Kiitos sille joka suositteli oliiviöljysaippuaa hiusten pesuun
viime vuoden loppupuolella. Sorry en löytänyt alkuperäistä keskustelua haulla enää, joten kiitän tässä erikseen.
Olen nyt pessyt 100% oliiviöljysaippualla, jota ostin Ruohonjuuresta pari kuukautta, ja eipä olisi uskonut että vaikutus on näin hyvä. Hiukset on paljon jämäkämmän ja paksumman tuntuiset kuin ennen. Tämän lisäksi yllättävä vaikutus on, että olen voinut vähentää hiusten pesun joka 3 tai 4. päivä tapahtuvaksi kun ennen oli pakko pestä joka toinen päivä tai oli tyvi rasvainen. Lisäksi hiukset kiiltää tosi paljon, vaikka en ole käyttänyt hoitoaineita, pari kertaa olen laittanut vaan etikkavesihuuhtelun jonka jättänyt hiuksiin pesun jälkeen.
Varmaan vaikuttaa sekin kun tulee päänahkaa hierottua kunnolla kun vaahdottaa sitä saippuaa päähän ja huuhdellessa myös. Mutta eipä olisi uskonut että noin yksinkertainne ja halpa tuote toimii paremmin kuin kokeilemani volyymishampoot ja hoitoaineet.
Kommentit (144)
Keskustelun innoittamana (ja mikromuovikeskustelun pelottamana) laitoin juuri oliiviöljysaippuan tilaukseen (https://www.rimitagreen.com/kauppa/hygienia/rimitaprima-kasintehty-olii…). Toivottavasti tuote toimii.
Kannattaa ostaa luomutuotteita. Ne eivät vahingoita eläimiä eivätkä ihmisiä!
Kokeillut olen viikon ja todellakin toimii :)
Ensimmäinen oliiviöljysaippua loppumassa. Olen tykännyt. Hiukset lyhyet ja värjätyt, tykkään kun eivät ole päätä myöten, ja jotenkin helpompi muotoilla. Jatkan saippualinjalla, en usko että ihan heti palaan shampoisiin. Helppoa, olen jättänyt hoitoaineenkin pois.
Eilen ostin kokeilumielessä manteliöljysaippuaa. Öljy kuin öljy, kaiketi? Kiinnostavaa nähdä, onko huomattavissa mitään eroa.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="21.08.2015 klo 15:09"]Voin vain kauhulla kuvitella millaiseen hampouiseen ikitakkuun tukkani menisi palasaippuasta, kun jo erittäin hieno suomalainen shampoo takuttaa.
Hamppuiseen
No mutta ehss onkin mustalla listalla. Lataa CosmEthics sovellus
Sain hiukset ihanan kiiltaviksi Kreikasta ostetulla oliivisaippualla mutta sitten myohemmin kotiin palattuani ostin uuden oliivisaippuan jostain marketista, joka ei sitten ollutkaan yhta hyva. Kokeilin myos mustaa saippuaa, se tuntuu olevan hyva paanahalle mutta itse hiukset tuntuvat tulevan hyvin puhtaiksi vaikka kiiltoa ei ole niikuin ihanalla aidolla Kreikan oliivisaippualla pestessa.
Vierailija kirjoitti:
Sain hiukset ihanan kiiltaviksi Kreikasta ostetulla oliivisaippualla mutta sitten myohemmin kotiin palattuani ostin uuden oliivisaippuan jostain marketista, joka ei sitten ollutkaan yhta hyva. Kokeilin myos mustaa saippuaa, se tuntuu olevan hyva paanahalle mutta itse hiukset tuntuvat tulevan hyvin puhtaiksi vaikka kiiltoa ei ole niikuin ihanalla aidolla Kreikan oliivisaippualla pestessa.
jatkoa.......
Onkohan se tuo aitoon kreikkalaiseen saippuaan lisatty citric acid (sitruunahappo?) joka tekee hiuksista kiiltavat ja tahmaamattomat, kaikissa saippuoissa sita ei taida olla?
Mulla on kaapissa ollut jo pari viikkoa odottamassa, käytän vanhan (yli hintaisen!) palashampoon ensin pois, toivon että tuo oliiviöljysaippua on toimiva, on 4 kertaa halvempi kuin palashampoo..
Vierailija kirjoitti:
Mulla on kaapissa ollut jo pari viikkoa odottamassa, käytän vanhan (yli hintaisen!) palashampoon ensin pois, toivon että tuo oliiviöljysaippua on toimiva, on 4 kertaa halvempi kuin palashampoo..
Niin minäkin tein, ensin flown kalliita palashampoita ja sitten vaihdoin parin euron oliiviöljysaippuaan.
Vierailija kirjoitti:
Ensimmäinen oliiviöljysaippua loppumassa. Olen tykännyt. Hiukset lyhyet ja värjätyt, tykkään kun eivät ole päätä myöten, ja jotenkin helpompi muotoilla. Jatkan saippualinjalla, en usko että ihan heti palaan shampoisiin. Helppoa, olen jättänyt hoitoaineenkin pois.
Eilen ostin kokeilumielessä manteliöljysaippuaa. Öljy kuin öljy, kaiketi? Kiinnostavaa nähdä, onko huomattavissa mitään eroa.
No, itse asiassa, jos pitkätukkafoorumeihin on luottamista, niin ainoastaan kookos- ja oliiviöljyn molekyylikoko on riittävän pieni läpäisemään koko hiuksen (hair shaft) - eli jos hoitavuutta toivoo, näihin kannattaa panostaa.
Siinä manteliöljysaippuassa manteliöljy on tuskin incilistassa ensimmäisenä, joten pääraaka-aine on jokin muu (palmu-, kookos- tai oliiviöljy, taliperäinen sodium tallowate).
Muuten kaikki saippuat käyvät tukanpesuun (obs: kaikki Lushin palashampoot ovat sls-pohjaisia, eivät siis lainkaan saippuaa. Hiukan hämmentävästi suurin osa Lushin saippuoista on jo sls-vapaita). Jos ei pidä etikkahuuhtelun tuoksusta, sitruunahapolla (E330, säilöntähyllystä) saa yhtä hyvän ja hajuttoman huuhtelun.
Olen äskettäin aloittanut hiustenpesun perinteisellä Marseille-saippualla (jolla muuten voi pestä jopa hampaat!) ja hyvin tuntuu sopivan hentoon, laineikkaaseen tukkaani. Hiusjuuret nousee mukavasti koholle päälaelta, ei siis tarvitse diffuusoria kuten shampoolla. Hius on saippuapesun jälkeen jämäkkä ja pitää kiharan hyvin. Vielä en ole luopunut kokonaan muotoilutuotteista / jätettävästä hoitoaineesta mutta epäilen niiden tarpeellisuutta, jäävät varmasti pois käytöstä.. Puolikuivina nostelen / vedän hiusosioita (juuria) irti päänahasta ja autan kiharaa taipumaan luontaiseen suuntaansa sormikiharatekniikalla. Hiukset ovat aika lailla pese ja pidä -kunnossa nyt, mitä ne eivät todellakaan olleet aiemmin. Pesuväli on ollut tiheä saippuapesun aikaan mutta laittamiseen ei enää kulu aikaa. Kokeilin kevyttä etikkahuuhtelua tämänpäiväisessä pesussa, toivottavasti se pidentää pesuväliä.
Marseille-saippualle löytyy todella paljon käyttöä joten tuote ei mene hukkaan, vaikkei tykkäisi käyttää sitä hiustenpesuun. Hyvin edullinen ja riittoisa lisäksi.
Voikohan nää pitkällä käytöllä jotenkin tukkia päänahkaa - eli se "saippua tai öljy tms." jotenkin kerrostuu päänahkaan, ja sitten rupeaa tulemaan ongelmia? Lyhyellä käytöllä kyllä hyvä.
Jääkö tosta aidosta marseillen oliiviöljysaippuasta hiukset nihkeän tahmaisiksi?
Esim. Flown palashampoot on mulla jättäny hiukset vähän semmoseks "mäskisen" tuntuseks..
Koitin oliiviöljysaippuaa joskus kun se oli muotia, mutta en kyllä tykännyt. Yritin sinnikkäästi käyttää, mutta hiukset oli vaan tahmaiset, niitä ei pystynyt edes harjaamaan.
Ostin oliva palasaippuaa. Kerran flow shampoota myös käyttänyt. Toimii eka kaksi pesukertaa (pesen joka toinen päivä) mutta kolmas pesupäivä hiukset tuntuu kuin niihin jäisi jotain. Saippuajäämiä? Huuhtelen runsaalla vedellä joka kerta. Nyt oli pakko pestä syväpuhdistavalla kun pelkään et nuo jäämät tukkii hiukset. Flow teki samaa myös. Onko normaalia? Katoaako ajan kanssa kun käyttää vai paheneeko? On muuten kiva ne kaksi pesukertaa mutta kolmas tahmaa
Up!