Autismin kirjolla oleva mies: miten käyttäydyt rakastuneena?
Kommentit (77)
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
https://www.kaypahoito.fi/nix03166
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
###
Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 % (ÄO alle 70)
Vierailija kirjoitti:
Autismikirjon häiriöön (autism spectrum disorder, ASD) liittyy suurentunut älyllisen kehitysvammaisuuden todennäköisyys. Tällä hetkellä noin 33 %:lla ASD-henkilöistä arvioidaan olevan myös kehitysvamma.
Jos 33 % ryhmästä on ÄO:n alle 70, niin ryhmän keskimääräinen ÄO olisi noin 76 (olettaen normaalijakauma ja samanlainen keskihajonta kuin väestöllä).
###
Aiemmin kehitysvammaisten osuudeksi autisteista tosin on arvioitu jopa 45-70 % (ÄO alle 70)
Yäkkis
Vierailija kirjoitti:
###
Mitä tuo liittyy kysymykseen?
Minun kehitysvammaisella serkulla on silmälasit eikä kukaan silti pidä silmälaseja kehitysvammaisuuden oireena.
Nuoruuden rakkauksista on jo aikaa, mutta ehkä olin silloin vähän lapsellinen rakastuessani. Kirjoittelin runoja yms.
Ymmärsin tosin vasta keski-iässä, että minussa todennäköisesti on jonkinlaisia autisminkirjon piirteitä itselläni. Aloin pohtimaan sitä, kun lapseni sai diagnoosiin.
M50
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Heitän paskaa naisen päälle ja huudan junien veturien eri mallien nimiä
Tämä
Autistit on yleensä älyllisesti vajaita
Ihan jotkut muut taitaa olla...
Vierailija kirjoitti:
Autistin ei haluta lisääntyvän
Ei niin
Autistit ja ADHD-henkilöt eivät saa luovuttaa sukusoluja
Esteitä luovutukselle:
Diagnosoidut neuropsykiatriset häiriöt itsellä (tai tietyiltä osin lähiomaisilla). ****
**** Esimerkiksi ADHD, autismi tai muut tarkkaavaisuushäiriöt itsellä tai lähisukulaisilla.
https://ovumia.fi/munasolujen-luovutus/munasolujen-luovutus-esteet/
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Nyt tuli harvinaisen selvästi toteen sanonta: joka toista haukkuu on ite.
Älyvajaata yleistää isoon ryhmään liittyvät asiat. Tarkoituksesi on varmaan aiheuttaa pahaa mieltä. Sekään ei ole älykästä käytöstä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Ihan jotkut muut taitaa olla...
Ei kyllä juuri autisti
Niin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä
Nyt tuli harvinaisen selvästi toteen sanonta: joka toista haukkuu on ite.
Älyvajaata yleistää isoon ryhmään liittyvät asiat. Tarkoituksesi on varmaan aiheuttaa pahaa mieltä. Sekään ei ole älykästä käytöstä.
Ei. Fakta on, että yhdellä kolmesta autistista ÄO alle 70
Voisiko tähän vastata ihan aloituksen mukaisesti?
Vierailija kirjoitti:
Autistin ei haluta lisääntyvän
Mutta ei sitä mitenkään estetä muuten kuin sukusolujen luovutuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Voisiko tähän vastata ihan aloituksen mukaisesti?
Autistis tis tis tis tis tis tis
Ihmettelen tätä vihaa, jota netissä on autisteja kohtaan. Mitä pahaa me olemme tehneet yleisesti ottaen? Minulla on itselleni yliopistotutkinto ja olen pärjännyt työelämässä hyvin, vaikka olenkin kirjolla. Olen tuo M50.
Jokin älyllisen vajavuuden ilmentymä tässä ketjussa osalla kyllä on, mutta liittynee ihan johonkin muuhun kuin autismiin...
Vierailija kirjoitti:
Ihmettelen tätä vihaa, jota netissä on autisteja kohtaan. Mitä pahaa me olemme tehneet yleisesti ottaen? Minulla on itselleni yliopistotutkinto ja olen pärjännyt työelämässä hyvin, vaikka olenkin kirjolla. Olen tuo M50.
Ihan samaa ihmettelen. Varmaan jotkut luuserit haluaa vain loukata toisia loukkaamisen ilosta?
Olen naimisissa Aspergeria "sairastavan" miehen kanssa. Hän kirjoittelee haaveilevia rakkausrunoja. Hän kertoo haaveilevansa siitä, että saa taas pitää minua sylissä ja kun tulen töistä hän koppaakin minut syliinsä ja suutelee hellästi. Hän on kyllä joissakin asioissa hyvin ehdoton, mutta olen päättänyt joustaa niissä asioissa, koska kyse on siitä, että hän ihan ehdottomasti haluaa hoitaa kaiken siivouksen ja ruoanlaiton. Sehän minulle sopii oikein hyvin. N48, naimisissa
Vierailija kirjoitti:
###
Autistien keskimääräinen äo nousee koko ajan, kun normaaliälyisiä ja älykkäitä autisteja, jotka kykenevät kompensoimaan ja maskaamaan autistisia piirteitään, diagnosoidaan aiempaa enemmän. On myös hyvä huomata, että asperger, johon kuului määritelmällisesti vähintään normaali älykkyys, on nykyään osa autismin kirjoa.
Luulen että käytös vaihtelee ihmisestä toiseen.