulluahan se ois vaikka adoptioon niitä tehdä?

Toiset ymmärtää, toiset ei. Jotkut kyselleet meidän hiipunutta vauvatahtia, kun kaksoset on jo kohta kolme vuotta.

Tää ei ehkä tälle palstalle kuulu, mutta kun tuonne elämänkatsomuspuolelle ei voi kirjoittaa nimettömänä. En omalla nikillä kyllä tälläista kirjoittais ikinä.

Kommentit (141)

Vierailija
81/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneks meitä on muitakin samoin ajattelevia. todellakin pitää ajatella perheen jaksamista ja siitähän se lähtee että ensin äidin pitää toipua ja olla kunnossa ja sitten koko perhekin voi hyvin.

T: yksi vastaaja tässä ketjussa. en muista numeroani, oiskinko ollut 46?

Vierailija
82/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

olla yhdynnässä? voittehan harrastaa muunlaista seksiä, suuseksiä, käsillä jne. mikä pakko aina olla yhdynnässä?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on myös samanlaisia mietteitä ollut jo toisen lapsen syntymän jälkeen. Kolmatta odottaessani toivoin että raskaus menisi kesken.. Nyt en todellakaan voisi luopua pojastani!

Mutta edelleen olen sitä mieltä, että meidän perheeseen ei tule lapsia vähään aikaan (vuosiin), koska me emme vanhempina jaksa hoitaa. Tuntuu ettei voimat yksinkertaisesti riitä enempään. Meille riittää kolme nyt. Lapset ovat iältään 5v3kk, 3v5kk ja 1,5v.

Olemme mieheni kanssa keskustelleet jos alkaisimme käyttää ehkäisyä, mutta emme ole "rohjenneet". Meilläkin käytössä varmat päivät.

Minäkin haluaisin välillä mennä töihin tai opiskelemaan lisää ilman pelkoa siitä että uusi raskaus ilmoittaa heti tulostaan.

Mä olen jopa ollut kateellinen mun siskolle ja serkulle, jotka "kärsivät" aluksi lapsettomuudesta pitkään avioitumisen jälkeen. Nyt heillä jo molemmilla lapsia.

Itselleni on erittäin vaikea hyväksyä sitä, että kaikki lapset pitäisi ottaa vastaan.

Vierailija
84/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Surullista luettavaa.

Kyllähän sinä olet sydämessäsi päätöksesi tehnyt jo ja kieltänyt uskon ja luottamuksen Jumalan johdatukseen, samoin kuin edellinenkin kirjoittaja. Surullista myös siksi, että teidänlaisianne alkaa olla tässä yhteisössä jo aika paljon, ja on vain ajan kysymys, milloin sitä uskoa ei ole ollenkaan.

Aika katkeralta ap vaikuttaa ja toivon onnea valitsemallesi tielle! Toivottavasti se on onnekkaampaa vaeltaa omin voimin, kuin Jumalan johdatuksessa!

Missä on rakkaus kanssasisaria kohtaan? Oletko sitä mieltä että haluamme väsyä ja uupua ja sitä että arki menee jo sille raiteelle ettemme pysty huolehtimaan itsestämme ja perheestämme, sekö on Jumalan tahto?

Olemme armon alla uskomassa, emme sääntöjen ja ehtojen.

Normaali väsymys on aivan eri asia kuin masennus ja uupumus sillä seurauksella ettei arki enää toimi. Niin kuin yksi meikäläinen lääkäri sanoi "tätä tosiasiaa (masennusta ja uupumusta) ei voi ymmärtää ennen kuin se omalle kohdalle tulee". Näin se on. t.61

Vierailija
85/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyse ei ole siis siitä että väsyneet ja masentuneet äidit valitsevat kohtalonsa. Mielummin sitä olisi hyvinvoiva ja jaksava niin että lapsia tulisi joka vuosi. Vl:n keskuudessa monen raju mielipide johtuu osaksi siitä ettei esim. tätä asiaa ole tarvinnut perinpohjin kahlata. Ymmärrys lisääntyy kun omalle kohdalle kolahtaa. Olen itse sydämestäni uskomassa ja usko onkin tärkein asia. Jumalan tahto ei kuitenkaan ole se että äiti/isä joutuu lapsista johtuvien väsymysten vuoksi hoitoon.

Vierailija
86/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrystä.

Sydän on jo luopunut Jumalasta, jos antaa synnille pikkusormen se vie koko käden.

Vierailija
87/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ymmärrystä.

Sydän on jo luopunut Jumalasta, jos antaa synnille pikkusormen se vie koko käden.

Onko mielestäsi sydän luopunut Jumalasta jos ehkäisee henkisen uupumuksen vuoksi? Kerro tämä.

Vierailija
88/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kommenttisi saa monet meikäläiset ahdistumaan. Juuri tuon vuoksi yhteisön sisällä on vaikea puhua tuntemisistaan koska useimmilta tulee samantien ajatus että olet hakoteillä ja luopunut jo uskosta.

Ihan suunnattomasti surettaa se että tuomitaan ilman että tiedetään mikä tilanne kullakin on. Miten siis voit sanoa että ap tai joku muu on luopunut Jumalasta, sinäkö sen tiedät?

Liian monella on se harhaanjohtava ajatus että synnyttää pitää, meni sit henki tai mielenterveys. Rukoilen teille sitä että Jumala avaa teitäkin näkemään ja ymmärtämään mistä on kysymys. t.61

Vierailija
89/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä jätä uskoa vaikka mikä olisi. Älä sittenkään, vaikket jaksaisi enää ottaa lapsia vastaan. Ei usko ole millään tavalla riippuvainen lasten lukumäärästä, usko on ihan eri asia. Usko on Jumalan suuri lahja ja armo, ja sitä ei kannata minkään asian takia hylätä.

Minä olen vl ja olen myös päätynyt samaan kuin pari muuta tässä ketjussa. Siis siihen, että on tärkeämpää huolehtia jo olemassaolevasta elämästä kuin tuottaa jatkuvasti uutta. Sinun pitää ensisijaisesti ajatella perhettäsi, lapsiasi ja kaikkien teidän jaksamista, se on juuri sitä rakkauden kaksoiskäskyn toteuttamista. Jumalahan käski ihmisten viljellä ja varjella, siis _varjella_. Minä en ole oppinut turvaamaan sellaiseen jumalaan, joka vaatii lapsia syntymään joka vuosi, vaikka sitten adoptioon elleivät vanhemmat itse jaksa heitä hoitaa. Minun Jumalani on armollinen Jumala, joka on luvannut olla heikoissa väkevä.

Sitä paitsi en ymmärrä "virallista" vl-kantaa, jonka mukaan ehkäisy on synti toisissa tilanteissa ja toisissa taas ei. Miten jokin asia muka voisi lakata olemasta synti jos oletkin sairaana? Mikä sairaus on tarpeeksi paha, jotta ehkäisy lakkaisi olemasta synti? Saako sairaana varastaa tai tappaa? Ei missään kohtaa Raamattua synti muutukaan luvalliseksi jos tekijä on sairas. Eikä Raamatussa myöskään sanota, että ehkäisy olisi synti.

Vierailija
90/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... olen sitä mieltä, että Jumala on se, joka näkee meidän tilanteemme. Hänellä on varaa olla antamatta meille lapsia, jos hyväksi näkee. Ehkäisy on siis mielestäni synti. Inhimillistä on tietenkin nähdä väsymys syyksi ehkäistä. Pidättäytymistä seksistä voi jossain määrin harrastaa, mikäli tuntuu mahdottomalta ajatus vauvasta.

Minä en ainakaan mielelläni ottaisi Jumalan tehtävää määritellä mikä määrä meille lapsia olisi sopiva määrä.

Vierailija
91/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

... olen sitä mieltä, että Jumala on se, joka näkee meidän tilanteemme. Hänellä on varaa olla antamatta meille lapsia, jos hyväksi näkee. Ehkäisy on siis mielestäni synti. Inhimillistä on tietenkin nähdä väsymys syyksi ehkäistä. Pidättäytymistä seksistä voi jossain määrin harrastaa, mikäli tuntuu mahdottomalta ajatus vauvasta.

Minä en ainakaan mielelläni ottaisi Jumalan tehtävää määritellä mikä määrä meille lapsia olisi sopiva määrä.

Ajatteletko myös niin että sterilisaatio ja kohdunpoisto on synti? Eli että jos äiti kuolee kun kohtu ei enää kestä niin sen kuuluu sit mennä niin?

Eli ihmiselämälle ei anneta arvoa, tai arvoa sille että lapsilla on äiti.

Minä en myöskään ota Jumalan tehtävää käsiini, päinvastoin uskon että Jumala on tarkoittanut tämän masennuksen ym. meille, MUTTA uskon myös sen että Jumala kaikessa rakkaudessaan antaa minun toipua ja parantua. Mietippä huvikseen, lapseni olisivat joutuneet huostaanotetuiksi jos muutosta ei olisi tapahtunut. Sekö on hyvä?

No, itse olen levollisin mielin. Tästä aiheesta olen keskustellut useamman meikäläisen lääkärin ja puhujan kanssa. Haluan toipua ja tulla sellaiseen kuntoon että voin jättää ehkäisyn pois.

Huomautan vielä sen, että väsymys ja vaikea masennus ovat täysin kaksi eri asiaa! Mikä järki pidättäytymisellä, eikös siinä tarkoitus ole myös se ettei lapsia tulisi? Kyllä on. Yksi meikäläinen lääkäri sanoi myös sen että jos pidättäytyy seksistä sen vuoksi ettei tule raskaaksi, niin se on sama asia kuin ehkäisy.

61

Vierailija
92/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos yhtään tunnet ihmisen fysiologiaa ja jos sinulla on kutakuinkin säännöllinen sukupuolielämä, kyllä Jumala niitä lapsia siunaa.

Ja jos olet kolmen-neljän kanssa jo loppuun asti väsynyt ja odotettavissa on lisää ja lisää perhettä, kyllä sitä Jumalan antamaa järjen lahjaa saa ja pitää käyttää.

Ja mitä olisi pieni ihminen - edes ehkäisyineen - suuren Jumalan rinnalla! Jumala antaa lapsia ehkäisyä käyttävillekin.

Itse arvostan suurperheitä, joilla ei ole välttämättä mitään uskonnollista taustaa, mutta jotka ovat niin lapsirakkaita, että haluavat omasta tahdostaan paljon lapsia ja suuren perheen. Kyllä se useimmalla vl-perheellä on "pakon" sanelema juttu. Näin on opetettu ja näin meille on Raamattua tulkittu. Omallatunnolla ei ole ollut mitään muuta mahdollisuutta kuin kasvaa tähän synnintuntoon. Ja jos minä elän näin, en suo helpotusta muidenkaan elämään. Monet puhuvat, että se, että lapsia on paljon, on se heidän ristinsä, joka heille on annettu kannettavaksi. Mutta miten Jumala olisi tarkoittanut, että lapsi olisi kenellekään risti? Kyllä jokaisella lapsella on oikeus syntyä rakastettuna ja toivottuna - mitä ei toki tässä maailmassa muutoinkaan läheskään aina tapahdu.

Hajanaisia ajatuksia. Mutta mietityttävät minuakin usein nämä asiat...

t. eräs vl

Vierailija
93/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos meikäläinen lääkäri määrää ehkäisyn käytön, se ei ole sellainen asia että hypin tasajalkaa riemusta. Päinvastoin. Se on NIIN vaikea asia etten toivoisi kenenkään joutuvan siihen pisteeseen. Kynnys on kova sen aloittamiseen, monet itkut on itketty. Mielummin todellakin haluaisin olla TERVE ja sellainen äiti joka jaksaa ja KYKENEE huolehtimaan perheestä. Toistan vielä vaan sen että silloin kun se totaalinen stoppi tulee ja joutuu hoitoon, niin silloin viimeistään ymmärtää miten vakavista asioista on kysymys. Rukoilen edelleenkin sitä että meikäläiset olisivat armollisempia toisiaan kohtaan, ilman että syyllistetään.

Vierailija
94/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurakunnan ääni on se jota kuullaan. Ei yksittäisen ihmisen,

Varmasti saa tukea ja rohkaisua tälläiseltä palstalta, ja sitä täältä haetaankin.

Vierailija
95/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti saa tukea ja rohkaisua tälläiseltä palstalta, ja sitä täältä haetaankin.

olen nimenomaan keskustellut uskovaisten lääkäreiden ja puhujien kanssa mitä meidän elämäntilanteessa tulee tehdä? Olen nimenomaan halunnut kuulla seurakunnan äänen. Ja niin on minua neuvottu kuin kerroin.

Yksittäisten ihmisten neuvot ovat myös niitä jotka teilaavat ja syyttävät synnillisestä elämästä jos ehkäisyä käyttää ääritilanteissa.

Vierailija
96/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija
97/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen Esikois Lestadiolainen. Mieheni ei ole uskovainen. Mulla on alusta asti ollut pillerit käytössä. Sain ne ensin kamaliin kuukautiskipuihin. Meille on suotu neljä lasta, jotka ovat kaikki synyneet sektiolla. Nuorimman synnytyksessä mulle tehtiin sterilisaatio. Tosin en olisi sitä halunnut, mutta päädyin siihen terveydellisistä syistä. Kohtuni on kalvomaisen ohut. Leikkaava lääkäri kertoi, että olisi erittäin suuri vaara kummankin menehtyä jos rupeaisin odottamaan. Kolmannen synnyttyä leikkaava lääkäri oli jo samaa mieltä. En kuitenkaan vielä silloin suostunut sterilisaatioon.

Ei kukaan saa tietoonsa sitä jos päädyt sterilisaatioon. Sairaalan henkilökunnalla on vaitiolovelvollisuus. Itse en kuitenkaan suosittelisi vielä sterilisaatiota vaan jotain muuta ehkäisyä, sillä mieli voi vielä joskus muuttua.

Vierailija
98/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos 64.

Se on tosi surullista, että muut vl:t jotka eivät tajua mitä masennus on, niin ovat tuomitsemassa. Se on sairaus, joka pitää hoitaa. Minusta tuo tuomitseminen on järkyttävää, otetaan valta Jumalalta jolle se ainoastaan kuuluu. Ja se lähimmäisen rakkaus, josta paljon puhutaan raamatussa, niin jätetään aivan toisarvoiseen asiaan, kunhan näitä ihmisten keksimiä sääntöjä vaan noudatetaan. Se tuntuu olevan noilla ulkokultaisilla, farisealaisilla, lakihenkisillä vl:llä vaan päällimäisenä. Voi niitä raukkoja, kun ymmärtäisivät nöyrtyä Jumalan saman edessä ja huomaisivat mitä tarkoittaa ilo ja rauha Jumalan lapsen sydämmessä. Heitä raukkoja hallitsee lakihenki, ei Jumalan lasten rakkaus. Näistä asioista on turha jokaiselta kysyä neuvoa, koska niinkuin huomaamme, että seurakunnan sisällä on käärmeitä ja enkeleitä toisilleen. Ja jotkut lakihenkiset tulkitsevat ihan miten haluavat Pyhää kirjaa. Minäkin olen yhden vl lääkärin kanssa keskustellut ja hän sanoi, että ehkäisy on sairauden hoitamista ja joissakin tapauksissa myös sterilisaatio on hyvä vaihtoehto. Pitää jättää omaan arvoonsa nuo puskista huutelijat ja rukoilla heille oikeaa ymmärrystä ja älyäisivät tehdä parannusta lakihenkisyydestään, jossa on menty Jumalan tilalle.

63:lle tiedoksi, että seksi on ihan ok muillakin menetelmillä, mutta minä esim en saa orgasmia muuten kuin yhdynnässä.

Niin ja varmat päivät on ihan samanlailla ehkäisyä kuin jokin kemiaalinenkin ehkäisy, mutta se on eri asia kuka ehkäisyn ylipäätään synniksi. Kyllähän jotkut käy konserteissa, meikkaa kevyesti, katselee internetistä tv:tä, ja eihän niitäkään tuomita kadotukseen.

Minä henkilökohtaisesti en tuomitse ihmisiä kadotukseen, koska sydämmeen näkee vain Jumala. Oli kuin tapavl tai muuten olevinaan hurskas vl, niin ei se taivaaseen vie jos ei sydämmessään usko siihen tärkeimpään, eikä ihmisten luomiin lakeihin joihin ei löydy raamatusta mitään perusteita.

Minä olen edelleen kiitollinen vastauksista. Näistä asioista on jossain pakko saada purkaantua kun tämä on niin vaikea hyväksyä noiden katkerien lapsentekokoneiden, joilla se kuitenkin jotenkin onnistuu.

Hyvin surullista on myös kuunnella uskonsisarien katkeria puheita ja väsymystä.

Yks perhetyöntekijä joka meillä kävi, niin sanoi, että eipä paljon auta käydä vl perheissä, koska just kun siitä pahimmasta rumbasta vauvan kanssa päästään, niin tavataan samoissa merkeissä. Meinas, että ihan älyttömän väsynyttä väkeä. Ja niinkuin näistä kommenteista huomaa, niin nuo typeryyksien laukojat ovat just niitä vl:lliä jotka on katkeria siinä luulossa, että me huvin vuoksi vaan halutaan ehkäistä.

Vierailija
99/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painotan edelleen sitä, että ei sitä voi koko seurakunna edessä kysellä ry:llä. Ei se olekkaan tarkoitus. Puhujat on sanoneet, että 70-luvulla mentiin yli siinäkin,että kaikki ois pitänyt ihan koiko seurakunnalle toitottaa. Nämä on hyvin henkilkohtaisia asioita ja riittää kun joidenkin asiantuntijoiden kanssa puhuu.(joku puhuja, lääkäri)

Ihanaa, että olen saanut herätettyä keskustelua.

Vierailija
100/141 |
22.07.2008 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos varmoja päiviä tai muuta ehkäisyä käytetään, on kyllä aika hakoteillä uskon kanssa!!

Olen ollut muutamissa alustuksissa joissa näistä asioista on puhuttu ja joita tällä palstalla EN ala selvittämään (tuskin kukaan ymmärtäisi)

Niin on niissä alustuksissa kyllä tullut aika selvästi esille, että pitää vaan luottaa ja rukoilla..

Ylipäätään en voi ymmärtää että jos on sellainen mieli et pakko käyttää ehkäisyä, niin onko teillä oikeasti niin puhdas omatunto että voitte hyvillä mielin käydä seuroissa ym.

Vai onko myös seura kerrat harventunut aina esteitä ja muuta..

Vaikak eihän seuroissa käynti tee autuaaksi muuta on se merkki jostakin jos ei kiinnosta.

Myöskään en ymmärrä sitä et ois pakko hyväksyä ehkäisy.

Onhan niitä uskonoja missä se on hyväksytty asia. Ja VL:lla se EI edelleenkään ole hyväksytty ja kun asian oikeen ymmärtää ymmärtää myös sen.

Ja joku sanoi et meikkaahan jotkut kevyesti ja katsoo televisiota ym. Vaikka onkin VL:iä.

Itse en kyllä sellaisia lestadiolaisina pidä.

sekavaa mutta toivottavasti joku saa selvää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi kolme