YH:t, Elatusmaksu - kumpi putoaa korkealta ja kovaa?
Ensiksi haluan sanoa että tämän kirjoittaja on 8,5v lapsen isä. Meillä oli pitkään onnellinen avioliitto ja asiat taloudellisestikin erittäin hyvin. Lapsella on aina ollut kaikkea aina merkkivaatteista tietokoneisiin. Kun asiat oli hyvin niin joskus leikittelimme ajatuksella että eroaisimme. Tässä yhteydessä vaimo kommentoi ettei minun kannata sellaista edes ajatella koska joutuisin maksamaan valtavat elatusmaksut perustuen johonkin täysin ihmeelliseen käsitykseen siitä että elatusmaksun suuruudessa otetaan huomioon minun korkeat tulot ja että lapsen elintaso ei saa laskea. Hänen ajatuksensa oli lähinnä se että elatusmaksuksi määrätään jokin osuus tuloistani. Hymyilin aina itsekseni koko asialle koska minusta se oli täyttä soopaa enkä nähnyt tarpeelliseksi edes alkaa väittelemään. Nettotulot meillä on niin että minulla n 4000 ja vaimolla 1600 euroa kuussa eli suhteessa 70% ja 30%.
No, nyt elämä sitten teki temput. Hän löysi toisen ja ero on tulossa. Yritimme keskustella elastusmaksusta mutta keskustelu tyssäsi koko lailla alkumetreille koska hänellä on edelleen sama käsitys sen määräytymisestä. Viittasi jopa suomen lakiin jossa sanotaan että vanhemmat osallistuvat kykyjensä mukaan. Pitää paikkansa mutta mielestäni seuraavassa esitetyllä tavalla:
Minun käsitys on se että on tietty laskennallinen summa esim 500 e joka katsotaan kuukaudessa kuluvan tuon ikäisen lapsen elatukseen. Jos vaimo ottaa lapsen luokseen niin ensin tuosta vähennetään lapsilisä ja jopa mahdollinen Kelan elatusapukin. SItten siihen taas lisätään lapsen harrastukset ja esim kännykkä. Meillä nuo on n 50 e kuussa. Jäljellejäävä summa voidaan sitten jakaa tulojen suhteessa.
Jos nyt maksan harrastuksen ja kännykän niin omasta mielestäni tuo minulle tuleva elatusmaksu ei ole juurikaan enempää kuin 250 e / kk.
Sopiahan voi aina ihan mitä vaan mutta en petettynä osapuolena ole valmis mihinkään älyttömiin sopimuksiin. Lastenvalvojan kanssahan voi asiaa ratkaista mutta viimekädessä menee käräjäoikeuteen.
Jompi kumpi meistä nyt putoaa korkealta ja kovaa - mutta kumpi?
Eli mitäpä veikkaatte? Saako mies nyt maksaa kuten on uhattu......
Kommentit (120)
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 06:05"]Kaikista oleellisin asia on, missä lapsen osoite on. Tämä määrittää lähivanhemman ja etävanhemman. Yhteishuoltajuudella ei ole mitään merkitystä elatusapujen maksamisen suhteen. Jos lähivanhempi päättää vaatia rahaa sinulta, niin hän ne rahat saa. Ja sillä rahalla huolehtii sitten kaikista lapsen kuluista.
Selvitä tarkasti asiat ennenkuin allekirjoitat yhtäkään paperia. Äläkä luota suullisiin sopimuksiin tai hyvyyteen. Kateus nimittäin vie kalatkin vedestä ja ex pystyy jallittamaan sinua lopun elämää. Kaikki paperille ja pidä lapsen osoite luonasi!!!
[/quote]
Eiköhän ne paperit ole jo allekirjoitettu... Vanha ketju :)
Onneksi noihin allekirjoitettuihinkin sopimuksiin, johon edellä oleva viittasi, saa haettua myös muutoksen. Meillä kävi niin, että puolivahingossa lapset päätyivät toiselle vanhemmista ja osoite sinne. Nyt on kuitenkin käynyt ilmi vakavia puutteita asuinjärjestelyissä ja lisäksi lähivanhemman henkinen terveys tuntuu pahan kerran horjuvan. Lakimiehen mukaan on erinomaiset mahdollisuudet lähivanhemmuuden saamiseksi tällaisessa tapauksessa. Eli aina kannattaa yrittää :)
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 20:00"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 07:30"]
. Jos vaimo ottaa lapsen luokseen niin ensin tuosta vähennetään lapsilisä ja jopa mahdollinen Kelan elatusapukin. SItten siihen taas lisätään lapsen harrastukset ja esim kännykkä. Meillä nuo on n 50 e kuussa. Jäljellejäävä summa voidaan sitten jakaa tulojen suhteessa.
[/quote]
Kelasta EI saa mitään elatusapuja PAITSI jos etä JÄTTÄÄ maksamatta elarit. Eli lapsilisä yh korotuksineen on ainoa mitä saa.
[/quote]
Näin on; ja siinä tapauksessa elatusmaksut ulosmitataan etältä. Eli KELA maksaa kyllä mutta ne ulosmitataan etältä mikäli tämä on maksukykyinen. Varsinaisesti KELA ei siis maksa yhteiskunnan varoista mitään, raha vaan kiertää sitä kautta. Kuitenkaan, mikäli elatusavuksi on määrätty esim. 250 euroa / kk, KELA ei maksa elatustukien maksupäivänä kuin sen minimin (n.153 euroa) ja tilittää loput lähivanhemmalle (yleensä saman kuun aikana) kun ulosmitattu elatusapu on saatu KELA:lle asti kokonaisuudessaan.
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 21:06"]
Joo.
Ei täältä kannata tollasta kysellä koska sinä miehenä olet jo syyllinen ex-vaimosi kurjaan elämään jonka vuoksi hän vaihtoi "parempaan".
Jos pidät hermosi kurissa etkä missään tapauksessa allekirjoita mitään tarkistamatta etkä hetken huumassa niin uskallan lyödä vetoakin sen puolesta et noilla tiedoilla elarit ei tule olemaan enempää kuin 200€ kuukaudessa jos sitäkään. Luonapito vaikuttaa niin et jos lapsi on sinulla vähintään 8yötä kuukaudessa niin summa laskee tuntuvasti.
Älä syyllisty mistään niin et lähtisit hyvittelemään rahalla eroa jota et edes halunnut. Lapselle voit osoittaa rakkauttasi muutenkin kuin syytämällä rahaa exälle.
Lisäyksenä vielä se näille huutelijoille et laissa on kohta jossa rangaistaan tahallinen elatuskelvottomaksi ryhtyminen. Se tarkoittaa sitä ettei kukaan saa heittäytyä työttömäksi, tukien varaan tms. vain saadakseen entiseltä puolisolta rahaa.
[/quote]
Ex-mies maksaa 205€ elatusmaksuja. Asuu asunnossa josta on vielä velkaa, saa palkkaa käteen alle 2000€. Itse asun vuokralla kaksiossa jossa kohtuullinen vuokra ja tuloina about 1200€
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 09:09"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 07:32"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:33"]
Ei myöskään mun miestä tapaamis sopimus kiinnostanut ja ollaan siinä miehen kans samaa mieltä että ex-lapset ja ex-vaimot on tasan yhtä huono lisä uuteen suhteeseen. Mun mies itseasiassa ei edes harkinnut tapaamisia eronsa jälkeen, joten ei voi yleistää et kaikki miehet haluais tavata lapsia eron jälkeen, ei läheskään kaikki halua. Joku vois pitää miestäni sydämmettömänä, mut hän on meidän yhteisille lapsille maailman paras isä <3
[/quote]
Voipi vaan olla, että kun lapsenne saavat tietää millainen mulkku isänne oikeasti on, loppuu se perheidylli siihen.
Oma isäni on hyljännyt aikanaan ensimmäisen lapsensa täysin. Kun sain tästä tietää teini-ikäisenä, aloin syvästi halveksua isääni, ja aikuisena valitsin pitä yhteyttä sisareeni ja jätin sen vanhan paskan ihmettelemään miten näin voi käydä.
[/quote]
Ei kaikkiin lapsiin välttämättä kiinny samalla tavalla! Et sä kiinny kaikkiin aikuisiinkaan vaan valitset ystävät. Henkilökemiat ratkaisee myös lasten ja vanhempien välillä. Myös mun mies on hyvä isä meidän yhteiselle lapselle vaikka ei pidä yhteyttä aiempaan lapseensa. Elarit joutuu maksamaan 'tyhjästä' vaikka ei tapaa lasta. Että mikähän tässä on väärin??
[/quote]
jaa että lapsen voi jättää tapaamatta ja huomiotta jos ei henkilökemiat toimi? Olisko sana "vastuu" ihan hyvä tässä kohdassa? Kun kerran on lapsen tehnyt niin ei siihen voi suhtautua tyyliin "no ei mua nyt huvita". Ja elatusvelvollisuus hänellä on ilman muuta kun on siemenensä johonkuhun lykännyt. Siinä ei ole mitään väärää. Lapsi on syytön siihen että vanhempi on kusipää; sen lisäksi lapsella on tietyt oikeudet: tapaamisoikeus ja oikeus saada elatusta molemmilta vanhemmiltaan. Jos teille tulee ero ja hän lähtee perustamaan perhettä jonkun kolmannen kanssa, olisiko sinusta oikein että hän ei enää tapaa yhteistä lastanne eikä välittäisi maksaa elareitakaan?
Harvinaisen tyhmä olet kun edes vertaat vanhemmuutta ja vastuuta siihen että ihminen valitsee ystävänsäkin. Toivottavasti elämä vähän koulii sinuakin.
Meillä näin,
olemme käyneet lastenvalvojalla laskettamassa lasten elatustarpeen. Lasten isä ei hyväksy laskelman tulosta vaan ehdottaa huomattavasti pienempää summaa. Tätä minä en voi hyväksyä. .
Muutaman kuukauden ajan en saanut lasten isältä lainkaan elatusapua. Maaliskuusta lähtien hän on maksanut tililleni omasta mielestään oikeudenmukaisen summan. Summa on n. puolet todellisesta elatusavun tarpeesta.
Asiamme on jätetty käräjäoikeuden päätettäväksi tammikuussa. Alustavien tietojen mukaan asian suullinen käsittely on elo-syyskuussa. Asia venyy, koska meille määrätty tuomari on jäänyt pitkälle sairaslomalle. Lakimieheni yrittää nopeuttaa käsittelyä.
Ex-mieheni bruttotulot ovat n. 113 000 euroa/kk. Itse olen työtön ja saan erilaisina tukina n. 1 000 euroa/kk. Minun ja ex-puolisoni nettovarallisuus ovat kuta kuinkin samat. Meillä kummallakaan ei ole uusia puolisoita eikä bonuslapsia.
Lapset elävät todella vähällä ollessaan minulla. Mitään ylimääräistä en pysty heille hankkimaan. Lasten isä kieltäytyy osallistumasta mm. pojan polkupyörän ostoon. Hänen vastauksensa on, että lähivanhemman velvollisuuksiin kuuluu lasten harrastusvälineiden hankinta.
En hae elatusapua itselleni vaan lapsilleni. Kysyisinkin, mikä on lastenedun mukaista? Kuinka pitkään etävanhempi voi hankaloittaa elämäämme? Osaisiko joku teistä valoittaa ex-puolisoni ajatuksen juoksua? Its en häntä ymmärrä.
"Kyllä mies maksaa aina.. itse maksanut jo 14vuotta ja vielä vajaa vuosi jäljellä."
Helpolla pääset. Meillä ydinperheissä vanhemmuus on elinikäinen ja huolehdimme lapsistamme vielä 18-ikävuoden jälkeenkin, eikä siinä muita veronmaksajia huudeta apuun. Sen tiesimme jo lasta alulle pannessa, eikä siitä selvitä muutamalla satasella kuukaudessa, suurin osa tuloista on aina mennyt perheen hyväksi ja omaan napaan ole ollut tuijottamista, koska lapsen etu menee kaiken edelle.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:39"]
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 13:07"]On tämä maa sairas. Pelkkää rahastusta koko elatusapu. Järjetöntä että etävanhemman pitää maksaa lähivanhemman omaisuuden kartuttaminen
[/quote]
Ja vitosen kortsupaketilla tuoltakin olisi säästynyt. Tyhmästä päästä kärsii lompsa.
[/quote]
Oletko tyhmä vai esitätkö vaan? On eri asia olla ilman lapsia kuin se että lapsilla elätetään oma sairas elämänsä toisen kustannuksella.
No lastenteko vaan vähenee Suomessa se on varma.
[quote author="Vierailija" time="28.05.2014 klo 14:15"]
Meillä näin,
olemme käyneet lastenvalvojalla laskettamassa lasten elatustarpeen. Lasten isä ei hyväksy laskelman tulosta vaan ehdottaa huomattavasti pienempää summaa. Tätä minä en voi hyväksyä. .
Muutaman kuukauden ajan en saanut lasten isältä lainkaan elatusapua. Maaliskuusta lähtien hän on maksanut tililleni omasta mielestään oikeudenmukaisen summan. Summa on n. puolet todellisesta elatusavun tarpeesta.
Asiamme on jätetty käräjäoikeuden päätettäväksi tammikuussa. Alustavien tietojen mukaan asian suullinen käsittely on elo-syyskuussa. Asia venyy, koska meille määrätty tuomari on jäänyt pitkälle sairaslomalle. Lakimieheni yrittää nopeuttaa käsittelyä.
Ex-mieheni bruttotulot ovat n. 113 000 euroa/kk. Itse olen työtön ja saan erilaisina tukina n. 1 000 euroa/kk. Minun ja ex-puolisoni nettovarallisuus ovat kuta kuinkin samat. Meillä kummallakaan ei ole uusia puolisoita eikä bonuslapsia.
Lapset elävät todella vähällä ollessaan minulla. Mitään ylimääräistä en pysty heille hankkimaan. Lasten isä kieltäytyy osallistumasta mm. pojan polkupyörän ostoon. Hänen vastauksensa on, että lähivanhemman velvollisuuksiin kuuluu lasten harrastusvälineiden hankinta.
En hae elatusapua itselleni vaan lapsilleni. Kysyisinkin, mikä on lastenedun mukaista? Kuinka pitkään etävanhempi voi hankaloittaa elämäämme? Osaisiko joku teistä valoittaa ex-puolisoni ajatuksen juoksua? Its en häntä ymmärrä.
[/quote]
Lopeta provoilu
[quote author="Vierailija" time="16.11.2013 klo 16:37"]
"Minusta, jos sinulla ei ole elatuskykyä tai tahallisesti sitä alennat, kuuluu lähivanhemmuus lapsilisineen sille vanhemmalle, joka lapsen kykenee elättämään toisen rahoihin ripustamatta!"
Oletkohan ottanut huomioon lapsen etua kärkkäässä kommentissasi ollenkaan?
Lapsen etu kun ei aina olekkaan asua siellä, missä on enemmän rahaa ja voipa jopa olla että lähivanhemman elatuskyky on alentunut jonkin sitä heikentävän sairauden myötä.. tulitko ajatelleeksi?
Kukaan ei ole immuuni niille asioille jotka voivat heilauttaa hetkessä köyhyysrajalle miettimään miten tässä näin kävi..
Miettikääpä ihan kaikki "paremmat" ihmiset mitä te puhutte!!!! Arvostelette tulollisesti heikompiosaisten elämää aivan häikäilemättä..?!!? Tuntuis että ihmiset tukis toisiaan hankalissa tilanteissa, vaan ei kun pitää syyllistää ja vittuilla.. aikuiset ihmiset hoi!!! Missä mättää? Vahva ihminen ei polje heikompiaan vain pönkittääkseen omaa paremmuuttaan!
Kaikki asiat ei aina ole niin yksinkertaisia kuin ne pienissä päissä vaikuttaa, vaan on olemassa hyvinkin paljon erilaisia ihmiskohtaloita, joihin aina ei löydy syyllinen pienituloisesta itsestään!
[/quote]
Jos vanhempi on sairas niin se ei voi myöskään hoitaa lasta.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 01:59"]
Siis miten joku joku voi puhua noin törkeästi muista ihmisistä tuntematta faktoja edes tarkkaan... Katkeraa on, lapsetko tuossa voittaa lopuksi yhtään mitään?
Mutta kaikin mokomin, riitauta vaan ap asia, ei tietenkään kannata sopia lastenvalvojaan kanssa yhtään mitään kun ei kerran pakko ole juu... lähivanhempana äiti voi viedä sitten asian oikeusavun turvin ilmaiseksi käräjille, lapsi kun on asianomistaja aina elatuksensa suhteen. Maksat sitten iloisena varmaan oikeudenkäyntikuluja lastasi vatsaan. Ja siellä se käräjätuomari lätkäisee sulle inisemäsi maksun suuruisen elarin maksettavaksi vähintään.
Ihme miten sen oman lapsen elatus on niin saakelin vaikeaa eron tullessa. Nauttiiko noi etävanhemmat todellakin ajatuksesta että omalla lapsella tulisi elo olemaan tiukkaa jatkossa lähivanhempansa kanssa?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 20:53"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 08:39"]
Ex:si menoja laskee jos asuu jo uuden kanssa. Silloin sinä hyödyt vaikka uusi kumppani ei lapsen suhteen elatusvelvollinen. Mutta esimerkiksi asumiskuluja on maksamassa toinen. Jos teillä noin kovasti eroavat mielipiteet niin tottakai viranomainen mukaan. Kumpikaan ei voi sitten kuvitella tulleensa petetyksi. Oman kokemukseni mukaan sinä olisit lähempänä totuutta mutta av-mamma saa aina tuhat euroa elatusmaksuakin ;)
Mä olen samaa mieltä.
Mulla on tuloton kaveri ( ikityötön luuseri, joka ei edes yritä tehdä muuta kuin kasvattaa isoa persettään), ja sillä oli samanlaiset kuvitelmat kuin sun ex-vaimolla, kun kävivät exänsä kanssa tarkastuttamassa elarit. Kuvitteli saavansa kahdesta lapsesta yli 600e/kk, mutta n. 550e se loppujen lopuksi oli se summa. Ja siis KAHDESTA kouluikäisestä lapsesta, ja tämä nainen elää vain yhteiskunnan tuilla.
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Miksi lähivanhemmat eivät elätä lastaan? Hehän niitä pummeja on. Kummankin pitää maksaa saman verran lapsesta.
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:04"]
Mä en oikein ymmärrä tätä kitisemistä siitä, miten elarit vie etävanhemman vararikkoon ja että ei kannata töissäkään käydä, kun rahat menee kuitenkin elareihin.
Maksoiko näissä perheissä se toinen vanhempi sitten ennen eroa yksin kaikki lapsen menot? Tai jos niihin pystyi silloin osallistumaan tasapuolisesti, miksei eron jälkeen? Jos kerran on automaatio, että lapsen elintaso on korkeampi ennen eroa ja laskee erossa, luulisi että päinvastoin lapsen menojen jälkeen olisi ennen ero jäänyt vielä vähemmän käteen kuin eron jälkeen!
[/quote]
Kukaan ei käytä ydinperheessä niin paljon rahaa lapsiin kuin et'vanhempi joutuu maksamaan elareita. Ei meillä koskaan ole mennyt yhteen lapseen 200 euroa kuussa. Jostain syystä elatusmaksuja pitää maksaa enemmän ja siinä on vaan minun osani lapsen elatuksesta. Jos lapsia on vaikka 3 niin voi joutua maksamaan elatusmaksuja 600-700 euroa kuussa. Kuka käyttää 1200-1400 euroa kuussa kolmeen lapseen?
[quote author="Vierailija" time="06.02.2014 klo 16:14"]
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 19:30"]
Ensiksi haluan sanoa että tämän kirjoittaja on 8,5v lapsen isä. Meillä oli pitkään onnellinen avioliitto ja asiat taloudellisestikin erittäin hyvin. Lapsella on aina ollut kaikkea aina merkkivaatteista tietokoneisiin. Kun asiat oli hyvin niin joskus leikittelimme ajatuksella että eroaisimme. Tässä yhteydessä vaimo kommentoi ettei minun kannata sellaista edes ajatella koska joutuisin maksamaan valtavat elatusmaksut perustuen johonkin täysin ihmeelliseen käsitykseen siitä että elatusmaksun suuruudessa otetaan huomioon minun korkeat tulot ja että lapsen elintaso ei saa laskea. Hänen ajatuksensa oli lähinnä se että elatusmaksuksi määrätään jokin osuus tuloistani. Hymyilin aina itsekseni koko asialle koska minusta se oli täyttä soopaa enkä nähnyt tarpeelliseksi edes alkaa väittelemään. Nettotulot meillä on niin että minulla n 4000 ja vaimolla 1600 euroa kuussa eli suhteessa 70% ja 30%.
No, nyt elämä sitten teki temput. Hän löysi toisen ja ero on tulossa. Yritimme keskustella elastusmaksusta mutta keskustelu tyssäsi koko lailla alkumetreille koska hänellä on edelleen sama käsitys sen määräytymisestä. Viittasi jopa suomen lakiin jossa sanotaan että vanhemmat osallistuvat kykyjensä mukaan. Pitää paikkansa mutta mielestäni seuraavassa esitetyllä tavalla:
Minun käsitys on se että on tietty laskennallinen summa esim 500 e joka katsotaan kuukaudessa kuluvan tuon ikäisen lapsen elatukseen. Jos vaimo ottaa lapsen luokseen niin ensin tuosta vähennetään lapsilisä ja jopa mahdollinen Kelan elatusapukin. SItten siihen taas lisätään lapsen harrastukset ja esim kännykkä. Meillä nuo on n 50 e kuussa. Jäljellejäävä summa voidaan sitten jakaa tulojen suhteessa.
Jos nyt maksan harrastuksen ja kännykän niin omasta mielestäni tuo minulle tuleva elatusmaksu ei ole juurikaan enempää kuin 250 e / kk.
Sopiahan voi aina ihan mitä vaan mutta en petettynä osapuolena ole valmis mihinkään älyttömiin sopimuksiin. Lastenvalvojan kanssahan voi asiaa ratkaista mutta viimekädessä menee käräjäoikeuteen.
Jompi kumpi meistä nyt putoaa korkealta ja kovaa - mutta kumpi?
Eli mitäpä veikkaatte? Saako mies nyt maksaa kuten on uhattu......
[/quote]
Sinä putoat. Kuinka idiootti voit olla, jos luulet, että noilla tuloilla lapsellesi maksetaan Kelan elatusapua, joka on tarkoitettu niille, joiden isä ei pysty tulottomuuden takia maksamaan lainkaan?
Ylipäätään asenteesi on täysin käsittämätön. Kysymyshän on teidän lastenne menoista eikä vaimosi. Kai olet tähänkin asti maksanut 70 % lastenne menoista? Miksi rankaisisit lapsiasi siitä, että vaimo lähtee? Miksi haluaisit, että lastesi elintaso laskee eronne vuoksi? Etkö tässä tilanteessa haluaisi heille entistäkin parempaa, jotta sopeutuvat eroon paremmin?
Btw., en ihmettele, jos noin asennoituvan miehen vaimo lähtee.
[/quote]
Lasten elintaso ei pidä laskea mutta naisen pitää. Millä maksat lapsille ilman että nainen mitenkään niistä hyötyy?
Kyllä mies maksaa aina.. itse maksanut jo 14vuotta ja vielä vajaa vuosi jäljellä.
kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.
Tuohon lisänä asumis kulut jotka ovat yhdeltä lapselta 23%(useammalta lapselta vähemmän) lähihuoltajan hyväksytyistä asumiskuluista Esim: vuokra kaksiosta 660€/kk = lapsen osuus 151€
eli 7v lapsen kulut ovat 338+151€/kk = 489€
Lapsen kuluista vähennetään lapsilisä. Eli: 489€(lapsen menot) - 104€(lapsilisä) = 385€
Eli lapsen ELATUKSEN tarve on 385€/kk Tästä summasta lasketaan elatusmaksu tulojen mukaan.
Molempien vanhempien palkat huomioidaan nettona. Netosta vähennetään hyväksytyt menot(yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 583 euroa kuukaudessa; ja
avioliitossa, avioliitonomaisessa suhteessa tai muussa parisuhteessa elävän henkilön osalta 490 euroa kuukaudessa.) Lisäksi vähennetään hyväksytyt asumiskulut sekä mahdollinen elatusvastuu muista lapsista tai uudesta puolisosta.
Eli kun netosta on vähennetty hyväksytyt menot, niin jäljelle jäävästä summasta lasketaan elatusmaksu elatus tarpeen mukaan!
Siinä hiukan fakta tietoa :) Oikeusministerin sivuilta voi tarkistella
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:10"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 16:58"]
kohta 2.2.2. Yleisten kustannusten määränä pidetään:
lapsen ollessa 0–6-vuotias 291 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 7–12-vuotias 338 euroa kuukaudessa;
lapsen ollessa 13–17-vuotias 455 euroa kuukaudessa.
Tuohon lisänä asumis kulut jotka ovat yhdeltä lapselta 23%(useammalta lapselta vähemmän) lähihuoltajan hyväksytyistä asumiskuluista Esim: vuokra kaksiosta 660€/kk = lapsen osuus 151€
eli 7v lapsen kulut ovat 338+151€/kk = 489€
Lapsen kuluista vähennetään lapsilisä. Eli: 489€(lapsen menot) - 104€(lapsilisä) = 385€
Eli lapsen ELATUKSEN tarve on 385€/kk Tästä summasta lasketaan elatusmaksu tulojen mukaan.
Molempien vanhempien palkat huomioidaan nettona. Netosta vähennetään hyväksytyt menot(yksin asuvan henkilön tai yksinhuoltajan osalta 583 euroa kuukaudessa; ja
avioliitossa, avioliitonomaisessa suhteessa tai muussa parisuhteessa elävän henkilön osalta 490 euroa kuukaudessa.) Lisäksi vähennetään hyväksytyt asumiskulut sekä mahdollinen elatusvastuu muista lapsista tai uudesta puolisosta.
Eli kun netosta on vähennetty hyväksytyt menot, niin jäljelle jäävästä summasta lasketaan elatusmaksu elatus tarpeen mukaan!
Siinä hiukan fakta tietoa :) Oikeusministerin sivuilta voi tarkistella
[/quote]
Eli kuvitellaan vaikka että etäisä tekee töitä 1800€ bruttopalkalla. Siitä jää veron jälkeen 1400€. Siitä vähennetään vuokra 700€ jonka jälkeen jää 700€. Sitten vähennetään rahasumma mikä pitää jäädä etäisälle elämiseen eli 580€ jonka jälkeen jää 120€ eli etäisä voi maksaa elatusmaksuja maskimissaan 120€ vaikka olisi useampikin lapsi.
Etäisälle jää itseleen elämiseen tosiaan tuo 580€ joka on lähes sama mitä jää työttömälle henkilölle joka elää työttömyys- ja toimeentulotuki tukien varassa. (toimeentulotuki on n. 500€ yksinasuvalle mutta toisaalta sossun toimeentulotuella elävän ei tarvitse maksaa, sairaskuluja tai lääkkeitä eikä työmatkakuluja joten lopputulos on sama)
En yhtään ihmettele miten jotkut etäisistä valittaa että ei kannata töitä tehdä kun käteen jää sama mitä työttömänäkin jäisi. Lapsethat saavat aina saman elatusmaksun vaikka etäisä ei pystyisi maksamaan mitään (Kelan kautta) joten lapsia se ei sinänsä haittaa tai auta enempää tuleeko elatusrahat isältä vai Kelalta silloin kun etäisä voisi kuitenkin maksaa vain minimin verran tai ei mitään.
Eli esimerkiksi edellämainitussa tapauksessa jossa etäisä tienaa 1800€ brutto tilanne on ihan sama lapsille ja etäisälle kun olisi siinä tilanteessa että isä olisi työtön ja eläisi toimeentulotuen varassa koska isän ollessa työttömän hänelle jää saman verran käteen kun työssäkäyvänä ja isän ollessa työttömänä lapset saisivat ihan samat elarit loppujen lopuksi mitä silloin kun isä on töissä.
[/quote]
Siis eron ei pitäisikään vaikuttaa siihen etteikö elätä enää lastaan. Samaahan se kustantaisi jos olisi vielä aviossakin. Vai ymmärränkö jotenkin väärin? Sataako avioliiton satamassa rahaa ilmaiseksi lasten kuluihin?
[quote author="Vierailija" time="17.02.2013 klo 21:23"]
Meillä mies ei suostunut kuuteen kuukauteen allekirjoittamaan mitään elatussopimusta. Lasta sai käydä tapaamassa vain valvotusti, koska minä olin sitä mieltä, että moinen vetkuttelu ei kaipaa mitään lisäbonusta lapsen muodossa. Jos ei suostu maksamaan elatusmaksuja, ei näe lasta kuin muiden läsnäollessa. Lastenvalvojan mielestä asia oli OK; koska isä ei pystynyt sopimaan siitäkään, miten usein olisi lapsen kanssa.
Lopulta tuli nimi paperiin ja 490 e/kk.
[/quote]
Saitko takautuvasti tuon 490e/kk vai vasta siitä kun sopimus allekirjoitettu?
[quote author="Vierailija" time="28.05.2013 klo 07:30"]
[quote author="Vierailija" time="27.05.2013 klo 22:56"]
Ap:tä kehottaisin kaiken muun lisäksi miettimään asiaa lapsen kannalta.Haluatko sinä, että oma lapsesi pystyy jatkamaan samantasoista ja -tapaista elämää kuten ennenkin esim. harrastusten, vaatteiden, matkojen, terveydenhoidon, parturin ym. muodossa? Vai oletko sitä mieltä, että vanhempien erottua, kun muutenkin on ihan varmasti hänelläkin vaikeaa, pitää vielä luopua harrastuksita, joihin lähivanhemmalla ei ole ilman kunnon elatusapua varaa?
Jotenkin vain paistaa läpi, että ap haluaa ennen kaikkea näpäyttää ex-vaimoaan. Ero ehkä jurppii ja moni muukin asia, mutta mieti nyt hyvä mies asiaa lapsesi kannalta.
[/quote]
Miettikää nyt ihmiset vähän millaisia neuvoja te oikein jakelette... ihan oikeasti!
Eli jos teillä mies löytäisi uuden naisen, lähtisi kävelemään ja ottaisi lapset mukaan, ai niin, siis käytännössä heittäisi teidät ulos, niin te vielä naama hymyssä maksaisitte vaikka tuplaelarit, jotta sillä "raskaan tien" ( lähinähän on niin raskasta) valinneella ex-puolisollanne ei vaan elintaso romahtaisi ja olisi välillä vähän kivaakin...
OIKEASTI?????
[/quote] Ei täällä exien elintasosta ole kyse ollut vaan lapsien.
Eipä millään tuollaisella ole mitään merkitystä...elarit, erot, uudet kumppanit. Elämä on järkyttävää, elämä on epäonnistumisten sarja. Ja ainoa positiivinen asia elämässä on se, että tässä leikissä on 100% kuolleisuus.
Kaikista oleellisin asia on, missä lapsen osoite on. Tämä määrittää lähivanhemman ja etävanhemman. Yhteishuoltajuudella ei ole mitään merkitystä elatusapujen maksamisen suhteen. Jos lähivanhempi päättää vaatia rahaa sinulta, niin hän ne rahat saa. Ja sillä rahalla huolehtii sitten kaikista lapsen kuluista.
Selvitä tarkasti asiat ennenkuin allekirjoitat yhtäkään paperia. Äläkä luota suullisiin sopimuksiin tai hyvyyteen. Kateus nimittäin vie kalatkin vedestä ja ex pystyy jallittamaan sinua lopun elämää. Kaikki paperille ja pidä lapsen osoite luonasi!!!