Tässäpä järkevä linjanveto KELALTA. Säästöstä ei tietoakaan.
Asutaan isossa talossa, mä ja lapset ja lastenlapset. Kaikilla tilaa ja omat huoneet. Kaikista jollain tapaa toisilleen apua.
Kela maksaa hyvin vähän kun asutaan näin ja nyt näyttää ettei pärjätä.
Joudutaan muuttaan kahteen eri asuntoon. Kaikkien elämä huononee ja tämä päätös tulee paljon kalliimmaksi yhteiskunnalle. Järjetöntä.
Jollei ole muuta sanottavaa kuin "menkää töihin" tai vastaavaa, voi jättää mielipiteen omaan arvoonsa. Mä ainakin jätän enkä aatellut niihin kommentoida.
Ei varmaan olla ainoita, mutta vähemmustö. Silti ihmetyttää järjen vastainen toimintamalli.
Kommentit (48)
Voitte te silti asua samassa talossa. Osa porukasta muuttaa vaan virallisesti johonkin vuokralle ja otatte kaikki tuet, mutta oikeasti jatkatte niinkuin ennenkin.
me asumme samalla tavalla eikä koskaan ole Kela antanut euroakaan. Johtuu varmaan siitä, että meillä kaikki aikuiset käy töissä ja yhteist kuukausitulot lienee lähellä 20 000 euroa.
Entä jos tekin menisitte töihin?
Näin on valtio järkeillyt, että jokainen ihminen kun laitetaan omaan asuntoon niin tukia saa, muuten turha toivo. Ei siis kannata muuttaa kumppanin kanssa yhteen, ei hoitaa vanhempaa kotona, eikä asua lasten kanssa. Lapset vaan heti omilleen niin saavat omat tukensa.
Vierailija kirjoitti:
Voitte te silti asua samassa talossa. Osa porukasta muuttaa vaan virallisesti johonkin vuokralle ja otatte kaikki tuet, mutta oikeasti jatkatte niinkuin ennenkin.
Hmmm... jos lasken äkkisilteen, niin ei onnistu.
Pointtihan tässä oli, miksei maalaisjärkeä käytetä ja säästetä yhteiskunnan varoja. Miksei voisi olla harkinnanvaraista tai johonkin muuhun perustuvaa mahdollisuutta laskea mikä on edullisinta.
Ap
"Apua apua apua yhteiskunta ei hoidakaan kaikkea."
Vierailija kirjoitti:
me asumme samalla tavalla eikä koskaan ole Kela antanut euroakaan. Johtuu varmaan siitä, että meillä kaikki aikuiset käy töissä ja yhteist kuukausitulot lienee lähellä 20 000 euroa.
Voi rakas kanssaeläjä, uskon tehneeni aikalailla työvuoteni. Olen jo sen ikäinen että työmarkkinoilla ei ole kysyntää eikä ehkä uudelleenkoulutus tilannetta pahemmin pelasta.
Haluatko jollain muulla tavalla vielä kertoa ylemmyydestäsi ja tuoda erinomaisuuttanne esille? Kerro toki, sana on vapaa.
Ap
Tehkää kukin aikuinen oma vuokrasopimus niin teitä ei käsitellä yhteisesti.
Kela on yhtä kuin veronmaksajat. Kehtaattekin kupata vielä lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos tekin menisitte töihin?Voi rakas kanssaeläjä, uskon tehneeni aikalailla työvuoteni. Olen jo sen ikäinen että työmarkkinoilla ei ole kysyntää eikä ehkä uudelleenkoulutus tilannetta pahemmin pelasta.
Haluatko jollain muulla tavalla vielä kertoa ylemmyydestäsi ja tuoda erinomaisuuttanne esille? Kerro toki, sana on vapaa.
Ap
Mä en ole tuo, jolle vastasit, mutta voin kertoa omasta ykemmyyden tunteistani kirjoitustasi lukiessani.
Olen iloinen, että olen opettanut lapsilleni ja he lapsenlapsilleen, että ihmisen on tarkoitus pärjätä omillaan. Olen opettanut, että valtio kyllä tukee ja auttaa, mutta se ei saa olla pysyvä tulonlähde.
Olen iloinen siitä, että minun ei tarvitse tässä iässä enää kysellä valtion mielipidettä asumisjärjestelyistä, kunhan pysyn lain sisällä.
Olen iloinen siitä, että meillä ei syytellä Kelaa ja valtiota, jotka itse asiassa ovat teihinkin satsanneet varmasti jo aikalailla, jokaisesta vastoinkäymisestä.
Riittääkö?
Ap vaan voivottelee, mutta ei yhtään avaa miksi tilanne nyt yht'äkkiä on huonontunut noin kovasti.
Surkea aloitus ja jos ei ala enemmän yksityiskohtia tulemaan, niin aloituksen voi jättää painumaan unholaan.
Miksi persaukisen pitäisi asua isossa omakotitalossa? Ei me kaikki typssäkäyvätkään asuta, vaikka kuinka haluttaisiin.
Teidät nyt satutaan katsomaan samaan ruokakuntaan, koska olette samaa perhettä. Siinä ei mitkään erilliset vuokrasopimukset auta, jos talossa ei ole erillistä asuntoa. Teidän asumistuki on laskettu kaikkien perheenjäsenten tulojen mukaan. Miksi teillä ei siis riitä rahat vuokraan? Joku tienaa siis enemmän, mutta ei maksa enemmän asumisesta?
Oletteko Kelan mielestä siis yhtä ja samaa ruokakuntaa kun asutte samassa osotteessa? Jokaisen tulot ja omaisuus vaikuttaa toisen mahdollisuuteen saada tukea?
Ihan mielenkiinnosta, voisitko tarkentaa tilannetta? En ole vastaavaa tilannetta kokenut. Muistelisin kyllä esimerkiksi asumistuessa olevan omavastuuosuuden olevan sitä suurempi mitä enemmän ruokakuntaan kuuluu jäseniä (eli sitä pienempi asumistuki mitä enemmän perheessä on lapsia/aikuisia). Saatteko toimeentulotukea, siinähän on se harkinnanvarainenkin toimeentulotuki, jos hyvin perustellen saisitte sieltä myönnytyksen asumiskuluihin tai mistä sitten kiikastaakaan.
Voisiko harkita alivuokralaista, jos asunto on iso? Autotalli bänditilaksi? Lämmin talvisäilö jonkun moottoripyörälle? Siis lisäansiota vai olisiko se heti tuista pois ja ihan +/-0?
Minulle ei nyt auennut miten Kela liittyy teidän monen sukupolven asumiseen.
Jos saatte yleistä asumistukea, teidät katsotaan kaikki kuuluvaksi samaan ruokakuntaan, jolloin joka ikisen tulot katsotaan vaikuttavan tukeen. On kyseessä sitten oma omistusasunto tai vuokra-asunto. Sillähän ei ole merkitystä jos teille laadittaisi omia vuokrasopimuksia.
Toimeentulotuessa isovanhempi kuuluu omaan toimeentulotukiperheeseen, muu perhe on keskenään oma toimeentulotukiperheensä paitsi jos perheessä on täysi-ikäinen lapsi. Se täysi-ikäinen hakee silloin oman toimeentulotukensa. Täälläkin vaikuttaa taustalla se, että katsotaan mitkä ovat kohtuulliset asumismenot koko tälle kolmen sukupolven asukaskokoonpanolle.
En ymmärrä ajattelua että olisi pakko muuttaa. Jos Kela määrittää kohtuullisen asumisen rajat, niin kaikki voivat maksaa ihan itse sen ylittävät osan menoista, kuten talvikuukausien järkyttävän suuret lämmitysmenot kun taloa on lämmitetty sähköllä.
Vierailija kirjoitti:
Kela on yhtä kuin veronmaksajat. Kehtaattekin kupata vielä lisää.
eihän ap mitään lisää kuppaa. kysehän oli vaan siitä et ne muuttaa kahteen asuntoon niinku moni tuntuu pitävän tyyliä "normaalina"
Eikö se nimenomaan tule kaikille halvemmaksi kun asutaan samassa ja jaetaan asumiskulut? Ruokakin tehdään yhdessä isompia satseja niin halvempaa? Kiinnostaisi tietää mitä tukea ette saa?
Joo siis lähtökohtaisesti ellei muita tietoja ole niin (meille) veronmaksajille tulisi teidän tukeminen edullisimmaksi juuri nykyisessä asumistavassanne. Mitä pienempiin yksiköihin henkilöt jaetaan sitä kalliimmaksi tulee. Tästä ei ole kahta sanaa. Mutta kaikki ei toimi aina optimoidusti. Sosiaalisiin tulonsiirtoihin liittyy muitakin arvoja. On pieni pakko säilyttää tietty kannustavuus myös esimerkiksi erotilanteissa.
Sinun tulisi nyt kuitenkin kuvata auki tarkemmin tilannettanne. Voi olla että siinä on seikkoja joista muutan heti mielipidettäni oletteko ansainneet tukea nykyiseen järjestelyyn.
Mulla varmaan samantyyppinen tilanne. Älkää lynkakko jos muistan jtn väärin.
Tytär asui 'kotona' oli äitiyslomalla. Jäin työttömäksi ja hain kahta opiskelupaikkaa enkä päässy sisään. Töitäki hain aktiivisesti.
Mietittiin mitäs hittoo kun äitiysloma päättyy, tytön työpaikka vaihtoi omistajaa eikä työntekijät siirtyny. Olis pitäny olla yrittäjä ja tehä alihankintana ja siihen sisälty taas omat ongelmat.
Asiaan. Istuttiin kelassa ja laskettiin eri vaihtoehtoja kun lapsen isä katosi mitään sanomatta kuvioista. Oli tehny saman aikasemminkin eikä mitään kontaktia saatu 4kk. Ei käytä päihteitä. Saattaa olla mt ongelmia. Nyt ollu "kateissa" 9kk. Hengissä on.
Mut niin. Kelassa istuttiin ja laskettiin et jos tilanne menee niin pahaksi ettei kumpikaan saa duunia ja joudutaan turvautuun toim.tulotukeen niin ttt hyväksyy asumismenoiksi n 153e/henki. Jos muutan yhden alaikäsen lapseni kanssa niin meille hyväksytään vuokraksi yli 500 yhdessä ja tyttärelle n 750. Tossa ainakin on jonkinlainen älyttömyys.
Vierailija kirjoitti:
Uih ihanaa täällä kultalusikka per.. siis suussa syntyneitä. Entäpä jos tarjoisit mielummin apua kun että brassailet täällä? Sori... melkein unohdin ettei sunkaltaset tunne empatiaa eikä sympatiaa. Suvusta löytyy parikin kaltaistasi jotka luulevat rahan tekevän heistä parempia. Rikas psykopaatti.
No miten te nyt ette yhtäkkiä pärjää?
Luulisi, että auttaisi, kun on monta maksajaa. Vähän yksityiskohtia.